Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulator kwasowy vs LiFePO4 w zakładanym budżecie.
Autor Wiadomość
psm 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato II 2.8JTD
Dołączył: 04 Wrz 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Ustrzyki D/Krk
Wysłany: 2020-09-15, 10:58   

Hej,

Wtrącę swoje przysłowiowe trzy grosze...
Jako że siedzę trochę w temacie techniki, to zanim kupiłem kampera, już rozkminiałem kwestię banku energii dla części mieszkalnej.

Gotowe rozwiązania są drogie, dlatego warto zastanowić się nad czymś DIY.
Liczyłem, liczyłem i ... wyszło mi (nie odkryłem Ameryki), że można kupić np. 4x100Ah, spiąć to z BMSem + ewentualnie z aktywnym balancerem. No i bateryjka gotowa.
Jednak w zależności od dostawcy, cena za 1Ah pojemności wychodzi około 4-5PLN czyli za takie duże, 100Ah ogniwo trzeba dać około 400-500PLN + przesyłka.
No i żeby mieć 12V, trzeba 4 sztuki + BMS

W ruch poszedł Excel i różne opcje (mniejsze ogniwa, różne ceny, itp.) no i wyszło mi że najtaniej będzie zrobić pakiet składający się z ogniw 32700 o pojemności 6500-7000mAh (realnie około 6200-6300).
Cena około 12,4PLN za ogniwo (przy kupnie 12 sztuk). Policzyłem, że robiąc 4S24P (czyli 96 ogniw) wyjdzie pojemność około 150Ah za cenę 1190 PLN. No do tego należy doliczyć przesyłkę.
Jeszcze kwestia połączenia tego ze sobą oraz BMS, który można dostać za kilkadziesiąt złotych.
Oczywiście tutaj zastosowałem trochę uproszczeń (choćby pominąłem kwestię pomierzenia ogniw i dopasowania ich, ale chyba można pominąć, bo są to nowe ogniwa, więc i powtarzalność parametrów bardzo duża)

Jak komuś za mało, to można dołożyć kolejne równolegle, jak komuś za dużo, można zrobić przez pół, wyjdzie około 75Ah. Wydaje mi się, że takie 75Ah i tak będzie lepsze niż kwasiak, który szybko padnie.

Z kamperem w zestawie dostałem Varte LA95 (95Ah), która siedzi sobie pod fotelem pasażera... zmierzę ją jeszcze, ile ona realnie ma pojemności, ale coś czuję że długo już nie pociągnie, więc chyba trzeba powoli robić zamówienie na Ali, w końcu chwilę będzie szło do PL ;)

Może to coś wniesie do dyskusji, jeżeli tak - to fajnie, jeżeli nie - to nie bijcie ;)

Zdrówka!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: Bieszczady
Wysłany: 2020-09-15, 12:24   

Dwa pytania:
Co z ładowaniem i rozładowaniem LiFePO w temperaturze -10?
Czy do Ducato 2.0 można zastosować LiFePO jako akumulator silnikowy, czy ma wydajność prądową?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: Bieszczady
Wysłany: 2020-09-15, 12:25   

psm napisał/a:

Gotowe rozwiązania są drogie, dlatego warto zastanowić się nad czymś DIY.
Liczyłem, liczyłem i ... wyszło mi (nie odkryłem Ameryki), że można kupić np. 4x100Ah, spiąć to z BMSem + ewentualnie z aktywnym balancerem. No i bateryjka gotowa.

Jeśli myślisz o Aliexpress to skąd wiesz jaka jest rzeczywista pojemność? Oni z reguły znacznie zawyżają parametry. Wyjątkiem są produkty markowe ale nie znam takich na Ali jeśli chodzi o LiFePO.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
psm 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato II 2.8JTD
Dołączył: 04 Wrz 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Ustrzyki D/Krk
Wysłany: 2020-09-15, 12:35   

Masz rację, na Ali różnie z tym bywa, ale sporo ludzi już je kupiło i testy są dostępne.
Nominalnie one maja 7Ah, ale realnie wychodzi tak jak pisałem wcześniej.

