Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/72
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2023-03-10, 15:26   

Tak, LifePO4 ma wyższe napięcie, co znaczy, że bedzie stale niedoładowane, bo napęcie się wyrówna z AGM. Prądy duże nie popłyną, bo nie będziemy spinać rozładowanego z naładowanym, a po za tym BMS nie pozwoli zaszaleć.

Rzecz w tym, że u mnie w samochodzie LifePO4 jest spinane podczas ładowania z silnikowym kwasiakiem i problemów nie generuje. Natomiast nie jest razem rozładowywane...stąd moja ciekawość "co wtedy" i konkretnie gdzie pojawią sie problemy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2023-03-10, 19:42   

RadekNet napisał/a:
Natomiast nie jest razem rozładowywane...stąd moja ciekawość "co wtedy" i konkretnie gdzie pojawią sie problemy.


Najpierw do zera rozładuje się LFP, dopiero wówczas napięcie spadnie na tyle, że prąd zacznie płynąć z kwasiaka.
Poza tym raczej innych negatywnych skutków nie będzie.

Pozostawienie spiętych razem LFP i kwasiaka na dłuższą metę będzie powodowało stusnkowo powolne rozładowywanie LFP.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 44 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-03-10, 20:15   

Ja bym tam nie ryzykował szczególnie zimą. Nie wiem jaką masz pojemność lifepo4 i w jakim stanie jest samochodowy. I czym te akumulatory chcesz obciążać. Jeśli zamierzasz podpiąć przetwornicę i duże obciążenie, albo stałe ale długotrwałe/ ogrzewanie / to jednak bym ich nie łączył aby mieć czym odpalić samochód.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 451/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-03-10, 23:51   

RadekNet napisał/a:
Mam pytanie o mieszanie akumulatorów.
Jest sobie działająca instalacja z akumulatorem AGM 100Ah, w której brakuje trochę pojemności. Jak się zachowa układ, jeśli podłączymy równolegle akumulator LifePO4? Na mój chłopski rozum nie powinno generować to problemów, bo przecież nad LifePO4 czuwa BMS, ale ...

(załóżmy, że wyrzucenie AGM i zastąpienie go dużym LifePO4 nie wchodzi w grę, a na dołożenie drugiego AGM nie ma miejsca ;) )


Co w praktyce oznacza stwierdzenie "brakuje trochę pojemności " ?

Jeśli przed równoległym połączeniem obu akumulatorów zadbasz aby oba miały zbliżone napięcie (bardzo zbliżone) , to po połączeniu stanie się .... nic :szeroki_usmiech
Układ taki możesz spokojnie ładować z alternatora, ładowarki czy regulatora PV ....... problemy mogą powstać przy rozładowywaniu, zwłaszcza jeśli masz odbiorniki dużej mocy.
LiFePO4 ma mniejszą rezystancję wewnętrzną i zupełnie inną charakterystykę ładowania i rozładowania niż AGM. Przy ładowaniu ma to mniejsze znaczenie , bo oba między sobą "podzielą" się prądem w taki sposób , aby napięcie rosło na obu tak samo i żaden nie weźmie więcej niż jest w stanie przyjąć. To czy któryś będzie się ładował szybciej czy wolniej (zgodnie ze swoją charakterystyką) też nie ma znaczenia bo po połączeniu trzeba je traktować jako całość.
Teoretycznie przy rozładowywaniu powinno być podobnie i jeśli będzie to rozładowywanie prądem rzędu kilku , kilkunastu amper to będzie tak i w praktyce.
Wiadomo, szybciej rozładuje się LiFePO4, ale to też nie ma większego znaczenia jeśli traktujemy je oba jako całość
Jedyny problem jaki widzę to sytuacja w której masz podłączoną np. mocną przetwornicę a do niej odbiornik dużej mocy (np. ekspres do kawy) i chcesz pociągnąć powiedzmy 100A , a BMS w LiFePO4 ma ograniczenie np. do 50A. Ponieważ LFP ma mniejszą rezystancję wewnętrzną niż AGM to prądy nie podzielą się równo , tylko większość z tych 100A pójdzie właśnie przez niego.
Zadziała ogranicznik w BMS i .......... tu wszystko zależy jak działa konkretny BMS, czy odłączy aku (i na jak długo) , czy tylko ograniczy prąd do tych 50A. Jeśli tylko ograniczy to pół biedy, układ sobie z tym poradzi . Jeśli natomiast odłączy, a pobór prądu przez odbiornik będzie wystarczająco duży i długotrwały , to dojdzie do rozjechania się napięć obu akumulatorów i może się okazać , że BMS w LFP już "nie wstanie" .
Weź pod uwagę to, że skoro chcesz dołożyć LiFePO4 o mniejszej pojemności (a tak zrozumiałem) to z założenia taki aku będzie miał BMS o raczej marnym prądzie rozładowania , a ogranicznik prądowy będzie raczej w "bieda" wersji .

