Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Lifepo4 -300Ah -opinia i o 250 Ah
Autor Wiadomość
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/404
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-05-27, 22:35   

marcincin napisał/a:

Prawidłowa instalacja ładowarki dc dc niesie za sobą także pewne konsekwencje - bez zmiany instalacji lodówka w trybie 12V jest zasilana z ładowarki dc dc, a nie bezpośrednio z alternatora. Jeśli lodówka pobiera np. 15A i są włączone inne odbiorniki to może okazać się, że w czasie jazdy akumulator LiFePo4 jest rozładowywany (a nie ładowany), ponieważ moc ładowarki jest niewystarczająca - znam takie przypadki.


Jest wiele zależności urządzeń, jeśli nie wiemy jak to spiąć i pomierzyć powinien się tym zająć serwis najlepiej kamperowy.
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2023-05-28, 10:19   

Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... Nie bezpośrednio do autora wątku (do którego mam ogromny szacunek za ogromną wiedzę i niespotykaną wręcz życzliwość), ale do kolejnych pokoleń czytających.

Miałem do czynienia z kilkudziesięcioma instalacjami wykorzystującymi zarówno nowe jak i stare akumulatory i oto kilka wniosków:

1. Jeśli nie znasz prawa Ohma - nie rób samemu przeróbek bo spalisz alternator, instalację auta, BMS lub całego kampera.
2. Jeśli masz tendencję do "testowania" urządzeń poprzez podmianę oprogramowania a nie znasz prawa Ohma - odpuść sobie bo spalisz akumulator, okablowanie lub całego kampera.
3. Jeśli nie wiesz co ci jest potrzebne i ile - odpuść samodzielne prace bo coś spalisz - oby nie była to Twoja rodzina w czasie snu.
4. Jeśli mylisz ampery z woltami - odpuść samodzielne przeróbki bo nie zrobisz tego dobrze i trwale, a koszt naprawy Twoich błędów może być liczony w dziesiątkach tysięcy złotych.
5. Jeśli już ktoś mający odpowiednią wiedzę zainstalował jakieś urządzenie i dał na to gwarancję - nie zmieniaj konfiguracji, parametrów i nie wgrywaj magicznego oprogramowania. Jeśli jednak to zrobisz - nie dzwoń do dostawcy w sobotę o drugiej w nocy że brakuje Ci prądu albo coś się sfajczyło i dostawca ma natychmiast przyjechać do Ciebie do Hiszpanii, bo przecież zapłaciłeś mu za zestaw o wydajności 100A a po podłączeniu farelki i suszarki przestał działać.
6. Pamiętaj również że Twoje potrzeby energetyczne systematycznie się zwiększają, a odpowiedzialne za dostarczanie energii urządzenia się starzeją i ich wydajność z czasem maleje. Pojęcie przewymiarowania zasobów energetycznych właściwie nie istnieje, natomiast niedoszacowanie zapotrzebowania i zasobów wcześniej czy później musi skończyć się tym że zostaniesz bez prądu. I to zapewne wtedy gdy będzie to najbardziej dokuczliwe.

Podsumowując - najpierw bilans energetyczny i jasne określenie potrzeb.

Poradników na forum jest już co najmniej kilka ale wcześniej czy później giną w natłoku mniej lub bardziej rzeczowych dywagacji. Wiem że przeszukiwanie forum może być frustrujące prawie tak bardzo jak próby jego uporządkowania.
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/404
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-05-28, 18:57   

Świstak napisał/a:
Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... .

Świstaku o taką poradę właśnie chodziło i z nią trzeba się pogodzić,
nie znasz się (jeden/drugi) jedź do dobrego serwisu który to już przerabiał niejednokrotnie, niech zrobią i uświadomią co możesz a czego absolutnie nie wolno.
:spoko
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 15/60
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2023-06-02, 21:47   

Brawo "Świstak" wreście prawdę niewygodną ktoś napisał.
Nie da się napisać "prostego" poradnika ...bo to nie jest proste..
Choć jak wiadomo "każdy Polak" to elektryk dla tego są takie dyskusje.
Ja dodam, że 100Ah to 100Ah nie ważne czy to AGM czy Lifepo4 a były tu już różne opinie na ten temat..
Jak wymieniacie /nadal nie wiem po co / 100Ah Kwasa na 100Ah Lifepo4 to wcale więcej pradu nie macie :spoko choć pewnie są tacy co twierdzą inaczej :)
Co do wad i zalet było już o tym sporo. W zasadzie z jednym się zgadzam , im więcej Ah tym lepiej.
Pozdrawiam.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/404
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-06-02, 22:20   

przemo.d napisał/a:
Brawo "Świstak" wreście prawdę niewygodną ktoś napisał.
Nie da się napisać "prostego" poradnika ...bo to nie jest proste..
Choć jak wiadomo "każdy Polak" to elektryk dla tego są takie dyskusje.
Ja dodam, że 100Ah to 100Ah nie ważne czy to AGM czy Lifepo4 a były tu już różne opinie na ten temat..
Jak wymieniacie /nadal nie wiem po co / 100Ah Kwasa na 100Ah Lifepo4 to wcale więcej pradu nie macie :spoko choć pewnie są tacy co twierdzą inaczej :)
Co do wad i zalet było już o tym sporo. W zasadzie z jednym się zgadzam , im więcej Ah tym lepiej.
Pozdrawiam.


