Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zakup kampera dla siebie + wypożyczanie
Autor Wiadomość
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 444/328
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2023-04-05, 08:20   

maciejstraus,
Dobrze piszesz i przyjemnie się czyta. A fakty drażnią sprzedawców więc nie dziwi ich reakcja.
Rób dalej i powodzenia życzę :hello
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
willyfog 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Adria Matrix 670SL
Dołączył: 29 Lis 2015
Postawił 7 piw(a)
Skąd: Dawidy Bankowe
Wysłany: 2023-09-04, 12:06   jak zorganizować leasing?

Cześć

czy ktoś opracował już efektywny sposób wzięcia leasingu i jego wykupu na koniec w obecnym systemie prawnym?
Chodzi mi o wielkość wpłaty własnej, czy leasing później na krótki okres i wykup do firmy po wartości blisko 150.000 netto a następnie amortyzacja w firmie ?

Jaki jest najlepszy schemat leasingu aby leasing miał jakiś większy sens finansowy?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-09-24, 11:43   Re: jak zorganizować leasing?

willyfog napisał/a:
Cześć

czy ktoś opracował już efektywny sposób wzięcia leasingu i jego wykupu na koniec w obecnym systemie prawnym?
..........

Jaki jest najlepszy schemat leasingu aby leasing miał jakiś większy sens finansowy?


Co oznacza "efektywny sposób wzięcia leasingu" ?
Wszystko zależy przede wszystkim od tego co chcesz osiągnąć poprzez wzięcie samochodu w leasing. Czy chodzi wyłącznie o odliczenia podatkowe , czy o to aby mieć samochód i z niego korzystać, bez potrzeby inwestowania swoich pieniędzy od razu, z góry i w całości , czy jeszcze to coś innego ?

Jeśli planujesz zakup samochodu , a jednocześnie firma którą prowadzisz osiąga zyski i płaci duże podatki to najsensowniej jest wziąć leasing z maksymalnie dużą pierwszą wpłatą i dodatkowo podnieść pierwsze 2-3 raty (jest taka możliwość). Schemat takiego leasingu wygląda mniej więcej tak: leasing 24 miesiące, pierwsza wpłata 40%, pierwsza rata 20%, druga rata 10%, 25% na 22 raty, wykup 5%. Taki schemat powoduje że w ciągu 2 pierwszych miesięcy wrzucasz w koszty i odliczasz VAT od 70% wartości samochodu (dla kontrastu kupując ten sam samochód za gotówkę amortyzujesz go przez 60miesięcy)

Jeśli samochód ma służyć do zarabiania a nie masz problemu ze zbyt dużym dochodem to leasing powinien być tak ustawiony , aby miesięczne koszty z nim związane były takie lub niższe jak miesięczny dochód z używania przedmiotu leasingu.

willyfog napisał/a:

Chodzi mi o wielkość wpłaty własnej, czy leasing później na krótki okres i wykup do firmy po wartości blisko 150.000 netto a następnie amortyzacja w firmie ?


Chyba nie do końca rozumiem jak to kombinujesz ..... ale się domyślam.
W koszty można wrzucić maksymalnie 150 tys netto (225 tys netto dla elektryków) wartości samochodu , ale nie na zasadach "do wyczerpania limitu" , tylko proporcjonalnie przez cały okres spłaty. Przykładowo jeśli samochód kosztuje 300 tys netto, to od pierwszej wpłaty i wszystkich rat leasingowych w koszty wrzucasz 50% wartości netto.
Fakturę za wykup nie wrzucasz w koszty tylko do 5-cio letniej amortyzacji .
Jeśli leasing będzie 2 letni to w tym konkretnym przypadku w sposób jaki myślisz odliczysz 75%netto (75 tys od leasingu i 150 tys amortyzacji = 225 tys) ale w okresie 7 lat. Biorąc tylko leasing odliczysz 50%netto (150 tys) , ale w zaledwie dwa lata ,a wykorzystując schemat który podałem wyżej 105 tys z tej tej kwoty w zaledwie 2 miesiące.

