Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ranking akumulatorów LiFePo4
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-01-29, 23:32   

Miałem zakładać osobny temat , ale tych o LiFePO4 jest już kilka, więc pozwolę sobie tutaj.

Nie śledziłem wszystkich ale wydaje mi się, że w żadnym chyba nikt nigdy nie poruszał tematu żywotności tych akumulatorów , a konkretnie tego jak ją skutecznie przedłużyć .

O tym , że żywotność LiFePO4 jest bardzo wysoka wiedzą już wszyscy , a niektórzy przekonali się już o tym osobiście, ale pewnie nie wszyscy wiedzą jak ją podnieść jeszcze bardziej (nawet dwukrotnie).

Chodzi mi konkretnie o coś takiego jak ściskanie ogniw.
Każde pryzmatyczne ogniwo LiFePO4 podczas ładowania pęcznieje w kierunku prostopadłym do ułożenia warstw w pryzmie ( czyli w tych niebieskich kostkach od strony większych boków).
Jest to zjawisko normalne , które spowodowane jest zwiększaniem się masy czynnej podczas ładowania.
Nie było by w tym nic niezwykłego gdyby nie fakt, że powtarzanie tego procesu wielokrotnie powoduje, że po czasie ogniwo nie wraca już do wymiarów pierwotnych (tzn. przy rozładowywaniu nie kurczy się tak jak powinno), czego skutkiem jest utrata pojemności.

Producenci zalecają, aby pakiety ogniw tworzących jedną baterię były cały czas ściskane , co ma wpływać pozytywnie na ich żywotność.
Informacja z pierwszej ręki od producenta ogniw EVE jest taka, że zapewnienie stałe ścisku o odpowiedniej sile , może zwiększyć ilość pełnych cykli ładowania , po których ogniwa mają jeszcze 80% pierwotnej pojemności , z 3 do 6 tysięcy cykli (jest to więc podwojenie ich żywotności).

W przypadku małych akumulatorów do kamperów nie ma to może takiego znaczenia , bo te 3000 cykli to przy tym sposobie użytkowania to i tak więcej niż wytrzyma sam kamper , ale w przypadku np. banków energii to już zasadnicza różnica czy przy codziennym ładowaniu i rozładowaniu taki pakiet wytrzyma 10 czy 20 lat.

Przy tych gotowych akumulatorach , gdzie ogniwa zapakowane są w plastikowe pudełko nie ma tego nawet za bardzo jak zrobić, ale jeśli ktoś sam sobie budował baterię to jest to wykonalne i uważam że gra jest warta świeczki.

Najprostszą metodą jest ściśnięcie czterech ogniw za pomocą dwóch stalowych blach i 4 prętów gwintowanych, ale jest to rozwiązanie które ma kilka istotnych wad.
Po pierwsze nie mamy kontroli nad siłą z jaką ściskamy ogniwa , a ta nie jest dowolna (przykładowo EVE zaleca aby było to 3000N czyli 300kg) .
Po drugie ta siła nie będzie stała , ponieważ ogniwa podczas ładowania uciągną pręty i po rozładowaniu kiedy się trochę skurczą ta siła będzie dużo niższa . Po pewnym czasie wyrobią sobie ponownie taki luz , że ściskanie przestanie w ogóle działać (trzeba by te śruby co jakiś czas dociągać .... ale znowu nie mamy kontroli o ile)

Rozwiązaniem jest zastosowanie pomiędzy płytę ściskającą a nakrętki , sprężyn o takiej mocy, aby w sumie wywoływały nacisk o żądanej wartości.
Przy takim rozwiązaniu będą mogły bezpiecznie pęcznieć przy ładowaniu, a przy rozładowaniu stała siła sprężyn zapewni że masa czynna będzie ściskana do pierwotnej objętości.

Będę w niedługim czasie składał taki sporych rozmiarów pakiet do mojego nowego projektu karawaningowego i tam chcę zastosować to rozwiązanie .
Jak będę miał dobrane sprężyny i będzie to sprawdzone, to jak ktoś będzie zainteresowany to podam konkrety .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-01-30, 09:07   

No pierwszy .... dlatego piszę ;)

