Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kamper elektryczny
Autor Wiadomość
orys 
stary wyga


Twój sprzęt: Baza już jest ;-)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Sty 2017
Piwa: 58/13
Skąd: Glasgow
Wysłany: 2022-05-27, 14:06   

decumanus napisał/a:
Do kampera wolałbym na razie hybrydę, EREV gdzie podstawą jest elektryk, a spalinowy silnik służy do generowana pradu.
Ale nikt takiego nie oferuje. 🤔
R


Mini kampera można sobie już zrobić na tym nowym vanie zrobionym na bazie nowej londyńskiej taksówki, już widziałem ich kilka na drodze: https://levc.com/electric-van/vn5-facts/

On tak właśnie ma, silnik jedynie do generowania prądu.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2022-05-27, 14:07   

robba napisał/a:

coz, samemu trzeba zbudować... :)



no czekam aż się jakieś e-ducato rozbije... ;) to będą części a range extender może się znajdzie... ten z bmw, który zrobili z silnika skutera jest raczej za mały, choć można go kupić za tys euro, może trochę więcej z całym osprzętem.

Austriacy zrobili świetny range extender, ale czekają na frajera który zapłaci im grube miliony. Niestety, chyba maja przeciwko sobie przepisy unijne, które definiują hybrydę jako ICE a nie EV, w związku z czym omijają je wszelkie dotacje.
W Norwegii, która jest potężnym rynkiem, chyba drugim po stanach (możliwe ze Chińczycy już ich obu śmigli) hybrydy płacą jak wszyscy, i cło i opłaty drogowe i vaty sraty... Co prawda słyszałem o pracach żeby usankcjonować tryb elektryczny jako jedyny do poruszania się po strefach zielonych, (zielone światełko na dachu?) ale nie znam postępów.

e-ducato z dmc do 4.25 mogło by za bazę posłużyć ale cena rozwala - 285-355 tys... netto...
R
link do OBRIST... https://www.youtube.com/c...WaImV-BxIzfHVmA
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 449/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-27, 14:51   

Takie 4 założyć do swojego kampera, wywalić silnik, skrzynię i półosie . W miejsce silnika wsadzić baterię o masie zbliżonej do wywalonych gratów, aby nie zmieniać parametrów zawieszenia i własności trakcyjnych. Do ramy pod zabudowę wsadzić generator na turbinie gazowej i załatwione :bigok

MIW1.jpg
Plik ściągnięto 600 raz(y) 6,94 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 449/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-27, 15:18   

Takie sobie załóż :-P

https://pl.aliexpress.com/item/1005004324685215.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.19.46dd7207hsqv3c&pdp_npi=2%40dis%21PLN%2143%C2%A0925%2C36%20z%C5%82%2143%C2%A0925%2C36%20z%C5%82%21%21%21%21%21%402100bdec16536572305885816edd24%21%21sh

Żarty żartami , ale to wcale nie jest taki do końca głupi pomysł. Zestaw kompletny ze sterownikami i przepustnicą .

Napęd na 4 buty i 48kW z prądu ..... to będzie przyspieszać i jeździć jak z dieslem 200KM

Silniki są 96V, więc bateria 400V idealna .

Kiedyś myślałem nad założeniem 2 takich silników na tylną oś aby mieć opcjonalnie 4WD do manewrowania w terenie, na mokrej trawie , itp. ..... ale ze względu na problemy z wagą w kamperze dokładanie silników i baterii pozostawiając silnik spalinowy to słaby pomysł.

Do konwersji na elektryka jest to jakaś opcja.

Jakby były takie jeszcze mocniejsze , to założenie dwóch tylko na tylną oś też było by jakimś rozwiązaniem. Wtedy tylko tylny napęd , ale na pewno taniej i prościej.

Zastanawiam się tylko jak będzie zachowywało się zawieszenie po założeniu takiego silnika na piastę , bo podnosi to znacznie masę resorowaną . Rozwiązanie tylko na tył było by pod tym względem mniej problematyczne, bo tylne zawieszenie pracuje inaczej niż przednie i tam na pewno było by to mniej czuć .
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 212/479
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2022-05-28, 07:27   

joko napisał/a:
Zastanawiam się tylko jak będzie zachowywało się zawieszenie po założeniu takiego silnika na piastę , bo podnosi to znacznie masę resorowaną

raczej niereserowaną :bajer
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2022-05-28, 08:38   

Ostatnio ogladalem na YT program o niemcach i ich narodowej szkole ekonomicznej... Zysk nie jest najwazniejszy, liczy sie gospodarka, chroniona przez panstwo cłami itp... polecam, chociaz to dołujące, bo nie rysuje przed polską różowej przyszłości.
Najwazniejsza jest praca.

