Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
Sławek B 
zaawansowany


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 39/3
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-01-19, 12:22   

Dla tych którzy samodzielnie konstruują układy BMS-ów, balanserów, regulatorów ładowania MPPT i układów ładowania superkondensatorów, być może, będą przydatne materiały Analog Devices / Linear Technology:

https://www.analog.com/me...ochure-2016.pdf
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 21/7
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2021-02-04, 20:44   

kynios1 napisał/a:
reaven22 napisał/a:
kynios1 napisał/a:
Jeżeli ktoś ma separator CYRIX-CT i jeden aku lIFEPO4 to trzeba zrobić mała modyfikację bo się nie będzie rozłączał ponieważ LIFEPO4 ma wyższe napięcie , a CYRIX-CT rozłącza dopiero poniżej 12,8V i akumulatory będą spięte nawet bez ładowania .


Pisałem już o tym kiedyś, wystarczy dioda prostownicza 1A (np: 1N4101) na przewodzie masowym cirixa. Podbija napięcie o 0,6V i to już w zupełności wystarcza do prawidłowej pracy.


Dokładnie tak jak piszesz


Dołożyłem diodę, jak radził reaven22, ale się spaliła. I nici z podbicia napięcia.
Co poszło nie tak?

Może zamiast diody 1A iść na całość i dać to:
https://allegro.pl/oferta/byt13-600-dioda-prostownicza-600v-100a-5szt-9250667041
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 18 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 92/8
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-05, 12:06   

Artur.Dell napisał/a:
Dołożyłem diodę, jak radził reaven22, ale się spaliła. I nici z podbicia napięcia.
Co poszło nie tak?


Jak i gdzie ?? Na masowym z cyrixa prąd płynie 50mA max.

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 21/7
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2021-02-05, 12:38   

reaven22 napisał/a:
Artur.Dell napisał/a:
Dołożyłem diodę, jak radził reaven22, ale się spaliła. I nici z podbicia napięcia.
Co poszło nie tak?


Jak i gdzie ?? Na masowym z cyrixa prąd płynie 50mA max.

[url=https://obrazki.elektroda.pl/5587769300_1612523523_thumb.jpg]Obrazek[/url]


No właśnie tak zrobiłem jak na schemacie. Mało tego, pomiędzy diodę a masę dałem bezpiecznik 2A i też się spalił.
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 18 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 92/8
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-05, 13:18   

Jak podepniesz bez wstawek to cyrix działa prawidłowo ??
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 21/7
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2021-02-07, 13:10   

reaven22 napisał/a:
Jak podepniesz bez wstawek to cyrix działa prawidłowo ??


Dziś pomimo sporego mrozu posiedziałem w kamperze i zrobiłem kilka testów.

Otóż, rzeczywiście na przewodzie masowym Cyrixa jest niewielki prąd. U mnie wahał się pomiędzy 180 a 200mA.

Natomiast ta spalona dioda albo była od początki wadliwa, albo uległa uszkodzeniu podczas lutowania do niej przewodów z konektorami.

Zatem dałem nową i tu niespodzianka zamiast spodziewanego podbicia napięcia ono jeszcze spadło o 0,3V.
Na wejściu do Cyrixa było 14,35V a na wyjściu 13,47V. Po usunięciu diody z obwodu napięcie na wyjściu wzrosło do 13,77V
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VincentVan 
trochę już popisał


Dołączył: 29 Lis 2017
Piwa: 40/3
Skąd: UK
Wysłany: 2021-02-23, 08:26   

Hej. Po przeczytaniu kilku prac naukowych o bateriach lifepo4 i po uzywaniu ich przez ostatnie 3 lata pokusiłem się o nagranie filmu. Zapraszam do obejrzenia i wytknięcia błędów, ktorych pewnie niestety nie uniknąłem. Pozdrawiam.

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
reaven22 
weteran

Pomógł: 18 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 92/8
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-23, 09:15   

Artur.Dell napisał/a:
Zatem dałem nową i tu niespodzianka zamiast spodziewanego podbicia napięcia ono jeszcze spadło o 0,3V.
Na wejściu do Cyrixa było 14,35V a na wyjściu 13,47V. Po usunięciu diody z obwodu napięcie na wyjściu wzrosło do 13,77V


Naskrob schemat jak podłączyłeś i w jakich punktach jakie są napięcie.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
EwaMarek 
weteran
Marek


Twój sprzęt: PLA na Fiacie
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Piwa: 18/11
Skąd: Czołowo / Koło
Wysłany: 2021-02-23, 09:48   

Fajny film tylko czy aby ta zabudowa drewniana to dobry pomysł?
Jak to wyp...... to nie będzie czego zbierać z kampera. Do bateryjek małych modeli samochodów mam takie torebki ogniotrwałe. podobno ma to coś pomóc żeby się nie zapaliły rzeczy do okoła.

