Schemat Elektryki |
Autor |
Wiadomość |
parius
początkujący forumowicz
Dołączył: 26 Wrz 2021 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2021-09-26, 23:29 Schemat Elektryki
|
|
|
Witam!
Potrzebuję pomocy odnośnie schematu elektryki w kamperze, którego sam buduje. Nie posiadam wystarczającej wiedzy o elektryce więc postanowiłem dopytać kogoś z większym doświadczeniem zanim podejmę się instalacji. Nie będę się za dużo się rozpisywał więc przejdę do sedna sprawy.
Stworzyłem schemat elektryczny i nie jestem pewny czy jest on poprawny. Pomagał mi z tym znajomy elektryk, lecz wolę się upewnić ze wszystko jest w porządku.
Jedna z rzeczy jest uziemienie z 230v widoczne na załączonym schemacie. Bezpieczniki i grubość kabli.
Również podłączenie ładowarki i reszty rzeczy pod ten sam terminal.
Jeśli jest ktoś kto mógłby mi to sprawdzić to byłbym bardzo wdzięczny.
Pozdrawiam,
Piotr
Wiring Diagram by Parius.png
|
|
Plik ściągnięto 99 raz(y) 803,68 KB |
|
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2021-09-27, 23:12
|
|
|
Czy Ty masz jakiekolwiek doświadczenie w kamperowaniu i zapotrzebowaniu na energię elektryczną?
Jaką przewidujesz dobową obciążalność zgromadzonej energii?
Schemat na nic gdy nie znamy dynamiki energetycznej.
Napisz co chcesz robić ze zgromadzonym w akumulatorach prądem w trybie dobowym. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2021-09-28, 01:34
|
|
|
no dobra
1. roznicowka?
2 .IMVHO na split charge (cyrix) nie naladujesz porzadnie AGMow (popatrz na napiecie ladowania AGM)
BTW jaki samochod ? z jakim alternatorem?
3. 50 Amperowy bezpiecznik na 4mm2 ??
przemysl te wszystkie bezpieczniki bo wartosci sa albo za male albo za duze (poczytaja jak te bezpieczniki dzialaja)
4.te 4mm2 doprowadzajace prad do skrzynki bezpiecznikow to wyglada na sporo za malo
obciazenie nie sa jednoczesne ale to i tak za malo np.truma combi producent zaleca 6mm2, pompa cisnieniowa 2mm2 itd itp
no i jak napisal przedpiszca brakuje strony odbioru
pozdroo
BB |
|
|
|
|
andi at
Kombatant
Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy Dołączył: 20 Lis 2008 Piwa: 80/38 Skąd: wieden
|
|
|
|
|
parius
początkujący forumowicz
Dołączył: 26 Wrz 2021 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2021-09-28, 08:34
|
|
|
Socale napisał/a: | Czy Ty masz jakiekolwiek doświadczenie w kamperowaniu i zapotrzebowaniu na energię elektryczną?
Jaką przewidujesz dobową obciążalność zgromadzonej energii?
Schemat na nic gdy nie znamy dynamiki energetycznej.
Napisz co chcesz robić ze zgromadzonym w akumulatorach prądem w trybie dobowym. |
Dziękuje za odpowiedź.
Nie mam żadnego doświadczenia i nigdy tego nie robiłem.
Co chcę robić że zgromadzonym prądem w trybie dobowym?
- Lodówka 12V (110W)
- Światła LED (6x 3W)
- Pompa Wody 12V
- Boiler Truma 230V (850W)
- Wentylator MaxxAir 12V
- Ładowanie smartfona
- Ładowanie laptopa (120W)
Nic więcej nie planuje podłączać na tą chwilę. |
|
|
|
|
parius
początkujący forumowicz
Dołączył: 26 Wrz 2021 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2021-09-28, 08:40
|
|
|
BikerB napisał/a: | no dobra
1. roznicowka?
2 .IMVHO na split charge (cyrix) nie naladujesz porzadnie AGMow (popatrz na napiecie ladowania AGM)
BTW jaki samochod ? z jakim alternatorem?