Dodatkowo można się posiłkować opiniami - ludzie kupują i testują je, po czym leci feedback.
Ostatecznie sprzedawca daje jakiś czas na zwrot.

Mówimy o nowych ogniwach Lii-70A.

Edit: pojedyncze ogniwo potrafi kilkadziesiąt A z siebie wykrzesać, więc 24 równoległe tym bardziej. Kwestia tego na co Ci BMS pozwoli...
Widziałem na YT próby odpalania ciągnika siodłowego z takich ogniw (o ile pamiętam to było chyba 4S3P)

P.s. witam krajana! :)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: Bieszczady
Wysłany: 2020-09-15, 13:17   

Możesz podać link do tych ogniw i BMS na Ali, które są sprawdzone?
Czy one się bardziej opłacają od tych, które sprzedają forowicze tutaj? Widziałem różne filmy na YT, które brzydko świadczą o tych z Ali.
PS Bieszczady gościnnie niestety. :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
psm 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato II 2.8JTD
Dołączył: 04 Wrz 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Ustrzyki D/Krk
Wysłany: 2020-09-15, 20:36   

Johny_Walker napisał/a:
Możesz podać link do tych ogniw i BMS na Ali, które są sprawdzone?


Ogniwa, jako przykład: https://bit.ly/32w9wlR
Małe wyjaśnienie - kilka dni temu, kiedy liczyłem, opłata za przesyłkę była sporo niższa.

BMS: https://bit.ly/3c1ZgVG
To jest dość sensowny BMS, ale trzeba pamiętać że nie ma czujnika temperatury i nie odetnie ładowania przy <= 0degC
Tutaj trzeba samemu o baterie zadbać, albo pójść w droższego, który w razie niskiej temperatury zadba o odcięcie ładowania lub mieć taką funkcję w regulatorze (nie wspomnę już o dodatkowej automatyce, która też to może zrobić, ale to już stopień komplikacji rośnie)

Johny_Walker napisał/a:
Czy one się bardziej opłacają od tych, które sprzedają forowicze tutaj?


Na opłacalność wpływa wiele czynników, nie tylko cena końcowa. Tak na prawdę zależy od tego dla kogo to jest. Nie chcę oceniać, bo nie znam tych oferowanych przez forumowiczów rozwiązań. Za krótko tu jestem, nie dotarłem jeszcze do tych postów, doba za mało godzin ma :)
Jednak wiem, że skoro są na to klienci, to muszą być to produkty przemyślane i solidne.

Johny_Walker napisał/a:
Widziałem różne filmy na YT, które brzydko świadczą o tych z Ali.


Ja mogę podobne znaleźć, ale w drugą stronę :)

Żeby nie było, że namawiam i coś próbuję udowadniać...
Myślę, że jestem w stanie obecnie poświęcić te "kilka" złotych i zrobić eksperyment + opisać wynik, jaki by on nie był. Może ktoś zechce powtórzyć to (o ile będzie pozytywnie).

W najlepszym wypadku pokażę praktykę do tej teorii o której wyżej pisałem, w najgorszym będzie to kosztowne doświadczenie dla mnie. Nie błąd, lecz kolejne doświadczenie :)

Johny_Walker napisał/a:
PS Bieszczady gościnnie niestety. :)


Rozumiem, sugerowałem się podpisem :)
Ja korzenie mam tu i póki co wylądowałem w Bieszczadach, jako baza ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 18/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-10-03, 22:49   

joko napisał/a:
smok_wawelski napisał/a:
Tak masz racje - przy założeniu rozładowywania kwasiaka do tych 50% a LiFePo do zera faktycznie mamy to samo - czy BMS na to pozwoli ?
Jednak czasem tez jest własnie istoty ten aspekt kieszeni bądź posiadania kwasiaków do dokończenia tak jak piszesz - oczywiście to nie ten przypadek Kolegi pytającego w tym watku gdzie zgadzam się że w sumie to strata ale live is brutal - LiFePo4 nie sa tanie - mieć kwasiaki a nie mieć nic to tez jest różnica. :)
Na pewno jeśli tylko budżet puszcza to LiFePo4 tego nie kwestionowałem :)


