Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
FORD TRANSIT MK8 nadmuch z ogrzewania postojowego do kabiny
Autor Wiadomość
suzu4x4 
zaawansowany


Twój sprzęt: Kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2019
Piwa: 13/1
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-01-03, 19:26   FORD TRANSIT MK8 nadmuch z ogrzewania postojowego do kabiny

Witam, mam pomysł żeby jeden z wylotów ogrzewania webasto podłączyć do oryginalnego nadmuchu powietrza na przednią szybę w kabinie . Ktoś może wpadł wcześniej na podobny pomysł ? jest to wykonalne bez jakiejś większej demolki ?

Chodzi o to żeby przy niskich zewnętrznych temperaturach szyby w kabinie w czasie postoju nie parowały . Temat wkraplania wody w nocy mam opanowany bo na noc zakładam zewnętrzną matę i rano mam szyby całkowicie suche ale podczas postojów w trasie jak np jemy posiłek to po kilkunastu minutach szyby są już całkowicie zaparowane.

Chyba że ktoś podpowie jakieś inne rozwiązanie które zda egzamin podczas krótkich postojów lub noclegów tranzytowych jak nie chce się rozkładać maty ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-01-03, 20:49   

Nie wiem o jakiej zabudowie piszesz ale u mnie najbliższy nawiew jest za siedzeniem pasażera. Nie ma opcji aby ogrzał skutecznie taką powierzchnię jak kabina przy dużych różnicach temperatur. Praw fizyki nie zmienisz. Jak w dzień krótko stoję to zasłaniam odizolowuje kabinę od szoferki zasłonką z dwóch kocy do ziemi. Dodatkowo jest fabryczna kotara. Wówczas spada różnica temp miedzy odizolowaną kabiną i temp na zewnątrz i mniej paruje. Albo czego nie chcesz robić, zakładam maty zewnętrzne. Nigdy nie myślałem o dodatkowym ogrzewaniu bo to skraplanie nie jest u mnie duże. Podczas jazdy na klimatyzacji po godzinie nie ma śladu wilgoci.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
suzu4x4 
zaawansowany


Twój sprzęt: Kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2019
Piwa: 13/1
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-01-03, 21:01   

zabudowę mam Benimar Tessoro 442 NC , najbliższy nawiew też za siedzeniem pasażera.
Nie chodzi mi oto żeby ogrzać kabinę tylko o samo zmniejszenie parowania szyb w momencie jak nie mam założonej maty a silnik nie pracuje.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-01-03, 23:07   

Truma nie ma szans aby ogrzała kabinę. Musiałoby to być jakieś dodatkowe webasto z nawiewem na szyby. Nie wiem czy taka ingerencja w układ ogrzewania samochodu jest możliwa. To nie tylko dopływ ciepłego powietrza ale także jego tłoczenie. Nie słyszałem aby ktoś tylko ze względu na szyby dokonywał takich przeróbek. Tak jak pisałem wcześniej ja odizolowuje zimą kabinę zasłona do której są przyczepione koce. Znacznie mniejsze parowanie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2024-01-04, 01:19   Re: FORD TRANSIT MK8 nadmuch z ogrzewania postojowego do kab

suzu4x4 napisał/a:
Witam, mam pomysł żeby jeden z wylotów ogrzewania webasto podłączyć do oryginalnego nadmuchu powietrza na przednią szybę w kabinie . Ktoś może wpadł wcześniej na podobny pomysł ? jest to wykonalne bez jakiejś większej demolki ?

wszystko mozna zrobic tylko potrzebne sa 3 rzeczy
1.pieniadze
2.pieniadze
3.pieniadze
IMVHO nie warto, skoro sie pytasz to sam nie zrobisz, a koszt bedie znaczny bo nietypowy projekt

suzu4x4 napisał/a:
Chodzi o to żeby przy niskich zewnętrznych temperaturach szyby w kabinie w czasie postoju nie parowały . Temat wkraplania wody w nocy mam opanowany bo na noc zakładam zewnętrzną matę i rano mam szyby całkowicie suche /..../ ale podczas postojów w trasie jak np jemy posiłek to po kilkunastu minutach szyby są już całkowicie zaparowane./.../

bo masz za mala wentylacje trzeba grzac i wentylowac
suzu4x4 napisał/a:

