Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2020-06-16, 22:30
Akumulatory litowe
Autor Wiadomość
Agostini 
weteran


Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Sty 2011
Piwa: 238/111
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-02-19, 22:38   

Oryginał był 50A. Zmieniłem na 60A bo przez te 55-57A przepalił się. Ale nie mam żadnych oznak grzania się przewodów.
_________________
Basia i Andrzej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 37/17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-02-19, 22:47   

Agostini napisał/a:
Oryginał był 50A. Zmieniłem na 60A bo przez te 55-57A przepalił się. Ale nie mam żadnych oznak grzania się przewodów.


To odważny jesteś - wiadomo, że układy są projektowane z pewnym zapasem - jednak ja osobiście nie zdecydowałbym się na poprawianie fabryki w tym aspekcie. To, że przewody się nie grzeją jeszcze nic nie oznacza - po drodze jest jeszcze energoblok z przekaźnikiem, złączami. Jesteś pewien, że 57A jest bezpieczne dla tych elementów?
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Agostini 
weteran


Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Sty 2011
Piwa: 238/111
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-02-19, 23:15   

marcincin napisał/a:
Jesteś pewien, że 57A jest bezpieczne dla tych elementów?

Nie nie, pewny to ja niczego nie jestem. ;)

W wielu aspektach poprawiłem skutecznie fabrykę w swoim kamperze, ;) ale tu nie było mojego takiego celu. Wolałbym pozostawić tą 50-kę tam gdzie była. Pewnie ktoś to nie bez powodu zaprojektował.

Założyłem, że nie jest to znaczące przewymiarowanie. Ale kto wie, Twoje argumenty są zasadne.

A jak Koledzy to macie? Macie te wartości zweryfikowane, czy tylko tak na czuja? :?:
_________________
Basia i Andrzej
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: chausson welcome ws 2009
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 70/23
Skąd: wieden
Wysłany: 2021-02-20, 08:05   

Ja mam od Świstaka 130 i mam mój 50 do nurkowania ale są spięte razem to jest 180 ah Na prądach znam sie jako tako dlatego pojechałem do Arka i zamontował mi swój 130 a tego mojego 50 kazał mi podłączyć na lince 5 m .Dlatego tak zrobiłem .Coś tam przeliczał w głowie i wyszło mu 5 m haha Wiem że z prądem to do specjalisty dlatego podjechałem do Arka :bukiet:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 18 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 92/8
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-21, 22:14   

Meyer napisał/a:

reaven22 oznacza to, że przy rozładowanym akumulatorze prąd ładowania nie powinien być większy niż w 70% naładowany. Wiem że masz Junteka zatem byłbym wdzięczny za odpowiedź.
Ciekawi mnie jaki masz BMS. Czytałem Twój opis budowy 2 razy i nie wychwyciłem. :brawo:




Wykres jak zachowuje się napięcie w zależności od stopnia naładowania LFP.
Wynika z tego, że od 10 do 90% stopnia naładowania jest niemal identyczne napięcie, co za tym idzie prąd ładowania będzie również bardzo zbliżony w całym zakresie.
Między 10 a 70% różnica w prądzie ładowania będzie pewnie klika %. Dopiero powyżej 80-90% napięcie zauważalnie rośnie i jednocześnie zacznie spadać prąd ładowania.


BMS
https://pl.aliexpress.com/item/32840060289.html

Nie sugeruj się ceną :) BMS działa tak jak powinien, wytrzymuje 100A bez problemu,
Mam 2 takie, każdy obsługuje 170Ah. Sumarycznie mam wydajność 200A.

Jedyne co mi nie do końca pasowało to niski prąd balansujący cele, 50mA, dlatego mam dodatkowe zewnętrzne balancery tego typu:

https://pl.aliexpress.com/item/4000183639485.html

Oba moduły zanim założyłem obmierzyłem z każdej strony i działają tak jak powinny.