W plastiku nie są ściskane , więc niczym nie grozi , ale w plastiku będą w takim razie żyły krócej.
Generalnie ilość cykli podawana jest dla "stanu swobodnego" czyli takiego w jakim zazwyczaj są instalowane, więc to ściskanie ją podnosi , a nie stan swobodny ją obniża .
Na informację o tym , że to pomaga wielu zaczęło wymyślać różne sposoby , ale istotnie jak się to zrobi źle to można zrobić więcej szkody, albo nic tym nie osiągnąć.
Za mocne ściśnięcie może pewnie coś uszkodzić, natomiast tak jak pisałem zwykłe ściśnięcie śrubami zadziała na chwilę , do czasu aż ogniwa rozciągną śruby (tak taka tam jest siła) .
Wydaje mi się, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest zastosowanie sprężyn dociskowych , które zapewnią stałą siłę. Wartość tej siły podaje większość producentów ogniw.
Ja mam teraz 16 sztuk EVE 280Ah i będę robił dwa pakiety po 8szt i chcę to ściskać. Od producenta dostałem informację , że powinno być w granicach 3000N. Muszę pogadać z kimś kto zajmuje się produkcją sprężyn , aby mi dobrał 4 szt takich sprężyn aby dawały mi w sumie te 300kg nacisku .

Przy ściskaniu powstaje jeszcze jeden problem z blaszkami łącznikowymi . Jeśli w pakiecie ogniwa są ułożone swobodnie to pęcznienie nie powoduje zmiany odległości miedzy nimi , natomiast kiedy się ściśnie to przy pęcznieniu będzie się zmieniała odległość między klemami .
Jest to wartość do ok.1 mm na ogniwo, więc przy sztywnym połaczeniu na blaszkach może dojść do uszkodzenia klemy, albo pogorszenia styku (zwiększenia rezystancji styku) co przy tych prądach jakie tam są może spowodować problemy z działaniem BMS'a.
Przy ściskaniu łączniki powinny być elastyczne (albo zakute przewody, albo blachy wygięte w pałąk).

Generalnie temat nie jest taki prosty jak sie na początku wydaje , ale z drugiej strony podwojenie żywotności jest tego myślę warte.
Oczywiście przy akumulatorkach 100 kilka Ah za ten tysiąc kilkaset złotych to pewnie sztuka dla sztuki, ale przy średnich czy dużych bankach energii to zaczyna mieć sens.

Ja buduję teraz bank złożony z 16 ogniw 280Ah (15kWh) dlatego tematu nie odpuszczę :spoko

Przy okazji może jest ktoś na forum, kto ma doświadczenie ze sprężynami i jest w stanie dobrać pod odpowiednią siłę ?
Są na to niby wzory aby policzyć jaki drut, jaka średnica itp. ale teoria teorią a praktyka to jednak co innego.
Ja potrzebuje aby przy skoku około 10mm, 4 sprężyny dawały w sumie 300kg nacisku.
Ostatnio zmieniony przez joko 2023-01-30, 10:03, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 436/317
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2023-01-30, 09:12   

joko,
Hiper ciekawe. Pisz proszę tutaj o wynikach swoich testów bo tak rodzi się wiedza u innych :bigok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-01-30, 14:49   

Maciej S. napisał/a:
Z tym testem to może być problem. Jeżeli żywotnośc wynosi 3000 cykli, a pewnie wyznaczona dla utraty pojemności do 80% nominalnej, to w normalnym użytkowaniu może być nawet niezauważalne.
Jeżeli Joko chce zwiększyć żywotność 2x to pewnie jego dzieci/wnuki odpowiedza na pytanie czy ta metoda jest skuteczna.


To czy moje konkretnie będą miały 80% po 3 czy po 6 tysiąc to pewnie masz rację , że sprawdzą wnuki, ale nie o to chodzi.
To czy ta metoda działa można sprawdzić dużo szybciej i tu już Ameryki nie odkryjemy.
To nie jest tak, że te ogniwa mają 100% pojemności przez 3000 cykli, a w 3001-szym spada im do 80%, tylko to jest płynna utrata pojemności z każdym cyklem.
Wystarczy to porównać po 10, 20 czy 100 cyklach i różnica wyjdzie.
Takie dane podaje producent , a skuteczność to już wielu sprawdziło , więc kwestia nie jest czy to działa, tylko jak to dobrze zrobić aby działało najskuteczniej.
Wiele gotowych banków energii opartych o LiFePO4 ma już układ "cell compression" więc nie jest to temat do sprawdzania tylko do zaadaptowania :spoko
W bankach energii, które działają w systemie dzień/noc 365 dni w roku ma to dużo większe znaczenie bo mówimy o tym czy taki kosztujący dziesiątki czy nawet setki tysięcy złotych akumulatorek będzie nam służył 10,15 czy 20lat.
W kamperze w którym takich cykli będzie rocznie pewnie maksymalnie z kilkadziesiąt nie ma to większego znaczenia, bo tak jak piszesz to problem wnuków :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2023-01-30, 22:57   

3000cykli jest przy korzystaniu DoD, tj. od gwizdka do gwizdka, a to rzadko zdarza się w kamperze.
Wystarczy nie ładować na full i nie rozładowywać do oporu i już mamy niemal 2x więcej cykli.

