Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ocena schematu i doboru urządzeń i elektryki
Autor Wiadomość
Zabol 
początkujący forumowicz

Dołączył: 19 Maj 2023
Skąd: Warszawa/Jawrozno
Wysłany: 2023-05-19, 11:04   Ocena schematu i doboru urządzeń i elektryki

Witam.
Uprzejmie proszę kolegów o rzucenie okiem na schemat i ewentualne uwagi.
Zarówno co do schematu jaki doboru urzadzeń i ich dopasowania po parametrach.
Kamper którego buduje to mały Nissan Primastar. Dla 2 osób więc zapotrzebowania dużo nie ma.
Jestem otwarty na konstruktywną krytykę.



Z góry dziękuję za konstruktywną krytykę :)

schemat v3.png
Plik ściągnięto 101 raz(y) 546,21 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzegunio 
początkujący forumowicz

Nazwa załogi: Szaraki
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Mar 2010
Piwa: 3/1
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-05-23, 21:37   

Witaj Zabol,
Kawał dobrej roboty !
Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A.
Jeżeli maks. obciążenie 230V ma być 2 kW, to moim zdaniem przetwornica powinna mieć moc 4 kW.
Jak tylko masz miejsce i fundusze pakuj aku 280A h.
Powodzenia ! :spoko
_________________
Pozdrawiam,
grzegunio
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-05-23, 22:37   

Zamiast całej prawej dolnej ćwiartki schematu (przetwornica , ładowarka LiFePO4, stycznik robiący za przełącznik źródła zasilania) kup i wstaw coś takiego : https://korykcase.com.pl/POWER-SINUS-3000-12-230V-3000-9000-ZASILACZ-AWARYJNY-DUZEJ-MOCY-p4735

Jak przetwornica dla Ciebie za mocna to są chyba też mniejsze te Powersinus'y , ale osobiście polecam tego bo pewny sprawdzony i 3000W mocy ciągłej (9000W chwilowo) pozwala podłączyć i używać praktycznie każdy domowy sprzęt elektryczny.
W jednej obudowie masz mocną przetwornicę mocną ładowarkę i przełącznik źródła zasilania .
Podłączasz plus/minus z LiFePO4 , wejście 230V ze słupka , a na wyjście 230V podłączasz całą instalację (wszystkie gniazdka i odbiorniki 230V w kamperze) .
Aku LiFePO4 to 280Ah minimum.
Wywal też aku rozruchowy (zyskasz sporo kg) i tego Cyrix'a . Połącz samochód i zabudowę w jeden obwód 12V , a do rozruchu załóż baterię superkondensatorów
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2023-05-23, 22:55   

grzegunio napisał/a:
Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A.

Dobrze mówi, polać mu :ok
Wyjcie z regulatora wykorzystaj sobie np. do ładowania telefonu itp.
Do zarządzania 230V AC bym zastosował autoamtyczny przełącznik źródeł zasilania
:spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-05-23, 23:15   

Banan napisał/a:
grzegunio napisał/a:
Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A.

Dobrze mówi, polać mu :ok
Wyjcie z regulatora wykorzystaj sobie np. do ładowania telefonu itp.
Do zarządzania 230V AC bym zastosował autoamtyczny przełącznik źródeł zasilania
:spoko


Oczywiście że odbiorniki 12V do aku a nie na wyjście regulatora PV .

Przy zastosowaniu tego Powersinus'a przełącznik źródła zasilania jest zbędny , bo jest już w urządzeniu .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzegunio 
początkujący forumowicz

Nazwa załogi: Szaraki
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Mar 2010
Piwa: 3/1
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-05-24, 09:14   

Banan napisał/a:
grzegunio napisał/a:
Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A.

