|
|
Basetovan czyli Peugeot Boxer Max 3.0 |
Autor |
Wiadomość |
Baset
początkujący forumowicz
Dołączył: 22 Lip 2020 Piwa: 1/1 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: 2023-02-07, 21:40
|
|
|
Aku naładowane po teście ładowarką Victrona 30A .
Ładowałem na raty, ładowarka grzeje się dośc mocno więc wyłączałem żeby schłodzić, okazuje się że ten typ tak ma, ma byc ciepła
Rozłączyłem w fazie absorpcji, instrukcja wyswietlana przez ładowarke mówi że po zakończeniu cyklu "BULK" aku jest naładowane w 95%. Tak zostawiam.
ładowanie 2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 0 raz(y) 294,48 KB |
ładowanie 1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 1 raz(y) 392,37 KB |
|
|
|
|
|
|
Baset
początkujący forumowicz
Dołączył: 22 Lip 2020 Piwa: 1/1 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: 2023-02-28, 21:24
|
|
|
A u mnie postój:((
Zimno, pada, wychodzenie z w miare ciepłego kamperka do " warsztatu" ( ok 30m ) i znów powrót przez zimne wywołuje notoryczne przeziębienia, więc uznałem że trzeba poczekac na w miare pogodę. Na razie czytam, szukam i... wydaje kase kupująć części:(
Adaptery markizy, dodatkowe ledowe oświetlenie naokoło auta , rury do poprowadzenia ogrzewania i nawiewu klimy, kolanka trójniki, wyloty powietrza, panel przełączników, skrzynka do elektryki, ładowarka dc-dc, ładowarka 230-12v, uchwyt tv, sprężyny dłuższe przód, pojedyńcze pióra tył, podejścia do zbiornika szarej, śrubki, wkręty , kleje, wymysliłem też wysuwaną "rampę" z garażu w celu łatwiejszego ładowania/rozładowania rowerów el które lekkie nie są, lampki do czytania do "sypialni", zawór el do spuszczania wody szarej, gniazdo zewnetrzne do 230V....
Sterta części rośnie, skończy sie pewno tak jak w zeszłym roku - sezon nie skończonym kamperkiem.
Muszę przerobić ogrzewanie - oparte jest na patencie Ravena czyli webasto mokre - wymiennik płytowy do ogrzewania ciepłej wody uzytkowej - 2x nagrzewnica i podłogówka. Ciepła woda działa super, podłoga też lecz przez puszczenie obiegu szeregowo płyn albo zbyt sie wychładza przed nagrzewnicami, albo powstał zbyt długi obieg i webasto działa na pół gwizdka, bo wężę niby gorące a z nagrzewnic ledwo letnie powietrze... Dobiorę się do najdalszego punktu obiegu i podłącze tam testowo dodatkową pompkę 12v z mercedesa żeby ulzyć tej od webasto, zobaczymy czy pomoże - jak nie to będzie trzeba pruć podłoge i przerobić na układ równoległy- nie mam innego pomysłu na sprawdzenie czy webasto chodzi na 100%
Chcę też założyć monitoring zewnętrzny - po 1 kamerze kopułowej z każdej strony z rejestratorem i z funkcją powiadomienia sms w przypadku wykrycia ruchu. Internet będzie z modemu na stałe w aucie, dodatkowe oswietlenie zewnetrzne chcę podłaczyc z możliwością włączania aplikacją Evelink z tel. Testowy układ złożony na stole działa , dodatkowo podepnę też mozliwośc zdalnego uruchamiania ogrzewania przez tel, oraz oświetlenie wnetrza sterowane zarówno włącznikami dodtykowymi jak i tel ( np z łózka ).
Pogoda potrzebna przede wszystkim do założenia markizy ( klej ) jak i dodatkowych przepustów przewodów na dach ( klej). Tymczasem zapowiadają nawet - 15 więc staram sie poukładać wszystko "w głowie" żeby potem nie tracić czasu juz na "móżdżenie".