Bo to podobno o to chodzi w tych akumulatorach lifepo4, mój nowy AGM po ponad roku miał 30% pojemność.

jak je zapiąć by to działało to fakt ciężka historia dla laica :-P

https://youtu.be/IvWlOvbDCxQ

Screenshot_20230602_222131.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 123,83 KB

Screenshot_20230602_222349.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 120,2 KB

Screenshot_20230602_222504.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 120,95 KB

Screenshot_20230602_222626.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 116,86 KB

_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 15/60
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2023-06-02, 23:45   

https://youtu.be/IvWlOvbDCxQ[/quote]
I co niby zalinkowaleś ?
"Znafce" internetowego porównującego używane baterie widać na filmie date np. 18r 11 tydzien produkcji do nowej LFP...
Wypadało by pomyśleć jeszcze co jest celem krecenia takich filmów...
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/404
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-06-03, 08:01   

przemo.d napisał/a:
i co niby zalinkowaleś ?



O sorki :oops: na to nie zwróciłem uwagi, może masz rację nie ma co popadać w zachwyty, niech się wypowiedzą kilkuletni użytkownicy tego sprzętu :spoko
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jachu 
początkujący forumowicz

Dołączył: 28 Lis 2021
Postawił 4 piw(a)
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2023-06-09, 00:22   

Cytat:

"Znafce" internetowego porównującego używane baterie widać na filmie date np. 18r 11 tydzien produkcji do nowej LFP...
Wypadało by pomyśleć jeszcze co jest celem krecenia takich filmów...


Nie obrazal bym czlowieka nie znajac go . Jesli tego czlowieka uwazasz za "znafce" to napisz co i jak , jakies porownania , jakis post w temacie konkretny , jakis film nagraj. Bo poki co jestes pustostanem obrazajacym innych. Nie , ze bronie Roberta Mazurka , ale nie lubie jak ktos kogos obraza a sam nie ma argumentow ani nic nie daje w danym temacie, albo udaje ze jest znawca tematu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andrzej627 
Kombatant


Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2015
Piwa: 337/144
Skąd: Francja
Wysłany: 2023-10-27, 20:23   

orkaaa napisał/a:
Trzeba pamiętać / chyba że mamy bms z czujnikami temp/ że nie można ich ładować gdy temperatura jest poniżej zera.

Co sądzisz o takim rozwiązaniu?

Cytat:
Automatyczny system podgrzewania akumulatora
Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4) ładowane w ujemnej temperaturze mogą ulec uszkodzeniu. Aby temu zapobiec należy zastosować BMS z opcją blokowania ładowania w temperaturze <0C.
Aby mieć jednak stały dostęp do energii podczas niskich temperatur, poszlilśmy krok dalej i zastosowaliśmy w akumulatorach serii LTHIUM EXTREME automatyczny system podgrzewania ogniw.
W momencie , w którym BMS odnotuje ujemną temperaturę wewnątrz akumulatora, energia z ładowarki zostanie przekierowana na maty grzewcze celem podniesienia temperatury powyżej 0C.
W chwili gdy temperatura osiągnie wymagalny poziom, BMS automatycznie przekieruje energię z powrotem na ogniwa celem ich naładowania.

Źródło: Seria JLFP - LITHIUM EXTREME
_________________
Andrzej
Filmy z moich podróży
Mój profil na Facebooku
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-10-27, 20:45   

Wszystko zależy od bms. Ponieważ ja sam składałem lifepo4 i kilka razy wymieniałem bms dostosowując go do większego apetytu na energię … to mój obecny bms ma funkcję podgrzewania. Tzn jeżeli temp spada może automatycznie włączyć się funkcja podgrzewania. Ale …. Trzeba kupić maty grzewcze i obłożyć nimi akumulator. Więc wybrałem prostsze rozwiązanie. Akumulator jest pod siedzeniem pasażera i jest cały izolowany styropianem, alufixem i co tam miałem pod ręką. Dodatkowo na duże mrozy doprowadzam do niego ciepłe powietrze … rurą do odkurzacza bezpośrednio z najbliższego nawiewu. W ubiegłym roku -25 przez trzy noce i … temp nigdy nie spadła /3 czujniki temp / poniżej 3 stopni. Więc mata nie jest potrzebna.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 452/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-10-27, 22:37   

Jednego nie rozumiem i wytłumaczcie mi proszę, po co ładować LiFePO4 poniżej zera i kiedy taka sytuacja może mieć w ogóle miejsce ?
Jeśli jest mróz to zazwyczaj kamper stoi sobie nie używany i nie ma potrzeby ładować akumulatora. Jeśli ktoś używa kampera na mrozie to raczej go ogrzewa i w środku temperatura poniżej zera nie spada, bo kamper w którym w środku panuje mróz jest nie do użytku.
Jak w środku jest mróz to nie może być wody bo zamarznie i rozwali instalację . Jak nie ma wody to nie działa kibelek. Jak nie ma kibelka to nie ma kampera ......... i można by tak w koło :szeroki_usmiech

