Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2022-09-26, 20:01   

MisioKRAK napisał/a:

Tylko zamiast 5-10-20cykli ładowania mógłby być 1...


LFP ma żywotność 2-3k cykli ładowania DoD, czyli od gwizdka do gwizdka, jak byś go nie używał to i tak przeżyje tego kampera, i pewnie kolejnego.

80% przyjmuje się na dłuższe leżakowanie.
Używając w kamperze ładujesz kiedy się da i używasz nie żałując sobie prądu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-09-26, 20:36   

OK - to już się nie martwię... :ok
Tylko zaczynam kombinować, co mogę mieć tu jeszcze na prąd :wyszczerzony:
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-09-27, 07:18   

I to dobry kierunek. Jak miałem kwasa 95 A to wszystko czyli /bardzo niewiele / było na 12 v. A zimą paliłem lampki ledowe / choinkowe na baterie / aby przy ogrzewaniu starczyło prądu. I tak codziennie trzeba było alternatorem ładować. Jak zbudowałem lifepo4 200 Ah koniec problemów z prądem i zacząłem dokładać . Przetwornica 4000/2000 pełny sinus i to suszarka do włosów, to toster to mikser to itd. Latem nigdy prądu nie brakło a zima 3 dni bez doładowania. Też byłem sceptykiem i liczyłem koszty ale lifepo4 to nowa jakość energetyczna i nowe możliwości.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jb 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe - Traveller Active Z
Dołączył: 18 Sty 2016
Piwa: 128/20
Skąd: Hrubieszów
Wysłany: 2022-09-29, 13:19   

Kilka razy na tych stronach padło zapewnienie, że wystarczy tylko zamienić AGM na LiFePo4 z dobrym BMS i wszystko będzie hulało. A co w przypadku gdy posiadam jeszcze regulator PWM bo przy 100W na dachu nie warto było go wymieniać. Będzie współpracować z nowym akumulatorem?
_________________
jb
https://www.znamiotemikamperem.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZEUS 
Kombatant


Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 08 Paź 2014
Piwa: 62/63
Skąd: Olimp ?

Wysłany: 2022-09-29, 15:01   

chyba powinien...ja mam co prawda regulator MPPT ale nie posiada on opcji ustawienia ładowania aku litowego zatem zamieniłem akumulatory i póki co wszystko gra...co prawda dopiero dwa tygodnie ale obserwuję na aplikacji zachowanie (ładowanie i rozładowywanie) aku i jest OK...myślę, że chyba też BMS jest ważny ale może fachowcy się wypowiedzą🤗
_________________
--------------------------------------------------
Uśmiech to magia-powstaje z niczego a cuda zdziała
---
moje kampery:
- campervan Peugeot Boxer - 2011 r.
- Chausson Flash 02 - 2011 r.
- CI Elliot 84 XT - 2017 r.
- Weinsberg 600MG - 2019 r.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-09-29, 18:55   

Ochrona własna lifepo4 to bms i balanser. Dla bms ważne są jego parametry liczone w amperach ponieważ pokazują jaki prąd może akumulator przyjąć i jakie obciążenie. Bms kontroluje także napięcie ładowania. Trzeba więc przed zakupem/ budową/ określić swoje zapotrzebowanie na prąd i do tego dobrać bms. Jeśli np bms ma 100 A to nie ma co liczyć że akumulator pociągnie nam obciążenie 2000 wat. Bms odetnie. Tak samo z ładowaniem. To bms pilnuje prądów ładowania i gdy akumulator jest naładowany odetnie zasilanie.
Problem z lifepo4 zwykle pojawia się gdy napięcie ładowania jest za niskie. Tak może być przy inteligentnych alternatorach które dają zmienny i czasami za niski prąd. Wówczas trzeba dokupić ładowarkę dc dc. Zwykle nie ma problemów z ładowaniem z energobloku 230/12 v czy z solara nawet jeśli ładowarka czy regulator nie są dedykowane do lifepo4 bo tam podawane prądy są na tyle wysokie, że naładują lifepo4. Może czasami odbywać się to wolniej. Lifepo4 lubi prąd od 14.5 v boost przez 14.2 v do 13.8 float, czyli od szybkiego ładowania do podtrzymania. Jeśli nasze źródła ładowania mieszczą się w tych parametrach to nic nie musimy robić tylko w miejsce starego akumulatora wstawiamy lifepo4. Ponieważ jednak nasze kampery mają różne energobloki, alternatory i regulatory to nikt nam nie zagwarantuje, że wstawiony i zawsze będzie od razu działać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-09-30, 07:09   

No i chyba LiFePO4 nie lubi wyższych napięć... powyżej 14,6V...a takie czasem podaje prosty regulator PWM czy nawet alternator....
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
adaml61 
weteran


Twój sprzęt: Peugot boxer blaszak
Nazwa załogi: Adam i Stasia
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sty 2017
Piwa: 142/106
Skąd: LUBUSKIE- FSD
Wysłany: 2022-09-30, 20:28   

Ja wymontowałem AGM , wstawiłem LiFePo4 , 200 Ah na 200Ah , wszystko mam z AZO i zapomniałem co to prądy . U siebie nie widziałem mniej niż 13V . Przy AGM-ach nawet w Grecji zdarzył się deficyt , mimo mojej pokażnej elektrowni .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Stanek 
weteran


Twój sprzęt: HYMER Exis-i 562
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sie 2008
Piwa: 205/47
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-10-25, 19:47   