Teraz pytanie
W trojaczkach montowaliście markizy w miejscach w których od wewnatrz są poprzeczne wzmocnienia dachu ?? Myślę oczywiście o montazu na boku pojazdu, nie na dachu od góry. Instrukcja podaje w cm od krawedzi markizy gdzie powinny być mocowania ale logika podpowiada że sama blacha chyba by sie zbyt wyginała... |
|
|
|
|
|
CustomVan
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Peugeot Boxer zabudowa CustomVan
Dołączył: 02 Mar 2023 Skąd: Złotoryja
|
Wysłany: 2023-03-02, 13:31 Re: Basetovan czyli Peugeot Boxer Max 3.0
|
|
|
Baset napisał/a: | Siema.
Ponad rok temu poczyniłem pierwszy wpis (witając sie) na tym forum. Plan był, aby wzorem innych na bierząco dokumentowac postepy budowy vana i prezentowac je tutaj.
Plany planami, życie życiem i tak dopiero po ponad roku coś tu napiszę i mam nadzieję że o pare spraw się dopytam.
Bus to jak w temacie, Peugeot Boxer L4H3 3.0 180km.
Na pokładzie raczej standart klima ( działa ok ) , elektryka szyb lusterek ( juz działa - wymiana panelu sterowania ) centralny zamek , kamera cofania (działa, ale h... to znaczy niewiele w niej widać ).
Kupiony w sumie na szybko i za szybko w stanie niejezdnym - uruchamiał sie na kilka sekund i gasł i leciutko przerysowany z jednej strony - innymi słowy tani, ale za to w złym stanie technicznym i blacharskim
Kupiony szybko aby zdążyć z rejestracja na kampera przed akcyzą i to sie udało.
Powoli zacząłem od ogarniania mechaniki i blacharki, przy czym słowo powoli - w tym przypadku nabiera nowego znaczenia, Po względnie szybkim doprowadzeniu go do stanu jeżdżącego drogą przez mekę okazał się blacharz i lakiernik - niby do roboty niewiele ale szło jak qr... w deszcz.
W skrócie - co zostało ogarnięte
- widoczne skutki obcierki zlikwidowane
- wymieniona szyna i wózki drzwi bocznych, ogarniety balagan z pod szyny
- wstawione 2 okna w części stolikowej orginalne fabryczne rozsuwane
- oryginalne webasto w fabryczne miejsce, rury "gorące" wprowadzone "na pakę" nie do obiegu sinika
- 2 x max fan na dachu
- 2 x 380W panele, regulator Victron 100/50, przetwornica Edecoa 5000/2500, aku na razie 2 x110AH Kwasiak , panele na stelażu z profili do fotowolataiki , z przody duży, chyba 80 lub 100 cm led bar - polecam
- lodówka domowa 230v najpłytsza jaka udało sie kupić ( 44,8cm )
- drzwi boczne rozsuwane elektrycznie na guzik i pilota
- klimatyzacja dometic freshwell 2500 pod ławeczką w części stolikowej
- zbiorniki wody czystej i brudnej po ok 100l podwieszone pod autem
- koło zapasowe na tylnych drzwiach
- pompa wody , zbiorniczek ciśnieniowy od jakiegoś hydroforu, prysznic zewnętrzny
- ciepła woda bierząca oparta na wymienniku płytowym podobnie jak u kolegi Ravena ( którego watek budowy jego kampera był dużą inspiracją od strony technicznej - masz głowę kolego!!) - grzanie wody działa nad podziw dobrze
- ogrzewanie - dwie nagrzewnice uniwersalne - jedna w podescie w części stolikowej, druga w garażu ( tu nieco gorzej z wydajnośćią, pewno strzeliłem babola przy planowaniu ale o tym kiedyś pożniej)
-miechy na tylnej osi
- całe kilometry kabli i przewodów rozciagnięte po aucie pod to co ma byc i co jeszcze przyjdzie do głowy
- izolacja armaflex jako pierwsza po całości scian i suficie w róznych grubościach, na to max ile sie da styroduru i na to alufox
- izolacja podłogi kantówki 3x5cm, alufox w "niziny" i 5cm styroduru, na to sklejka 6mm
Przez pandemię, co chwila jakies kwarantanny , no i pracę czas przeróbek wlókł sie niemiłosiernie, zarysował się kontur łazienki ze 3 razy przerabiany , poprawiany a i tak pierwszy wyjazd odbył sie bez niej - nie zdązyłem. Toaleta kasetowa półporcerlanka zakupiona, otwór pod kasetę wycięty, wentylatory z łazienki zamontowane, brodzik i reszta materiałów (zdecydowałem sie na płyty Vell ) zakupiona - zabrakło czasu.