3. 50 Amperowy bezpiecznik na 4mm2 ??
przemysl te wszystkie bezpieczniki bo wartosci sa albo za male albo za duze (poczytaja jak te bezpieczniki dzialaja)
4.te 4mm2 doprowadzajace prad do skrzynki bezpiecznikow to wyglada na sporo za malo
obciazenie nie sa jednoczesne ale to i tak za malo np.truma combi producent zaleca 6mm2, pompa cisnieniowa 2mm2 itd itp
no i jak napisal przedpiszca brakuje strony odbioru
pozdroo
BB |
1. Jaką zalecasz i w jaki sposób to podłączyć?
2. Masz racje, zrobię poprawkę. Nie zwróciłem na to uwagi wcześniej.
Fiat Ducato 2008 - 2.3L MultiJet 120KM
3. Tam jest 10mm2, nie 4mm2. Jeśli nie 50A to jaki byś proponował?
4. -||- |
|
|
|
|
|
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2021-09-30, 09:03
|
|
|
Wieczorem cos naskrobie |
|
|
|
|
parius
początkujący forumowicz
Dołączył: 26 Wrz 2021 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2021-09-30, 10:01
|
|
|
BikerB napisał/a: | Wieczorem cos naskrobie |
Podłaczenie rożnicówki już opanowałem.
Co do seperatora baterii wciąż nie jestem pewien ktory wybrać aby pasował. |
|
|
|
|
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2021-10-01, 21:00
|
|
|
no hej
o bezpiecznikach to pisalem tak ogolnie
pewnie bedzie troche chaotycznie
1.brakuje ci najwazniejszego bezpiecznika tj na akumulatorze najlepiej zaraz na klemie
2.bezpiecznik nadpradowy na przetwornicy niekonieczny (przetwornica sama odetnie)
3.bezpiecznik 200A na przetwornicy niekonieczyny (przetwornica sama odetnie) no chyba ze zabezpieczamy jakies dlugie kable no ale kto instaluje przetwornice na dlugich kablach
4.bezpiecznik 50 A na dojsciu do skrzynki bezpiecznikow bez sensu no chyba ze zabezpieczamy dlugi kabel no bo jak on ma zadzialac?
5.na wewnetrznej budowie regulatorow MPPT sie nie znam ale ten bezpiecznik nie zadzila bo w razie "W" to na wyjsciu pojawi sie za wysokie napiecie a nie za wysoki amperaz (raczej niemozliwe wszak to przetwornica)
6.regulator MPPT jest na styk no ale w sumie moze byc
no i takie moje -unikaj polaczen przez mase pojazdu |
|
|
|
|
parius
początkujący forumowicz
Dołączył: 26 Wrz 2021 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2021-10-01, 22:01
|
|
|
BikerB napisał/a: | no hej
o bezpiecznikach to pisalem tak ogolnie
pewnie bedzie troche chaotycznie
1.brakuje ci najwazniejszego bezpiecznika tj na akumulatorze najlepiej zaraz na klemie
2.bezpiecznik nadpradowy na przetwornicy niekonieczny (przetwornica sama odetnie)
3.bezpiecznik 200A na przetwornicy niekonieczyny (przetwornica sama odetnie) no chyba ze zabezpieczamy jakies dlugie kable no ale kto instaluje przetwornice na dlugich kablach
4.bezpiecznik 50 A na dojsciu do skrzynki bezpiecznikow bez sensu no chyba ze zabezpieczamy dlugi kabel no bo jak on ma zadzialac?
5.na wewnetrznej budowie regulatorow MPPT sie nie znam ale ten bezpiecznik nie zadzila bo w razie "W" to na wyjsciu pojawi sie za wysokie napiecie a nie za wysoki amperaz (raczej niemozliwe wszak to przetwornica)
6.regulator MPPT jest na styk no ale w sumie moze byc
no i takie moje -unikaj polaczen przez mase pojazdu |
Super! Dziekuje za odpowiedz. Ten bezpiecznik na akumulatorze to najlepiej ile Amperòw? Jak włoże w MIDIVALa w obudowie na kablu zaraz przy akumulatorze to bedzie w porzadku? |
|
|
|
|
smok_wawelski
weteran
Pomógł: 5 razy Dołączył: 25 Kwi 2019 Piwa: 122/77 Skąd: Kraków-przedmieścia
|
Wysłany: 2021-10-01, 23:42
|
|
|
Aby ustalić wartość zabezpieczenia głównego trzeba policzyć ile pójdzie na instalacje i dopiero dobrać to zabezpieczenie - raczej chyba nigdy nie będą chyba włączone wszystkie odbiorniki.
