Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowa elektryka w starej Integrze z 1988
Autor Wiadomość
tomekfff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hymer B534 1988
Nazwa załogi: Ravel.Travel
Dołączył: 01 Gru 2021
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2021-12-10, 01:49   Nowa elektryka w starej Integrze z 1988

Witam wszystkich, uszanowanko.

Dzięki @Świstak za dość szczegółowe rozjaśnienie tematu separatorów

Zacznę od małego wprowadzenia:
Posiadam starego Hymera z 1988 w którym rozdzielenie akumulatora hotelowego (44Ah - śmieć po poprzednim właścicielu) i rozruchowego (100Ah) jest wg. niemieckiej dokumentacji i schematu - zrealizowane na starych stycznikach. Ogólnie ładowanie z alternatora idzie na oba akumulatory natomiast prostownik przy podłączeniu do słupka ładuje jedynie hotelową baterię.

Większość życia w kamperze jest na gas i tu już jest po instalacji gasBanka jak i zastąpienia żarówek/jarzeniówek ledami.

Z racji że nie wygrałem jeszcze w totka:
Kolejno będę instalował:

1. Nowy akumulator hotelowy. 150Ah VPRO AGM
2. Montował separator. Cyrix-ct 120A???
3. Wymieniał prostownik na nowszy. Victron Blue Smart 12/17
4. Instalował Przetwornicę od AZO z Eco Mode 1000W/2000W
6. Regulator SmartSolar 75V 15A od Victron Energy
5. Na końcu jak temperatura zrobi się bardziej przyjazna to PANEL SOLARNY 180W

Wybór na powyższe rozwiązania padł po dość długim kopaniu w naszym forum :kawka: .
Dysponuje już wstępnie schematem (bazując na innym poście z forum) natomiast chętnie z kimś mądrzejszym skonfrontuje dobór rozwiązań :kufel . Jeśli kogoś interesuje to z postępami prac również się podzielę.

Obecnie mam zakupiony nowy akumulator hotelowy. Wybór padł na ten a inny bo to jedynie rozsądnie pasowało do oryginalnego miejsca na Aku i daje jakiś zapas do planowanego zużycia.

Zużycie:
Oświetlenie: 80W/12 x5h = 33ah (400Wh)
Telefon iPhone 5W/12 x 2h = 1ah. (10Wh)
Tablet 20W/12 x 2h = 3,5ah (40Wh)
Suszarka 600W/12 x 0,5h = 25 ah (300Wh)
Laptop: 60W/12 x 2,5h = 25 ah (150Wh)
Pompa wody: 35W/12 x 1h = 6ah (35Wh)

(78Ah) 935Wh

Za czasem dojdą może jakieś pierdoły np. jakiś SOG własnej roboty.
Może radio w części hotelowej etc...

Zatrzymałem się na punkcie 2.
Obecną mam takie pytania:

1. Ogólnie przekonuje mnie Cyrix-ct 120A bo w przypadku zainstalowania solara czy ciągniecie prądu z prostownika zawsze nadwyżka prądu pójdzie na ładowanie akumulatora rozruchowego. Pytanie czy to sens czy może jednak dalej nie zostać przy izolowaniu akumulatorów tym stycznikiem i dalej zadowolić się jedynie alternatorem. Czyli zostawić w cholerę te styczniki (w myśl zasady że lepsze jest wrogiem dobrego).

2. Jak to się ma do ładowanie z prostownika 2 akumulatorów trochę innego typu Kwasiak i AGM?
I czy w takim razie wydoli planowany prostownik (Victron Blue Smart 12/17) jeśli oba Akumulatory mają łącznie 100+150Ah,.

Jak następuje takie ładowanie. W tym samym czasie? Czy dopiero po doładowaniu jednego akumulatora do jednakowego poziomu?

