Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kamper elektryczny
Autor Wiadomość
aviator 
zaawansowany


Twój sprzęt: Pilote Explorateur G743 XLC
Nazwa załogi: Ania i Tomek
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Sie 2017
Piwa: 20/99
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2022-11-18, 13:42   

To może teraz trochę namieszam w Waszych rozważaniach i oczekiwaniach - rex jako tako nie ładuje i nie naładuje baterii. Działa tylko pod obciążeniem, przy działającej rekuperacji czy podczas postoju automatycznie jest wyłączony. Zadaniem rexa w i3 jest podtrzymanie stanu naładowania baterii na stałym poziomie a bieżąca konsumpcja pradu nie idzie z baterii a z rexa. Sam rex działa w dwóch biegach: wolne i wysokie obroty gdy zuzycie jest przez dluzszy czas większe niż produkcja pradu.
Fizycznie dla zwykłego śmiertelnika nazywa się to podtrzymanie zasięgu - czyli uruchamiając rexa przy pozostałym zasięgu na poziomie 120km obroty silnika są dostosowane aby ten zasięg się nie zmieniał (ani malał ani rósł -chociaż tutaj poza autostrada dzieją się czasem jednak cuda - coś na wzór rekuperacji działającej w mieście) sam rex chodzi w tym programie aż do wyczerpania paliwa lub jego wyłączenia.
Także naładowanie baterii z agregatu na przyczepce jest możliwe tak ale tylko podczas postoju. :diabelski_usmiech

Nie wiem jak to działa w amperze ale tam silnik spalinowy jest fizycznie połączony i napędza koła….
_________________
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 90/172
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2022-11-19, 22:32   

aviator napisał/a:
....

Nie wiem jak to działa w amperze ale tam silnik spalinowy jest fizycznie połączony i napędza koła….


chyba jednak nie
https://www.youtube.com/watch?v=5yavXrmB4yo
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-11-20, 14:09   

robba napisał/a:
joko napisał/a:
..... i będzie doładowywało baterię , albo zasilała silnik zmniejszając pobór z baterii ...

ładowała baterię? może tak. ale poza systemem. i może się okazać że bateria naładowana
a samochód twierdzi że pusta... albo system wali błędem.

o zasilaniu silnika raczej zapomnij. raz że jak bedzie miało status rekuperacji to pewno
wiele innych dodatkowych procedur będzie się uruchamiało - trudne do przewidzenia co...
a ponadto do tych silników jest doprowadzany prąd o tak zmiennych parametrach, zresztą kontrolowanych na bieżąco, że zapomnij że będziesz w stanie nie uszkodzić falownika lub dodatkowej ładowarki lub obu...

najprędzej pewno pierwsze rozwiązanie bezpośrednio do baterii i liczyć na łut szczęścia że pojemność nie jest kontrolowana....
zapewne co producent, albo nawet i model to inaczej....


Zgodnie z zasadą że jeden obraz wart jest tysiąca słów, załączam prosty poglądowy schemat jak ja to widzę.
W/g mnie wyjście tej dodatkowej ładowarki powinno być wpięte na wejście zespołu baterii (jeszcze przed jej BMS).
Jest to schemat połączeń bardzo zbliżony do tego co mamy w kamperkach na zasilaniu zabudowy. Zespół baterii samochodu to nasz kamperowy akumulator (LiFePO4 z własnym BMS), sterownik silnika to przetwornica12/230V, silnik to odbiorniki do niej podłączone, wewnętrzna ładowarka AC to ładowarka do ładowania aku ze słupka ....... a REX + dodatkowa ładowarka to nic innego jak panele fotowoltaiczne z regulatorem ładowania.
Analogia REX'a do fotowoltaiki jest chyba najbardziej trafna bo podobnie jak ona, REX ma dostarczać energii w sposób jednostajny na określonym poziomie i nie musi zapewniać pełnego chwilowego zapotrzebowania na moc odbiorników .
W kamperze to tak właśnie działa i działa dobrze. W tym samym czasie można mieć podłączone obciążenie do przetwornicy, sterownik ładowania może podawać zasilanie z paneli, można być podpiętym do słupka z włączoną ładowarką i na upartego można odpalić silnik i ładować może również alternator . Z tego powodu nie uszkodzimy ani odbiorników, ani przetwornicy , ani ładowarki , ani regulatora ładowania , ani alternatora. ...... nie ucierpi również akumulator bo odda , albo przyjmie tylko tyle ile da radę .

Zgadzam się natomiast z tym , że nie znając dokładnie wszystkich zależności i algorytmów działania elektroniki sterującej w samochodzie , nie możemy wykluczyć powstawania jakichś błędów z tego powodu , że do baterii dostarczana jest dodatkowa energia .
Patrząc jednak z perspektywy logiki programowania mało prawdopodobne jest, aby w dwóch różnych miejscach (z dwóch różnych czujników) były robione pomiary, które następnie były by porównywane , a ewentualna różnica powodowała by błąd.
Jeśli przykładowo sterownik silników jest w trybie rekuperacji to raczej nie on zlicza ilość odzyskanej mocy , tylko dzieje się to po stronie baterii. Podobnie w trybie napędu dla sterownika silnika nie ma znaczenia to czy cała chwilowa moc pobierana jest z akumulatora czy część pochodzi ze źródła zewnętrznego
Nie można oczywiście wykluczyć , że gdzieś w systemie jakiś błąd wystąpi bo np. algorytm który oblicza prognozowany poziom naładowania baterii po dojechaniu do celu , wysypie się na tym że bateria jest bardziej naładowana niż wynikało by to z przejechanego dystansu.
Każdy samochód jest inaczej zbudowany i inaczej oprogramowany, więc tego typu problemy moga być incydentalne i różne w różnych modelach.