A wspominam o tym bo oni potrafią nie siedziec przed telewizorem i to juz opracowali.
https://www.alko-tech.com/en/hybrid-power-chassis
A tu pdf https://www.alko-tech.com..._04-2019_en.pdf

Zapewne cena rozwala, bo to niby niemieckie.

A my siedzimy i sie masturbujemy opowiadając jakie to świetne są śmierdzące diesle z wycietym katem i dpfem.
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 90/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2022-05-28, 11:24   

joko napisał/a:
.....
Silniki są 96V, więc bateria 400V idealna .
.....

raczej nie 400V. szeregowo tego nie podłączysz.zresztą napisali ze max 114V.
Ciekawe: jakoś muszą między sobą te sterowniki wymieniać informację, żeby symulować mechanizm różnicowy.
Najlepiej byłoby silniki szczotkowe i w szereg je połaczyć (ha ha szczotkowe, ale BMW takie właśnie ma)
To mechanizm różnicowy zrobiłby się w sposób naturalny.
Ale jak już już do każdego silnika jest oddzielna elektronika / falownik to w szereg nie połaczysz

joko napisał/a:
.....
Jakby były takie jeszcze mocniejsze , to założenie dwóch tylko na tylną oś też było by jakimś rozwiązaniem. Wtedy tylko tylny napęd , ale na pewno taniej i prościej.
......

zastanawiałem się kiedyś, żeby taki silnik bezpośrednio do mostu podłączyć
i mechanizm różnicowy pozostawić. Co prawda nie mogę znależć tego
którego wtedy namierzyłem, ale miał 100kW
https://allegro.pl/oferta/silnik-elektryczny-zestaw-do-samochodu-auta-50kw-8534343675?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=desc-yes&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_czesci-samochodowe_pla_ss&ev_adgr=Czesci_samochodowe&ev_campaign_id=14491971570&gclid=CjwKCAjwkMeUBhBuEiwA4hpqEKhNmt8NpDxifN_mEYnersPTboDN3JHki0nV4xU5IUQymy3yUtqWhxoCPH0QAvD_BwE
za to sterowanie tym byłoby proste. Tylko że falownik do 100kW kosztuje masę kasy
ale za to ma wyjście energii z wyhamowania silnika. w fabrykach to duży rezystor.
a w aucie to układ rekuperacji....
Ponadto taki silnik bezpośrednio do mostu zdjąłby wszystkie drgania z przeniesienia
napędu, czyli wału u mnie......


joko napisał/a:
.....
Zastanawiam się tylko jak będzie zachowywało się zawieszenie po założeniu takiego silnika na piastę , bo podnosi to znacznie masę resorowaną . Rozwiązanie tylko na tył było by pod tym względem mniej problematyczne, bo tylne zawieszenie pracuje inaczej niż przednie i tam na pewno było by to mniej czuć .

jakby zastosować rozwiązanie do mostu to dodatkowo nie byłoby róznicy dla zawieszenia....
ale niestety straty na mechanizmie różnicowym by zostały, choć przy 100kW to raczej
kropelka, ułamek procenta, a jakież uproszczenie w tylnym napędzie z wałem i mostem
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2022-05-28, 11:31   

Montaz takiego systemu w samochodzie przed wprowadzeniem na polski rynek (pierwsza rejestracją) daje nastepujace oszczednosci:
Przy cenie samochodu 300 000 i silniku ICE ponizej 2.0l - zmniejszenie akcyzy o 60 000, stosownie mniejszym vacie (liczy sie go na koncu), samochod z silnikiem slabszym powinien byc też tańszy.
Piszą że w trybie hybrydowym oszczędności paliwa wynoszą około 30 procent. Przy założeniu że samochód pali 10/100 - co przy integrach i alkowach jest raczej optymistyczną wersją - po 100 000 przy dzisiejszych cenach diesla daje 21000 tys oszczednosci. Przy trybie elektrycznym oszczednosci sa niepornywalnie wieksze. Przy takiej baterii, wszystko oprocz ogrzewania moze byc na prad, a właściwie to poza zimą nawet dogrzewać by można.

Wiec jakby ten system kosztowal 100000 pln to cena auta sie prawie nie zmieni.