No to jest dokładnie takie podejście o którym pisałem. Jestem zdania, że ludzi posiadających ograniczone środki finansowe , zwyczajnie nie stać na kupowanie rzeczy tanich , marnej jakości .... a tak się zazwyczaj niestety dzieje. Ci, dla których głównym czynnikiem wyboru jest cena a nie jakość , finalnie wydają więcej .

Z tym rozładowanie to Smoku chyba nie do końca to zrozumiałeś i jest raczej dokładnie odwrotnie . W identycznych warunkach rozładowania , wtedy kiedy kwasiak będzie rozładowany do zera , LiFePO4 będzie miał jeszcze 50% . Oczywiście są to wartości przyblizone i zależne od wielu czynników, ale w praktyce uzytkowania akumulatora w zabudowie kampera , to się w praktyce sprawdza.
Taki przykład : kiedyś jak miałem 100Ah AGM'a (trochę lepszy jak kwasiak) i nie miałem odbiorników większej mocy , tylko podstawowe odbiorniki, jak oświetlenie, TV, Truma, itp, to te 100Ah w komplecie z solarem 130W ,starczało na wszystko i zasadniczo nie było problemów z bieżącą eksploatacją, z tym że trzeba było liczyć się z wymianą aku tak średnio co 3 lata (jak zapomniałem odłączyć aku na czas postoju to co roku ).
Kiedy zamontowałem przetwornicę i wsadziłem do kampera domowy ekspres do kawy o mocy 1350W, to zaczęły się problemy bo przy trzeciej kawce przetwornica zaczynała piszczeć z powodu spadku napięcia na aku, pomimo że z matematyki wynikało, że taki pobór nie powinien robić na nim wrażenia. Żywotność aku spadała drastycznie.
Po zamontowaniu pierwszych 100Ah LiFePO4 problem zniknął . Zrobienie kilku kaw jedna po drugiej nie wywoływała jakiegokolwiek zauważalnego spadku napięcia. Po czasie dokupiłem kolejne pakiety, ale ten pierwszy nadal jest w kamperze i po długim czasie używania jest w idealnej kondycji i nie różni się od tych nowych.
Gdybym pozostał przy AGM'ach to do dzisiaj wydał bym już na nie tyle kasy co na LiFePO4, albo więcej i przez cały czas miałbym dyskomfort w codziennym uzytkowaniu.


joko, podaj proszę jakiś namiar na ofertę używanych przez Ciebie ogniw. Jestem gotów odjąć wyzwanie samodzielnego montażu aku lifepo4.
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
weteran


Twój sprzęt: Mobilvetta
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 230/14
Skąd: Andrychów
Wysłany: 2020-10-04, 01:27   

https://www.bto.pl/produk...0000mah-lifepo4

Ja używam tych dlatego , że robię z nich pakiety 12V/10Ah, które dowolnie sobie zestawiam i poza wykorzystaniem w kamperze ,używam również do rowerów i łodzi .
Są drogie ale pewne . Pierwsze zakupione sztuki katuję już parę lat i najmniejszego śladu zużycia .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gżegżółka 
początkujący forumowicz

Dołączył: 02 Wrz 2020
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-10-08, 16:28   

psm napisał/a:
Hej,

Wtrącę swoje przysłowiowe trzy grosze...
Jako że siedzę trochę w temacie techniki, to zanim kupiłem kampera, już rozkminiałem kwestię banku energii dla części mieszkalnej.

