Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
By-pass Cyrix`a
Autor Wiadomość
Zbynek 
zaawansowany


Twój sprzęt: Był: Knaus Boxstar 600
Dołączył: 22 Kwi 2017
Otrzymał 8 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2021-12-06, 18:43   By-pass Cyrix`a

Mam zbudowaną instalację elektryczną jak na schemacie z załącznika. W związku z tym, że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach, podczas pierwszych godzin jazdy wychłodzonym kamperem musi być odłączony (dopóki się nie ogrzeje). A jak aku zabudowy jest odłączony to Cyrix nie ma żadnego napięcia po drugiej stronie i się nie zwiera. Skutkuje to brakiem zasilania elektrycznego zabudowy. Teoretycznie jeśli zastosuję ominięcie Cyrix`a z wyłącznikiem (zaznaczony na czerwono) będę miał zasilanie zabudowy z alternatora, nawet przy odłączonym aku hotelowym (Cyrix będzie miał wysokie napięcie po obu stronach i się zewrze). Planuję dać wyłącznik z bezpiecznikiem 100A i odpowiednio gruby kabel. Podłączę się pod zaciski Cyrixa.
Dobrze kombinuję?

Cyrix by-pass.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 76,23 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: Dethleffs Esprit RT na auto s pici na kapotou
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 139/43
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2021-12-07, 11:33   

Zbynek napisał/a:
że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach,

Ale może być rozładowywany
U mnie ,przy ujemnej temperaturze, ładowanie jest automatycznie rozłączane przez BMS
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-12-07, 17:02   Re: By-pass Cyrix`a

Zbynek napisał/a:
Mam zbudowaną instalację elektryczną jak na schemacie z załącznika. W związku z tym, że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach, podczas pierwszych godzin jazdy wychłodzonym kamperem musi być odłączony (dopóki się nie ogrzeje). A jak aku zabudowy jest odłączony to Cyrix nie ma żadnego napięcia po drugiej stronie i się nie zwiera. Skutkuje to brakiem zasilania elektrycznego zabudowy. Teoretycznie jeśli zastosuję ominięcie Cyrix`a z wyłącznikiem (zaznaczony na czerwono) będę miał zasilanie zabudowy z alternatora, nawet przy odłączonym aku hotelowym (Cyrix będzie miał wysokie napięcie po obu stronach i się zewrze). Planuję dać wyłącznik z bezpiecznikiem 100A i odpowiednio gruby kabel. Podłączę się pod zaciski Cyrixa.
Dobrze kombinuję?


To może nie zadziałać tak jak oczekujesz - zależy od budowy energobloku. Może być tak, że gdy energoblok nie wykryje napięcia na akumulatorze zabudowy to nie przepuści prądu z alternatora na obwody zabudowy - to jest zabezpieczenie przed hipotetycznym zwarciem swobodnie dyndającej klemy (+) akumulatora zabudowy do wszechobecnej masy - takie wykrycie wyjęcia akumulatora zabudowy - to jest moja teoria.

W moim energobloku tak właśnie jest - jak nie ma akumulatora zabudowy to prąd z alternatora nie jest przepuszczany na obwody zabudowy.

Sprawdź czy Twój BSM ma zabezpieczenie przed ładowaniem w ujemnej temparaturze - większość ma.

Ja przed wyjazdami nagrzewam zabudowę - przyjemniej się startuje nagrzanym samochodem - choć tutaj też można się zdziwić. Raz miałem taką sytuację. W tamtym roku dosyć mocno mroziło, a mój BMS ma zabezpieczenie - odcina rozładowywanie akumulatora poniżej -20 st C. Termometr w moim aku jest przeskalowany o 5 stopni - czyli przy -15 akumulator przestał oddawać prąd. Blokada ta jest zdejmowana po ogrzaniu akumulatora do 5 st (z tego co pamiętam). Chcąc nagrzać kampera, próbowałem włączyć webasto, ale na fabrycznej ładowarce 230V webasto nie dawało rady wystartować. Pomyślałem, że jak odpalę silnik, to prąd z alternatora wystartuje webasto i buda się nagrzeje - i się zdziwiłem, kiedy stwierdziłem, że prąd z alternatora nie dociera na obwody zabudowy. Musiałem pożyczyć od żony suszarkę do włosów - suszarką ogrzałem akumulator to 5 st, blokada została zdjęta i webasto zasilane większym prądem z akumulatora wystartowało.