Dodatkowe możliwe scenariusze:
Unia naciska na zmiane prawa umozliwiajaca szybsza transformacje. Mówią ze mozliwe bedzie obnizenie vatu na produkty to umozliwiajace.

Dodatkowo możliwość wjazdu kamerem do tzw zielonych stref.
Przy doprecyzowaniu prawa dmc do 4.3 (czy ile tam jest)

Wiec byc moze wkrotce nie bedzie innych, bo sie nie bedzie oplacac.
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 449/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-28, 23:40   

Można i tak :lol:

https://youtu.be/ldZdkLDcTKM

Konwersja ze spalinowego na elektryczny to nie jest jakiś nowy temat i z różnym skutkiem ludzie robili to już dość dawno temu.
Można to zrobić na wiele sposobów , a powyższy film pokazuje, że da się nawet przy bardzo ubogim zapleczu warsztatowym :szeroki_usmiech

Najczęstszą metodą konwersji jest zamontowanie silnika elektrycznego na wejściu skrzyni biegów w miejsce silnika spalinowego, za pomocą dorobionego kołnierza-przejściówki.
Goście z powyższego filmu uprościli sobie jeszcze sprawę , wykorzystując korpus silnika spalinowego i jego wał korbowy w roli takiej przejściówki.

To rozwiązanie AL-KO ciekawe i może znacząco przyspieszyć powstanie elektrycznego kampera z prawdziwego zdarzenia.

Konwersja z niezależnymi silnikami w kołach proponowana przeze mnie daje największe możliwości i zapewne największą sprawność (bo najniższe opory) , ale zgadzam się z tym, że nie jest to prosty temat w realizacji . Od strony mechanicznej najprościej, natomiast sporo do zrobienia od strony sterowania .


Z tego co wiem, wielu producentów samochodów poważnie rozważa wprowadzenie do oferty wykonywania konwersji używanych samochodów , albo sprzedaż zestawów konwersyjnych dostosowanych do konkretnych modeli .
Na rynku działa już sporo firm oferujących konwersję w/g własnych autorskich rozwiązań.
Gdzieś mi się obiło również, że rozważane jest finansowanie takich konwersji z tych samych środków co dopłaty do nowych elektryków .
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2022-05-29, 09:42   

joko napisał/a:

Można to zrobić na wiele sposobów

Widzialem kilka filmow na YT, mniej wiecej rozumiem zasade, i choc zgadzam się że inwheeldrive jest w zasadzie lepszy, to łatwiej przerobić z centralnym silnikiem, lub dwoma.
joko napisał/a:

To rozwiązanie AL-KO ciekawe i może znacząco przyspieszyć powstanie elektrycznego kampera z prawdziwego zdarzenia.

Ciekawe tylko ile kosztuje. Moze zapytam.

joko napisał/a:

Z tego co wiem, wielu producentów samochodów poważnie rozważa wprowadzenie do oferty wykonywania konwersji używanych samochodów ........ rozważane jest finansowanie takich konwersji z tych samych środków co dopłaty do nowych elektryków .


Slyszalem o jednej francuskiej, ktora 5000euro maja oferowac konwersje, start w 2023/24. Finansowanie byloby miłym gestem.
Ale wydaje mi sie ze czesci z rozbitkow wyjda zdecydowanie taniej.
Trzeba poczekać az w Norwegii sie potlucze kilka... Jesli sa te fiaty w sprzedaży, to na bank juz w N jezdza.
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 449/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-29, 10:55   

decumanus napisał/a:

joko napisał/a:

Z tego co wiem, wielu producentów samochodów poważnie rozważa wprowadzenie do oferty wykonywania konwersji używanych samochodów ........ rozważane jest finansowanie takich konwersji z tych samych środków co dopłaty do nowych elektryków .


Slyszalem o jednej francuskiej, ktora 5000euro maja oferowac konwersje, start w 2023/24. Finansowanie byloby miłym gestem.
Ale wydaje mi sie ze czesci z rozbitkow wyjda zdecydowanie taniej.
Trzeba poczekać az w Norwegii sie potlucze kilka... Jesli sa te fiaty w sprzedaży, to na bank juz w N jezdza.
R


Po tym jak zaczęły się problemy z dostawami elektroniki i innych podzespołów , bodajże Renault otwarło zakład , który nie produkuje nowych , ale regeneruje używane samochody.
Trafiają tam głównie poflotowe egzemplarze z dużych sieci wypożyczalni.
Podobno jest to dla firmy lepszy interes od produkcji .
Wyobrażam sobie, że w takim zakładzie można by robić również takie konwersje , chociażby w egzemplarzach , które mają poważnie uszkodzone silniki.

