Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2021-07-13, 12:54
Klimatyzator FRAL FSC 03
Autor Wiadomość
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2020-10-18, 09:28   

makaronek napisał/a:
reaven22 napisał/a:
https://pl.aliexpress.com/item/32994577509.html

to wygląda również obiecująco. Jeśli znajdziemy tylko miejsce na jednostkę zewnętrzną :)


aliexpress to jest masakra ostatnio... kupiłem odkurzacz od typa ze średnią 4.9 - po jednym dniu żądał ode mnie okupu 20 dolarów, bo nie ma co dać dzieciom do jedzenia.... Tak patrząc to ok 40-50% rzeczy przychodzi o czasie i zgodnie z opisem - jak lubicie przepychanki z majfrendami, to rozważajcie te chińskie zabawki, jak nie macie za dużo czasu na pierdoły, kupujcie raczej z unijnych (przynajmniej) dystrybucji ;) )


Dziwne dziwne, ja na ali kupuje od lat i nigdy problemów nie było, (ponowna wysyłka towaru bez problemu - bo gdzieś go wciekło, reklamacje też pozytywnie) nie było problemu w przeciwieństwie do allegro. Zawsze bez problemu reklamacje zwrot kasy bez problemu.
Pewnych rzeczy nie ma w PL i trzeba zamawiać z Chin - ja polecam.
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jacek999 
zaawansowany

Twój sprzęt: W budowie
Dołączył: 21 Paź 2011
Piwa: 21/19
Skąd: Wieś podkrakowska
Wysłany: 2021-06-05, 09:17   

Neno napisał/a:
reaven22 napisał/a:
Neno fizyki nie oszukasz, Frall ma 900W grzania/chłodzenia, i na tyle działa :)


Wsadzę mu termometr w wylot, bo na czuja to ta max 19-20*C leciało. No ale nie do tego w sumie go kupiłem ;)

Jak na razie jestem rozczarowany, zamontowałem Fralla, temperatura na wylocie zimnego powietrza oscyluje około 18-19 stopni, nie jest w stanie schłodzić małego vana.
Podzielcie się informacją jaka jest u Was , czy mój klimatyzator jest uszkodzony, czy on tak ma :-/ ?
_________________
Jacek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Andrzej_Gdynia 
zaawansowany


Twój sprzęt: citroen pilote
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2016
Piwa: 15/9
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2021-06-05, 09:56   

Rozmwiając z mądrymi, dowiedziałem się że aby klima była skuteczna w kamperze potrzeba około 2,5 KW... i to właściwie wszystko co chciałem powiedzieć...
_________________
Andrzej_Gdynia
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Neno 
zaawansowany


Dołączył: 14 Lip 2011
Piwa: 73/24
Skąd: Zambrów
Wysłany: 2021-06-08, 08:59   

Jacek999 napisał/a:
Neno napisał/a:
reaven22 napisał/a:
Neno fizyki nie oszukasz, Frall ma 900W grzania/chłodzenia, i na tyle działa :)


Wsadzę mu termometr w wylot, bo na czuja to ta max 19-20*C leciało. No ale nie do tego w sumie go kupiłem ;)

Jak na razie jestem rozczarowany, zamontowałem Fralla, temperatura na wylocie zimnego powietrza oscyluje około 18-19 stopni, nie jest w stanie schłodzić małego vana.
Podzielcie się informacją jaka jest u Was , czy mój klimatyzator jest uszkodzony, czy on tak ma :-/ ?


A w sumie zrobię test u siebie bo już zamontowany jest (na razie byle jak, byle by był :) ). Próbowałem przy temp. otoczenia +20/21*C to leciało coś w granicach 7*C tyle, że czujnik był włożony prosto w rurę. Sprawdzę dziś, bo auto nagrzewa się do około 26-28*C i dam Ci znać. Nie wiem czy ma to jakieś wielkie znaczenie, ale test robiony na 230V z sieci, szkodami jeszcze męczyć aku skoro stoję jeszcze pod domem.
Ten sezon pewnie jeszcze przejeżdżę w opcji bez wyrzutu ciepłego powietrza na zewnątrz, będzie tylko "wylot pod łóżko", niestety też z tamtej przestrzeni będzie brane powietrze do schłodzenia.


