Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Skrzynia automat w kamperze.
Autor Wiadomość
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 11/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2023-09-04, 20:48   

Przełączam na manual jak jest końcowa część zjazdu z góry. W zasadzie chodzi tylko o zwiększenie biegu bo automat jeszcze piłuje. Mam Ducato 9 biegowy. Zrobiłem na nim 50k i na razie jest bez zarzutu. Co do porównania w osobówce to moim zdaniem jednak ducato częściej wchodzi na wyższe obroty co być może jest podyktowane ustawieniami adekwatnymi do masy pojazdu.

Wróciłem z Szwecji po 3 tygodniach i ani razu nie uzyłem manuala.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-09-04, 22:59   

jarsta0001 napisał/a:
Przełączam na manual jak jest końcowa część zjazdu z góry. W zasadzie chodzi tylko o zwiększenie biegu bo automat jeszcze piłuje. Mam Ducato 9 biegowy. Zrobiłem na nim 50k i na razie jest bez zarzutu. Co do porównania w osobówce to moim zdaniem jednak ducato częściej wchodzi na wyższe obroty co być może jest podyktowane ustawieniami adekwatnymi do masy pojazdu.

Wróciłem z Szwecji po 3 tygodniach i ani razu nie uzyłem manuala.


Też mam takie odczucia, że ta 9-tka w Ducato jest zestrojona trochę wyżej (szybciej redukuje i dłużej trzyma na biegach przy przyspieszaniu), ale wynika to dokładnie tak jak zauważyłeś, ze stosunku mocy do masy (oporów toczenia i powietrza również).

Tak czy inaczej to jest zupełnie inna jazda niż na manualu . Mnie w starym kamperze najbardziej brakowało właśnie automatu i pomimo tego, że w nowym ta 9-tka działa gorzej niż w osobówkach , którymi poruszam się na co dzień, to i tak skok jakościowy jest spory.

Chwaląc zalety i wyższość automatu nad manualem, nie mogę się jednak oprzeć wrażeniu , że rozmawiamy o tym jak o czymś nowym , lepszym, innowacyjnym, a tak naprawdę to jest to już technologia odchodząca do lamusa . Te automaty które mamy teraz w kamperach są już ostatnie jakie powstaną i choć nie są bez wad to lepsze już nie będą.

Tak jak jeżdżąc starym kamperem z manualem nie mogłem się doczekać porządnego automatu, tak teraz czekam na moment kiedy ten automat będę mógł wreszcie wywalić .... oczywiście w komplecie z silnikiem :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/411
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-09-05, 07:49   

joko napisał/a:


Tak jak jeżdżąc starym kamperem z manualem nie mogłem się doczekać porządnego automatu, tak teraz czekam na moment kiedy ten automat będę mógł wreszcie wywalić .... oczywiście w komplecie z silnikiem :spoko

Będziemy pchać nasze pojazdy? :-P :haha: wiem wiem elektryki :spoko
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 301/14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-09-05, 09:36   

jarsta0001 napisał/a:
Przełączam na manual jak jest końcowa część zjazdu z góry. W zasadzie chodzi tylko o zwiększenie biegu bo automat jeszcze piłuje...


wystarczy na automacie leciutko odpuścić i docisnąć gaz (z dużym wyczuciem), a wtedy skrzynia przeskoczy na wyższy bieg.
gdy przećwiczymy, po jakimś czasie nie będzie to żadnym problemem.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-09-05, 23:08   

:haha:
Komplecik napisał/a:
joko napisał/a:


Tak jak jeżdżąc starym kamperem z manualem nie mogłem się doczekać porządnego automatu, tak teraz czekam na moment kiedy ten automat będę mógł wreszcie wywalić .... oczywiście w komplecie z silnikiem :spoko

Będziemy pchać nasze pojazdy? :-P :haha: wiem wiem elektryki :spoko


Wszystkie te dylematy typu, która skrzynia lepsza, która widzi za górkę, jakie akrobacje z gazem trzeba zrobić, aby zdecydowała się zmienić bieg i temu podobne, przestaną istnieć raz na zawsze.
Technologia rozwijana przez ponad sto lat i doprowadzona pod względem technologicznym do granic absurdu, została pobita przez sprzęt dziesięć razy prostszy , dziesięć razy bardziej niezawodny i działający tak z dziesięć razy lepiej :spoko