Reasumując: dać się da ....... tylko po co ? ;)

To jest Radku mniej więcej tak, jakbyś miał w samochodzie 100-konnego diesel'a i stwierdził byś , że brakuje mu tak jeszcze z 50KM......... a rozwiązaniem problemu miało by być dołożenie 50-cio konnej benzyny :szeroki_usmiech
Działać to by jakoś może i działało , ale 150-konnej jednostki byś z tego na pewno nie uzyskał , a problemów z racji różnych charakterystyk (choćby różnych prędkości obrotowych ) było by bez liku :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/72
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2023-03-13, 11:48   

Dzięki za wyjaśnienie :) Faktycznie, jak się naloży na siebie charakterystyki tych baterii to wnioski powinno się wysnuć samemu ;) Na Was zawsze można liczyć.

Pytanie było teoretyczne, ale na bazie potrzeb energetycznych mojego brata - ma teraz prawie nowy AGM 100Ah i "chciałby" dokupić 100Ah w Lifepo4, ale póki AGM w pełni zdrowy, to zostawić go w układzie. Największy odbiornik to lodówka, czyli poboru stałego max 5A, a w piku pewnie z 30A.
Czyli trzeba poczekać aż AGM padnie i kupic LifePO4.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 451/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-03-13, 13:06   

RadekNet napisał/a:
Dzięki za wyjaśnienie :) Faktycznie, jak się naloży na siebie charakterystyki tych baterii to wnioski powinno się wysnuć samemu ;) Na Was zawsze można liczyć.

Pytanie było teoretyczne, ale na bazie potrzeb energetycznych mojego brata - ma teraz prawie nowy AGM 100Ah i "chciałby" dokupić 100Ah w Lifepo4, ale póki AGM w pełni zdrowy, to zostawić go w układzie. Największy odbiornik to lodówka, czyli poboru stałego max 5A, a w piku pewnie z 30A.
Czyli trzeba poczekać aż AGM padnie i kupic LifePO4.


Ja bym nie czekał aż ten AGM padnie, tylko kupił LiFePO4 już teraz.
Taniej to prędko nie będzie , raczej będzie drożej. Rozkręca się teraz boom na banki energii i za chwilę będzie jak ostatnio z pompami ciepła.
Nawet gdyby miał nadal poużywać sobie jeszcze tego AGM'a, to LiFePO4 się nie przeterminuje :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 44 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-03-13, 20:33   

I niech kupi 200 Ah. Drożej będzie ale warto. I niech poczyta cały wątek o lifepo4. Najważniejsze parametry to bms, aby nie było potem rozczarowania że kosztował kupę kasy a prądu nie daje.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2023-03-22, 10:21   

Z łączeniem równoległym akumulatorów jest jeszcze jeden problem - zawsze jeden jest "słabszy" a drugi "mocniejszy" - mam tu na myśli napięcie spoczynkowe. Ta różnica potencjałów będzie powodować ciągły przepływ energii z akumulatora o wyższym potencjale do akumulatora o niższym potencjale. Gdy ten o niższym osiągnie pełne naładowanie i w dalszym ciągu będzie miał napięcie niższe niż drugi - nadwyżkę energii będzie zamieniał w ciepło i elektrolizę wody z elektrolitu. W zwykłym akumulatorze otwartym będzie się to objawiać systematycznym ubywaniem (zagęszczaniem) elektrolitu, w akumulatorach zamkniętych (AGM) dojdzie do rekombinacji, ale nie zmienia to faktu że energia zostanie zwyczajnie zmarnowana. Oczywiście potrzeba na to czasu, ale uśredniając - przy weekendowym korzystaniu z kampera może okazać się że połączone równolegle dwa akumulatory po 100 Ah różnych technologii oddadzą nam w chwili potrzeby tyle samo energii co sam akumulator 100 Ah LiFePO4. Tak więc zgadzam się całkowicie z Joko - żel oddać babci na działkę żeby z małym solarkiem zapewnić oświetlenie w altance i pompkę do fontanny, a do kampera włożyć LiFePO4 o największej możliwej do wciśnięcia pojemności (gabaryt) i zapomnieć o problemie elektryki na najbliższe kilkanaście lat.
U mnie sprawdza się to tak skutecznie, że nawet rozruchowe akumulatory wyrzuciłem kilka lat temu i zapomniałem gdzie jest miejsce do ich montowania....
Jeśli kto korzysta z auta również zimą - można stosować ogniwa z domieszką itru.
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 184/395
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-03-22, 17:58   