Łozko standartowo z tyłu w poprzek auta na dośc sporej wysokości + materac 21cm - stopień do wchodzenia wchodzenia okazał sie niezbędny a i tak moja pchła do łózka brała rozbieg
Wysoko, ale w garażu mają sie zmieścić dwa składane elektryki ponton wędki i reszta która nie wejdzie z przodu. Na aneks kuchenny pomysł mam na przenośną kuchenke turystyczna na kartusze ze swoim stałym miejscem co da możliwośc jej wyjęcia i gotowania "na łonie natury" jak pogoda i okoliczności pozwolą.
zlew miał byc "hand made " ale ogladając 100 milionowy kolejny filmik o budowie vanów na znanym portalu filmowym trafiłem na to
https://www.ikea.com/pl/p...erdz-s99157501/ i chyba nie bedę wyważał otwartych drzwi...
Zabudowa części stolikowej to ZLP , drzwi rozsuwane dzięki usunieciu zamków linek itp dało sie tez dośc dobrze wyizolować ( armaflex + styrodur).
Takim niedokończonym wynalazkiem pojezdzilismy w wakacje - auto spisywało się bardzo dobrze, elektryka ciepła woda itp działala bardzo dobrze , lodówka z zamrażarką ( lód do whisky i wina ) mimo upalów dawała radę - moze to kwestia zasilania 230V- na dwa auta mielismy jedna lodówkę i wyjęcia jednego zimneg piwaa skutkowało natychmiastowym dokładaniem nastepnego) .
We wrześniu sporą część zabudowy usunąłem - trzeba wykonczyć ściany i sufit, zrobić aneks kuchenny i łazienkę, jakieś szafki - aczkolwiek tych ostatnich będzie u nas stosunkowo niedużo - auto bedzie uzywane głownie w wekendy, przedłuzone wekendy no i max 1 lub 2 x 7dni urlopu- praca nie pozwala na urlop dłuzszy niz 7 dni w "sezonie".
Teraz pytania:
1. czy do montażu markizy ŚCIENNEJ Dometic na lekko pod kątem przecież scianie bocznej nad drzwiami przesównymi bedę potrzebował takich adarterów czy tez da sie to zrobic na dołożonych fabrycznie do zestawu "płaskich " https://sklep-turysty.pl/adapter-do-markizy-sciennej-dometic-perfectwall-ducato-boxer-jumper-h3-p-21352.html
2. Mój bus jest bardzo twardy, mimo iz przód stoi wysoko tył jest i tak mega wysoko i jedzie cały czas " z górki " co utrudnia "poziomowanie" miechami na postoju - one tylko jeszcze go podnoszą . Chodzi mi po głowie wymiana podwónych resorów które posiadam na pojedyńcze pióro - żeby dupa usiadła - - ktoś coś ?? da się ?
3. Jak pisałem, aku to na razie 2 x 110AH kwasiaki. Czy w aplikacji regulatora Victron jest opcja ustawienian ładowania pod ten rodzaj aku ?? Ustawienie 12v znalazłem, niestety szkoły kończyłem w czasach gdzie jezykiem zachodnim był rosyjski i englisz nie bardzo
Całe lato prądu nigdy nie brakowało a teraz wiadomo - solary listopad - marzec to raczej atrapa tym bardziej że postój jest "z górki" w odwrotna stronę do słonca... Niemniej chciałbym prawidłowo je ladowac , prawdopodobnie waga zmusi mnie do wymiany i tak szybciej niz bym planował na Lifepo4... niemniej kwasiaki mogłyby jeszcze do czegoś posłużyć...
Gdyby ktoś mógł pomóc - poproszę.
Jeżeli bedą jakieś pytania - chętnie odpowiem.