Trzeba pamiętać, że akumulator LiFePO4 może być rozładowywany w ujemnych temperaturach, ale w pewnych granicach.
_________________
Marcincin
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zbynek 
zaawansowany


Twój sprzęt: Był: Knaus Boxstar 600
Dołączył: 22 Kwi 2017
Otrzymał 8 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2021-12-08, 08:07   

kimtop napisał/a:
Zbynek napisał/a:
że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach,

Ale może być rozładowywany
U mnie ,przy ujemnej temperaturze, ładowanie jest automatycznie rozłączane przez BMS


Mój BMS podobno nie odcina ładowania, nie chcę ryzykować.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zbynek 
zaawansowany


Twój sprzęt: Był: Knaus Boxstar 600
Dołączył: 22 Kwi 2017
Otrzymał 8 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2021-12-08, 08:10   Re: By-pass Cyrix`a

marcincin napisał/a:

W moim energobloku tak właśnie jest - jak nie ma akumulatora zabudowy to prąd z alternatora nie jest przepuszczany na obwody zabudowy.

Sprawdź czy Twój BSM ma zabezpieczenie przed ładowaniem w ujemnej temparaturze - większość ma.


Nie mam energobloku, za połączenie/rozłączenie akumulatorów odpowiada Cyrix. I jak widać działa tak samo jak u Ciebie (jak nie ma aku zabudowy to nie poda prądu do zabudowy). I właśnie chcę doprowadzić do tego, żeby mieć prąd z alternatora w zabudowie, nawet bez akumulatora.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-12-08, 09:27   Re: By-pass Cyrix`a

Zbynek napisał/a:
marcincin napisał/a:

W moim energobloku tak właśnie jest - jak nie ma akumulatora zabudowy to prąd z alternatora nie jest przepuszczany na obwody zabudowy.

Sprawdź czy Twój BSM ma zabezpieczenie przed ładowaniem w ujemnej temparaturze - większość ma.


Nie mam energobloku, za połączenie/rozłączenie akumulatorów odpowiada Cyrix. I jak widać działa tak samo jak u Ciebie (jak nie ma aku zabudowy to nie poda prądu do zabudowy). I właśnie chcę doprowadzić do tego, żeby mieć prąd z alternatora w zabudowie, nawet bez akumulatora.


Ja osobiście odradzam zabawy w manualne przełączanie - to zazwyczaj kończy się tak, że 99 razy na 100 będziesz pamiętał o tym, aby wyłączyć bypass przy podłączaniu aku zabudowy, a przy 100 zapomnisz i zepniesz akumulatory na "krótko" - zazwyczaj takie połączenie nie kończy się dobrze dla któregoś z akumulatorów lub instalacji.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/454
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-12-08, 10:16   

Zbynek napisał/a:
Mój BMS podobno nie odcina ładowania, nie chcę ryzykować.

Wystarczy sprawdzić, masz okazję, bo temperatury ujemne.
Podłącz na chwilę do ładowania i się okaże.
marcincin napisał/a:
Ja osobiście odradzam zabawy w manualne przełączanie

Jestem tego samego zdania.
Gdybym nie miał sygnalizacji dźwiękowej przy wysuniętym schodku i próbie uruchomienia silnika, już kilka razy bym jeździł z wysuniętym :diabelski_usmiech
Z tym jest podobnie... :spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 212/477
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2021-12-09, 08:42   

Banan napisał/a:
Gdybym nie miał sygnalizacji dźwiękowej przy wysuniętym schodku i próbie uruchomienia silnika, już kilka razy bym jeździł z wysuniętym
Z tym jest podobnie...