Andrzej_Gdynia napisał/a:
Rozmwiając z mądrymi, dowiedziałem się że aby klima była skuteczna w kamperze potrzeba około 2,5 KW... i to właściwie wszystko co chciałem powiedzieć...

Mam podobne zdanie, dlatego u mnie FRAL03 ma służyć tylko do schłodzenia samej sypialni 135x200cmx95cm(h). Wiadomo - nie ma co liczyć na komfortowe 25, ale liczę, że zamiast 30*C w nocy, kiedy to nie da się spać - będzie coś w okolicach 25-25, no max 26*C.
_________________
https://www.youtube.com/c...idC1vPGRfkTj4GA
https://www.facebook.com/PERYPETIE-323246362400502
https://www.instagram.com/_perypetie/
http://www.przezswiat.eu/blog
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl szczegóły
Jacek999 
zaawansowany

Twój sprzęt: W budowie
Dołączył: 21 Paź 2011
Piwa: 21/19
Skąd: Wieś podkrakowska
Wysłany: 2021-06-08, 13:49   

Neno napisał/a:
A w sumie zrobię test u siebie bo już zamontowany jest (na razie byle jak, byle by był ). Próbowałem przy temp. otoczenia +20/21*C to leciało coś w granicach 7*C tyle, że czujnik był włożony prosto w rurę. Sprawdzę dziś, bo auto nagrzewa się do około 26-28*C i dam Ci znać. Nie wiem czy ma to jakieś wielkie znaczenie, ale test robiony na 230V z sieci, szkodami jeszcze męczyć aku skoro stoję jeszcze pod domem.

Dzięki za konkretną odpowiedź, ja też się nie spodziewałem jakichś rewelacji, nie wiedziałem natomiast, że temperatura chłodzenia na wyjściu jest zależna od temperatury otoczenia, mój pomiar był robiony przy 25*C na zewnątrz, i mocno nagrzanym samochodzie :spoko
_________________
Jacek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Neno 
zaawansowany


Dołączył: 14 Lip 2011
Piwa: 73/24
Skąd: Zambrów
Wysłany: 2021-06-08, 16:24   

Temperatura otoczenia (na zewnątrz): 29*C
Auto w cieniu, pod wiatą.
Temperatura z przodu auta: 31*C (nagrzało się przez przednie szyby, bo do godz. 11:30 sięga tam słonko)
Temperatura z tyłu auta: 25*C
Temperatura powietrza wylotowego po 10minutach pracy klimatyzatora (ustawiony na 21*C): 25.1*C
Po 45minutach spadła do 21*C i przez kolejne 15 minut nic się nie zmieniło...
Temperatura z przodu auta bez zmian, z tyłu za to zrobiło się dużo cieplej, niestety nie wiem ile, ale to było do przewidzenia, bo klimatyzator od tyłu buchał żarem, żarem, który powinien był trafić na zewnątrz.
Po 1h wyłączyłem, bo pracować przy aucie trzeba jeszcze do piątku, a kupa roboty została - a w takich warunkach się po prostu nie da ;(
Także otwarte drzwi, chłodny przewiem i klimatyzacja nie wiem czy nie wyleci z auta na amen.
Zobaczę, może dam jej jeszcze jedną szanse, ale by to miało jakiś skutek trzeba by wiercić otwór i wywalić gorące powietrze na zewnątrz, tylko ja powątpiewam czy będę zadowolony, a jeśli nie to zostanę z otworem fi130 w podłodze ;(

Kupiłem pogodynkę z kilkoma czujnikami, więc pewnie jeszcze raz zrobię jakiś test.
_________________
https://www.youtube.com/c...idC1vPGRfkTj4GA
https://www.facebook.com/PERYPETIE-323246362400502
https://www.instagram.com/_perypetie/
http://www.przezswiat.eu/blog
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/73
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2021-06-08, 16:53   

Loguje się do tematu, bo właśnie wyleciał z mojego kamperka klimatyzator z Castoramy - działał rewelacyjnie, ale przybył nam jeden pies i potrzebuję miejsce mu zrobić. Szukam teraz czegoś jak ten Fral - z możliwością umieszczenia na zewnątrz i podlączenia rury z zimnym powietrzem. Są jeszcze takie inne urządzenia?

