Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 48/90
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2020-10-17, 21:27   

reaven22 napisał/a:
.....

Taniej a równie skutecznie będzie koło super kondensatorów dać akumulator z UPS 7-12Ah.
Tylko po co jeśli mamy kilka setek Ah na pokładowym i do tego solary ??....


tak. tylko jak dasz aku do upsa to kondensatory już musisz mieć z balanserem... :)

a po co? po to że jak włączysz jakieś urządzenie, co przez noc Tobie wyładuje
akumulator to zawsze możesz odpalić nad ranem... :)
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 18/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-10-17, 21:36   

Jaka musi być minimalna pojemność kondensatorów dla odpalenia 2.5 l diesla?
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: chausson welcome ws 2009
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 63/18
Skąd: wieden
Wysłany: 2020-10-18, 08:06   

Joko to kupuje to droższe https://allegro.pl/oferta/ideal-ultra-starter-1600-urzadzenie-rozruchowe-12v-9544615228 i podłącze do life zabudowy kablem 2,5 mm2 i długości około 3 m .I gotowe czy jakieś zabezpieczenie dodać :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
weteran


Twój sprzęt: Mobilvetta
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 230/14
Skąd: Andrychów
Wysłany: 2020-10-18, 12:11   

Ja mam wszystko (część samochodową i zabudowę) połączone w jeden obwód , z jedną tylko drobną modyfikacją, mianowicie w miejscu połączenia obwodów mam rozłącznik tyrystorowy sterowany napięciem (można zastosować zwykły przekaźnik ) i rozłącznicę mechaniczną .
Starter podłączony jest w miejsce akumulatora rozruchowego (ja dałem go do środka do kabiny w okolice cokołu fotela kierowcy, aby mieć dostęp do jego panelu sterującego) i w normalnych warunkach jest on cały czas pod napięciem obwodu aku LifePO4 zabudowy wraz z solarami , czyli cały czas naładowany i gotowy do użycia.
W momencie rozruchu , rozłącznik tyrystorowy rozłącza obwód, tak aby prąd rozruchowy płynął tylko ze startera , a po zapłonie wszystko wraca do poprzedniego stanu .
Nie ma problemu z dużymi prądami bo rozrusznik ciągnie tylko ze startera i aku zabudowy nie bierze w tym udziału, a starter ma swój sterownik, który kontroluje prąd ładowania po ponownym podłączeniu go do obwodu .
Rozłacznica mechaniczna jest rozwiązaniem awaryjny, na wypadek np. jakichś prac przy silniku, aby nie trzeba było wyłączać zasilania w całym pojeździe...... ale to już taka sztuka dla sztuki , bo jestem raczej pewny, że nigdy z tego nie skorzystam.


Normalnym przeznaczeniem tego startera jest rozruch pojazdu przy nawet kompletnie rozładowanym akumulatorze , w sytuacji kiedy nie mamy w ogóle dostępu do awaryjnego żródła zasilania, albo kiedy nie dysponujemy odpowiednimi przewodami , aby podłączyć się do do aku innego pojazdu.
Odpaliłem nim bez najmniejszych problemów kampera , w którym akumulator miał 8V. Starter "wyssał" tę resztkę prądu jaka w nim była, zgromadził w swoich kondensatorach , podbił napięcie do 14.4 V i podał jednym silnym strzałem na rozrusznik. Ładowanie startera trwało kilka minut w tym przypadku , ale było skuteczne.
Można też zapiąć taki starter do akumulatora w innym pojeżdzie, naładować go i potem przenieść i podłączyć do pojazdu z rozładowanym akumulatorem .

Ten starter 1600 pozwala po naładowaniu porządnie zakręcić silnikiem tak z 3-4 razy. Po rozładowaniu, gdyby silnik nie zaskoczył, trzeba potem poczekać do kilkudziesięciu sekund na ponowne naładowanie, ale jeśli silnika nie da rady odpalić za pierwszym czy drugim razem to oznacza że mamy problem inny niż z akumulatorem.