Chyba że ktoś podpowie jakieś inne rozwiązanie które zda egzamin podczas krótkich postojów lub noclegów tranzytowych jak nie chce się rozkładać maty ?

dwa rozwiazania
1. tanio wentylowac
2.drogo hydronic w komorze silnika wlaczony w obieg nagrzewnicy + sterowanie nagrzewniaca niezalezne od pojazdu (typowe rozwiazanie)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rigg 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 468 NK
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Lis 2014
Piwa: 26/14
Skąd: Kaszubowo
Wysłany: 2024-01-04, 03:42   

Też mam Tessoro, też mam zasłonkę i też mi nic się nie skrapla.

Zasłona kamper.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 95,99 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-01-04, 16:02   

A ja mam trochę inny pomysł - większość nowszych fordów ma w pakiecie zimowym podgrzewaną przednią szybę (Benimar ma w pakiecie zimowym NK). Można wykorzystać funckę podgrzewania do likwidacji punktu rosy - po moich wstępnych obliczeniach (jeśli są poprawne) wygląda to całkiem sensownie.

Założyłem następujące dane:

1. Powierzchnia szyby przedniej - 1,4 m2
2. Temperatura w zabudowie - 20 st C
3. Temperatura na zewnątrz - 0 st C
4. Wilgotność powierza w zabudowie - 60%
5. Przenikalność cieplna przedniej szyby - 1,4 W/m2K

Dla podanych wyżej warunków punkt rosy to około 12st C - zakładam, że jeśli szyba będzie miała temperaturę 15 stC mierzoną od wewnątrz to problemu wykraplania nie będzie,

Różnica temperatur 15stC=15K. Przy takiej różnicy temperatur strata cieplna wynosi:

1,4m2*15K*1,4W/m2K = 30W

Zakładając, że obwód rezystancyjny podgrzewania szyby działa w miarę liniowo i 100% energii elektrycznej zamienia się w ciepło to teoretyczna wartość 30W wygląda całkiem sensownie.

Zakładając, że przewymiarujemy naszą instalację i będziemy dostarczaś 60W (będziemy odporni na większą wilgotność i mniejszą temperaturę zewnętrzną) dalej energetycznie wygląda to ok.

60W daje 60W/13.3V = 4,5A ciągłego poboru
Zakładając, że ma to pacować w tzw "drodze" - np. osiem godzin postoju - wychodzi 4,5A * 8h = 36Ah - co dla naszych LiFePO4 jest bułką z masłem - godzinka jazdy uzupełni ten pobór.

Oryginalnie podgrzewana szyba pobiera ok 30A na dwóch obwodach - (2x15A prawa, lewa strona) - szyby mają fabryczne końcówki do których podłącza się złączki instalacji samochodowej - dorobienie przejściówki umożliwiającej przełączenie napięcia z instalacji samochodowej na instalację zabudowy (przez sterownik) jest proste - myślę, że prosze od prowadzenia rur nadmuchu. Można zrobić w miarę prosty sterownik, który będzie podawał zadaną ilość prądu na obwód szyby. Dodając do sterownika czujnik wilgotności (mam taki czujnik w moim systemie) i temperatury szyby mierzonej od wewnątrz można zrobić full wypas, który może dozować tyle prądu, ile w danej chwili jest potrzebne.