4. Dysponuje schematem z 1988 z którego wynika że są one 3, dwa od kuchni i jeden jako separator akumulatora. Obstawiam że jest to w schowku pasażera? Jak znaleść ten właściwy?
Wszystkie 3 są identyczne :)

5. Jeśli już iść w zastąpienie starego stycznika to ma on 4 nóżki i jak rozumiem schemat:
- 1 - idzie do akumulatora hotelowego
- 2 - idzie do kolejnego stycznika
- 3 - minus
- 4 - do akumulatora rozruchowego

Z góry dziękuje.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 80/38
Skąd: wieden
Wysłany: 2021-12-10, 05:44   

Może to ci trochę rozjaśni .
https://vincentvan.org/wp-content/uploads/2021/03/schemat-elektryki-vincent-van.pdf
https://www.stinsonvans.com/electrical-1
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tomekfff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hymer B534 1988
Nazwa załogi: Ravel.Travel
Dołączył: 01 Gru 2021
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-12-12, 05:06   

andi at napisał/a:
Może to ci trochę rozjaśni .
https://vincentvan.org/wp-content/uploads/2021/03/schemat-elektryki-vincent-van.pdf
https://www.stinsonvans.com/electrical-1


Dzięki.
Załączam mój schemat który chodzi mi po głowie.
Problem zaczyna się w miejscu w którym staram się połączyć z tym co już mam.
Stąd pytanie np. o styczniki.

Nie jestem pewien czy dobrze dobrałem bezpieczniki.
Nie jestem też pewien podłączenia i doboru prostownika.

Pomału ale do przodu.

KAMPER-ELEKTRYKA.png
Plik ściągnięto 151 raz(y) 538,79 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tomekfff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hymer B534 1988
Nazwa załogi: Ravel.Travel
Dołączył: 01 Gru 2021
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-12-17, 03:15   

Ktoś coś?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2021-12-17, 09:03   

1.sprawdz napiecia ladowania AGM , IMVHO nie naladujesz AGM na full korzystac z VSR (cyrix)
2.1988 sprawdz jakiej pojemnosci byly akumulatory orginalnie I jakiej mocy jest alternator
3.victron da rade tylko jaka charakterystyke ladowania wybierzesz? Kwasiak czy AGM?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tomekfff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hymer B534 1988
Nazwa załogi: Ravel.Travel
Dołączył: 01 Gru 2021
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-12-17, 18:34   

BikerB napisał/a:
1.sprawdz napiecia ladowania AGM , IMVHO nie naladujesz AGM na full korzystac z VSR (cyrix)


Ładowanie buforowe: 13,5 – 13,8 V (-18 mV/C)
Ładowanie cykliczne: 14,5 – 15,0 V (-30 mV/C)
Maksymalny prąd ładowania: 45 A

Co do fulla to i prostownikiem muszę ładować 10 dni by się choć zbliżyć do 100%.
Więc tu nie mam złudzeń. Chyba że masz na myśli jakieś znaszne rożnice.

Akumulator link


BikerB napisał/a:
2.1988 sprawdz jakiej pojemnosci byly akumulatory orginalnie I jakiej mocy jest alternator


W 1988 dawali dwa jednakowe kwasiaki po 100Ah, alternator jest standardowy od Ducato I czyli jak patrzę 12V 55A. Ile obecnie z alternatora wychodzi to nie sprawdzę - bo alternator jest do regeneracji. Update. W manualu z 1988 akumulator hotelowy ma 60Ah.


Referencyjny alternator

BikerB napisał/a:

3.victron da rade tylko jaka charakterystyke ladowania wybierzesz? Kwasiak czy AGM?


Rozumiem że charakterystyka na automat nie pójdzie? ;)

Ogólnie jak dobrze rozumiem zbierając te dane. Lepiej z alternatora 55A nie ładować AGMa z maksymalnym prądem ładowania 45A? I z aleternatora idzie za niskie napięcie bo tylko 12V.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2021-12-18, 03:06   

Regenerujesz alternator - bardzodobrze
Z alternatora idzie wiecej niz 12 ,ponad 13.8 do 14 z kawalkiem ale nie wiecej niz 14.4 v
AGM potrzebuje 14.7v ( w temp. 25 stopni celcjusza)