Automatycznie zamykany schodek po uruchomieniu silnika to jest to :bigok
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/454
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-12-09, 10:56   

SlawekEwa napisał/a:
Automatycznie zamykany schodek po uruchomieniu silnika to jest to

Masz rację Sławku, myślałem już o tym, tylko brak czasu by to wyrzeźbić :-P
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 90/172
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2021-12-09, 20:49   Re: By-pass Cyrix`a

Zbynek napisał/a:
..... Teoretycznie jeśli zastosuję ominięcie Cyrix`a z wyłącznikiem (zaznaczony na czerwono) będę miał zasilanie zabudowy z alternatora, nawet przy odłączonym aku hotelowym (Cyrix będzie miał wysokie napięcie po obu stronach i się zewrze). Planuję dać wyłącznik z bezpiecznikiem 100A i odpowiednio gruby kabel. Podłączę się pod zaciski Cyrixa.
Dobrze kombinuję?

jesli zewrzesz Cyrixa to nieistotne co on uzna i czy się połączy. ważne żeby włącznik był mocny.
Wydaje mi się że byłyby konieczne następujące modyfikacje:
1. musiałbyś mieć włacznik, który jednocześnie odłączałby aku zabudowy i łączył Cyrixa,
żeby, jak ktoś już zauważył nie zapomnieć i nie zrobić bałaganu
2. Dać wyrażny sygnalizator optyczny który gdzieś w pojeżdzie pokazuje takie połączenie,
oraz sygnalizator dżwiękowy który hałasuje jeśli masz przełączoną zabudowę na silnikowy
i wyłączysz silnik. dzięki temu nie wyczerpiesz aku silnika przez zapomnienie.

Ten przełącznik możesz wykonać z jakiegoś wyłącznika mocy do silników, np prawo-lewo.
np pierwszy lepszy taki:
https://allegro.pl/oferta/lacznik-krzywkowy-w-obudowie-lewo-prawo-3f-1-0-1-9540390952?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=desc-yes&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_przemysl_pla_ss&ev_adgr=przemysl&ev_campaign_id=14937753754&gclid=EAIaIQobChMIwaDMhL7X9AIVDSIYCh2LNwOKEAQYBiABEgJV1_D_BwE

Ma 60Amper, ale styki połaczysz równolegle, więc uzyskasz wytrymałość ponad 250A chwilowej
i nie obniży on możliwości Twojego aku.

może być też jakikolwiek gwiazda trójkąt. krzywki wewnątrz można poprzekładać.
Może być nawet włącz wyłącz z pozmienianymi krzywkami od styków - nie będzie wtedy pozycji wyłączonej, choć to fajna pozycja odłączenia aku pokładowego wogóle i nie połaczenia cyrixa - przydatna np jak zaczynają się Tobie gdzieś fajczyć kable - czego nie życzę.


EDYTA: https://allegro.pl/oferta/lacznik-krzywkowy-63a-w-obudowie-gwiazda-trojkat-5569474322?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aqueryandcategory&bi_c=MWI4ZWY3NTktZjY1OS00ZjY1LTk5MmMtZmYzODczMzc3Njk0AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=29810eda-f6da-450c-aa8b-27c9045336df
tu jest ładny włączniczek - tylko w krzywkach pomieszać....
i wytrzymałby spokojnie 250A ciągłego....