Podłączam się do tematu z prośbą o poradę. Prawdopodobnie gdybym przeczytał cały wątek i jeszcze go zrozumiał to bym znalazł odpowiedź, ale po 15 stronach zaczęło mi parować z łepetyny :szeroki_usmiech Tak mnie jakoś dzisiaj naszło przed jesiennym wyjazdem na weekend i zamówiłem akumulator LiFePo4 Enerblock 120Ah. W kamperze mam EBL-99 i obecnie podpięty akumulator AGM 120Ah. Na dachu 200W solarów i chiński regulator PWM podpięty do EBL-99. Auto to Transit 2.2 TDCI z 2007 roku. Alternator podpięty przez EBL-99. I teraz pytanie. Wyjmuję stary AGM i wkładam nowy LiFePo4 i już? Czy muszę coś jeszcze zrobić?? Tyle się naczytałem różnych opinii, że głupi jestem :gwm
_________________
Pozdrawiam
Stanek
https://www.dzienpodniu.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Bürstner Lyseo T 710
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2022-10-25, 19:56   

Stanek napisał/a:
Podłączam się do tematu z prośbą o poradę. Prawdopodobnie gdybym przeczytał cały wątek i jeszcze go zrozumiał to bym znalazł odpowiedź, ale po 15 stronach zaczęło mi parować z łepetyny :szeroki_usmiech Tak mnie jakoś dzisiaj naszło przed jesiennym wyjazdem na weekend i zamówiłem akumulator LiFePo4 Enerblock 120Ah. W kamperze mam EBL-99 i obecnie podpięty akumulator AGM 120Ah. Na dachu 200W solarów i chiński regulator PWM podpięty do EBL-99. Auto to Transit 2.2 TDCI z 2007 roku. Alternator podpięty przez EBL-99. I teraz pytanie. Wyjmuję stary AGM i wkładam nowy LiFePo4 i już? Czy muszę coś jeszcze zrobić?? Tyle się naczytałem różnych opinii, że głupi jestem :gwm


Wkładasz podłączasz + oraz - i zapominasz. możesz sobie ewentualnie dokupić miernik pojemności byś wiedział ile Ah Ci zostało lub jaki masz pobór. Ale nie musisz ....

Najważniejsze, musisz pamiętać
- nie ładujemy Lifepo4 z temperaturach ujemnych
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 436/317
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2022-10-26, 07:18   

voice napisał/a:


Najważniejsze, musisz pamiętać
- nie ładujemy Lifepo4 z temperaturach ujemnych


Ten ważny problem rozwiązałem w prosty sposób: przed Lifepo4 na przewodzie + zamontowałem wyłącznik główny prądu.

Natomiast regulator napięcia solara jest podłączony bezpośrednio do aku. Ale auto stoi pod wiatą więc nie ma ładowania z słońca.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Stanek 
weteran


Twój sprzęt: HYMER Exis-i 562
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sie 2008
Piwa: 205/47
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-10-26, 07:33   

LukF napisał/a:

Ten ważny problem rozwiązałem w prosty sposób: przed Lifepo4 na przewodzie + zamontowałem wyłącznik główny prądu.

Natomiast regulator napięcia solara jest podłączony bezpośrednio do aku. Ale auto stoi pod wiatą więc nie ma ładowania z słońca.


Tego się nie boję. Auto również stoi pod wiatą. Na zimę mogę wyciągnąć z energobloku wtyczki 230V i alternatora. Zimy ostatnio nie są zbyt mroźne, a takie sytuacje, że muszę akurat uruchomić kampera jak jest mróz zdarzają się bardzo rzadko i zazwyczaj wówczas gdy jedziemy na jakiś wypad zimowy, ale wtedy i tak najpierw muszę nagrzać wnętrze....
_________________
Pozdrawiam
Stanek
https://www.dzienpodniu.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-10-26, 08:22   

voice napisał/a:

Wkładasz podłączasz + oraz - i zapominasz. możesz sobie ewentualnie dokupić miernik pojemności byś wiedział ile Ah Ci zostało lub jaki masz pobór. Ale nie musisz ....


A ja proponuję dokupić paczkę bezpiecznieków 50A (też miałem Hymera [z takim samym silnikiem] z EBL-99 - tam takie bezpieczniki są używane jako zabezpieczenie) - bezpieczniki przydadzą się bardziej od miernika pojemności.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Stanek 
weteran


Twój sprzęt: HYMER Exis-i 562
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Sie 2008
Piwa: 205/47
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-10-26, 08:41   

marcincin napisał/a:
bezpieczniki przydadzą się bardziej od miernika pojemności.


Miernik pojemności to raczej zbędny gadżet. Szczególnie jeśli działa na podstawie napięcia, a to w LiFePo4 spada dopiero jak akumulator prawie jest pusty. Chyba, że te mierniki działają jakoś inaczej....
_________________
Pozdrawiam
Stanek
https://www.dzienpodniu.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-10-26, 09:13   

Stanek napisał/a:
marcincin napisał/a:
bezpieczniki przydadzą się bardziej od miernika pojemności.


Miernik pojemności to raczej zbędny gadżet. Szczególnie jeśli działa na podstawie napięcia, a to w LiFePo4 spada dopiero jak akumulator prawie jest pusty. Chyba, że te mierniki działają jakoś inaczej....


Moja odpowiedź skierowana była bardziej do tej części wypowiedzi kolegi:

voice napisał/a:
Wkładasz podłączasz + oraz - i zapominasz.


Paczka bezpieczników przyda Ci się kiedy bezpieczniki zaczną się cyklicznie przepalać - o tym dlaczego mogą się palić było już tutaj wielokrotnie pisane.

BTW - miernik pojemności działa inaczej...
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***