Myślę jednak, że jeżeli system w samochodzie nie wywala się po zjechaniu z kilkudziesięciokilometrowej góry, gdzie rekuperacja potrafi odzyskać nawet kilka procent naładowania baterii, to nie wywali się , kiedy tę energię dostanie w czasie jazdy z innego źródła

REX1.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 80,28 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 98/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2022-12-01, 15:57   

E Ducato jako ewentualna baza pod elektrycznego kamper jest ok. 200 000 zł droższa od konwencjonalnego. Napęd przedni, moc podobna, tylko biegów nie potrzeba zmieniać. Zasięg około 250 km. Pozostaje dokupić przyczepkę z REX'em i można zacząć "odrabiać" wyłożone pieniądze. Ile to lat zejdzie?
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-12-02, 21:47   

krzlac napisał/a:
można zacząć "odrabiać" wyłożone pieniądze. Ile to lat zejdzie?


A ile lat odrabiałeś pieniądze jakie włożyłeś w swojego kampera ...... i przede wszystkim w jaki sposób , bo nie bardzo rozumiem ?
Podobnie dziwny argument jak w przypadku dyskusji o osobówce do jazdy na co dzień.
Jak kupowałeś , czy budowałeś kampera to priorytetem była cena czy jakość i funkcjonalność ?

Mobilny dom z bankiem energii o pojemności kilkudziesięciu kWh to zupełnie inny poziom możliwości i funkcjonalności , więc trudno aby było choćby porównywalnie tanio.

Jeśli cena ma być jedynym argumentem przeciw to trochę słabo.

W przypadku "bazy" czyli samodzielnej budowy kampera jest również rozwiązanie wiele tańsze , czyli konwersja spalinowego na elektryczny. Zestawów do konwersji jest już na rynku do wyboru do koloru.
W kontekście rozważań n.t. REX'a czy hybrydy szeregowej jest to rozwiązania nawet lepsze. Sterowniki takich zestawów mają otwartą architekturę w przeciwieństwie do rozwiązań "fabrycznych" , więc możliwości rozbudowy i adaptacji , są bez porównania większe (nie ma choćby tego dyskutowanego problemu , jak zachowa się sterownik w przypadku doładowywania baterii z REX'a podczas jazdy)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-12-02, 23:34   

krzlac napisał/a:
Napęd przedni, moc podobna


Konwertując "konwencjonalną" bazę do eV możesz sobie wybrać, czy ma być FWD,RWD czy AWD.
Podobnie z mocą .....z tą różnicą, że przewymiarowanie w tej kwestii w eV nie wpływa na zużycie energii tak jak w spalinówkach, oraz w mniejszym stopniu wpływa na cenę samego napędu.
Jeśli piszesz "moc podobna" to weź pod uwagę, że w praktyce oznacza to przynajmniej dwukrotnie lepsze parametry trakcyjne dla eV (ze względu na płaską charakterystykę momentu silników elektrycznych)

krzlac napisał/a:
tylko biegów nie potrzeba zmieniać.


To 'tylko" , w praktyce oznacza nową jakość w porównaniu do napędów spalinowych z automatycznymi skrzyniami biegów ...... i przepaść w stosunku do tych z manualnymi.
Zrozumieć o czym piszę może tylko ten, komu zdarzyło się jechać kamperem pod stromą górę w wielokilometrowym korku , przypalić sprzęgło przy takiej okazji, czy przygrzać hamulce na jakichś serpentynkach , zjeżdżając w dół .......a kto jednocześnie ma jakiekolwiek doświadczenie z użytkowaniem choćby miejskiego elektryka i ma cień pojęcia jak to rusza , jeździ i hamuje.

Pojazd z napędem elektrycznym , a spalinówka (i jeszcze w dodatku z manualem) to kompletnie dwa różne światy.
Podobnie jest w kwestii rodzaju przeniesienia napędu. Żaden spalinowy pojazd z napędem 4x4 nie jest w stanie się nawet zbliżyć parametrami trakcyjnymi do elektrycznego AWD.
Tyle na tym forum było dyskusji i zachwytów nad kamperami wyprawowymi robionymi na Iveco z napędem AWD i nikomu wtedy nie przeszkadzało , że jest to rozwiązane ciężkie , nie ekonomiczne i toporne. Dzisiaj stosując napęd elektryczny można to zrobić prościej, taniej i lepiej , uzyskując finalnie nie porównywalnie lepsze właściwości trakcyjne ....... i można to zrobić na praktycznie na każdym pojeździe nawet na takim , który fabrycznie nigdy w wersji AWD nie występował .

Oczywiście, że będzie to rozwiązanie droższe , ale niby dlaczego miało by być inaczej ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***