Gotowe rozwiązania są drogie, dlatego warto zastanowić się nad czymś DIY.
Liczyłem, liczyłem i ... wyszło mi (nie odkryłem Ameryki), że można kupić np. 4x100Ah, spiąć to z BMSem + ewentualnie z aktywnym balancerem. No i bateryjka gotowa.
Jednak w zależności od dostawcy, cena za 1Ah pojemności wychodzi około 4-5PLN czyli za takie duże, 100Ah ogniwo trzeba dać około 400-500PLN + przesyłka.
No i żeby mieć 12V, trzeba 4 sztuki + BMS

W ruch poszedł Excel i różne opcje (mniejsze ogniwa, różne ceny, itp.) no i wyszło mi że najtaniej będzie zrobić pakiet składający się z ogniw 32700 o pojemności 6500-7000mAh (realnie około 6200-6300).
Cena około 12,4PLN za ogniwo (przy kupnie 12 sztuk). Policzyłem, że robiąc 4S24P (czyli 96 ogniw) wyjdzie pojemność około 150Ah za cenę 1190 PLN. No do tego należy doliczyć przesyłkę.
Jeszcze kwestia połączenia tego ze sobą oraz BMS, który można dostać za kilkadziesiąt złotych.
Oczywiście tutaj zastosowałem trochę uproszczeń (choćby pominąłem kwestię pomierzenia ogniw i dopasowania ich, ale chyba można pominąć, bo są to nowe ogniwa, więc i powtarzalność parametrów bardzo duża)

Jak komuś za mało, to można dołożyć kolejne równolegle, jak komuś za dużo, można zrobić przez pół, wyjdzie około 75Ah. Wydaje mi się, że takie 75Ah i tak będzie lepsze niż kwasiak, który szybko padnie.

Z kamperem w zestawie dostałem Varte LA95 (95Ah), która siedzi sobie pod fotelem pasażera... zmierzę ją jeszcze, ile ona realnie ma pojemności, ale coś czuję że długo już nie pociągnie, więc chyba trzeba powoli robić zamówienie na Ali, w końcu chwilę będzie szło do PL ;)

Może to coś wniesie do dyskusji, jeżeli tak - to fajnie, jeżeli nie - to nie bijcie ;)

Zdrówka!


Masz zgrzewarkę punktową czy chcesz lutować? Lutowanie do baterii przyjemne nie jest...potrzeba agresywnego topnika i mocnej kolby. Czego nie zrobisz - i tak przegrzejesz nieco ogniwo. Dużo ułatwia cyna niskotemperaturowa.
Uwaga na podróbki, ta:

jest OK.

Co do liitokali - nie wiem jak ich lifepo4 ale mam co nieco do czynienia z ich innymi bateriami litowo-jonowymi. Nie spotkałem się z narzekaniami na te sprzedawane pod ich marką. Choć kiedyś kupiłem w jednym z pseudo-oficjalnych i wcześniej dobrze ocenianych sklepów Liitokali ogniwa Sony i dostałem podróbki. Jest tanio ale ryzykownie. :(
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
psm 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato II 2.8JTD
Dołączył: 04 Wrz 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Ustrzyki D/Krk
Wysłany: 2020-10-09, 20:24   

Gżegżółka napisał/a:
Masz zgrzewarkę punktową czy chcesz lutować?


Osobiście nie posiadam zgrzewarki, ale mogę mieć dostęp do takowej.
Na "dniach" spodziewam się pierwszej partii (48 sztuk) ogniw z których zrobię doświadczalną wersję baterii do mojej maszyny (muszę tylko dokładnie określić ilość miejsca pod siedzeniem, żeby zaplanować rozmieszczenie ogniw).

Będzie to póki co 8s6p czyli 24V 36Ah (36-42Ah, w zależności jakie pojemności realne ogniw będą). Jeżeli nie wpadną na cło (kilka mniejszych przesyłek, więc jest szansa ominięcia), to kosztowały mnie 640PLN

Mam już przygotowaną "ładowarkę" która pozwoli mi naładować kilka sztuk na raz w rozsądnym czasie. Urządzenie do testowania realnej pojemności jest już w PL, więc kwestia dni jak będzie u mnie.