Możesz też np wrzucić klemę z mega czy midivalem np taka z Meganki/Scenica ta ma akurat 3 bezpieczniki i mi spasiła bo tyle potrzebowałem 1x główny, 1x webasto, 1x lodówka - cena ok 70zł w komplecie z deklem.
Pojedyncze też są np
a na zabezpieczenia obwodów 12V przy okazji polecam taka skrzyneczkę właśnie jak wmalowałeś na Twoim schemacie - bardzo porządne wykonanie i niedroga - na focie go nie ma ale w kpl jest -dekiel - są również na mniejsza ilość bezpieczników - za 12 polową- płaciłem 65zł |
_________________ O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom. |
|
|
|
|
|
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2021-10-02, 17:06
|
|
|
Uwaga , ja odnosze sie do topologi przedstawionej na rysunku , bo mozna to rozwiazac inaczej
BEZPIECZNIKI
zasadniczo bezpieczniki maja za zadanie chronic przed spaleniem instalacji (w tym przypadku z reguly calego kampera) i czasami urzadenie ktore jest kolejne w lancuchu
teraz tk bezpieczniki samochodowe sa zwloczne i przeciazalne o 30-50% przynajmniej te male
np. 5A spali sie przy 7,5A.
Tak jak napisal Socale musisz zliczyc wszytskie "ampery" ktore moga jednoczesnie byc pobierane przez odbiorniki i to bedzie ten bezpiecznik glowny (raczej MEGA bym widzial a nie MIDI bo to bedzie ze 250 A albo wiecej )
dlaczego (najlepiej) na akumulatorze ? bo ja juz widzialem rozgrzanie do czerwonosci 16 mm2 przewody bo komus "cus sie zwarlo"
dalej skrzynke bezpiecznikow rozbij na dwie, obwody wysokopradowe (lodowka itp) i niskopradowe (tak do 2-3 A),
wszytskie odbiorniki na osobnych bezpiecznikach (tolaeta osobno , usb chargers osobno itp), oswietlenie podziel na dwa osobne obwody
SOLARY
na solarach to ja sie specjalnie nie znam ale ja bym tam dal 6mm2 (niby 4mm2 wystarcza jak chinczyk do 120w solara daje 2,5mm2 to cos w tym musi byc) znaczy to jest tak ze obciazenie pradowe jest dla jakis tam warunkow i nie jest sa to warunki ktore panuja pod blacha kampera stojacego na sloncu.
pare lat temu zadzwonil z hiszpanii klient panel 100 W podlaczony przewodem 1,5mm2 (oszczednosci szefa) . Przewody rozgrzly sie tak bardzo ze splynela izolacja .
AKUMULATORY
przy tak duzym banku 360 A to VSR sie nie spacjalnie nadaje (niezaleznie od typu akumulatorow) bo jak mocno "wydoisz" akumulatory to potem zarzynasz alternator.
czyli tak czy inaczej zostaje battery2battery charger
BTW jakis cel w uzyciu tak poteznego invertera? |
|
|
|
|
smok_wawelski
weteran
Pomógł: 5 razy Dołączył: 25 Kwi 2019 Piwa: 122/77 Skąd: Kraków-przedmieścia
|
Wysłany: 2021-10-02, 18:58
|
|
|
BikerB napisał/a: | (raczej MEGA bym widzial a nie MIDI bo to bedzie ze 250 A albo wiecej ) | midival czy megaval choć nazwa sugeruje średnia lub bardzo dużą wartość to jednak nie do końca tak jest - wspomniane 250A są dostępne zarówno jako midi i mega |
_________________ O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom. |
|
|
|
|
|
|