|
|
wymiana kół 14 na 15 - prośba o poradę. |
Autor |
Wiadomość |
Malodobry
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Transit Alkowa 1994
Dołączył: 07 Cze 2022 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2022-06-08, 18:36 wymiana kół 14 na 15 - prośba o poradę.
|
|
|
Dzień dobry
Zamierzałem tylko wymienić opony 185 14C ale po lekturze forum i zapoznaniu się z ofertą opon do kamperów podło na wymianę całych kół.
Mają być 15 a opony najlepiej 215/70/15.
Teraz pytania:
W kalkulatorze opon wychodzi +4.46 do rozmiaru i +4.46 różnica prędkości - wymienił ktoś taki zestaw? Jak to jeździ?
Felgi 14 mają śruby m12, 15 m14, tak w/g katalogu. Da radę to zamontować a jeśli tak to jak to w praktyce się dokręca?
Patrząc na nadkola zmieszczą się ale może czegoś nie wiem, praktyka nie zawsze zgadza się z naoczną teorią.
A może inny zestaw sprawuje się o wiele lepiej?
Wzmacniane C, indeks 109, 106 czy 104 wystarczy?
O fiatach trochę napisano, o fordach nie znalazłem niestety.
Forad transit 1994, alkowa, pojedyncze koła z tyłu, dmc 2810kg. |
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-06-08, 20:17 Re: wymiana kół 14 na 15 - prośba o poradę.
|
|
|
Malodobry napisał/a: | ...
wychodzi +4.46 do rozmiaru i +4.46 różnica prędkości
...
Felgi 14 mają śruby m12, 15 m14, tak w/g katalogu. Da radę to zamontować a jeśli tak to jak to w praktyce się dokręca?
... |
+4,46 towartość w % czy w mm?
.
Jeśli nakrętki są stożkowe to jakoś wycentrujesz ale niekoniecznie precyzyjnie. Musisz jeszcze zwrócić uwagę na ET oraz średnicę otworu centralnego.
Generalnie jak osiągniesz zbliżoną odległość przejazdu jednym obrotem koła czyli ostatecznie średnica całego koła będzie taka sama, to nieodczuwalnie pogorszysz sobie komfort a polepszysz trakcję. Obydwa te czynniki wynikają z logiki praw fizyki bo różnice raczej są nie do zauważenia przez kierowcę a jedynie świadomość zmian ubzdurzy lepszość i wywoła nieuzasadnioną radochę na ustach.
Więcej radochy da zmiana na alu, to chociaż wygląd będzie cieszył |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
wojtekjanus
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Transit 2,0 tdci
Pomógł: 6 razy Dołączył: 25 Cze 2014 Piwa: 12/1
|
Wysłany: 2022-06-08, 20:52
|
|
|
Chyba lubisz szukać kłopotów...
Radziłbym - jeżeli zależy ci na szerszych oponach - założyć na felgi 14" opony 205/75R14C, mają wysoki, na pewno wystarczający indeks obciążenia 109 i są tylko o 1,73% większej średnicy od standardowych (przyjmuje się, że do 2% nie trzeba przeskalowywać licznika i nie odczuwa się zmiany całkowitego przełożenia układu napędowego).
Są także dostępne opony 205/70R14, ale mają - sądzę - za niski indeks obciążenia dla twojego kampera (102). Są nieco mniejsze od standardowych (-1,4%).
Ale to ty przecież powinieneś mieć dokumentację auta z podanymi wymaganiami co do opon...
Na felgi 5,5Jx14" można założyć nawet opony 215/70R14 (dopuszczają to warunki techniczne), są prawie takiej samej wielkości jak standardowe (+0.76%), ale to są opony do osobowych i SUV-ów o bardzo niskim indeksie obciążenia 92.
Co do zamiany felg: Transity Mk6/7, czyli te produkowane od 2000 roku mają szpilki M14x2mm, ale przede wszystkim płaskie gniazda. Nakrętki więc muszą być też płaskie z "pływającą" podkładką. Weź też pod uwagę, że w Transitach Mk3/4/5 z pięcioszpilkowymi kołami, na tylnym moście typu Timken koła centrują się nie na otworze centralnym, ale na szpilkach na stożkowych nakrętkach. Przednie koła natomiast centrują się ma otworze centralnym. Więc felgi z płaskimi gniazdami od modelu Mk6/7 z założenia odpadają...
Jeżeli upierasz się nadal przy 15" felgach, to pomyśl może o alusach? Tu jest pewne pole manewru.
I na koniec: szersze opony, czyli automatycznie o niższym profilu, to nie tylko wyraźnie odczuwalny niższy poziom komfortu ("twarde" opony), ale przede wszystkim wyższe zużycie paliwa. Ja w Transicie Mk6 2,0 tdci (140KM) po zamianie opon o szerokości 195 na opony 215 miałem zużycie paliwa o około 1,5l/100km wyższe, a szybkość maksymalna spadła o 10km/godz. Oczywiście były też zalety - ale coś za coś...
------------------------------------
Przy okazji - załączam link do bardzo pomocnej tabeli prawidłowego dopasowania opon do felgi, tak aby spełnione były wymagania techniczne producentów opon (tu Goodyear).
https://wulkanizacja.krakow.pl/dobor-felg-do-opony/ |
_________________ Zgredzik |
Ostatnio zmieniony przez wojtekjanus 2022-06-08, 21:24, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Malodobry
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Transit Alkowa 1994
Dołączył: 07 Cze 2022 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2022-06-08, 21:24
|
|
|
Dzięki za odpowiedź wojtekjanus, o takie dane mi chodziło.