Świstak napisał/a:

U mnie sprawdza się to tak skutecznie.

:haha: :spoko Świstaku przez forum przetacza się fala lifepo4, u Ciebie sprawdza się to tak skutecznie że na forum jesteś mniej niż na lekarstwo :szeroki_usmiech :spoko
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andrzej627 
Kombatant


Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2015
Piwa: 336/144
Skąd: Francja
Wysłany: 2023-03-22, 22:56   

Świstak napisał/a:
do kampera włożyć LiFePO4 o największej możliwej do wciśnięcia pojemności (gabaryt) i zapomnieć o problemie elektryki na najbliższe kilkanaście lat

Świetnie powiedziane. Krótko i węzłowato. :spoko :spoko :spoko
_________________
Andrzej
Filmy z moich podróży
Mój profil na Facebooku
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2023-03-25, 19:36   

Komplecik napisał/a:
Świstak napisał/a:

U mnie sprawdza się to tak skutecznie.

:haha: :spoko Świstaku przez forum przetacza się fala lifepo4, u Ciebie sprawdza się to tak skutecznie że na forum jesteś mniej niż na lekarstwo :szeroki_usmiech :spoko


Wybaczcie, ale wokół mnie było dużo pracy i śmierci. Za dużo jednego i drugiego. Ale wreszcie sobie przypomniałem co w życiu jest najważniejsze... Jeszcze tylko skończę remont domu i sprzedaż drugiego który jest już dla nas za duży, załatwię przeprowadzkę i daje sobie na wstrzymanie z pracą, a zacznę żyć pełnią wydechu z kamperka. Może nawet zmajstruję Milkę 3??? Jeżeli chodzi o elektrykę to pozostanę wierny zasadzie że paneli na dachu dokładnie tyle ile da się upchnąć, kontroler paneli zależnie od generowanego przez panele napięcia, akumulator litowy ile da się upchnąć - może nawet osobne ogniwa poupychane w różne dziury, a zamiast akumulatora rozruchowego kilka superkondensatorków. I mała przetworniczka step up do naładowania superkondensatorów z powerbanka gdy wszystko inne zawiedzie. Albo z generatorka na korbkę, płaskiej baterii czy innej latarenki..
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2023-03-25, 20:31   

Dobrze, że jesteś Areczku :hello
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2023-03-27, 11:45   

Świstak napisał/a:
... Jeszcze tylko.....

Swistaku! opamiętaj się .... :shock:

bo będziesz potrzebować "dnia Świstaka" na to wszystko... :spoko

Ale miło Cię znów czytać. :ok
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Ostatnio zmieniony przez robba 2023-03-27, 13:20, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Meyer 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020
Piwa: 11/6
Skąd: Mazovia
Wysłany: 2023-03-27, 13:14   

Jako ciekawostkę i poparcie tezy Świstaka o słuszności superkondensatorów wspomnę że w związku z remontem sieci trakcyjnej tramwaje będą przejeżdżały odcinek bez zasilania trakcyjnego właśnie na zasilaniu z superkondensatorów.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2023-04-25, 21:42   

no prosze.... Chińczycy "nie śpią".......
https://www.onet.pl/infor...1cgg15,30bc1058
choć sami przyznają ze trzeba dopracowac jeszcze...

moze za dwa lata bedziemy pisali w temacie:
"zastosowanie (Li1.2Ni0.13Co0.13Mn0.54O2) w zabudowie" .... :lol:
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***