EDYTA 2:
i WAZNA rzecz: jeśli masz panele słoneczne to najlepiej jakby ten włącznik którymś stykiem odłączał je od regulator MPPT, czy PWM w pozycji odłączonego AKU pokładowego
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-12-10, 21:15   Re: By-pass Cyrix`a

marcincin napisał/a:
Zbynek napisał/a:
Mam zbudowaną instalację elektryczną jak na schemacie z załącznika. W związku z tym, że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach, podczas pierwszych godzin jazdy wychłodzonym kamperem musi być odłączony (dopóki się nie ogrzeje). A jak aku zabudowy jest odłączony to Cyrix nie ma żadnego napięcia po drugiej stronie i się nie zwiera. Skutkuje to brakiem zasilania elektrycznego zabudowy. Teoretycznie jeśli zastosuję ominięcie Cyrix`a z wyłącznikiem (zaznaczony na czerwono) będę miał zasilanie zabudowy z alternatora, nawet przy odłączonym aku hotelowym (Cyrix będzie miał wysokie napięcie po obu stronach i się zewrze). Planuję dać wyłącznik z bezpiecznikiem 100A i odpowiednio gruby kabel. Podłączę się pod zaciski Cyrixa.
Dobrze kombinuję?


To może nie zadziałać tak jak oczekujesz - zależy od budowy energobloku. Może być tak, że gdy energoblok nie wykryje napięcia na akumulatorze zabudowy to nie przepuści prądu z alternatora na obwody zabudowy - to jest zabezpieczenie przed hipotetycznym zwarciem swobodnie dyndającej klemy (+) akumulatora zabudowy do wszechobecnej masy - takie wykrycie wyjęcia akumulatora zabudowy - to jest moja teoria.

W moim energobloku tak właśnie jest - jak nie ma akumulatora zabudowy to prąd z alternatora nie jest przepuszczany na obwody zabudowy.

Sprawdź czy Twój BSM ma zabezpieczenie przed ładowaniem w ujemnej temparaturze - większość ma.

Ja przed wyjazdami nagrzewam zabudowę - przyjemniej się startuje nagrzanym samochodem - choć tutaj też można się zdziwić. Raz miałem taką sytuację. W tamtym roku dosyć mocno mroziło, a mój BMS ma zabezpieczenie - odcina rozładowywanie akumulatora poniżej -20 st C. Termometr w moim aku jest przeskalowany o 5 stopni - czyli przy -15 akumulator przestał oddawać prąd. Blokada ta jest zdejmowana po ogrzaniu akumulatora do 5 st (z tego co pamiętam). Chcąc nagrzać kampera, próbowałem włączyć webasto, ale na fabrycznej ładowarce 230V webasto nie dawało rady wystartować. Pomyślałem, że jak odpalę silnik, to prąd z alternatora wystartuje webasto i buda się nagrzeje - i się zdziwiłem, kiedy stwierdziłem, że prąd z alternatora nie dociera na obwody zabudowy. Musiałem pożyczyć od żony suszarkę do włosów - suszarką ogrzałem akumulator to 5 st, blokada została zdjęta i webasto zasilane większym prądem z akumulatora wystartowało.

Trzeba pamiętać, że akumulator LiFePO4 może być rozładowywany w ujemnych temperaturach, ale w pewnych granicach.


Dokładnie też tak jest w energobloku Rapido - jak pierwszy raz rozładowałem akumulator poniżej poziomu minimalnego to z powodu histerezy ani alternator ani regulator solarny niestety nie potrafiły pobudzić BMS do odblokowania - dobrze, że mam nadzór po BT więc sam zmieniłem próg załączenia o 0,1V i od tamtej pory śmiga ok.

Dlatego namawiam wszystkich do kupna aku z BMS i interface BT bo wtedy mamy pełna kontrole - cały czas na telefonie widzę pojemność, prądy napięcia a nawet mogę zablokować ładowanie czy rozładowanie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zbynek 
zaawansowany


Twój sprzęt: Był: Knaus Boxstar 600
Dołączył: 22 Kwi 2017
Otrzymał 8 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2021-12-13, 19:53   Re: By-pass Cyrix`a

Dzięki za sugestie.
W sobotę zrobiłem według pierwotnych założeń, testy garażowe pokazały, że działa zgodnie z oczekiwaniami. Testy bojowe podczas najbliższego wyjazdu :ok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***