Ladowania z chargera to problem czasu abssorpcji ale to mozna pominac ladowarka jest slaba

Reasumujac w pracy jak zakladamy AGM y w instalacji nigdy nie montujemy VSR to nie sprawdza,
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
tomekfff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hymer B534 1988
Nazwa załogi: Ravel.Travel
Dołączył: 01 Gru 2021
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-12-27, 03:36   

BikerB napisał/a:
Regenerujesz alternator - bardzo dobrze
Z alternatora idzie wiecej niz 12 ,ponad 13.8 do 14 z kawalkiem ale nie wiecej niz 14.4 v
AGM potrzebuje 14.7v ( w temp. 25 stopni celcjusza)


Po pierwsze : :kufel . Bo pomogłeś i zmusiłeś by sprawę przemyśleć :)

1) Znalazłem takie rozwiązania:
Orion-Tr Smart DC-DC 12V | 12V | 30A sprzedawane jako ładowarka.
Orion-Tr CD CD 12V | 12V | 30A Sprzedawane jako konwerter z funkcją ładowania.
Dopisek Smart dotyczy Bluetooth.

Rozwiązania te dzielą się jeszcze na izolowane i nie-izolowane.
Jak rozumiem "interenty" to izolowana wersja wykorzystuje transformator do
obniżenia napięcia a nie izolowania wersja nie. I lepiej brać izolowany.
Niech ktoś mnie poprawi jeśli się mylę.

Czy podział w nazwie na to że jedno jest sprzedawane jako ładowarka a drugie jako konwerter
ma jakieś głębsze znaczenie - jeszcze nie odkryłem.

2. Znalazłem w internetach Zintegrowana przetwornica napięcia z ładowarką akumulatorów.
MultiPlus 12V C 12/1600/70-16

Używkę - ale w rozsądnej cenie i noszę się z poważnym zamiarem czy sobie jednak życia nie uprościć. Natomiast jeszcze brakuje mi wiedzy :( jakie to ma konsekwencje i ile mogę cobie życia prościć.... ehh.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2021-12-27, 22:22   

tomekfff napisał/a:
/.../

1) Znalazłem takie rozwiązania:
Orion-Tr Smart DC-DC 12V | 12V | 30A sprzedawane jako ładowarka.
Orion-Tr CD CD 12V | 12V | 30A Sprzedawane jako konwerter z funkcją ładowania.
Dopisek Smart dotyczy Bluetooth.
Rozwiązania te dzielą się jeszcze na izolowane i nie-izolowane.
/.../

Czy podział w nazwie na to że jedno jest sprzedawane jako ładowarka a drugie jako konwerter
ma jakieś głębsze znaczenie - jeszcze nie odkryłem.


tobie wystarczy non isolated (stara konstrukcja instalacji) no i oczywiscie bierz SMART bo tam mozna sporo parametrow ladowania ustawic

tomekfff napisał/a:

2. Znalazłem w internetach Zintegrowana przetwornica napięcia z ładowarką akumulatorów.
MultiPlus 12V C 12/1600/70-16

Używkę - ale w rozsądnej cenie i noszę się z poważnym zamiarem czy sobie jednak życia nie uprościć. Natomiast jeszcze brakuje mi wiedzy :( jakie to ma konsekwencje i ile mogę cobie życia prościć.... ehh.


Multiplus jest niezly AFAIK ma automatyczne przejscie z zasilania inverterem na siec z pelnym zabezpieczeniem , tryb uspienia etc. jeden minus ma problem ze wstaniem z trybu uspienia jak ma obciazenie indukcyjne -lodowka 230 v w 99% nie ruszy jak jest uspiony
w UK uzywki chodza po 400 funtow
acha warto do multiplusa miec panel sterujacy
BTW
akumulator hotelowy jest w jakims cieplym miejscu?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tomekfff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hymer B534 1988
Nazwa załogi: Ravel.Travel
Dołączył: 01 Gru 2021
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-12-28, 14:22   

BikerB napisał/a:


[ciach]
Multiplus jest niezly AFAIK ma automatyczne przejscie z zasilania inverterem na siec z pelnym zabezpieczeniem , tryb uspienia etc. jeden minus ma problem ze wstaniem z trybu uspienia jak ma obciazenie indukcyjne -lodowka 230 v w 99% nie ruszy jak jest uspiony
w UK uzywki chodza po 400 funtow
acha warto do multiplusa miec panel sterujacy
BTW
akumulator hotelowy jest w jakims cieplym miejscu?