Neno, jakby Ci się chciało zrobić próbe z klimatyzatorem na zewnątrz, a tylko z rurą wsadzoną do auta... :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Neno 
zaawansowany


Dołączył: 14 Lip 2011
Piwa: 73/24
Skąd: Zambrów
Wysłany: 2021-06-08, 17:18   

RadekNet napisał/a:
Loguje się do tematu, bo właśnie wyleciał z mojego kamperka klimatyzator z Castoramy - działał rewelacyjnie, ale przybył nam jeden pies i potrzebuję miejsce mu zrobić. Szukam teraz czegoś jak ten Fral - z możliwością umieszczenia na zewnątrz i podlączenia rury z zimnym powietrzem. Są jeszcze takie inne urządzenia?

Neno, jakby Ci się chciało zrobić próbe z klimatyzatorem na zewnątrz, a tylko z rurą wsadzoną do auta... :)


Nie śmiej się, ale zrobię taki test :P
Tyle, że pewnie dopiero w niedzielę. Obym tylko tego kołnierza nie zapomniał zabrać. Będę stał pod 230V, więc mogę wtedy zrobić nawet 24h test ;) Oby pogoda tylko dopisała.
_________________
https://www.youtube.com/c...idC1vPGRfkTj4GA
https://www.facebook.com/PERYPETIE-323246362400502
https://www.instagram.com/_perypetie/
http://www.przezswiat.eu/blog
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Neno 
zaawansowany


Dołączył: 14 Lip 2011
Piwa: 73/24
Skąd: Zambrów
Wysłany: 2021-06-08, 20:23   

Tak, żeby trochę honor dla Fral-a zwrócić, po południu, tak ok. 18:00 odpaliłem go jeszcze raz. Tym razem drzwi szeroko pootwierane (wiem, że bez sensu) i temp. wylotowego powietrza już +12*C (i to po ok 15-20min) przy temp otoczenia w okolicach +27*C.
Jeszcze jedna zmienna - tym razem użyłem sondy temp. od multimetru, mogłem ją włożyć dość głęboko w rurę, pewnie stąd tak wielka różnica 21 vs 12*C. Choć kto wie, może to ten przewiew mu tak pomógł. Postaram się w niedzielę o sprawdzenie konfiguracji z klimą na zewnątrz.
_________________
https://www.youtube.com/c...idC1vPGRfkTj4GA
https://www.facebook.com/PERYPETIE-323246362400502
https://www.instagram.com/_perypetie/
http://www.przezswiat.eu/blog
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska

Wysłany: 2021-06-09, 01:00   

Ostatnie wpisy na temat "eksperymentów" z FRAL'em , są najlepszym dowodem na to , że poświęcanie czasu na podawanie na forum rzetelnych informacji technicznych , jest daremne i mija się z celem, bo mało kto to w ogóle czyta, a jeszcze mniej cokolwiek z tego rozumie.
Jakiś czas temu poświęciłem tutaj trochę swojego czasu (zrobili to również inni Koledzy) , który mogłem spożytkować inaczej , by wyjaśnić do jakich zastosowań klimatyzator FRAL się nadaje, a do jakich nie, oraz opisać co trzeba z nim zrobić , jak go zmodyfikować i jak zainstalować, aby w tym zastosowaniu sprawdził się w 100%.
Nie czepiał bym się , gdyby to było w innym wątku , a nie w "Rzetelnych informacjach" i gdyby moje i innych Kolegów wyjaśnienia i opisy były trudne do znalezienia ..... ale tutaj mamy raptem 5 stron , gdzie po 3-ciej stronie wszystko wiadomo, a na temat FRAL'a były chyba jeszcze dwa inne, gdzie również te kwestie były poruszane i wyjaśniane.

