Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
LiFePo4 i kilka dodatkowych pytań. Proszę o poradę.
Autor Wiadomość
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 179/376
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-03-21, 14:29   

kaimar napisał/a:
Zamiast aplikacji ze słonikiem spróbuj aplikacji Liontron
spróbuję


Mam pytanie w Roller ach są fabrycznie montowane ładowarki nordelettronica ja mam model 287 17A, widziałem 40A nordelettronica model 325 DC/DC do lifepo4
? są może 40A sieciowo/alternatorowe ładowarki nordelettronica łącząc 2 ładowarki w jedno ala elektroblok?
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yamah 
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sty 2019
Piwa: 258/104
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 2023-03-21, 16:21   

Komplecik napisał/a:
Najprawdopodobniej alternator widzi lifepo4 w pełni naładowany a zbyt inteligentny uklad odcina ladowanie i głupieje, po włączeniu świateł mijania układ się stabilizuje ładowanie wraca do wartości około 6A

Włączyłem nawiew,światła mijania i nadal :shock:
to samo na wyświetlaczu zabudowy pokazuje

IMG20230321112531.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 656,66 KB

_________________
Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 179/376
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-03-21, 16:54   

cebek napisał/a:
A przewód plusowy od alternatora jest wpięty przed czy za BMSem ? No chyba że to akumulator w zwykłej obudowie i nie można inaczej podpiąć przewodów. ?
przewodami z BMS nie da się pomieszać, BMS w Aku gwarancja.
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-03-21, 19:24   

Jeżeli Ci podczas jazdy nie ładuje to.
1. Nie dochodzi prąd do akumulatora, gdzieś jest słabe złącze itd .
2. Może także nie ładować gdy nie ma obciążenia. Można włączyć lodówkę i będzie widać czy ładuje czy nie.
3. Masz inteligentny alternator / jak prąd znika podczas jazdy / tzn że lodówka bierze prąd ale alternator nie ładuje ponieważ na full naładowany jest samochodowy. Wówczas prad ładowania spada do 11 V i koniec ładowania. Wówczas konieczna jest ładowarka dc dc z możliwością dostosowania ustawień pracy / głównie napięcia prądu / przy którym ładowarka rozpoczyna pracę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
yamah 
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sty 2019
Piwa: 258/104
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 2023-03-21, 19:49   

orkaaa napisał/a:
Jeżeli Ci podczas jazdy nie ładuje to.

Sprawa wyjaśniona :idea lodówka pobierała prąd..po przełączeniu na gaz, alternator pokazał ładowanie około 5A :bigok
orkaaa.. łyknij sobie z pianką :pifko :spoko
_________________
Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 179/376
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-03-21, 19:54   

orkaaa napisał/a:

3. Masz inteligentny alternator /

Przypuszczam że może tak być, najprawdopodobniej będzie trzeba go oszukać i będzie połowiczny sukces, lub zastosować ładowarkę z alternatora dc/dc na tyle mocna ile pozwoli alternator. Teraz marne te prądy ładowania solar to 6A sieciowa ładowarka 14A, alternator na razie nie chce współpracować, :-/
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
semow 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Primastar L2H1
Dołączył: 02 Wrz 2015
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-03-29, 07:03   

Cześć,
mam również parę pytań odnośnie akumulatora lifepo4, dlatego pozwolę sobie podpiąć się pod wątek. Samochód nissan primastar 2.0 115 km, alternator 150A, akumulator kwasowo-ołowiowy 80 aH.

Chciałbym podłączyć aku 100 Ah w układzie ładowania z trzech źródeł: alternatora, solarów i gniazda CEE 230 v. O ile dwie ostatnie opcje są dla mnie jasne:
1) Solary - regulator mppt - akumulator
2) gniazdo cee - ładowarka sieciowa - akumulator

to w przypadku ładowania z alternatora mam niejasność. Mogę podłączyć hotelowy do rozruchowego (kwasiaka) za pomocą Cyrixa li-ct, ale jeśli dobrze rozumiem, to nie posiada on ograniczenia prądu ładowania - do tego Victron poleca Oriona (który swoje kosztuje).

Firma Techtron oferuje z kolei układ ładowania MR20 https://techtron.pl/p2887,uklad-ladowania-dodatkowego-akumulatora-mr20.html który ogranicza prąd ładowania, ale wyłącza ładowanie dopiero przy napięciu akumulatora rozruchowego 11.2 V - czyli bardzo niskim. Co prawda powinien ładować dopiero po uruchomieniu silnika, ale czy będzie to wystarczające aby ochronić akumulator rozruchowy przed rozładowaniem? Wydaje mi się że tak, ale tego nie jestem pewien.