Jak widać wszystko zależy od tego co komu jest bardziej przydatne i nie ma jednego dobrego schematu :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
willyfog 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Adria Matrix 670SL
Dołączył: 29 Lis 2015
Postawił 7 piw(a)
Skąd: Dawidy Bankowe
Wysłany: 2023-09-24, 12:24   

I to się nazywa wyczerpująca odpowiedź. Kampera wykorzystuję zawodowo od podróży po kraju gdyż prowadzę firmę w miejscu oddalonym o 350 km od miejsca zamieszkania.
Po jej przeczytaniu to już jestem pewien że chodzi mi o "uzysk" podatkowy, a tego rozwiązania z podwyższonymi pierwszymi ratami to nie znałem.
W tym konkretnym przypadku myślę o pojeździe za 700 tys brutto = ok 570 tys netto.
Czyli:
- wpłata własna 228 tys
- 1 rata 20% 114 tys
- 2 rata 57 tys
Łącznie 399 tys co daje niepodatkowe 171 tys.
Zakładając opodatkowanie ze składką zdrowotną na poziomie 24,5% oznacza to że w koszty wrzucimy ok 98 tyś. zł w pierwszym kwartale leasingu.
Oczywiście koszty leasingu zjedzą trochę ten "uzysk" podatkowy.

A jak obecnie wyglądają przepisy przy zbyciu kampera. Czy nadal mogę go przekazać do majątku prywatnego i później darowizna i sprzedaż bez VAT i podatku?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 71/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2023-09-24, 13:21   

willyfog napisał/a:
Czy nadal mogę go przekazać do majątku prywatnego i później darowizna i sprzedaż bez VAT i podatku?

Po przekazaniu do majątku prywatnego możesz sobie robić z nim co chcesz. Ale samo przekazanie środka trwałego do majątku prywatnego wiąże się z koniecznością zwrotu VAT - jeśli przy zakupie odliczyłeś sobie ten VAT od swojego podatku należnego. Karencja w tym wypadku wynosi chyba 5 lat.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
willyfog 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Adria Matrix 670SL
Dołączył: 29 Lis 2015
Postawił 7 piw(a)
Skąd: Dawidy Bankowe
Wysłany: 2023-09-24, 13:40   

Czyli jeseli będę go trzymał 6 lat to jak to w praktyce będzie wyglądać jeżeli leasing będzie tylko 2 lata?
Od którego momentu jest liczona ta karencja?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 71/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2023-09-24, 13:43   

Grzenekostrow napisał/a:
Dziękuje bardzo za odpowiedź, rozumiem że większość nie chce wynajmować i mieć swojego kampera tylko na własność ale niestety nie stać mnie wydać ponad 200tyś, wynajmując go było by łatwiej spłacić, a kupić jakiegoś starego.

Lepsza jest wg mnie zasada "kupuję to, na co mnie stać". Jeszcze nie zakosztowałeś kamperowego życia - a już chcesz nowy sprzęt. Spotykam na kempingach dużo starszych kamperów - i to z krajów całkiem zamożnych. Nie zauważyłem, aby właściciele byli z tego powodu specjalnie nieszczęśliwi. Sam bym wolał jakiegoś 30-latka w dobrej kondycji, gdyby silnik starego Ducato albo Transita nie ryczał jak zarzynany wół. Kiedyś kupiłem na wynajem drugiego kamperka i po pierwszym razie co nieco osiwiałem. Dałem sobie spokój, bo to zabawa ma sens na poziomie profesjonalnym a nie wolnej partyzantki.
Jak masz na zbyciu 200 tysięcy, to kup lepiej kawalerkę na wynajem. Za uzyskane przychody będziesz mógł sobie wypożyczać kampera na wakacje. A jak Ci się znudzi to kawalerkę sprzedaż bez straty i bólu głowy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 71/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2023-09-24, 18:16   

willyfog napisał/a:
Czyli jeseli będę go trzymał 6 lat to jak to w praktyce będzie wyglądać jeżeli leasing będzie tylko 2 lata?
Od którego momentu jest liczona ta karencja?