Jakość odpalania z tym starterem jest nieporównywalnie lepsza niż ze zwykłym aku rozruchowym, bo tutaj niezależnie od stanu naładowania akumulatora i panującego na nim napięcia rozrusznik kręci zawsze tak samo żwawo . Normalnie kiedy mamy nieco słabszy akumulator i napięcie na nim jest niższe to rozrusznik kręci słabiej i silnik w gorszej kondycji ma problem aby "zaskoczyć" . Powstaje wtedy efekt domina, bo musimy kręcić kolejny raz , a za każdym następnym jest coraz gorzej, aż do zupełnego padnięcia akumulatora.

Wiem , że zawsze w kamperach była obawa przed łaczeniem rozruchu z zasilaniem zabudowy,
bo w skrajnych przypadkach istniało ryzyko , że jak się rozładuje zabudowę ,np. przez noc, to rano nie będzie jak odpalić samochodu.
W przypadku kiedy kiedy na zabudowie mam kilkaset Ah LiFePO4 i do tego kilkaset W solarów, to raczej taka sytuacja jest mało prawdopodobna, ale nawet i na to jest rada.
Jeśli na zabudowie są kwasiaki albo AGM'y to nawet jak padną zupełnie to ten starter i tak wyciągnie z nich jeszcze wystarczającą moc do odpalenia silnika. Jeśli natomiast mamy LiFePO4 to jak wiadomo one wyłączają się zupełnie kiedy napięcie do 2V na ogniwo , aby zabezpieczyć ogniwa przed uszkodzeniem. Ja rozwiązałem to w ten sposób, że podniosłem lekko ten próg wyłaczenia na BMS i wyprowadziłem rezerwowe styki z baterii sprzed BMS'a, i one w przypadku awaryjnym (który realnie nie ma prawa się zdarzyć) posłuzą do podłaczenia startera .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
RadekNet 
stary wyga


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 16/48
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2020-10-18, 15:40   

joko napisał/a:
Wiem , że zawsze w kamperach była obawa przed łaczeniem rozruchu z zasilaniem zabudowy,
bo w skrajnych przypadkach istniało ryzyko , że jak się rozładuje zabudowę ,np. przez noc, to rano nie będzie jak odpalić samochodu.
W przypadku kiedy kiedy na zabudowie mam kilkaset Ah LiFePO4 i do tego kilkaset W solarów, to raczej taka sytuacja jest mało prawdopodobna, ale nawet i na to jest rada.
Jeśli na zabudowie są kwasiaki albo AGM'y to nawet jak padną zupełnie to ten starter i tak wyciągnie z nich jeszcze wystarczającą moc do odpalenia silnika. Jeśli natomiast mamy LiFePO4 to jak wiadomo one wyłączają się zupełnie kiedy napięcie do 2V na ogniwo , aby zabezpieczyć ogniwa przed uszkodzeniem. Ja rozwiązałem to w ten sposób, że podniosłem lekko ten próg wyłaczenia na BMS i wyprowadziłem rezerwowe styki z baterii sprzed BMS'a, i one w przypadku awaryjnym (który realnie nie ma prawa się zdarzyć) posłuzą do podłaczenia startera .


Dzięki wielkie za szerokie rozjaśnienie tematu - właśnie zamówiłem tę mniejszą wersję. Mam nadzieję, że do mojego 1.9 wystarczy,

Jeszcze jedno pytanie - w opisie sprzedawcy jest napisane, że można ten starter naładować z powerbanku przez USB. Czy to zadziała kiedy klemy startera sa wpięte w układ samochodu? Bo to by rozwiązywało ew kłopoty z rozruchem auta przy całkiwtym braku prądu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 18/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-10-18, 16:31   

Joko, świetna koncepcja. Jakbyś tak jeszcze łopatologicznie przybliżył nam sprawę tego tyrystorowego rozłącznika. Co trzeba dokupić i jak to fizycznie połączyć.
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: chausson welcome ws 2009
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 63/18
Skąd: wieden
Wysłany: 2020-10-18, 18:01   

Artur.Dell napisał/a:
Joko, świetna koncepcja. Jakbyś tak jeszcze łopatologicznie przybliżył nam sprawę tego tyrystorowego rozłącznika. Co trzeba dokupić i jak to fizycznie połączyć.