Dobrze mówi, polać mu :ok
Wyjcie z regulatora wykorzystaj sobie np. do ładowania telefonu itp.
Do zarządzania 230V AC bym zastosował autoamtyczny przełącznik źródeł zasilania
:spoko

Ten przełącznik ma wydajność prądową maks. 8A !!!
_________________
Pozdrawiam,
grzegunio
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zabol 
początkujący forumowicz

Dołączył: 19 Maj 2023
Skąd: Warszawa/Jawrozno
Wysłany: 2023-06-13, 13:03   

grzegunio napisał/a:
Witaj Zabol,
Kawał dobrej roboty !
Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A.
Jeżeli maks. obciążenie 230V ma być 2 kW, to moim zdaniem przetwornica powinna mieć moc 4 kW.
Jak tylko masz miejsce i fundusze pakuj aku 280A h.
Powodzenia ! :spoko


Dzięki :) , Ideą podłączenia przez regulator była możliwość sprawdzania w aplikacji regulatora aktualnego poboru prądu. Zakładam że regulator takie parametry mi wyświetli i że będzie też archiwizował takie informacje co pozwoli mi oszacować w dłuższej perspektywie czasu jak wygląda zarządzanie energią w kamperku. Ewentualnie jak bezpośrednio do akumulatora podłączę odbiorniki to jakieś dodatkowe urządzenie monitorujące pobór prądu bym musiał zainstalować co też jest prądo żerne. Cos polecacie budżetowego ?


joko napisał/a:
Zamiast całej prawej dolnej ćwiartki schematu (przetwornica , ładowarka LiFePO4, stycznik robiący za przełącznik źródła zasilania) kup i wstaw coś takiego : https://korykcase.com.pl/POWER-SINUS-3000-12-230V-3000-9000-ZASILACZ-AWARYJNY-DUZEJ-MOCY-p4735

Wywal też aku rozruchowy (zyskasz sporo kg) i tego Cyrix'a . Połącz samochód i zabudowę w jeden obwód 12V , a do rozruchu załóż baterię superkondensatorów


Dzięki za poradę. niestety już mam zakupioną ładowarkę, trochę też nie jestem fanem mulit urządzeń. Wolę kilka osobno bo w razie awarii można łatwiej się ratować. Ale nie znałem tego urządzenia i faktycznie bardzo ciekawe i interesujące rozwiązanie. Może jak się okaże że braknie miejsca to właśnie go wykorzystam, dzięki wielkie !!

Co do super kondensatora to będzie następny etap po skończeniu kamperka, ale musze się wyedukować na ten temat jeszcze. Na razie zostaje Cyrix. Czy może to podłączenie wyglądac tak jak na schemacie? ktoś mi kiedyś zarzucił żeby tam wsadzić ładowarkę DC DC. Chodzi mi po głowie dla bezpieczeństwa LiFePo4 coś takiego jak MR20 TECHTRON taki separator co dociąga napięcie do 14V dla LiFePo4. Co myślicie chyba lepiej ? czy Cirix całkiem styknie ?


grzegunio napisał/a:

Ten przełącznik ma wydajność prądową maks. 8A !!!


8A ale chyba dla 230V co daje jakieś 1500 W, Faktycznie Trochę mało. Zrobiłem na przekaźnikach bo nie znalazłem przekaźnika co puści prąd ze słupka rzędu 16A a chce bezpiecznikiem 8A ograniczać włączanie większych obciążeń w momencie pracy na przetwornicy a zabezpieczeniem 16 A puści przy pracy ze słupka.

Nie mogę znaleźć tabeli która pokazuje obciążalności prądowe przekrojów dla kabli (linki) ale dla pądu stałego. Są ogólne tabele do 600V ale pytanie czy obciążalność długotrwała okablowania dla prądu stałego jest inna niż dla 230V zmiennego ? czy to ta sama tabela ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jachu 
początkujący forumowicz

Dołączył: 28 Lis 2021
Postawił 4 piw(a)
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2023-12-10, 20:55   

sa tez takie co maja 10A i 20A :

https://www.c-system.com....ryczna_kampera/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Meyer 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020
Piwa: 11/6
Skąd: Mazovia
Wysłany: 2023-12-11, 17:52   

Pamiętaj że BMSy często mają tak że prąd rozładowania 200A a prąd ładowania 100A.
Zatem może się tak zdarzyć że DC-DC będzie nawet wskazane.
Warto zobaczyć w kartę techniczną BMSa.
Prąd stały czy zmienny dla przewodu nie ma znaczenia. Róznica może być w izolacji i kolorze izolacji.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***