Jeszcze uwaga odnośnie połączeń, BMS można wykorzystywać z 2 portami minusowymi, oddzielnym do ładowania i oddzielnym dla odbiorników.
Można również wykorzystać jedynie port ładujący zarówno do ładowania jak i rozładowania.
Wówczas mamy akumulator tylko z 2 portami tak jak kwasiaki.
Oficjalnie tej informacji nie ma na aukcji sprzedawcy ale analizując schemat można z tego BMS-a w ten sposób korzystać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
blue60 
trochę już popisał

Dołączył: 05 Lut 2011
Skąd: pl
Wysłany: 2021-02-22, 21:56   

Z tymi linkami 5-cio metrowymi to jakieś wydumki.
Jeżeli jest problem ładowania pow. 15,2V to po pierwsze należy naprawić alternator w samochodzie.Po drugie, po to jest BMS, żeby zabezpieczyć akumulator przed ładowaniem za wysokim napięciem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 37/17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-02-22, 22:39   

blue60 napisał/a:
Z tymi linkami 5-cio metrowymi to jakieś wydumki.
Jeżeli jest problem ładowania pow. 15,2V to po pierwsze należy naprawić alternator w samochodzie.


Ciężko jest naprawiać sprawny alternator - nowoczesne samochody tak mają - podają wyższe napięcie w fazie wyrównywania cel - mam układ start/stop w moim kamperze - nad konstrukcją tych układów pewnie dumało kilku inżynierów.

blue60 napisał/a:

Po drugie, po to jest BMS, żeby zabezpieczyć akumulator przed ładowaniem za wysokim napięciem.


Ja stosuję wydumkę po to, aby ograniczyć maksymalne natężenie prądu jaki przepływa przez instalację elektryczną (energoblok i przewody) - spadek napięcia to efekt uboczny, który bardziej poprawia niż pogarsza parametry ładowania.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 18 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 92/8
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-23, 08:45   

blue60 napisał/a:
po pierwsze należy naprawić alternator w samochodzie.Po drugie, po to jest BMS, żeby zabezpieczyć akumulator przed ładowaniem za wysokim napięciem.


BMS ma tylko zabezpieczyć przed skrajnymi parametrami. Nie reguluje ich.
Jeśli masz BMS 100A to oznacza jedynie że po przekroczeniu 100A BMS odłączy ogniwa i akumulator ani się nie naładuje ani nie rozładuje.

Od tego aby nie przekroczyć przykładowych 100A są inne elementy systemu.
Nie wchodząc w profesorskie wykłady jeśli chcesz ładować LFP prądami rzędu 100A to musisz się pogodzić z 5 metrową linką o odpowiednim przekroju za 50PLN.
Lub zainwestować duże nominały biletów NBP w specjalizowany sterownik który zrobi to samo ale będzie ładniej opisany i będzie miał ładną obudowę, być może nawet znaczek jakiejś znanej firmy.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 112/112
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-02-23, 14:50   

Krotko:
LiFePO4 zainstalowałem w piątek. Tak jak wcześniej pisałem kabla na metry nie zakładałem.
Od niedzielnego wieczora jesteśmy na wyjeździe. Prądu w porównaniu z poprzednim wyjazdem mamy dość. Ogrzewanie pracuje, TV, suszarka, toster, oświetlenie, radio pół dnia. Słońca brak, solar nic nie ładował przez półtora doby. Nie musiałem odpalić silnika do doładowania.