Sprawa się komplikuje. Zależy, czy auto jest jako osobowe czy inne. I czy auto było zgłoszone jako wyłącznie wykorzystywane na cele firmy czy również prywatnie. To chyba już lepiej pogadać w urzędzie skarbowym, bo to jest dość zawiła sytuacja.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 11/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2023-09-27, 17:53   Re: jak zorganizować leasing?

joko napisał/a:

(dla kontrastu kupując ten sam samochód za gotówkę amortyzujesz go przez 60miesięcy)
:spoko



joko fajnie prosto wyjaśnileś. Mała tylko uwaga, kamper amortyzujemy nie 5 lat a 7,14 lat. To wynika z tego ze to pojazd specjalny i w załączniku nr 1 do UOPOF jest stawka amortyzacji 14% (KST rodzaj 743).

Jest jeden sposób aby amortyzację przyspieszyć. Już bez wdawania się w szczegóły, wspomnę że kamper jako pojazd specjalny z definicji w prawie podatkowym jest tylko wymieniony w w/w załączniku nr 1 do ustawu o podatku dochodowym(PIT i CIT). Natomiast w samej ustawie o podatku dochodowym zgodnie z art. 5a pkt 19a ustawy o PIT oraz art. 9a pkt 9a ustawy o CIT samochodem osobowym jest pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

Jakie to ma znaczenie? A no ma, w podatku dochodowym w zakresie stosowania metod amortyzacji oprócz metody liniowej i degresywnej jest również metoda stawek INDYWIDUALNYCH. Stawka amortyzacji dla takiego auta wynosi nie mniej jak 30 miesięcy. Stosuje sie ją do pojazdów ulepszonych oraz UŻYWANYCH. Pojazd UZYWANY to zgodnie z prawem podatkowym taki, który przez zakupem, był uzywany przez poprzedniego właściciela przez okres 6 miesięcy. Ad vocem, przypomnę, że dealerzy samochodów mają obowiązek (zazwyczaj) posiadać samochody tzw demonstracyjne przez okres 6 miesięcy.
Reasumując jesli kupujesz auto takie jak kamper albo inne osobowe od dealera i jest to auto u niego zarejestrowane od 6 miesięcy to spełnia taki pojazd definicję auta używamego i możesz stosować metodę indywidualną amortyzacji i w 30 miesięcy wrzucić w koszty. Można taki sposób zastosować do pojazdów wykupionych z leasingu ponieważ ustawodawca podatkowy traktuje wykup z leasingu jako odrębną transakcję handlową. To dobry sposób również na skorzystanie z dzwigni podatkowej rówież w przydaku zakupu każdego innego pojazdu. Osobiście umawiam się z dealeram jakie auto chcę kupić wplacam jakąś syboliczną zaliczkę i mamy dzentelmeńską umowę że nie będzie większego przebiegu jak np. 3000 km. Zazwyczaj i tak jest mniej jak dealer wie że kupiec czeka na konkretne auto. Kiedyś np. kupiłem taki demonstracyjny po 6 miesiącach z przebiegiem 500 km.

To takie co nieco na temat optymalizacji podatkowej zgodnej z prawem.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-09-27, 22:40   Re: jak zorganizować leasing?

jarsta0001 napisał/a:
Mała tylko uwaga, kamper amortyzujemy nie 5 lat a 7,14 lat.