Szykuje się nowy projekt :)
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
suzu4x4 
zaawansowany


Twój sprzęt: Kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2019
Piwa: 13/1
Skąd: Wrocław
  Wysłany: 2024-01-05, 20:39   

Cytat:
BikerB napisał/a:
2.drogo hydronic w komorze silnika wlaczony w obieg nagrzewnicy + sterowanie nagrzewniaca niezalezne od pojazdu (typowe rozwiazanie)


dokładnie to by rozwiązało problem. jednak na te kilkanaście godzin w roku jakie bym używał koszt montażu " mokrego " ogrzewania jest dla mnie nie do zaakceptowania.

marcincin napisał/a:
A ja mam trochę inny pomysł - większość nowszych fordów ma w pakiecie zimowym podgrzewaną przednią szybę (Benimar ma w pakiecie zimowym NK). Można wykorzystać funckę podgrzewania do likwidacji punktu rosy - po moich wstępnych obliczeniach (jeśli są poprawne) wygląda to całkiem sensownie.

Założyłem następujące dane:

1. Powierzchnia szyby przedniej - 1,4 m2
2. Temperatura w zabudowie - 20 st C
3. Temperatura na zewnątrz - 0 st C
4. Wilgotność powierza w zabudowie - 60%
5. Przenikalność cieplna przedniej szyby - 1,4 W/m2K

Dla podanych wyżej warunków punkt rosy to około 12st C - zakładam, że jeśli szyba będzie miała temperaturę 15 stC mierzoną od wewnątrz to problemu wykraplania nie będzie,

Różnica temperatur 15stC=15K. Przy takiej różnicy temperatur strata cieplna wynosi:

1,4m2*15K*1,4W/m2K = 30W

Zakładając, że obwód rezystancyjny podgrzewania szyby działa w miarę liniowo i 100% energii elektrycznej zamienia się w ciepło to teoretyczna wartość 30W wygląda całkiem sensownie.

Zakładając, że przewymiarujemy naszą instalację i będziemy dostarczaś 60W (będziemy odporni na większą wilgotność i mniejszą temperaturę zewnętrzną) dalej energetycznie wygląda to ok.

60W daje 60W/13.3V = 4,5A ciągłego poboru
Zakładając, że ma to pacować w tzw "drodze" - np. osiem godzin postoju - wychodzi 4,5A * 8h = 36Ah - co dla naszych LiFePO4 jest bułką z masłem - godzinka jazdy uzupełni ten pobór.

Oryginalnie podgrzewana szyba pobiera ok 30A na dwóch obwodach - (2x15A prawa, lewa strona) - szyby mają fabryczne końcówki do których podłącza się złączki instalacji samochodowej - dorobienie przejściówki umożliwiającej przełączenie napięcia z instalacji samochodowej na instalację zabudowy (przez sterownik) jest proste - myślę, że prosze od prowadzenia rur nadmuchu. Można zrobić w miarę prosty sterownik, który będzie podawał zadaną ilość prądu na obwód szyby. Dodając do sterownika czujnik wilgotności (mam taki czujnik w moim systemie) i temperatury szyby mierzonej od wewnątrz można zrobić full wypas, który może dozować tyle prądu, ile w danej chwili jest potrzebne.

Szykuje się nowy projekt :)


trzymam kciuki, mogę nawet pomóc w realizacji :bigok

dokładnie o to mi chodzi żeby zapobiec kondensacji wilgoci na przedniej szybie podczas krótkiego postoju ( np jak jemy obiad w trasie lub kilkugodzinnego tranzytowego noclegu) .
Jak pisałem na " normalne" nocowanie zakładam na szyby matę i problem wkraplania się wilgoci na szybach nie występuje. Kotara wewnętrzna oddzielająca kabinę nie wchodzi w rachubę bo podróżujemy w cztery osoby i korzystamy z obrotowych foteli tak samo jak zwiększanie parametrów ogrzewania ( w zabudowie mamy ustawione 19- 20 stopni bo przy wyżeszej temperaturze ustawionej na sterowniku jest nam po prostu za gorąco ) .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-01-06, 11:08   

Rozwiązanie sensowne z jednym problemem które Fordy mają przednią podgrzewaną szybę ???? O bocznych które nie mają podgrzewania nawet nie wspominam. Nawet jeżeli założymy że masz przednią podgrzewaną to na bocznych będzie jezioro. Ale próbuj i pisz jakie efekty.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
suzu4x4 
zaawansowany