Teraz świeci słońce, po około 6 godzinach wskaźnik na aku pokazywał, że jest 92% naładowania.
Jestem z tej inwestycji bardzo zadowolony :bigok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wędrowiec 
stary wyga


Twój sprzęt: burstner privilege t690
Nazwa załogi: Marzena i Przemek
Dołączył: 15 Maj 2011
Piwa: 113/26
Skąd: bydgoszcz
Wysłany: 2021-02-23, 15:13   

A ja czekam na fakturę do przelewu. A pisanie idzie topornie, nie wiem czy dzwonić i ponaglać :gwm
_________________
wędrowiec
Cztery stolice
www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=30300
Norwegia
www.camperteam.pl/forum/v...hlight=norwegia

www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=33834
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 112/112
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-02-23, 15:44   

wędrowiec napisał/a:
A ja czekam na fakturę do przelewu. A pisanie idzie topornie, nie wiem czy dzwonić i ponaglać :gwm


Zadzwoń i poproś. Też tak zrobiłem bo widocznie sprzedawca ma sporo pracy :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
blue60 
trochę już popisał

Dołączył: 05 Lut 2011
Skąd: pl
Wysłany: 2021-02-23, 16:22   

LukF napisał/a:
Krotko:
LiFePO4 zainstalowałem w piątek. Tak jak wcześniej pisałem kabla na metry nie zakładałem.
Od niedzielnego wieczora jesteśmy na wyjeździe. Prądu w porównaniu z poprzednim wyjazdem mamy dość. Ogrzewanie pracuje, TV, suszarka, toster, oświetlenie, radio pół dnia. Słońca brak, solar nic nie ładował przez półtora doby. Nie musiałem odpalić silnika do doładowania.

Teraz świeci słońce, po około 6 godzinach wskaźnik na aku pokazywał, że jest 92% naładowania.
Jestem z tej inwestycji bardzo zadowolony :bigok


Też nie będę montował żadnych linek.BMS akumulatora zabezpiecza i wyłącza ładowanie przy 15,3V.
Moi mechanicy nie spotkali się nigdy w samochodach z ładowaniem pow.14,7V, natomiast twierdzą, że gdyby takie ładowanie było to "by wygotowało"akumulator i wówczas regulator napięcia byłby do wymiany.
Akumulatory LiFePO są przystosowane do tego, żeby były ładowane prądem 1C, a dopuszczalne jest nawet 2C.I to jest jedna z ich zalet.To, że producent zaleca ładowanie 0,3-0,5 wynika raczej ze względów bezpieczeństwa.Jeżeli będą zastosowane przewody o odpowiednim przekroju to jest ok.
Na łodziach moi koledzy mają ładowarki nawet 600A i ładują nimi LiFePO o pojemności 300Ah.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: Dethleffs Esprit RT na auto s pici na kapotou
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 111/36
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2021-02-23, 17:10   

blue60 napisał/a:
BMS akumulatora zabezpiecza i wyłącza ładowanie przy 15,3V.

Celem montażu linki nie jest zabezpieczenie akumulatora tylko alternatora ,który może się po prostu wytopić
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
007 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato campervan
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Sty 2018
Piwa: 7/3
Skąd: BIA
Wysłany: 2021-02-23, 17:40   

kimtop napisał/a:
blue60 napisał/a:
BMS akumulatora zabezpiecza i wyłącza ładowanie przy 15,3V.

Celem montażu linki nie jest zabezpieczenie akumulatora tylko alternatora ,który może się po prostu wytopić

Trafiłeś w sedno.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 18 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 92/8
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-23, 20:58   

blue60 napisał/a:

Też nie będę montował żadnych linek.BMS akumulatora zabezpiecza i wyłącza ładowanie przy 15,3V.


Zanim akumulator osiągnie te 15,3V to podda się alternator albo instalacja.



blue60 napisał/a:
Moi mechanicy nie spotkali się nigdy w samochodach z ładowaniem pow.14,7V, natomiast twierdzą, że gdyby takie ładowanie było to "by wygotowało"akumulator i wówczas regulator napięcia byłby do wymiany.


W golfie V tego nie spotkają :) ) ale jest kwestią czasu jak trafią na nowe auto z inteligentnym systemem ładowania i odzyskiwaniem energii :)
Ostatnio zmieniony przez reaven22 2021-02-23, 21:04, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***