|
|
Akumulator lifepo4 w starszym kamperku |
Autor |
Wiadomość |
Foks
początkujący forumowicz
Dołączył: 30 Sty 2022 Piwa: 1/2 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2023-01-03, 11:19 Akumulator lifepo4 w starszym kamperku
|
|
|
Witam wszystkich, mam pytanie jak najbezpiecznij podłączyć nowy akumulator lifepo4 w starszym kamperze. Kamperek zakupiony w tamtym roku baza ford Transit z 1995 roku zabudowa chellenger. Niestety nie posiadam schematu instalacji a wiem że jest gdzieś ładowarka do akumulatora hotelowego jak jest podłączony zewnętrzne na 230v. Dodatkowo kamper jest zasilany solarem z regulatorem jeżeli dobrze pamiętam mppt. Chciałem na koniec dodać że aku hotelowy był usytuowany pod maską przy silniku, chcę go przenieść do kabiny pod kanapę w jadalni. Za wszystkie sugestie i podpowiedzi z góry dzieki. |
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-01-03, 17:38
|
|
|
Po pierwsze przeczytaj wątki o lifepo4. Nie wiem, czy chcesz budować czy kupić gotowego.
Upraszczając lifepo4 ma taką samą funkcję jak kwas i podłączenie takie same jak kwasa. Ze względu na swoją budowę musi być ładowany wewnątrz kampera / temp dodatnia /. W związku z tym musisz go przenieść do środka, przenosząc także kable ładowania / alternator , ładowarka 230/12 i solar oraz kable odbiorników. Na wejściu na plusie musisz wsadzić wyłącznik /hebel/ . Wszelkie połączenia /szczególnie z alternatora/ robisz na grubych kablach z 18mm.
Aby szczegółowo pomóc w rozwiązaniu problemów musisz je dokładnie opisać. |
|
|
|
|
Foks
początkujący forumowicz
Dołączył: 30 Sty 2022 Piwa: 1/2 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2023-01-03, 20:25
|
|
|
orkaaa napisał/a: | Po pierwsze przeczytaj wątki o lifepo4. Nie wiem, czy chcesz budować czy kupić gotowego.
Upraszczając lifepo4 ma taką samą funkcję jak kwas i podłączenie takie same jak kwasa. Ze względu na swoją budowę musi być ładowany wewnątrz kampera / temp dodatnia /. W związku z tym musisz go przenieść do środka, przenosząc także kable ładowania / alternator , ładowarka 230/12 i solar oraz kable odbiorników. Na wejściu na plusie musisz wsadzić wyłącznik /hebel/ . Wszelkie połączenia /szczególnie z alternatora/ robisz na grubych kablach z 18mm.
Aby szczegółowo pomóc w rozwiązaniu problemów musisz je dokładnie opisać. |
Parę wątków przeczytałem , wcześniej był akumulator AGM 100Ah, niestety padł po kilku miesiącach nie ma na nim daty produkcji , miałem zapasowy kwasiak 80Ah który nie spisuje się rewelacyjnie i nie wiem ile jeszcze pociągnie plan na nowy sezon wiosenny to kupienie 4 ogniw 3,2 V 105Ah + BMS do 150A , dojechał mi już miernik z bocznikiem do 350A żeby monitorować zużycie i kondycję aku .
Wiem Ze Lifepo4 nie lubią ładowania w niskich temperaturach i przy silniku będzie za gorąco , dlatego nowy akumulator wyląduje pod kanapą w jadalni za fotelem kierowcy. Wszystkie przewody które były podpięte przy starym planuję wpiąć w jedno oczko + i - oddzielnie i przeciągnąć pod kanapę do nowego aku.
Zastanawiałem się czy zasilacz który jest gdzieś fabrycznie zamontowany nie odłączyć ( jeszcze nie wiem gdzie może być ) lub zamienić na właściwy do Lifepo4.
Co do sugestii hebla to o nim nie myślałem, ale chyba to dobry pomysł i tak zrobię.
Kamper posiada 2 akumulatory hotelowy i samochodowy , planuje zmienić hotelowy nie ma tam bezpośredniego podłączenia z alternatora , zdarzało się że jak brakowało napięcia w aku hotelowym wtedy był doładowywany z samochodowego przez krótka chwilkę.
Z racji że jeszcze nie odkryłem wszystkich zakamarków elektrycznych kampera stąd moje pytania. |
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-01-03, 20:56
|
|
|
Jeżeli już chcesz budować to kupuj ogniwa na 200 Ah drożej ale sam zobaczysz że warto. Przy budowie koniecznie dobry bms z zapasem. Ja miałem 100 A ale zamieniłem na 200 A bo apetyt na prąd rośnie. I koniecznie balanser aktywny 5A.
Pomysł przeniesienia kabli dobry. Poszukaj gdzie dochodzi kabel ładowarki 230/12 i jaki prąd daje. I wówczas zdecydujesz czy ta ładowarka spełnia Twoje oczekiwania. Ja mam fabryczną daje tylko 10 A ale pod domem czas ładowania nie jest aż tak istotny. Ładowanie 230/12 jest niezbędne i jakaś formę ładowarki musisz mieć. To nie tylko ładowanie pokładowego ale całe zasilanie kampera gdy gdzieś możesz się podłączyć do sieci.
Podobnie alternator i tu …jakiś problem. Przy zwykłych alternatorach ten prąd jest stabilny więc powinien ci zabudowę ładować bez problemów. Sprawdź u elektryka czy Twój alternator daje stabilny prąd i jaki.