Z tego co wiem to LiFePO4 nie mogą być też ani ładowane , ani rozładowywane w próżni , bo dochodzi w niej do eksplozji ogniw . Jest to o tyle istotna wada, że uniemożliwia korzystanie z tego typu akumulatorów na księżycu , zwłaszcza po jego ciemnej stronie , bo tam nie dość że próżnia to jeszcze -273st C :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Brat 
Kombatant


Twój sprzęt: Merc310D/1995, Europa560
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Cze 2011
Piwa: 185/875
Skąd: San Escobar
Wysłany: 2023-10-28, 10:07   

Cytat:
jeśli nie znasz prawa Ohma
Szacun za profesjonalne i - co nie bez znaczenia - grzeczne powiedzenie niektórym przemądrzałym (ale także - znacznie przeszacowującym swoje umiejętności) by nie próbowali robić rzeczy na których się nie znają, bo "szwagier zrobił i wszystko działa" ...
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/404
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-10-28, 16:38   

Świstak napisał/a:
Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... Nie bezpośrednio do autora wątku (do którego mam ogromny szacunek za ogromną wiedzę i niespotykaną wręcz życzliwość), ale do kolejnych pokoleń czytających.

Miałem do czynienia z kilkudziesięcioma instalacjami wykorzystującymi zarówno nowe jak i stare akumulatory i oto kilka wniosków:

1. Jeśli nie znasz prawa Ohma - nie rób samemu przeróbek bo spalisz alternator, instalację auta, BMS lub całego kampera.
2. Jeśli masz tendencję do "testowania" urządzeń poprzez podmianę oprogramowania a nie znasz prawa Ohma - odpuść sobie bo spalisz akumulator, okablowanie lub całego kampera.
3. Jeśli nie wiesz co ci jest potrzebne i ile - odpuść samodzielne prace bo coś spalisz - oby nie była to Twoja rodzina w czasie snu.
4. Jeśli mylisz ampery z woltami - odpuść samodzielne przeróbki bo nie zrobisz tego dobrze i trwale, a koszt naprawy Twoich błędów może być liczony w dziesiątkach tysięcy złotych.
5. Jeśli już ktoś mający odpowiednią wiedzę zainstalował jakieś urządzenie i dał na to gwarancję - nie zmieniaj konfiguracji, parametrów i nie wgrywaj magicznego oprogramowania. Jeśli jednak to zrobisz - nie dzwoń do dostawcy w sobotę o drugiej w nocy że brakuje Ci prądu albo coś się sfajczyło i dostawca ma natychmiast przyjechać do Ciebie do Hiszpanii, bo przecież zapłaciłeś mu za zestaw o wydajności 100A a po podłączeniu farelki i suszarki przestał działać.
6. Pamiętaj również że Twoje potrzeby energetyczne systematycznie się zwiększają, a odpowiedzialne za dostarczanie energii urządzenia się starzeją i ich wydajność z czasem maleje. Pojęcie przewymiarowania zasobów energetycznych właściwie nie istnieje, natomiast niedoszacowanie zapotrzebowania i zasobów wcześniej czy później musi skończyć się tym że zostaniesz bez prądu. I to zapewne wtedy gdy będzie to najbardziej dokuczliwe.

Podsumowując - najpierw bilans energetyczny i jasne określenie potrzeb.

Poradników na forum jest już co najmniej kilka ale wcześniej czy później giną w natłoku mniej lub bardziej rzeczowych dywagacji. Wiem że przeszukiwanie forum może być frustrujące prawie tak bardzo jak próby jego uporządkowania.


Faktycznie można to cytować bez końca.

nie chwaląc się jestem w tej grupie nie kombinujac wybrałem SERWISANTA a i to nie obyło się bez problemów :-P
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kamperek 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Mercedes Sprinter 316 Hymer
Nazwa załogi: Kamperki
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sie 2011
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Jabłonna pod W-wą
Wysłany: 2023-10-29, 11:58   

Czy ktoś z forumowiczów zakładał taki akumulator w pobliżu Warszawy?
Jak tak to proszę bardzo o polecenie Firmy montującej akumulatory Lifepo4.
Miałem sam zakładać, ale boję się że będzie :zastrzelic o czym zapewniał Świstak.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wiesiek t 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Ducato blaszak H2L5 2010
Nazwa załogi: basia + wiesiek
Dołączył: 14 Lut 2009
Piwa: 2/9
Skąd: kobyłka
Wysłany: 2023-11-01, 15:02   

Romek spokojnie podłączaj plus do plusa minus do minusa i do przodu. Nie wiem jaki miałeś dotychczas ale to jest akumulator bardziej inteligentny od tych wszystkich poprzednich nie da się rozładować nie da się przeładować nie da się ładować w minusowych temperaturach. Możesz poobserwować na początek napięcie żeby się mieściło między 12 a 14 v dokładniejsze dane masz w instrukcji cześć
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***