Odnośnie konwersji mam jeszcze jedno przemyślenie, mianowicie umożliwienie , czy ułatwienie korzystania na co dzień z samochodów , które w swoich pierwotnych wersjach spalinowych za bardzo się do tego nie nadawały , bo albo słabe, albo przestarzałe , albo benzyny z 5.8l spalające w mieście po 50l/100km.
Mam na myśli np. jakieś ładnie odrestaurowane youngtimer'y które miały fabrycznie jakiś marny dwusuwowy motorek, albo np. amerykańskie krążowniki .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2022-05-29, 15:14   

firma o której pisałem.
https://www.youtube.com/watch?v=98mlJ1N50DU

el klasyki z moich YT subskrypcji
https://www.youtube.com/c/ZeroEV

https://www.youtube.com/c/ElectricClassicCars

https://www.youtube.com/c/EVWest

R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 449/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-29, 20:16   

Skoro jesteśmy na forum kamperowym to ten mi się podoba :wyszczerzony:

https://www.youtube.com/watch?v=Zdi0jaHDHuo

A tu na nowszym ogórku ...... ale z pokaźną fotowoltaiką na dachu :-P

https://youtu.be/fGZ1zbqAGA0


I trochę innych rozwiązań, niektóre oparte o tradycyjne współczesne kampery :

https://youtu.be/kOg8hutIZb4
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gżegżółka 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Wrz 2020
Piwa: 4/6
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-05-29, 21:03   

joko napisał/a:
decumanus napisał/a:
Do kampera wolałbym na razie hybrydę, EREV gdzie podstawą jest elektryk, a spalinowy silnik służy do generowana pradu.
Ale nikt takiego nie oferuje. 🤔
R


Tak , hybryda szeregowa jest tym, co w kamperach sprawdziło by się najlepiej (zresztą nie tylko w kamperach), ale takie konstrukcje są rzadkością nawet wśród osobówek.
Też mnie to zawsze nurtowało, dlaczego tak jest. Hybryda szeregowa jest prostsza w konstrukcji, lżejsza i ma większą sprawność. Wydaje mi się, że wynika to głównie z tego, że większość hybryd powstała na bazie gotowych konstrukcji spalinowych , przez dołożenie napędu elektrycznego jako wspomagającego. Hybryda szeregowa musiała by powstać jako nowy projekt od podstaw i jest to bardziej problem księgowych niż inżynierów.
Uważam , że mając do dyspozycji sensownie zaprojektowanego i wykonanego kampera stricte elektrycznego , zrobienie z niego hybrydy szeregowej nie było by większym problemem .
Wystarczyło by dołożyć tzw. range extendera ..... najlepiej generator z turbiną gazową :spoko
Najlepiej jakby było to urządzenie demontowalne , tak aby zależnie od konkretnych potrzeb , nie trzeba było tego wozić w sytuacji kiedy wiadomo że się nie przyda .

Tak jak już pisałem wcześniej, silniki elektryczne na kołach to podstawa , bo taki pojazd jest wiele sprawniejszy , bardziej funkcjonalny, łatwiejszy w sterowaniu ...... i tak można by wymieniać ...... a to czy prąd do ich zasilania będzie pochodził z akumulatora , generatora , ogniwa paliwowego czy czegokolwiek innego , ale kombinacji powyższych ,to tylko kwestia konkretnego rozwiązania. Możliwości jest wiele a ich kombinacji wielokrotnie więcej .

Prosty konstrukcyjnie silnik elektryczny połączony z kołami w sposób bezpośredni (bez tych wszystkich stawiających opór przekładni , wałów napędowych i dyfrów) jest jednocześnie napędem , układem rekuperacji, hamulcowym i kontroli trakcji. Taki napęd jest wielokrotnie prostszy, tańszy, lżejszy , pewniejszy i szybszy w działaniu . Minimalna liczba ruchomych części to przede wszystkim niezawodność i długowieczność .

Zgadzam się, do kampera hybryda szeregowa to super sprawa. Oprócz Al-ko jest jeszcze jedna - Transit Custom.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 449/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-30, 00:23   

decumanus napisał/a:
no czekam aż się jakieś e-ducato rozbije... ;) to będą części


Jeden już chyba przywalił :-P

https://allegro.pl/oferta/silnik-elektryczny-fiat-ducato-skrzynia-2021-11546704993
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***