Ogólnie znalazłem na naszym OLX:
MultiPlus 12V C 12/1600/70-16 - 1800 PLN
- https://www.olx.pl/d/ofer...son=observed_ad

Tylko to trochę dla mnie na wyrost i pytanie czy można parametrami sterować.
bo według specyfikacji np. ładowarka 50Ah.
1600W przetwornicy to też dla mnie trochę na wyrost.

MultiPlus 12V C 12/1200/50 - 2000 PLN
https://www.olx.pl/d/ofer...html#db33df19fc
I pewnie da się zejść z ceny bo sprzedaż jest z akumulatorem żelowym.

Ogólnie, porównując to cenowo z nową ładowarką Victorna i przetwornicą od AZO oraz przełącznikiem. Wychodzi mi bardzo podobnie.

Zerknij proszę na schemat ogólny czy dobrze to rozumiem.

Jak patrzyłem to między
Victron Orion-tr 12/12v 30A
Victron Orion-tr Smart 12/12v 30A można 350 PLN urwać.
Ale jak rozumiem twój wcześniejszy wpis - nie warto.


Akumulator jest w oryginalnym miejscu, schowek przy podłodze kierowcy.
Ma dwa otwory mające odprowadzać gazy z aku. Za specjalnie nie jest mu tam
za ciepło.

Slajd3.jpeg
MultiPlus
Plik ściągnięto 59 raz(y) 37,38 KB

Slajd2.jpeg
Bez multiPlus
Plik ściągnięto 37 raz(y) 45,25 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2021-12-29, 21:15   

schematy zasadniczo ok (troszku male zdjecia)

brakuje zabezpieczenia bezpiecznikiem akumulatora jako calosci odbioru praktycznie powinien byc zaraz na klemie

ORION TR - jakbys mial brac bez smart to mozna znalezc cos tanszego

co do MULTIPLUS ta moc 1600 to sa VA wiec to bedzie jakos 1300W mocy ciaglej zimnego
nie pamietem czy mozna programowac prad ladowania , (mozna regulowac prad pobierany z kabla) ladowanie baterii 70 amperami to faktycznie nie bardzo
poszukaj instrukcji (Powinna byc po polsku i sprawdz ta regulacje)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tomekfff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hymer B534 1988
Nazwa załogi: Ravel.Travel
Dołączył: 01 Gru 2021
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-01-23, 14:05   

1) Obrazki poprawione o bezpiecznik - załączam w większej rozdziałce.

2) Victron Mutlipus c 1600 zakupiony. Po rewelacyjnej cenie 1,5k.
Z czujnikiem temperatury i kablami 35mm2. Trzeba tylko przyznać że trochę głośno chodzi ;)

3) Alternator po regeneracji, przy okazji rozrząd po wymianie i rozrusznik.
Alternator daje z siebie 40A / 20 A. Czyli dość bezpieczne natężenie.
Zostaje kwestia podpicia napięcia odpowiednio do AGMa.

Do tego jak wspominałem w planach jest Victron Orion-Tr smart.
I tu zrodziły się kolejne pytania.

a) z tego co doczytałem to Smart Dongle nie jest wstanie podzielić się temperaturą przez przez bluetooth. Czyli jak rozumiem trzeba zakupić dodatkowo czujnik temperatury aku i da się go podłączyć jednocześnie do MPPT i Oriona?

b) Rozumiem że nie ma co oszczędzać i lepiej zakupić ładowarkę 12/12/30A niż 12/12/18A?

kamper - elektryka v3 [Automatycznie zapisany].png
Plik ściągnięto 40 raz(y) 417,31 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***