A widzisz, tego nie wiedziałem .... pewnie dlatego, że nigdy nie przyszło by mi do głowy aby tyle lat amortyzować samochód :spoko
Za 7 lat to wszystkie korzyści z amortyzacji zeżre inflacja :haha:

A tak a propos szybkiej amortyzacji możliwej dzięki leasing'owi to jest z tego jeszcze jedna korzyść , na którą mało kto zwraca uwagę.
Kupując za gotówkę aby amortyzować latami na samym początku trzeba wydać pieniądze od których już zapłaciło się podatek (czyli z puli, która już została uszczuplona o kwotę podatku). Leasing i szybka amortyzacja daje możliwość płacenia pieniędzmi przed opodatkowaniem.
Jeśli przykładowo w danym miesiącu masz przychodu np.10 tys PLN i jesteś na stawce 19% podatku.doch. i rata leasingowa to przykładowo też 10tys PLN, to całą tę kwotę masz do dyspozycji . Jeśli zamiast tego samochód amortyzujesz latami to na jego zakup zostaje w tym przykładowym miesiacu tylko 8100PLN,
Oczywiście finalnie po tych 7 latach suma odliczeń jednego i drugiego będzie teoretycznie taka sama, ale w leasingu odliczamy od podatku i spłacamy "na bieżąco" ,a przy amortyzacji nijako z przyszłych dochodów .
Aby spłacić 100tys w leasingu wystarczy 100tys przychodu, w 7-letniej amortyzacji trzeba tego przychodu więcej o kwotę podatku dochodowego od tej części dochodu , której nie dało się zniwelować kosztami wynikającymi z amortyzacji.
Każdy kto prowadzi własną działalność gospodarczą wie, że koszty przed opodatkowaniem a koszty po opodatkowaniu to dwie różne sprawy :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-09-28, 00:28   

Kazik II napisał/a:

Po przekazaniu do majątku prywatnego możesz sobie robić z nim co chcesz. Ale samo przekazanie środka trwałego do majątku prywatnego wiąże się z koniecznością zwrotu VAT - jeśli przy zakupie odliczyłeś sobie ten VAT od swojego podatku należnego. Karencja w tym wypadku wynosi chyba 5 lat.


Pytanie tylko po co przekazywać do majątku prywatnego pojazd zakupiony w leasingu na firmę ?
Samochód firmowy ma tę zaletę w stosunku do prywatnego, że można przez cały czas użytkowania odliczać od podatku koszty jego eksploatacji, napraw , itp.
Jeśli po przekazaniu z firmy do majątku prywatnego trzeba przez pięć lat trzymać , aby przy odsprzedaży nie zapłacić podatków od kwoty sprzedaży , to traci to sens ekonomiczny .
Pięć lat taki pojazd generuje koszty, z których nic nie jesteśmy w stanie odzyskać i traci na wartości (spada tym samym wartość podatku od sprzedaży , którego chcemy uniknąć, a tym samym spada ewentualna korzyść z tego tytułu).

Ja bym nie demonizował konieczności zapłaty podatków od sprzedaży samochodu firmowego .
Sprzedając stary samochód robimy to zazwyczaj z myślą o zakupie nowego . Jeśli sprzedaż będzie fakturowo nie później niż zakup nowego to realnie żadnego podatku nie zapłacimy , bo przychód ze sprzedaży zostanie zniwelowany kosztami zakupu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
maciejstraus 
doświadczony pisarz
Maciek Straus

Twój sprzęt: VW Grand California 600
Dołączył: 13 Sty 2021
Piwa: 17/9
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-10-05, 22:43   

Kazik II napisał/a:

Jak masz na zbyciu 200 tysięcy, to kup lepiej kawalerkę na wynajem. Za uzyskane przychody będziesz mógł sobie wypożyczać kampera na wakacje. A jak Ci się znudzi to kawalerkę sprzedaż bez straty i bólu głowy.


Do tego dodajmy wzrost wartości, kamper z ilością przejechanych kilometrów nie ma takie wzrostu jak mieszkanie czy działka (delikatnie pisząc :lol: ) Mało kto liczy sobie w tym biznesie koszty serwisu kampera i pracy przy nim. :-P
_________________
Historia zakupu VW Grand California 600
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***