Dla przypomnienia :
FRAL nie nadaje się do chłodzenia całego kampera w każdych warunkach, a jedynie samej sypialni w przypadku postojów na dziko bez dostępu do 230V (potrzeba do tego również odpowiednią moc paneli fotowoltaicznych oraz akumulatorów LiFePO4).
Aby działał z pełną sprawnością należy odseparować obieg ciepłego i zimnego powietrza (również wewnątrz obudowy), wobec czego żadna z podawanych przez producenta konfiguracji pracy nie jest prawidłowa i nie daje zadowalających efektów .
Konfiguracja w której FRAL znajduje się wewnątrz kampera , a na zewnątrz wyrzucane jest tylko ciepłe powietrze powoduje, że tą droga ucieka również około 50% tego już wstępnie schłodzonego w które włożyliśmy już sporo energii.
Konfiguracja odwrotna , czyli FRAL na zewnątrz a do środka wtłaczane tylko schłodzone powietrze, jest jeszcze gorsza.
Aby z FRAL'a wyciągnąć maksimum wydajności , musi działać jak klima typu Split (pomimo , że sam jest monoblokiem) . W klimie typu split chłodzone powietrze wielokrotnie przechodzi przez klimatyzator (nijako w obiegu zamknietym) , za każdym razem zmniejszając swoją temperaturę o 1-2 stopnie . Z kolei ciepłe powietrze chodzi w osobnym obiegu (pobierane jest z zewnatrz i na zewnątrz jest wyrzucane) i nie miesza się z zimnym.
Prawidłowo zmodyfikowany i prawidłowo zainstalowany FRAL jest bardzo skuteczny i wręcz doskonały w chłodzeniu kubatury sypialni w kamperze (pomimo skromnych 330W pobieranej mocy) . Próba chłodzenia nim całego kampera jest daremna.
Ja jak mam dojście do 230V to używam standardowej klimy kamperowej . FRAL'a używam kiedy stoję na dziko i potrzebuję wieczorem uzdatnić sypialnię do spania po upalnym dniu . Do tych zastosowań FRAL jest idealny.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 215/483
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2021-06-09, 08:16   

joko napisał/a:
Prawidłowo zmodyfikowany i prawidłowo zainstalowany FRAL jest bardzo skuteczny i wręcz doskonały w chłodzeniu kubatury sypialni w kamperze (pomimo skromnych 330W pobieranej mocy) . Próba chłodzenia nim całego kampera jest daremna.

Potwierdzam w 100% FRAL w kamperze nadaje się tylko dla małych przestrzeni, a wywarzanie "otwartych drzwi" w próbach z tym klimatyzatorem to strata czasu, ale jak kto lubi eksperymentować dla zabicia czasu to droga wolna - może uda się przemienić ołów w złoto :haha:
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-06-09, 11:00   

joko napisał/a:
Dla przypomnienia :
FRAL nie nadaje się do chłodzenia całego kampera w każdych warunkach, a jedynie samej sypialni w przypadku postojów na dziko bez dostępu do 230V (potrzeba do tego również odpowiednią moc paneli fotowoltaicznych oraz akumulatorów LiFePO4).
Aby działał z pełną sprawnością należy odseparować obieg ciepłego i zimnego powietrza (również wewnątrz obudowy), wobec czego żadna z podawanych przez producenta konfiguracji pracy nie jest prawidłowa i nie daje zadowalających efektów .
Konfiguracja w której FRAL znajduje się wewnątrz kampera , a na zewnątrz wyrzucane jest tylko ciepłe powietrze powoduje, że tą droga ucieka również około 50% tego już wstępnie schłodzonego w które włożyliśmy już sporo energii.
Konfiguracja odwrotna , czyli FRAL na zewnątrz a do środka wtłaczane tylko schłodzone powietrze, jest jeszcze gorsza.
Aby z FRAL'a wyciągnąć maksimum wydajności , musi działać jak klima typu Split (pomimo , że sam jest monoblokiem) . W klimie typu split chłodzone powietrze wielokrotnie przechodzi przez klimatyzator (nijako w obiegu zamknietym) , za każdym razem zmniejszając swoją temperaturę o 1-2 stopnie . Z kolei ciepłe powietrze chodzi w osobnym obiegu (pobierane jest z zewnatrz i na zewnątrz jest wyrzucane) i nie miesza się z zimnym.
Prawidłowo zmodyfikowany i prawidłowo zainstalowany FRAL jest bardzo skuteczny i wręcz doskonały w chłodzeniu kubatury sypialni w kamperze (pomimo skromnych 330W pobieranej mocy) . Próba chłodzenia nim całego kampera jest daremna.


