Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Regulator/korektor siły hamowania
Autor Wiadomość
Malodobry 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Transit Alkowa 1994
Dołączył: 07 Cze 2022
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-08-31, 21:41   Regulator/korektor siły hamowania

Witam wszystkich.
Po przejechaniu 3.5 tys. kilometrów, czasami również w górach mam pewne przemyślenia.
Korektor siły hamowania - takie coś co nie pozwala wyprzedzić się własnym samochodem.
Mam korektor siły hamowania przód/tył trzy-przewodowy tzn. jeden przewód dochodzi rozdziela się na dwa koła tył. Nad korektorem jest profil który naciska sprężynę/dźwignię która w zależności od obciążenia zwiększa siłę hamowania. Tak to chyba powinno być w oryginale. Mam poduszki powietrzne napompowane do około 2 MPa - maksymalne w/g naklejki 2,5.
W takiej konfiguracji korektor siły hamowania nigdy nie zadziała, tył jest za wysoko. Nieznacznie, ale jest. Czy wszyscy właściciele poduszek powietrznych na tylną oś przerabiają korektory hamowania? Czy ja mam coś nie tak? A może coś nie kumam za bardzo? Może założyć akcesoryjny ze stałym nastawem np. 60/40? Hamowanie silnikiem zawsze kiedy się da, ale czasami trzeba jednak użyć hamulca.
Takie tam myśli dla zabicia czasu podczas stromych zjazdów...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 37 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 210/113
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2022-08-31, 22:03   

Po montażu poduszek, lub dołożeniu resorów, należy zrobić regulację kolektora. Bez tego, tył nie będzie hamował prawidłowo.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 88/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2022-09-01, 02:48   

Gewehr napisał/a:
Po montażu poduszek, lub dołożeniu resorów, należy zrobić regulację kolektora. Bez tego, tył nie będzie hamował prawidłowo.


Problem dotyczy tylko starszych pojazdów bez ABS. W nowszych pojazdach temat załatwia elektronika.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 37 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 210/113
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2022-09-01, 07:13   

kaimar napisał/a:
Gewehr napisał/a:
Po montażu poduszek, lub dołożeniu resorów, należy zrobić regulację kolektora. Bez tego, tył nie będzie hamował prawidłowo.


Problem dotyczy tylko starszych pojazdów bez ABS. W nowszych pojazdach temat załatwia elektronika.

W nowszych nie ma korektora, więc i problem nie występuje. ABS nie jest wyznacznikiem co do korektora. Są ata z dwuobwodowym korektorem i ABS :mrgreen: No ale nie ma co dyskutować nad detalami :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Matheus 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Renault Carrier
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 27 Sty 2013
Otrzymał 18 piw(a)
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2022-09-01, 08:49   

pojazdy fabrycznie wyposażone w zawieszenie pneumatyczne posiadają przy korektorze siłownik pneumatyczny połączony z poduszkami który wraz z wzrostem ciśnienia w zawieszeniu zwiększa przepływ przez korektor. Można rozwiązać to w ten sam sposób, wyrzucić sprężynę dołożyć siłownik. Regulacja korektora będzie dodatkowo poprzez zmianę ciśnienia w układzie.
_________________

Renault Carrier - autobus kamper

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Malodobry 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Transit Alkowa 1994
Dołączył: 07 Cze 2022
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-09-05, 19:29   

Dziękuję za odpowiedzi.
Z elektroniki w tym samochodzie jest tylko radio więc regulacje znane ze współczesnych samochodach odpadają. Dokładać zaawansowane sterowniki nie ma sensu.
Jeśli chodzi o regulacje korektora tak jak radzi Gewehr to nie widzę możliwości, za duży skok na zawieszeniu. Na samych piórach jest najniżej, na poduszkach- poza zakresem. Spawanie i dorabianie mocowań korektora diagnosta może już nie zdzierżyć.
Kamperem wyruszamy raczej załadowanym a w moim przypadku ociera się o górne DMC.
Pojadę na stację, zbadam hamulce, wezmę wydruk i spróbuje zablokować korektor w dolnym położeniu tzn. "załadowany". Potem jeszcze raz procedura ze stacją diagnostyczną.
Hamulce w tym samochodzie i tak są słabe więc nic nieodwracalnego nie wykonam.
Ale to dopiero na jesień.
Dziękuję za zainteresowanie i pozdrawiam.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 37 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 210/113
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2022-09-05, 19:37   

Jeśli sobie z tym nie poradzisz, to zapraszam do siebie. Amwarsztat.pl Montujemy pneumatykę na codzień i wiemy co trzeba zrobić :bigok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wojtekjanus 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Transit 2,0 tdci
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 25 Cze 2014
Piwa: 12/1
Wysłany: 2022-09-05, 23:52   

Malodobry napisał/a:

Hamulce w tym samochodzie i tak są słabe więc nic nieodwracalnego nie wykonam.
.
Rozumiem twój problem z korektorem siły hamowania, ale Transit Mk3/4 i 5 ma inny, podstawowy problem z tylnymi hamulcami, dotyczący wszystkich modeli. Prawie na pewno nałożył się on na problem korektora siły hamowania i skutki są jakie są.
Polega on na złym działaniu samoregulatorów luzu szczęk hamulcowych, ustawiany samoczynnie luz jest zdecydowanie za duży i nawet przy prawidłowym działaniu regulatora siły hamowania tył prawie nie hamuje.
Wada powstaje stosunkowo szybko podczas eksploatacji. Luz szczęk w tych autach jest określony przez luz pazura rozpórki szczęk w odpowiednio większym otworze zębatej zapadki. Podczas eksploatacji luz pazura w otworze mocno się powiększa - szerokość pazura się zmniejsza, otwór się wybija i powiększa - i szczęki przestają ustawiać się na prawidłowych pozycjach.
Osłony hamulców posiadają owalne otwory zaślepione gumkami, przez które można ręcznie (tzn. odpowiedniej wielkości śrubokrętem) ustawić samoregulatory, a więc i szczęki, w prawidłowej pozycji - daję słowo, że efekty są naprawdę zdumiewające.
Jednak aby zrozumieć działanie tego układu i sposobu regulacji, pierwszy raz trzeba to robić przy zdjętych bębnach. Potem poluzować z powrotem szczęki, założyć bębny i ustawić jeszcze raz.
Przy prawidłowym luzie szczęk dźwignia ręcznego hamulca powinna być ustawiona na trzy ząbki. Kiedy podczas eksploatacji ręczny powoli się podnosi i łapie na coraz więcej ząbków, to przy pięciu ząbkach jest już to wskazówka do kolejnej regulacji samoregulatorów. Po ich prawidłowej regulacji dźwignia ręcznego hamulca samoczynnie powróci do ustawienia na trzy ząbki.
Miałem trzy Transity 2,5D i TD - Mk3, Mk4 i Mk5 - we wszystkich występował ten problem...
_________________
Zgredzik
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***