No a jakaś wentylacją żeby gazy odprowadzić?
_________________
Pozdrawiam
Marek

Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VincentVan 
trochę już popisał


Dołączył: 29 Lis 2017
Piwa: 40/3
Skąd: UK
Wysłany: 2021-02-23, 10:27   

Masz rację. Juz nawet zamówiłem aluminium, zeby zrobic im nową klatkę
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 21/7
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2021-02-23, 11:37   

reaven22 napisał/a:
Artur.Dell napisał/a:
Zatem dałem nową i tu niespodzianka zamiast spodziewanego podbicia napięcia ono jeszcze spadło o 0,3V.
Na wejściu do Cyrixa było 14,35V a na wyjściu 13,47V. Po usunięciu diody z obwodu napięcie na wyjściu wzrosło do 13,77V


Naskrob schemat jak podłączyłeś i w jakich punktach jakie są napięcie.


Na pinie 87 Cyrixa było 14,35V a na pinie 30 13,47V.
Po usunięciu diody z obwodu napięcie na pinie 30 wzrosło do 13,77V

IMG-20210223-WA0001.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 110,4 KB

_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 18 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 92/8
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-23, 11:38   

EwaMarek napisał/a:
Do bateryjek małych modeli samochodów mam takie torebki ogniotrwałe. podobno ma to coś pomóc żeby się nie zapaliły rzeczy do okoła.

No a jakaś wentylacją żeby gazy odprowadzić?


LiFePo4 to nie Li-Poly użeywane w modelach. To zupełnie inna chemia.
LiFePo4 nie palą się nawet po przebiciu, i nie wydzielają gazów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VincentVan 
trochę już popisał


Dołączył: 29 Lis 2017
Piwa: 40/3
Skąd: UK
Wysłany: 2021-02-23, 11:55   

Po przebiciu i przeladowaniu lifepo4 gazy niestety wydzielają. Nie palne, ale silnie trujące, jak fluorowodor.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
EwaMarek 
weteran
Marek


Twój sprzęt: PLA na Fiacie
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Piwa: 18/11
Skąd: Czołowo / Koło
Wysłany: 2021-02-23, 13:01   

reaven22, Nawet nie wiedziałem o tym. Dzięki
_________________
Pozdrawiam
Marek

Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
zaawansowany


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 39/3
Skąd: Sulejówek
Wysłany: Wczoraj 9:03   

Artur.Dell napisał/a:
Na pinie 87 Cyrixa było 14,35V a na pinie 30 13,47V.
Po usunięciu diody z obwodu napięcie na pinie 30 wzrosło do 13,77V


Jest prawdopodobnie tak (z naciskiem na prawdopodobnie):

Pkt1.Dołączona dioda zmienia (podnosi) próg załączenia Cyrixa (zwarcia 87 z 30) a nie napięcie na wyjściu. Po dołączeniu diody próg jest podniesiony i Cyrix jest wyłączony. Napięcie które widzisz na pinie 30 to napięcia akumulatora bez ładowania.

Pkt2.Po odłączeniu diody próg zadziałania się obniża, Cyrix jest włączony, i podniesione napięcie wskazuje na ładowanie.

Prawdopodobnie (znów z naciskiem na prawdopodobnie) w Pkt1 prąd ładowania wynosi 0, a w Pkt2 prąd ładowanie płynie.

Cyrix Ct (jeśli o takim mowa) ma próg załączenia 13-13,7 V, z diodą będzie to około 13,7-14,4V.
Próg wyłączenia 11-12,8V, z diodą będzie to około 11,7-13,5V.


A więc z diodą ładowanie rozpocznie się powyżej 14,4V a zakończy poniżej 13,5V. Trochę to zależy od zastosowanej diody. Dioda krzemowa zmieni ten próg w zakresie 0,5-0,7V w zależności od diody.



Uzupełnienie:
Zakresy napięć włączania i wyłączania są dokładnie opisane tu:

https://www.victronenergy...20A-230A-PL.pdf


Prawdopodobnie w Pkt1 gdybyś odczekał do 5 minut to byś się doczekał wzrostu napięcia i rozpoczęcia ładowania.
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***