Nie twierdzę, że kompresja nie działa tylko w naszym przypadku ma znaczenie raczej marginalne. Lepiej zadbać np: o to aby nie przechowywać dłużej przy naładowaniu na full. Albo aby nie ładować poniżej zera. Ja mam granicę ładowania 10'C. I może to i sporo, ale czujnik jest przyklejony do skrajnego ogniwa. Te w środku grzeją się pewnie z jakimś opóźnieniem.

Obecnie pracuje nad regulatorem napięcia do alternatora który będzie regulował prąd oraz napięcie ładowania, a po naładowaniu obniżał napięcie do 13,8V.
Zapewni to szybkie ładowanie dużym prądem z alternatora oraz przejście w podtrzymanie już po naładowaniu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Voku 
zaawansowany

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 5/8
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-02-14, 17:04   

Ja po prawie roku korzystania dość intensywnie z Lifepo4 mam około 30 cykli. Musiał bym sprawdzić w Aplikacji ile dokładnie pokazuje.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-02-14, 20:07   

Voku -a to ciekawe jak to obliczyłeś? Tylko inteligentne bms liczą cykle.
Cykl to rozładowanie akumulatora do zera. Do odcięcia przez bms. Jak często rozładowujesz pokładowy do zera. 30 razy w ciągu roku ???? Ja robiłem to tylko wówczas, gdy zmieniałem bms lub balanser. Chcąc zresetować bms, ładowałem na full i wyładowywałem akumulator do zera. To wyładowywanie było liczone za pomocą DL 24. Po dwóch latach baterie 200 Ah według DL 24 -mają 197 Ah pojemności. Z kolei bms pokazuje 200 Ah. Bardziej ufam DL 24 i to jest bardziej wymierny wynik trwałości dla lifepo4, czyli po 2 latach strata pojemności około 1 %. Ale to może być także błąd pomiarowy. Za rok wykonam kolejny test i podam dane. Tyle tylko, że takich danych nie da się uogólnić. Moje baterie miały rzeczywiście 200 Ah liczone na trzech różnych urządzeniach pomiarowych. Przy innych bateriach /akumulatorach/ utrata pojemności może być inna.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Voku 
zaawansowany

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 5/8
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-02-14, 21:01   

orkaaa napisał/a:
Voku -a to ciekawe jak to obliczyłeś? Tylko inteligentne bms liczą cykle.
Cykl to rozładowanie akumulatora do zera. Do odcięcia przez bms. Jak często rozładowujesz pokładowy do zera. 30 razy w ciągu roku ???? Ja robiłem to tylko wówczas, gdy zmieniałem bms lub balanser. Chcąc zresetować bms, ładowałem na full i wyładowywałem akumulator do zera. To wyładowywanie było liczone za pomocą DL 24. Po dwóch latach baterie 200 Ah według DL 24 -mają 197 Ah pojemności. Z kolei bms pokazuje 200 Ah. Bardziej ufam DL 24 i to jest bardziej wymierny wynik trwałości dla lifepo4, czyli po 2 latach strata pojemności około 1 %. Ale to może być także błąd pomiarowy. Za rok wykonam kolejny test i podam dane. Tyle tylko, że takich danych nie da się uogólnić. Moje baterie miały rzeczywiście 200 Ah liczone na trzech różnych urządzeniach pomiarowych. Przy innych bateriach /akumulatorach/ utrata pojemności może być inna.

Ja nie liczyłem, pokazuje mi to apka od BMS, Z tym rozładowywaniem do końca to też było by dziwne bo u mnie BMS oszczędza aku i nie ładuje i nie rozładowuje do końca. Np odcina ładowanie przy 14.2V
Ja sprawdzałem swoje DL24 i po roku i ze 100Ah mają 100Ah

20221224_013247.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 165,04 KB

Screenshot_20221219_114635_XiaoXiangElectric.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 322,06 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-02-14, 21:11   

To jest konkret. O tych cyklach i ich ilościach można zapomnieć bo przy 4 tysiącach które teoretycznie może przejść akumulator. Zakładając nawet 100 cykli rocznie daje to 40 lat. Ważniejsza jest utrata pojemności i przy cyklicznych pomiarach co roku, okaże się ile lat mogą służyć lifepo4.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Voku 
zaawansowany

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 5/8
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-02-14, 22:49   

orkaaa napisał/a:
To jest konkret. O tych cyklach i ich ilościach można zapomnieć bo przy 4 tysiącach które teoretycznie może przejść akumulator. Zakładając nawet 100 cykli rocznie daje to 40 lat. Ważniejsza jest utrata pojemności i przy cyklicznych pomiarach co roku, okaże się ile lat mogą służyć lifepo4.