No i konkretne pytanie: czy do ładowania z alternatora wystarczy układ MR20, czy jednak potrzebny będzie znacznie droższy zestaw Cyrix li-lt + Orion?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-03-29, 07:52   

Po pierwsze czy alternator inteligentny bo te są problemem.
Po drugie jaki prąd jest w stanie przyjąć lifepo4. czyli wejście BMS.
Po trzecie konsekwencje jeżeli BSM ma 100 A a Twój alternator daje stałe 150 A to nie naładujesz bo BSM będzie odcinał.
Wówczas potrzebna jest np ładowarki dc dc . Oriona polecam i to 30 A. Jeżeli masz np lodówkę która bierze 10 A to czystego prądu zostaje 20 A. To oznacza że 100 Ah będziesz ładował jadąc samochodem 5 godzin. Mniejszy Orion 20 A oznacza ładowanie przez 10 godzin. Orion ma też przewagę że wszystkie parametry możesz ustawić. Można tez kupić dc dc większej mocy na Ali ale nie mam z nimi doświadczenia. I przy instalacji dc dc trzeba ustawić ja w miejscu gdzie jest dopływ powietrza bo bardzo się grzeje.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
semow 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Primastar L2H1
Dołączył: 02 Wrz 2015
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-03-29, 10:11   

Alternator - mogę się jedynie domyślać sądząc po typie akumulatora i tym, że konstrukcja silnika 2.0 dci 115 km jest wiekowa, auto 2012 r. - powinien być umiarkowanie inteligentny, natomiast akumulator który przykładowo bym brał na hotelowy - ma w specyfikacji podany maksymalny prąd ładowania 50 A. Rozumiem, że Techtron będzie ograniczał tak czy inaczej ten prąd do 20 A.

Orion ma możliwość regulacji ustawień przez BT, czy poza większym prądem coś jeszcze wnosi ponad to co daje Techtron?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 179/376
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-03-29, 18:33   

semow napisał/a:

Firma Techtron oferuje z kolei układ ładowania MR20 https://techtron.pl/p2887,uklad-ladowania-dodatkowego-akumulatora-mr20.html


Zastanawiam się nad kupnem tego Techtrona mówią że współpracuje z nowszymi alternatorami, trochę małej mocy.

https://youtu.be/xCn1G5N7TD0
:spoko
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-03-29, 20:25   

Sprzęt nie dobieramy bo taniej tylko pod potrzeby. Co ma Orion 30 A .
1. W praktyce dwa razy większy prąd ładowania czyli ładuje dwa razy szybciej.
2. Gdyby alternator nie doładowywał można zmienić mu ustawienia i będzie podnosił napięcie.
Tyle i aż tyle. Wszystko zależy od tego ile prądu potrzebujemy, jaki mamy akumulator, jak i czym ładujemy. Dla mnie lifepo4 aby wykorzystać jego możliwości musi mieć co najmniej 200 Ah a to trzeba czymś ładować. Przy wyjazdach na dziko zostają albo mocne solary / niestety w naszym klimacie czasami zawodzą/ albo alternator i ładowarka dc dc.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TECHTRON
początkujący forumowicz

Dołączył: 04 Maj 2016
Wysłany: 2023-03-30, 11:05   

semow napisał/a:

Firma Techtron oferuje z kolei układ ładowania MR20 https://techtron.pl/p2887,uklad-ladowania-dodatkowego-akumulatora-mr20.html który ogranicza prąd ładowania, ale wyłącza ładowanie dopiero przy napięciu akumulatora rozruchowego 11.2 V - czyli bardzo niskim. Co prawda powinien ładować dopiero po uruchomieniu silnika, ale czy będzie to wystarczające aby ochronić akumulator rozruchowy przed rozładowaniem? Wydaje mi się że tak, ale tego nie jestem pewien.


Pozwolę sobie odpowiedzieć w tym temacie - dostałem linka.

Zgodnie z opisem na stronie układ MR20 ładuje akumulator dodatkowy w momencie, kiedy na jego wejściu sterującym CTRL pojawi się napięcie - a więc po przekręceniu stacyjki.

To ładowanie trwa do momentu kiedy napięcie będzie na tym złączu - brak napięcia = brak ładowania.