Jeżeli źródło ogniw okaże się ok, to zamówię kolejne 80 sztuk i rozbuduję to do docelowego 8s16p

Zakładając że wszystko pójdzie zgodnie z planem, to na szybko odpalę sobie jakąś zgrzewarkę, żeby nie prosić się co chwilę kogoś, tylko móc samemu zrobić kolejne sztuki, bo parę osób potencjalnie jest zainteresowanych czymś w rodzaju 12V 100Ah.

Tak jak wspomniałem - traktuję ten projekt jako doświadczenie, z którego może wyjść coś ciekawego :)

... i te 4-5kWh które mam w używanych Li-Ion, jeszcze sobie poczeka na lepsze czasy ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 18/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-10-09, 22:12   

psm napisał/a:
Gżegżółka napisał/a:
Masz zgrzewarkę punktową czy chcesz lutować?


Osobiście nie posiadam zgrzewarki, ale mogę mieć dostęp do takowej.
Na "dniach" spodziewam się pierwszej partii (48 sztuk) ogniw z których zrobię doświadczalną wersję baterii do mojej maszyny (muszę tylko dokładnie określić ilość miejsca pod siedzeniem, żeby zaplanować rozmieszczenie ogniw).

Będzie to póki co 8s6p czyli 24V 36Ah (36-42Ah, w zależności jakie pojemności realne ogniw będą). Jeżeli nie wpadną na cło (kilka mniejszych przesyłek, więc jest szansa ominięcia), to kosztowały mnie 640PLN

Mam już przygotowaną "ładowarkę" która pozwoli mi naładować kilka sztuk na raz w rozsądnym czasie. Urządzenie do testowania realnej pojemności jest już w PL, więc kwestia dni jak będzie u mnie.

Jeżeli źródło ogniw okaże się ok, to zamówię kolejne 80 sztuk i rozbuduję to do docelowego 8s16p

Zakładając że wszystko pójdzie zgodnie z planem, to na szybko odpalę sobie jakąś zgrzewarkę, żeby nie prosić się co chwilę kogoś, tylko móc samemu zrobić kolejne sztuki, bo parę osób potencjalnie jest zainteresowanych czymś w rodzaju 12V 100Ah.

Tak jak wspomniałem - traktuję ten projekt jako doświadczenie, z którego może wyjść coś ciekawego :)

... i te 4-5kWh które mam w używanych Li-Ion, jeszcze sobie poczeka na lepsze czasy ;)




A jakie masz zdanie na temat ogniw pryzmatycznych?
Niewątpliwie pozwalają na pominięcie aspektu zgrzewania tudzież lutowania ogniw.
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
psm 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato II 2.8JTD
Dołączył: 04 Wrz 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Ustrzyki D/Krk
Wysłany: 2020-10-10, 22:57   

Artur.Dell napisał/a:

A jakie masz zdanie na temat ogniw pryzmatycznych?
Niewątpliwie pozwalają na pominięcie aspektu zgrzewania tudzież lutowania ogniw.


Rozważałem kwestię kupna po prostu 8 dużych ogniw i to by załatwiło mi całość.
Jednak tak jak wspomniałem (a może nie), ta wersja wyszła mi najtaniej.
W ruch poszedł Excel, liczyłem różne opcje w różnych cenach i per 1Ah, tutaj wyszło najtaniej.
Nie liczyłem oczywiście kosztów zgrzewania czy tasiemek niklowych, ale nawet po doliczeniu wyjdzie najtaniej.
Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest też to, że w dużym zakresie mogę decydować o tym, jaki kształt przyjmie taka bateria, więc wcisnąć ją w różne dziwne miejsca mogę (akurat planuję pod siedzeniami).
Ostatecznie traktuję ten projekt jako doświadczenie, a w razie czego na pojedyncze lub grupy ogniw, znajdę zastosowanie w innych moich zabawkach ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mleko.Laciate 
początkujący forumowicz

Dołączył: 05 Lip 2019
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-10-12, 17:58   

psm, możesz wrzucić jakąś fotkę gotowego aku?