Twój sprzęt: Kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2019
Piwa: 13/1
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-01-06, 12:59   

orkaaa napisał/a:
Rozwiązanie sensowne z jednym problemem które Fordy mają przednią podgrzewaną szybę ???? O bocznych które nie mają podgrzewania nawet nie wspominam. Nawet jeżeli założymy że masz przednią podgrzewaną to na bocznych będzie jezioro. Ale próbuj i pisz jakie efekty.


pytanie raczej który nie ma bo większość raczej ma . To było w standardzie od wersji TREND czyli średniego poziomu wyposażenia. Benimary z pakietem NC też mają w standardzie .

Z bocznymi szybami nic nie zrobisz bo jak są zasłonięte roletki to nie ma do nich dostępu ale boczne to nie problem bo po pierwsze tam jest łatwy dostęp ściągaczką a po drugie spływająca woda nie wyrządzi żadnych szkód.

Z przednią szybą to chodzi o to że było sporo przypadków uszkodzeń elektroniki ( łącznie z unieruchomieniem pojazdu) poprzez wkraplającą się i spływającą wodę z przedniej szyby na instalację elektryczną i sterownik silnika :
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kondziorro 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Benimar Tesorro 442 NK
Dołączył: 09 Wrz 2022
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2024-02-24, 13:12   

Ja też używam maty zimowej na przód kampera (przednia i boczne szyby) i problemy ze skraplającą wodą się skończyły aprzy okazji jest cieplej.

20230316_073152.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 275,8 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-02-24, 14:01   

Oczywiście że mata to podstawa. Ja używam cały rok. Zimą przy dużych mrozach używam dwóch mat jedna na drugiej . Oryginalna na same szyby i druga przez siebie uszyta/ ortalion i alufox/ trzy elementy na przednią szybę i dwoje drzwi łączące na rzepy.
Ta moja samoróbka super sprawuje się latem przy ostrym słońcu. Środek dużo mniej się nagrzewa niż gdy używam tylko wewnętrznych rolet.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
suzu4x4 
zaawansowany


Twój sprzęt: Kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2019
Piwa: 13/1
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-02-24, 19:47   

tyle że nie o maty chodzi w tym temacie , takowe też posiadam i używam o czym pisałem już od razu w pierwszym poście .

zatrzymując się na godzinną przerwę np na obiad w trasie czy na nocleg w "niepewnym" miejscu gdzie wolę mieć szybką możliwość odjazdu , zakładanie mat nie wchodzi w grę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
peja76 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Roller team
Dołączył: 21 Sty 2023
Piwa: 5/12
Skąd: Oborniki Wlkp
Wysłany: 2024-02-25, 19:30   

Ja odkręciłem tą skrzynkę bezpieczników i zabezpieczyłem folią, zobaczymy jak będzie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
PLopaPL 
trochę już popisał

Dołączył: 03 Gru 2017
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2024-02-28, 19:59   

Kondziorro napisał/a:
Ja też używam maty zimowej na przód kampera (przednia i boczne szyby) i problemy ze skraplającą wodą się skończyły aprzy okazji jest cieplej.


Podczas ostatniego wyjazdu użyłem pierwszy raz osłony na przednią i boczne szyby, do tej pory byłem sceptycznie nastawiony.

Co do tematu... Też nad tym myślałem i wyobrażałem to sobie w inny sposób. W mojej "wersji", trzeba doprowadzić powietrze z ogrzewania postojowego do nagrzewnicy obudowy i wspomagać rozprowadzenie powietrza nawiewem kabiny samochodowej.

Teraz jak włączać nawiew bez zapłonu? Którędy doprowadzić powietrze do nagrzewnicy? Jak blokować niepotrzebny nawiew w kierunku nagrzewnicy aby nie marnować ciepła?


Przy okazji, czy ktoś ma porównanie osłon wyłącznie na szyby a na cały przód? Warto?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***