Skrzynia biegów istnieje od samego początku motoryzacji spalinowej i traktowana jest jako coś normalnego i oczywistego bez czego samochód nie był by w stanie jeździć, a tak naprawdę od samego początku jest to nic innego jak "łata" mająca na celu zniwelowanie podstawowej wady silnika spalinowego , czyli osiągania optymalnych parametrów mocy i momentu w wąskim zakresie obrotów.
Skoro z założenia wadliwa konstrukcja silnika wymagała zmiany przełożeń to budowano skrzynie. Na początku były to proste mechanizmy , ale trudne w obsłudze .
Potem wymyślono synchronizatory i życie kierowców stało się trochę łatwiejsze. Kolejne lata, nowe wynalazki , ale jednocześnie coraz większe komplikowanie i rozbudowywanie prostej łatki.
Dzisiaj to już całkiem spory kawał łaty , skomplikowany zarówno pod względem mechanicznym jak i elektronicznym .
Wystarczy zmienić silnik na wspomnianej wady pozbawiony i okazuje się , że łatka staje się zbędna ,,,,,,, a jak czegoś nie ma to nie może być ani lepsze, ani gorsze, ani nie może stwarzać żadnych problemów , ani się popsuć :ok :haha:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/411
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-09-06, 07:12   

joko napisał/a:

Wystarczy zmienić silnik na wspomnianej wady pozbawiony i okazuje się , że łatka staje się zbędna ,,,,,,, a jak czegoś nie ma to nie może być ani lepsze, ani gorsze, ani nie może stwarzać żadnych problemów , ani się popsuć :ok :haha:


No tak tak absolutnie masz racje im bardziej proste rozwiązanie to zawsze lepiej, jednak poczekam z elektrykami niech to się bardziej wyklaruje i stanie proste w używaniu, myślenie o tankowaniu planowanie pod E auto trasy jest dla mnie zbyt skaplikowane :szeroki_usmiech
:spoko
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 11/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2023-09-06, 11:03   

Cyryl, ok dzięki, spróbuję jak zadziała. Pozdr
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 301/14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-09-06, 16:51   

jarsta0001 napisał/a:
Cyryl, ok dzięki, spróbuję jak zadziała. Pozdr


to ma być tak:

bieg w górę - odpuścić i dodać gazu,

bieg w dół - dodać gazu i odpuścić.

bardzo delikatnie i na krótki czas.
jak masz wyświetlacz, który pokazuje aktualny bieg, to ułatwia naukę.

powiedzmy jedziesz z prędkością obrotową 2200, chcesz przejść na wyższy bieg na krótko odpuszczasz gaz i delikatnie znowu dodajesz, automat powinien wskoczyć na wyższy bieg i będziesz jechał na niższej prędkości obrotowej.
oczywiście jeżeli automat nie będzie widział dodatkowego obciążenia: pod górę, przeciwny wiatr.

chcesz jechać na niższym przełożeniu, dodajesz gazu i potem ujmujesz, automat przełącza na bieg niższy. ta funkcja nazywa się fachowo kickdown.
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-09-07, 09:43   

Funkcja Kickdown dotyczy tylko redukcji biegu na niższy po silniejszym "kopnieciu" gazu i działa w większości automatów. Czułość działania tej funkcji jest różna i zależna od oprogramowania konkretnej skrzyni , oraz konkretnego trybu w jakim aktualnie działa (ECO, SPORT, itp.)
Ma ona priorytet nad innymi parametrami co oznacza, że skrzynia wykonuje ją "na żądanie" nawet jak z parametrów wychodzi jej, że optymalny bieg powinien być wyższy.
Sytuacja odwrotna nie jest już tak oczywista i zmiana biegu na wyższy po odpuszczeniu i dodaniu gazu oczywiście zadziała, ale tylko wtedy kiedy aktualne parametry będą odpowiednie i to skrzynia decyduje.
W przypadku który opisuje Jarsta, może to nie zadziałać bo zjeżdżając z góry mamy zazwyczaj tryb hamowania silnikiem i gaz odpuszczony do zera.
Tutaj pomoże delikatne dodanie gazu tak, aby zmienić kierunek siły z hamowania na napęd , ale nie zawsze jest to możliwe ze względu na konkretne warunki drogowe.
Generalnie każda skrzynia działa inaczej i trzeba się jej nauczyć , ale również nauczyć ją naszego stylu jazdy.
Ta nowa 9-tka w Ducato jest całkiem sprawna, ale jak każda ma też swoje przypadłości .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 11/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2023-09-08, 23:17   

Dzięki za praktyczne wskazówki, nie miałem pojęcia o Kickdownie. Pobawię się i spróbuję coś dla siebie z tego skorzystać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***