Dodatkowo cytując opis:

Dochodzimy do ważnej funkcji modułu MR, wystarczy że napięcie w takich okolicznościach obniży się poniżej 11.7V to układ rozpocznie ograniczać prąd ładowania akumulatora dodatkowego do kilku A, a w przypadku obniżenia znacznie napięcia poniżej 11.4V do kilkuset mA.
Po osiągnięciu napięcia poniżej 11.2V moduł całkowicie przerywa ładowanie pobierając jedynie prąd na własne potrzeby (poniżej 0.02A)

Czyli do napięcia ok 11.7V prąd ładowania jest maksymalny
Pomiędzy 11.7V - 11.4V prąd jest ograniczany do kilku A
Poniżej 11.4V prąd wynosi kilkaset mA
Przy napięciu 11.2V prąd jest zerowy.

I to się dzieje w przypadku gdy nadal na złączu CTRL jest napięcie (np włączony zapłon).

Taka logika działania została zastosowana gdyż na przewodach pojawiają się spadki napięcia.
W przypadku gdy na alternatorze byłoby np 12.4V - spadek napięcia (np 0.5V) dałoby nam napięcie 11.9V przy pracującym silniku.

Załączam wykres, gdzie jest napięcie ze stacyjki oraz napięcie mierzone bezpośrednio przy module (długość przewodu 5mb, 10mm2).
Widać jaki jest spadek napięcia i właśnie po to jest opcja ograniczenia ładowania przy uruchomionym zapłonie, ale bardzo niskim napięciu.
Na wykresie jest małe przesunięcie czasowe, aby było widać różnicę.


Można też obejrzeć film
https://youtu.be/ZYYbQAYsSFk

Napięcia.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 301,91 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TECHTRON
początkujący forumowicz

Dołączył: 04 Maj 2016
Wysłany: 2023-03-30, 11:11   

orkaaa napisał/a:
Sprzęt nie dobieramy bo taniej tylko pod potrzeby. Co ma Orion 30 A .
1. W praktyce dwa razy większy prąd ładowania czyli ładuje dwa razy szybciej.
2. Gdyby alternator nie doładowywał można zmienić mu ustawienia i będzie podnosił napięcie.
Tyle i aż tyle.


Jeżeli odnosi się Pan do modułu MR20 to.
1. W praktyce to nie jest 2x więcej tylko 0,5 x więcej.
Dodatkowo Orion posiada pasywne chłodzenie i przy jego nagrzaniu prąd będzie ograniczany.

Więc ładowanie nie jest też dwa razy szybsze.

Można zastosować 2xMR20 i będzie 40A w niższej cenie.

2. Moduł MR też podnosi napięcie, z 12V zrobi 14V.

Więc, jeżeli ten wpis odnosi się do MR20 to może jednak warto zapoznać się z tym układem dokładniej.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-03-30, 12:11   

Pozwolę się nie zgodzić. Jeżeli założymy o czym już pisałem, że Orion daje 30 A ale lodówka bierze 10 A zostaje czystego prądu 20 A. Mam sprawdzałem doświadczalnie takie są wyniki bez względu na temp Oriona.
Jeżeli Techtron daje 20 A i odejmiemy od tego 10 A na lodówkę pozostaje 10 A. Matematyka nauka ścisła. 20 A to jest dwa razy więcej niż 10 A.

Sugerując ładowarkę większej mocy piszę z doświadczenia znając możliwości ładowania lifepo4 z alternatora. Im większy akumulator tym musi mieć zapewnione lepsze ładowanie: dc dc, solar lub ładowarka sieciowa. W praktyce największym problemem jest ładowanie w trasie. Gdy jesteśmy zdani na słońce lub alternator. Stąd sugestią dla osób które planują zakup lub budowę lifeopo4 aby dostosowały osprzęt do zapotrzebowania na prąd i wielkość lifepo4.

Oczywiście możemy łączyć ładowarki i wówczas 2x Techtron da w praktyce 20 A, a 2x Orion 40 A.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 179/376
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-03-30, 12:45   

orkaaa napisał/a:


Oczywiście możemy łączyć ładowarki i wówczas 2x Techtron da w praktyce 20 A, a 2x Orion 40 A.

Przy 2 MR20 i lodówce 10A zostaje nie 20A a 30A :szeroki_usmiech dwa Oriony mogą być za duże dla naszych altków :spoko
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***