Kwestia czy te 4000 cykli to prawda, bo to że chińczyk tak podaje nie musi być prawdą, ale cieszy że aku po roku trzyma pojemość.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Simbus 
zaawansowany


Twój sprzęt: Eura Mobil Activia 690 VB
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2013
Piwa: 9/14
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2023-02-21, 20:45   

Voku napisał/a:
Ja po prawie roku korzystania dość intensywnie z Lifepo4 mam około 30 cykli. Musiał bym sprawdzić w Aplikacji ile dokładnie pokazuje.


Voku, czy w tej aplikacji której używasz jest możliwość wprowadzenia kodu PIN ?
Bo np. do mojego Volta poprzez bluetooth połączysz się z każdego telefonu i wielu aplikacji..
Zauważyłem to gdy ostatnio sąsiad na kempingu myślał że grzebie w ustawieniach swojego aku a poprzestawiał mój..
Ogólnie ktoś wie jak uruchomić w BMS połączenie po podaniu kodu PIN ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-02-21, 22:53   

Po pierwsze jakiej aplikacji używasz?
Są dedykowane do konkretnych bms / różne firmy / i te bardziej ogólne co obsługują bms różnych firm. Jeżeli używasz bms firmy JBD kod pin można sobie ustalić i wówczas zmiany ustawień bms będą możliwe tylko po podaniu kodu pin. Oczywiście jak kupisz pełną płatną wersje tej aplikacji, bo tylko tam można zmieniać ustawienia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Voku 
zaawansowany

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 5/8
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-02-22, 09:37   

orkaaa napisał/a:
Oczywiście jak kupisz pełną płatną wersje tej aplikacji, bo tylko tam można zmieniać ustawienia.

Na androida jest free

Simbus napisał/a:
Voku napisał/a:
Ja po prawie roku korzystania dość intensywnie z Lifepo4 mam około 30 cykli. Musiał bym sprawdzić w Aplikacji ile dokładnie pokazuje.


Voku, czy w tej aplikacji której używasz jest możliwość wprowadzenia kodu PIN ?
Bo np. do mojego Volta poprzez bluetooth połączysz się z każdego telefonu i wielu aplikacji..
Zauważyłem to gdy ostatnio sąsiad na kempingu myślał że grzebie w ustawieniach swojego aku a poprzestawiał mój..
Ogólnie ktoś wie jak uruchomić w BMS połączenie po podaniu kodu PIN ?

Teoretycznie można, ale ja tego nie sprawdzałem :D Ale jak ktoś napisał aplikacja jest pod BMS i często nie działają z innymi.
Do mojego BMS są dwie aplikacje do wyboru z pełną możliwością ustawień BMS od odcięć po zabezpieczenia

Screenshot_20221128_185405_XiaoXiangElectric.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 40,25 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Simbus 
zaawansowany


Twój sprzęt: Eura Mobil Activia 690 VB
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2013
Piwa: 9/14
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2023-02-22, 12:03   

orkaaa napisał/a:
Po pierwsze jakiej aplikacji używasz?
Są dedykowane do konkretnych bms / różne firmy / i te bardziej ogólne co obsługują bms różnych firm. Jeżeli używasz bms firmy JBD kod pin można sobie ustalić i wówczas zmiany ustawień bms będą możliwe tylko po podaniu kodu pin. Oczywiście jak kupisz pełną płatną wersje tej aplikacji, bo tylko tam można zmieniać ustawienia.


Mam aplikację Xiaoxiang BMS, wersję płatną która teoretycznie ma możliwość zmiany/ustawienia PIN ale według instrukcji działa to tylko na telefonie którym został ustawiony ten PIN. Czyli bezsens. Ustawiłem PIN a następnie telefonem syna połączyłem się z aku i mogłem zmieniać ustawienia :(
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andrzej627 
Kombatant


Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2015
Piwa: 332/141
Skąd: Francja
Wysłany: 2023-02-22, 13:13   

Simbus napisał/a:
Mam aplikację Xiaoxiang BMS

https://play.google.com/store/search?q=xiaoxiang+bms&c=apps
Która to aplikacja?
_________________
Andrzej
Filmy z moich podróży
Mój profil na Facebooku
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***