Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
O co tu chodzi ? Akumulator LiFePO4
Autor Wiadomość
Grażyna i Zbigniew 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Buerstner IXEO
Nazwa załogi: Pozytywnie zakręceni
Dołączyła: 28 Sie 2022
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Kamień Pomorski
Wysłany: 2023-11-02, 20:18   O co tu chodzi ? Akumulator LiFePO4

W tym sezonie zamontowałem w kamperze dwa akumulatory 150 Ah LiFePO4 .
W połowie sezonu okazało się że jeden z nich utracił napięcie a na wyświetlaczu brak było odczytów . Migała jedynie dioda , która jest jednocześnie przyciskiem zmieniającym odczyt parametrów , napięcie i tem. Nie było reakcji na naciśnięcie .
Po powrocie do domu , kiedy chciałem akumulator wymontować celem jego naprawy , po chwilowym podłączeniu do do ładowarki , okazało się że akumulator się samoczynnie wzbudził i jest naładowany w 100 %
Wcześniej , w kamperze również podłączałem do ładowarki , jednak nie było żadnej reakcji .
Chciałbym się dowiedzieć czy ktoś miał taki przypadek , nie wiem o co chodzi , czy coś z tym akumulatorem robić , naprawiać ?
Akumulator ma dopiero 6 miesięcy. Teoretycznie jest na gwarancji , której nie mam bo sprzedawca mnie ola....
[/b]
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-11-03, 08:38   Re: O co tu chodzi ? Akumulator LiFePO4

Grażyna i Zbigniew napisał/a:
W tym sezonie zamontowałem w kamperze dwa akumulatory 150 Ah LiFePO4 .


Zacząłbym od sprawdzenia czy BMS'y twoich akumulatorów umożliwaialą ich równoległą pracę? Nie jest to oczywiste - wiele BMS'ów pracy równoległej nie wspiera.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-03, 12:14   

Jeżeli to nie sprawa połączeń i styków/ zwykle jedna z przyczyn braku ładowania to też stawiam na bms. Sprawdź osobno każdy z akumulatorów. Czy w instalacji kampera rozładowuje się i czy ładuje przy różnych źródłach / słupek, alternator / solar. A potem połącz równolegle dwa, i ten sam test. Wówczas będziesz wiedział gdzie jest problem czy to pojedynczy bms czy synchronizacja dwóch bms.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Grażyna i Zbigniew 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Buerstner IXEO
Nazwa załogi: Pozytywnie zakręceni
Dołączyła: 28 Sie 2022
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Kamień Pomorski
Wysłany: 2023-11-19, 12:22   

Trochę to trwało ale skorzystałem z rady kol. Orkaaa.

Podłączyłem kolejno najpierw pod sprawny akumulator później pod ten awaryjny zamrażarkę :
1. Akumulator sprawny : - pracował bez przerwy przez 84 godz. do 13 V - ładowanie do 100 % przez 7 godz ładowarką 20 A
2. Akumulator awaryjny : - pracował prawidłowo tylko przez 10 godz. do 84 % , było 13 V , później nagły spadek do 0% , 12, 6 V - ładowanie do 19 % przez 1 godz 0,15 min. prawidłowe , później w ciągu sekundy , nagły wzrost do 100 % , nap. 13,4 V
Następnie przeprowadziłem test za pomocą DL24 :
1. Akumulator sprawny : poj. 130 Ah
2. Akumulator awaryjny 22,4 Ah
Ładowanie podobnie jak poprzednio.
Niestety nie doszedłem do żadnych wniosków dlatego że te sprawy nie są moją mocną stroną, dlatego bardzo proszę o rady i sugestie.
A może zlecić naprawę firmie BatteryLabs
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-19, 16:51   

Problemem akumulatora jest: po pierwsze jakość ogniw. Jeżeli ze 150 Ah masz nagle 130 Ah to: albo tyle było od początku i wszystko jest ok, albo pojemność spadła dramatycznie i to nie wróży nic dobrego dla akumulatora . Warto za rok sprawdzić czy nadal od full naładowania do pełnego rozładowania jest te 130 A. Z moich doświadczeń wynika że na rynku są różne ogniwa i czasami nie osiągają i to znacznie deklarowanej pojemności.

Teraz ten słaby akumulator: mogą być dwie przyczyny. Raczej to nie ogniowa bo też by ładowały do ok 130 Ah. Stawiam na bms lub kiepskie połączenia pomiędzy bms a poszczególnymi celami.
To oczywiście można sprawdzić ale trzeba rozmontować akumulator dostać się do środka i sprawdzić połączenia bms i poszczególnych ogniw. Jeżeli połączenia są ok to stawiam na bms. Trzeba podłączyć inny i sprawdzić czy jest ok. Jeśli nie, to jednak problem ogniw albo ogniwa.
Może to być także problem balansera / jest wbudowany w bms / i nie balansuje ogniw / powinny mieć to samo napięcie / Przy zbyt dużym napięcie na którymś z ogniw bms aby nie spalić kończy ładowanie.
Ja zawsze stosowałem przy budowie dodatkowe balansery bo te z bms mają zwykle słabe parametry balansowania.

Jeśli nie potrafisz sam tego zrobić to możesz dać fachowcom do analizy - ale trzeba to przekalkulować czy ich naprawa się opłaca.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***