Hebel jest konieczny, bo możesz odciąć akumulator np na zimę. Nie wolno ładować poniżej zera. Więc najpierw nagrzewasz kampera w potem doładowujesz lifepo4. Poza tym to zabezpieczenie. |
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Foks
początkujący forumowicz
Dołączył: 30 Sty 2022 Piwa: 1/2 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-01-05, 17:54
|
|
|
Nie mogę otworzyć linków ale podobne ogniwa zamawiałem do silnika elektrycznego do kajaka.
1. Jeśli będziesz składał to pomyśl o obudowie. Może być np. jakieś pudełko z Castoramy . Ja do bms i balansera przedłużyłem przewody aby spokojnie je poukładać. Warto tez kupić końcówki z oczkami pod śruby akumulatora.
2. Przewody od bms zrób na grubszych kablach. Ja dawałem 2x 10 mm, czyli w sumie 20 mm do minusa baterii i taki sam na sam zestaw na miernik z bocznikiem.
Pomiędzy poszczególne ogniwa włóż cienką piankę. Gdyby puchły.
3. Zanim złożysz lifepo4 spróbuj zbalansować ogniwa. Opisz pisakiem kolejność ogniw i ich plusy i minusy. Połącz równolegle plusy z plusami i minusy z minusami. Zostaw na 24 godziny.
4. Potem złóż lifepo4 normalnie szeregowo. I tu bardzo ważna kolejność łączenia kabelków bms i balansera. Zaczynasz od + 1 i kolejno +2 + 3 + 4 . Przy +4 łączysz także kabelek od miernika i kabel ładowania plus. Na koniec -minus 1 i tu łączysz wyjście na baterie z bms i minus balansera. Gdybyś z jakiś powodów rozbierał, to zaczynasz od końca czyli minusa. Przy podłączeniu miernika koniecznie sprawdź który koniec idzie na baterie a który do kabla ładowania minus. Jak podłączysz odwrotnie miernik będzie pokazywał głupoty.
Zanim coś podłączysz sprawdź dwa razy, bo łatwo spalić elektronikę wystarczy że jakiś plus kabelka zsunie się na minus i … układ spalony.
Powodzenia. |
|
|
|
|
|
Foks
początkujący forumowicz
Dołączył: 30 Sty 2022 Piwa: 1/2 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2023-01-05, 20:07
|
|
|
orkaaa napisał/a: | Nie mogę otworzyć linków ale podobne ogniwa zamawiałem do silnika elektrycznego do kajaka.
1. Jeśli będziesz składał to pomyśl o obudowie. Może być np. jakieś pudełko z Castoramy . Ja do bms i balansera przedłużyłem przewody aby spokojnie je poukładać. Warto tez kupić końcówki z oczkami pod śruby akumulatora.
2. Przewody od bms zrób na grubszych kablach. Ja dawałem 2x 10 mm, czyli w sumie 20 mm do minusa baterii i taki sam na sam zestaw na miernik z bocznikiem.
Pomiędzy poszczególne ogniwa włóż cienką piankę. Gdyby puchły.
3. Zanim złożysz lifepo4 spróbuj zbalansować ogniwa. Opisz pisakiem kolejność ogniw i ich plusy i minusy. Połącz równolegle plusy z plusami i minusy z minusami. Zostaw na 24 godziny.
4. Potem złóż lifepo4 normalnie szeregowo. I tu bardzo ważna kolejność łączenia kabelków bms i balansera. Zaczynasz od + 1 i kolejno +2 + 3 + 4 . Przy +4 łączysz także kabelek od miernika i kabel ładowania plus. Na koniec -minus 1 i tu łączysz wyjście na baterie z bms i minus balansera. Gdybyś z jakiś powodów rozbierał, to zaczynasz od końca czyli minusa. Przy podłączeniu miernika koniecznie sprawdź który koniec idzie na baterie a który do kabla ładowania minus. Jak podłączysz odwrotnie miernik będzie pokazywał głupoty.
Zanim coś podłączysz sprawdź dwa razy, bo łatwo spalić elektronikę wystarczy że jakiś plus kabelka zsunie się na minus i … układ spalony.
Powodzenia. |
Dzięki jak dojedzie sprzęt w całości to na spokojnie postaram sie ogarnąć temat. |
|
|
|
|
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły
Twój sprzęt: Bürstner Lyseo T 710
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2023-01-06, 20:34
|
|
|
Nie chcę być złym prorokiem ale jak kupiłeś Varicore 105Ah to w rzeczywistości jak będziesz miał 75Ah będzie dobrze.
Więc jak przyjdą od razu pod tester Jak nie będzie parametrów od razu reklamuj.
Ja miałem podobnie. |
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
|
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-01-07, 07:53
|
|
|
To prawda. Trzeba sprawdzać. Taniej nie znaczy …..taniej. Ja kupowałem liitokala i soonbuy i są Ok. Parametry trzymają idealnie. Trzeba testować może będzie Ok. |
|
|
|
|
Foks
początkujący forumowicz
Dołączył: 30 Sty 2022 Piwa: 1/2 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 2023-01-07, 11:01
|
|
|
voice napisał/a: | Nie chcę być złym prorokiem ale jak kupiłeś Varicore 105Ah to w rzeczywistości jak będziesz miał 75Ah będzie dobrze.
Więc jak przyjdą od razu pod tester Jak nie będzie parametrów od razu reklamuj.
Ja miałem podobnie. |
Dzięki za info jak tylko dotrze będę testował.
[ Komentarz dodany przez: Banan: 2023-01-07, 11:47 ]
Poprawiłem cytat |
Ostatnio zmieniony przez Banan 2023-01-07, 11:46, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|