Pozdrawiam |
Cześć, przeczytałem twój wpis, kwestia akumulatorów LiFePo4 zimą. Widzę że masz ochotę wymienić swoje kwasiarki na LiPo, akumulatory żelazowe nie Libią zimna tak więc zaparkowanie kampera z akumulatora w środku bez opieki i ogrzewania wiąże się z tym, że twój nowy aku może zostać rozsadzony przez mróz. Dla prawidłowego funkcjonowania LiPo akumulatorów temperatura nie powinna być niższa niż +5 stopni. Tak z doświadczenia postanowiłem napisać bo nie wszyscy o tym wiedzą a akumulatory LiPo są drogie więc szkoda by było, żeby się uszkodził. Robimy profesjonalne zabudowy kamperów i budujemy off grid-owe instalacje elektryczne w kamperach więc trochę doświadczenia mamy z LiPo. Poniżej załączam zdjęcie ogniw po zimie, które rozsadziło bo klient zapomniał wyjąć baterię z przyczepy. Pozdrowionka i nie zapomnij wyjąć swojego LiPo na zimę jak nie używasz kampera.
LiFePo4-po-zimie.jpeg
|
|
Plik ściągnięto 8 raz(y) 201,08 KB |
|
|
|
|
|
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler
Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 215/481 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2023-03-02, 16:53
|
|
|
To miałem szczęście, że mój LiFePO4 cała zimę w aucie stoi sobie bezproblemowo |
_________________ Nie chcem, ale muszem :-{
|
|
|
|
|
Meyer
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020 Piwa: 11/6 Skąd: Mazovia
|
Wysłany: 2023-03-02, 18:34
|
|
|
Ten akumulator wygląda na przejedzonego nie na zmarzniętego Lipofe4 i BMS z czujnikiem temperatury zapobiegnie ładowaniu gdy Aku jest poniżej 5 stopni C. |
|
|
|
|
Baset
początkujący forumowicz
Dołączył: 22 Lip 2020 Piwa: 1/1 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: 2023-03-02, 21:26
|
|
|
wszechmocne internety mówią nchyba iz lifepo4 można uzytkowac w temp minusowych natomiast nie wolno ich ładować w tychźe...?? |
|
|
|
|
mischka
Kombatant
Twój sprzęt: Dethleffs
Pomógł: 11 razy Dołączył: 27 Lut 2016 Piwa: 114/122 Skąd: Bawaria
|
Wysłany: 2023-03-04, 15:43
|
|
|
CustomVan, LiPo? bardzo niechlujna reklama, jak tak samo pracujecie to może lepiej nie korzystać z waszych usług . |
_________________ W życiu piękne są tylko chwile... |
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 47 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-03-05, 16:24
|
|
|
Tak się zastanawiałem o co chodzi z tym rozwalonym akumulatorem a teraz już wiem -reklama. A tak poważnie tego typu wypowiedzi powinno się od razu usuwać. Są nieprawdziwe i szkodliwe. Ktoś zaczyna, chce kupić lifepo4 , szuka opinii a tu …jakiś majsterkowicz chce się dorobić na innych i pisze głupoty.
Dla tych, którzy mają wątpliwości poczytajcie metki ze swoich akumulatorów w jakich warunkach mogą być używane. Można też w internecie na stronach różnych producentów sprawdzić. Ładowanie powyżej zera. I tu uwaga dla wszystkich, którzy nie wiedzą jaki bms mają założony - warto założyć wyłącznik akumulatora, aby przypadkowo w przemarzniętym kamperze solar albo alternator nie zaczął ładować.
Ale rozładowanie możliwe jest nawet do minus -20. W praktyce to sytuacja rzadko spotykana, ale jak długo stoi zimą to najpierw musimy włączyć ogrzewanie aby temp akumulatora była na plusie a potem dopiero go ładujemy. Przy zimowych wypadach trzeba albo akumulator ustawić w miejscu, gdzie może korzystać z ogrzewania kampera albo postawić go na matach grzewczych. Niektóre bms mają nawet instalacje pod takie maty. |
|
|
|
|
prusiak
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Adria Sport A 660 SP
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2020 Piwa: 25/17 Skąd: Ostrołęka
|
Wysłany: 2023-03-05, 17:10
|
|
|
Jak te ich "profesjonalne zabudowy" są tak profesjonalne jak ten akumulator to ja dziękuję... |
_________________ ---> :D <--- |
|
|
|
|
mischka
Kombatant
Twój sprzęt: Dethleffs
Pomógł: 11 razy Dołączył: 27 Lut 2016 Piwa: 114/122 Skąd: Bawaria
|
Wysłany: 2023-03-05, 17:28
|
|
|
orkaaa napisał/a: | Ale rozładowanie możliwe jest nawet do minus -20. W praktyce to sytuacja rzadko spotykana |
Ty to wiesz, my to wiemy ale reklamodawca tak jakby nie kumaty.