Kłopotów szukać nie lubię
Felg 14 w dobrym stanie na portalach jak na lekarstwo, 15 byłyby jakimś wyjściem otwór centrujący niby taki sam. Jak nie da rady to nie, nie będę wyważał otwartych drzwi.
Jeśli felga centruje się na nakrętkach nie będę szukał wrażeń.
Szerokie opony też nie są mi potrzebne, po prostu z opon dedykowanych do kamperów rozmiar 215/70/15 znalazłem najmniejszy.
Alusy nie są mi do niczego potrzebne - przynajmniej na razie.
Dzięki za proponowane rozmiary opon, spróbuję poszukać coś dobrego.
Rozumiem że opony dedykowane do dostawczków, wzmacniane i indeks 109.
Dzięki i pozdrawiam.
PS. muszę nauczyć się cytować posty... |
|
|
|
|
wojtekjanus
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Transit 2,0 tdci
Pomógł: 6 razy Dołączył: 25 Cze 2014 Piwa: 12/1
|
Wysłany: 2022-06-08, 21:54
|
|
|
Malodobry napisał/a: | Rozumiem że opony dedykowane do dostawczaków, wzmacniane i indeks 109. | Jestem teraz podczas przeprowadzki i dokumentacji moich Transitów teraz tu gdzie jestem nie mam. Nie miałem nigdy kampera, ale mój Mk6 był tzw. L1H1 osobowy Tourneo i chyba miał DMC około 2650kg, a opony z indeksem 102. Będę mógł to sprawdzić za kilka dni. Myślę, że indeks 109 w twoim przypadku to raczej jest z dużym zapasem.
Ale to nie działa tak, że opona o konkretnym rozmiarze jest dostępna z różnymi indeksami obciążenia. Generalnie konkretny rozmiar ma konkretny indeks u wszystkich producentów - tylko czasem z pewnymi odstępstwami. Czyli przede wszystkim akceptujesz takie, które mają co najmniej wymagany indeks obciążenia. Dopiero potem analizujesz resztę problemu.
Jeżeli lubisz wygodę - w długiej podróży to ważne - to bym zostawił opony 185/80R14. Tym bardziej, że Transit 2,5D to nie jest bardzo szybkie auto, więc niskoprofilowe opony sprawdzające się przy ostrej jeździe tu nie pokażą swoich zalet.
Ale były fabryczne Transity Mk5 Bus 9-cio i 12-to miejscowe na wzmacnianych oponach RF (Rein Forced) 205/70R14, a one mają indeks tylko 98... |
_________________ Zgredzik |
Ostatnio zmieniony przez wojtekjanus 2022-06-08, 22:16, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Malodobry
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Transit Alkowa 1994
Dołączył: 07 Cze 2022 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2022-06-08, 22:15
|
|
|
Opony 14 do dostawczaków to chyba wymierający gatunek zarówno jeśli chodzi o ilość rozmiarów jak i o producentów.
Co do szybkiej jazdy to nie po to adoptowaliśmy kampera żeby się spieszyć...
Nie dam się, jutro też jest dzień.
Założę Mu nowe buty choćby nie wiem co!
Na dziś mi starczy, dziękuję za informację |
|
|
|
|
Malodobry
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Transit Alkowa 1994
Dołączył: 07 Cze 2022 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2022-06-09, 20:23
|
|
|
Dzień dobry
Padło na "Continental ContiVanContact 100 195/80 R14 106/104 Q C Rozmiar pasuje do: Ford Transit Dostawczy IV FL 2.5 TD". Cytat z poewnego portalu na "O"
Temat raczej do zamkniecia, dziękuję. |
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-06-09, 21:41
|
|
|
wojtekjanus napisał/a: | ...
Radziłbym... |
No Wojtek... tymi postami to mi zaimponowałeś wiedzą. Czemu tu tak mało piszesz? |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
wojtekjanus
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Transit 2,0 tdci
Pomógł: 6 razy Dołączył: 25 Cze 2014 Piwa: 12/1
|
Wysłany: 2022-06-12, 20:31
|
|
|
Socale napisał/a: | No Wojtek... tymi postami to mi zaimponowałeś wiedzą. Czemu tu tak mało piszesz? | Bo nie mam dużej wiedzy na temat kamperów, a tu najczęściej problemy związane z tego typu autami są poruszane. I najczęściej chodzi o modele Mk8.
Chętnie pomagam i dzielę się doświadczeniem, bo miałem w sumie cztery Transity, a przejechałem nimi ponad 2,5 mln km - np. na polskim Forum Forda mam już chyba na liczniku ponad 13 tys. postów, a na brytyjskim Forum Transita ponad 2 tys.
Ale nic nie trwa wiecznie, mam już 74 lata, ostatniego Transita sprzedałem ponad rok temu - tym nie mniej jeżeli będę mógł coś podpowiedzieć, to z przyjemnością na pewno to zrobię. |
_________________ Zgredzik |
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-06-12, 22:33
|
|
|
Bądź Błogosławiony za każdą tu dobrą radę jakiej udzielasz ludziom zwykłym, oszczędzając im stresu, wydatku, manipulacji.
Weź się napij:
Porter.jpg
|
|
Plik ściągnięto 1761 raz(y) 28,33 KB |
|
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|