Też jeste za tym joko bo ci co zieloni w elektryce to proszą o pomoc :bukiet:

2,5 mm2 linka starczy do połączenia mojego lifepo4 180 AH z kabiną .Radio ,zamek centralny ,światło itd .Myślałem o jakimś włączniku przed startem do naładowania kondensatorów ? i po starcie wyłączyć :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 18/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-10-18, 19:37   

Znalazłem takie cudeńko na ali. Tylko coś mi jest za tanie...

https://a.aliexpress.com/_BTywBj
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
stary wyga

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 82/6
Skąd: WGM
Wysłany: 2020-10-19, 09:21   

joko napisał/a:
rozłącznik tyrystorowy rozłącza obwód, tak aby prąd rozruchowy płynął tylko ze startera , a po zapłonie wszystko wraca do poprzedniego stanu .


Nie masz problemów ze spadkiem napięcia na tyrystorze ?? Teoria głosi o 0,6–1,6 V spadku napięcia na załączonym elemencie. To stosunkowo dużo przy napięciu roboczym akumulatorów LiFe 12-14V.

Skuteczniejszym rozwiązaniem przy takich napięciach są mosfety.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
weteran


Twój sprzęt: Mobilvetta
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 230/14
Skąd: Andrychów
Wysłany: 2020-10-19, 10:44   

reaven22 napisał/a:
joko napisał/a:
rozłącznik tyrystorowy rozłącza obwód, tak aby prąd rozruchowy płynął tylko ze startera , a po zapłonie wszystko wraca do poprzedniego stanu .


Nie masz problemów ze spadkiem napięcia na tyrystorze ?? Teoria głosi o 0,6–1,6 V spadku napięcia na załączonym elemencie. To stosunkowo dużo przy napięciu roboczym akumulatorów LiFe 12-14V.

Skuteczniejszym rozwiązaniem przy takich napięciach są mosfety.


Część samochodowa jest de facto zasilana ze startera , a on się ładuje do 14.4 , niezależnie od napięcią źródła , więc ten spadek napięcia nie robi różnicy. Spadek na tyrystorze nie jest tak duży jak piszesz, ale mam dodatkowo jeszcze zabezpieczenie w drugą stronę, aby starter nie oddawał prądu do obwodu zabudowy i tam też trochę spadku jest. W sumie to razem jest trochę ponad 1V.
Na LiFePO4 jest napięcie powyżej 13V przez cały czas , bo to wynika z ich charakterystyki rozładowania . poniżej 13V spada praktycznie na samym końcu kiedy są już rozładowane, tak więc nawet gdyby nie to że starter podbija napięcie , to i tak napięcie w obwodzie samochodu nie spadło by nigdy jakoś wyraźnie poniżej 12V.

Panowie w kwestii tego rozłącznika tyrystorowego, to wpiszcie w neta np. "przekaźnik półprzewodnikowy" , albo coś w tym stylu i będziecie mieć co trzeba.
Jedna tylko ważna rzecz , aby były tzw. NC (Normal Connect), czyli takie , które rozwierają obwód po podaniu napięcia , a nie go zwierają .

Poza tym , nie gniewajcie się na mnie, ale jestem zdania, że jak ktoś zielony w elektryce, to raczej za te tematy związane z akumulatorami, rozrusznikami i alternatorami , nie powinien się brać , bo to sobie można krzywdy i kosztów niepotrzebnie narobić .
Tam jakąś lampke ledową, czy 100W solara to , co najwyżej parę złotych w plecy, a tutaj jak ktoś kampera sfajczy to potem będzie do mnie pretensję miał, że coś zasugerowałem :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mleko.Laciate 
początkujący forumowicz

Dołączył: 05 Lip 2019
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-10-24, 17:38   

Nasz drogi Świstak milczy jak zaczarowany A może zapadł w sen zimowy...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 48/90
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2020-10-24, 20:35   

Mleko.Laciate napisał/a:
Nasz drogi Świstak milczy jak zaczarowany A może zapadł w sen zimowy...

jak wyhynie, znaczy wiosna.... a jak cień rzuci... :shock:
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***