Jakiego BMSa użyłeś?


Trochę nie widzę korzyści z używania tych małych ogniw.

Mając przykładowe 80 ogniw potrzebny będzie BMS 80S czyli np. 4 razy 20S po ok. 50 dolców sztuka. To na BMSy trzeba będzie wydać drugie tyle co na same ogniwa. Rozumiem, że im więcej ogniw tym lepiej, bo jak któreś padnie to wymiana jednego czy dwóch to niewielki koszt, ale mnogość ogniw powoduje zwielokrotnienie ilości BMSów.
Kupując ogniwa pryzmatyczne ograniczamy koszty BMSów, ale jak jakieś padnie ból jest większy.

Która zatem droga jest lepsza? Oto jest pytanie...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
psm 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato II 2.8JTD
Dołączył: 04 Wrz 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Ustrzyki D/Krk
Wysłany: 2020-10-12, 19:18   

Mleko.Laciate napisał/a:
psm, możesz wrzucić jakąś fotkę gotowego aku?


Mogę, w przyszłości, kiedy zakończę projekt :)

Mleko.Laciate napisał/a:

Jakiego BMSa użyłeś?


Zastosuję, tak jak pisałem - projekt jest w trakcie realizacji :)
Ale w koszyku siedzi takie coś (w wersji 320A):

https://www.aliexpress.co....f7062e0eEJ0jKC

Mleko.Laciate napisał/a:

Trochę nie widzę korzyści z używania tych małych ogniw.


A to dlaczego? jak wg. Ciebie zbudowane są baterie np. w samochodach elektrycznych?
Podpowiem - z małych ogniw.

Mleko.Laciate napisał/a:

Mając przykładowe 80 ogniw potrzebny będzie BMS 80S czyli np. 4 razy 20S po ok. 50 dolców sztuka. To na BMSy trzeba będzie wydać drugie tyle co na same ogniwa.


Źle liczysz i zapewne nie przeczytałeś dobrze tego, co napisałem wcześniej.
Nie idę w żadne 4 razy 20S, bo to by dało 4 razy 64V (nominalnie).

Ze względu na to, że przetwornica będzie trochę dalej, to idę w 8S czyli 24V nominalnie, a ile już podłączę równolegle to inna sprawa, to da mi pojemność.
Takie coś załatwiam jednym BMSem, który ogarnia 8S

Mleko.Laciate napisał/a:

Rozumiem, że im więcej ogniw tym lepiej, bo jak któreś padnie to wymiana jednego czy dwóch to niewielki koszt, ale mnogość ogniw powoduje zwielokrotnienie ilości BMSów.


Ogniwa będą nowe, przetestowane wcześniej pod kątem pojemności oraz R[wew]. Pad ogniwa może się zdarzyć zawsze, ale dość mało prawdopodobne. No gdybym robił to z używanych, to można by się o to bać. Poza tym pad jednego czy dwóch nie będzie tak bardzo bolał, jedynie spadnie pojemność sumaryczna całej baterii, co wyłapię dość szybko - po to właśnie biorę trochę droższy BMS, aby sobie wyciągać takie informacje.
A zboczenie zawodowe sprawia, że wszystko chcę przedstawiać w formie wykresów, więc dość szybko będzie widać że coś jest nie tak ;)

Mleko.Laciate napisał/a:

Kupując ogniwa pryzmatyczne ograniczamy koszty BMSów, ale jak jakieś padnie ból jest większy.

Która zatem droga jest lepsza? Oto jest pytanie...


Tutaj podobnie jak wyżej - prawdopodobieństwo padu jest zawsze. Pytanie tylko czy jest na tyle duże, aby się tym martwić? Wtedy może warto po prostu kupić dużo droższą baterię renomowanego producenta, z gwarancją...

Tak jak wspomniałem wyżej - większa ilość mniejszych ogniw pozwoli mi na dostosowanie baterii do specyficznych wymagań dot. miejsca instalacji.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***