Gdzie jest smok |
_________________ W życiu piękne są tylko chwile... |
|
|
|
|
Baset
początkujący forumowicz
Dołączył: 22 Lip 2020 Piwa: 1/1 Skąd: Chojnice
|
Wysłany: 2023-03-30, 21:28
|
|
|
Mały update dotyczący zawieszenia.
Jak pisałem mój zmeczony życiem boxerek jechał cały czas "z górki".
Powodowało to określone problemy z poziomowaniem na postoju - owszem mozna podkładac najazdy ale raz że to mało komfortowe, dwa, dodatkowa trudnośc w razie potrzeby szybkiej ewakuacji.
Zmieniłem przednie sprężyny ( przy okazji poduszki amorów, jakieś drążki itp) na polecane najdłuższe LESJÖFORS, oraz tylne pióra resora na pojedyńcze.
Efekt
- Przód podniósł sie o 1,5cm - czyli albo miałem już najdłuższe które trochę siadły albo miałem już wcześniej wymieniane sprężyny na ten średni rozmiar - w każdym razie wyglądają całkiem niezle.
- Tył - opadł o 8 cm i tu juz postęp jest znaczny - pomijając kwestię poprawy komfortu - koła przestały odrywać się od podłoża po byle hopce - podłoga auta jest juz prawie pozioma - brakuje jakies 2 cm . Poprzednio 1000 litrowy mauser wstawiony tuz przy tylnych drzwiach powodował obniżenie podłogi o ok 1,5cm , teraz moje wchodzące od tyłu 100kg powoduje odczuwalną pracę zawieszenia- wcześniej nawet nie drgnęło.
Dodam iż auto jest praktycznie wybebeszone do zera nie licząć podwieszonych pustych zbiorników na wodę czystą i szarą, więc mam nadzieję iż zabudowa obniży tył auta do poziomu minus, który już spokojnie podniosę do zera poduchami pneumatycznymi.
Pisałem wcześniej iż nie do końca jestem zadowolony z ogrzewania . Przypomnę - ogrzewanie oparte na webasto mokrym, bardzo podobnie jak u kolegi Ravena ( chylę czoła).
Ciepła woda uzytkowa z wymiennika płytowego , dwie nagrzewnice- jedna pod podestem za kierowcą , druga w bagażniku. O ile podgrzewanie wody uzytkowej działało rewelacyjnie, to z nagrzewnic leciało ledwo letnie powietrze, podłogówka działąła na tyle iż dało sie wyczuć ciepło przez sklejkę 6mm, ale z nagrzewnic słabo - przy - 10 max co udało sie osiagnąć w środku to 10-12 stopni na plusie przy webasto pracujacym prawie w tybie ciągłym.
Doszedłem gdzie popełniłem błąd . Ogrzewanie podłogowe oparłem na przewodzie elastycznym gumowym o śr wewnętrznej 16mm którego wyszło ponad 30m, dodatkowo połączyłem wszystko szeregowo . Nie działało więc zacząłem szukać problemu, zakupiłem pomkę na 12v i podłączyłem w najdalszym punkcie - zaczęło grzać. Widocznie pompka od webasto nie dawała rady przepchąć takiej ilości płynu, z tego co wyczytałem webasto mogło przełączać sie w tryb połowy mocy.
Zmieniłem układ na równoległy , podłogówkę zmieniłem na przewód policośtam o śr 8mm. 16 mm zostawiłem tylko na zasilanie wymiennika płytowego i nagrzewnic. Ponieważ zmieniłem równiez aku z 2x 100 ołów na 1 x 400 LIFEPO przebudowy wymagało równiez miejsce podłączenia aku no i samej nagrzewnicy - udało się to ogarnąc dziś ale nadszedł zmrok i... próba ogrzewania jutro. Mam nadzieje ze będzie ok. |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|