Również potwierdzam w czym kolega Joko sie uzewnętrznia. Frall jest świetny do utrzymania komfortowych warunków w sypialni. Ustawisz 20'C masz 20'C. Całej krypy nie schłodzi bo ma zbyt małą wydajność. Warunek zadowolenia to prawidłowy montaż tak jak kolega Joko opisał.

Neno napisał/a:
Ten sezon pewnie jeszcze przejeżdżę w opcji bez wyrzutu ciepłego powietrza na zewnątrz, będzie tylko "wylot pod łóżko", niestety też z tamtej przestrzeni będzie brane powietrze do schłodzenia.


To dokładnie tak jakbyś chciał schłodzić kuchnie otwierając lodówkę i zamrażarkę :haha: to tak nie działa :)

Neno napisał/a:
Mam podobne zdanie, dlatego u mnie FRAL03 ma służyć tylko do schłodzenia samej sypialni 135x200cmx95cm(h). Wiadomo - nie ma co liczyć na komfortowe 25, ale liczę, że zamiast 30*C w nocy, kiedy to nie da się spać - będzie coś w okolicach 25-25, no max 26*C.


Jeśli zamontujesz prawidłowo to ustawiając 20'C będziesz miał w sypialni 20'C,
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2021-07-11, 14:27   

Mój Fral odczekał 2 lata w garażu aż znalazłem godzinkę na jego zamontowanie. Nie mam porównania z innymi urządzeniami tego typu w kamperze , ale póki co jestem z niego bardzo zadowolony.
Przed zamontowaniem roebralem go i przy pomocy gąbki doszczelnilem kanały wewnątrz urządzenie aby zminimalizować mieszanie się powietrza. Od zewnątrz obudowy kanał wlotowy i wylotowy okleiłem gąbka, a następnie całość przymocowałem w rogu sypialni gdzie wcześniej w odpowiednich miejscach wyciąłem otwory na zewnątrz. Mocowanie wykonałem przy pomocy pasa transportowego. I już... Dziala perfekcyjnie. Nie jest nadmiernie hałaśliwy, moc czynna na poziomie 250- 270W a ruchome skrzydełka na wylocie błyskawicznie mieszają powietrze w całej sypialni. Zakup uważam za bardzo udany i doskonale spełniający swoje zadanie pod warunkiem odpowiedniego montażu i zrozumienia wykorzystywanych zjawisk fizycznych
.

20210711_144520.jpg
Plik ściągnięto 1047 raz(y) 43,07 KB

20210711_143825.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 164,01 KB

20210711_143907.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 148,2 KB

20210711_143931.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 170,98 KB

20210711_144149.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 91,77 KB

20210711_144128.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 100,89 KB

_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Tomek84 
zaawansowany

Twój sprzęt: brak
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Sie 2020
Piwa: 5/5
Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-07-24, 21:03   

Jak u was działają piloty do frala?
Nie macie problemu z zasięgiem?

U mnie pilot dziala tylko w bliskiej odleglosci, nawet jak wloze go przez otwor pomiędzy kabiną a garazem, to nie działa.
Pozostaje albo reczne sterowanie, ale pilotem po podniesieniu materaca.
Troche to klopotliwe
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 215/483
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2021-07-24, 22:07   

Tomek84 napisał/a:
U mnie pilot dziala tylko w bliskiej odleglosci,

Tak samo :(
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***