Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-03-25, 19:58   

A może taniej wyjdzie zdublować przewody alternator akumulator i nie będzie problemu z prądem albo wsadzić na koniec linkę aby obniżyć natężenie do 50 A. Linka dużo prostsza w montażu. Też taką mam.
Ładowarka dc dc też wymaga ingerencji w istniejącą instalację i wyjdzie dużo drożej. Ja musiałem ją wstawić bo mam inteligentny alternator i nie chciał mi ładować aku zabudowy . Używam victrona orion tr smart 30 A - izolowany. Plusy można wszystko ustawić w aplikacji , ale się grzeje i wymaga miejsca gdzie jest obieg powietrza.

Wiem że koledzy coś kupowali na Ali ale jak to działa nie wiem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Voku 
zaawansowany

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 5/8
Skąd: Kraków
Wysłany: 2024-03-25, 20:11   

Ale chyba na każdym BMS da się ograniczyć Ampery ładowania do wartości jaką chcemy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-03-25, 20:38   

Voku napisał/a:
Ale chyba na każdym BMS da się ograniczyć Ampery ładowania do wartości jaką chcemy.


Na BMS można ustawić tylko limit dla prądu ładowania. Jak ten limit zostaje przekroczony, to BMS wstrzymuje ładowanie na jakiś czas - po upływie czasu ponownie włącza się ładowanie i za chwilę limit je ponownie odcina. BMS nie pełni funkcji regulatora, pełni rolę zabezpieczenia. Takie przerywane ładowanie jest nieefektywne i szkodliwe dla ogniw.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-03-25, 20:49   

Voku napisał/a:
Ale chyba na każdym BMS da się ograniczyć Ampery ładowania do wartości jaką chcemy.


Też tak myślałem ale coś nie tego.. Ustawione miałem na 25A i nie zadziałało ;(
Może miałem ustawiony zbyt długi czas zwłoki po którym wyłącza i po pewnym czasie włącza. To powoduje czkawkę prądową, włącza i wyłącza ale chyba nie ogranicza w sposób ciągły.

orkaaa - z tym kablem to dobry sposób ale będę próbował ograniczyć inaczej prąd. Wymiana instalacji też mi się nie uśmiecha ;)

Może uda się zrobić limiter prądu wg schematu - będę walczył zanim wydam 9 stówek na victrona :haha:

variable_current_limiter.gif
Plik ściągnięto 703 raz(y) 7,25 KB

aku22.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 159,31 KB

_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-03-26, 11:33   

Skwarek odnoszę wrażenie, że zaczynasz za bardzo kombinować. Z jednej strony napisałeś, że nie chcesz przerabiać instalacji, a z drugiej chcesz budować regulator natężenia ładowania. Ten regulator (jeśli zadziała - a nie zadziała) musiałbyś podłączyć pomiędzy alternatorem i energoblokiem (to już pierwsza przeróbka). Przy takiej instalacji regulatora ograniczasz prąd zasialania lodówki 12V - to jest częsty problem użytkowników ładowarek DC-DC - lodówka konsumuje znaczną część produkcji ładowarki DC-DC (jeśli obwód lodwóki nie jest wydzielony przed ładowarką DC-DC, a najczęściej nie jest)

Nie jestem elektronikiem, ale wg mnie zastosowany rezystor R1 (0,5 Ohma) zupełnie nie pasuje do Twojej aplikacji (ładowanie akumulatora). Akumulatora przy użyciu takiego regulatora w sensownym czasie nie naładujesz - prąd łądowania będzie mały, o pracującej lodówce na 12V w czasie jazdy można zapomnieć.


Dla porównania - rezystancja mojej linki, która ogranicza natężenie do 30A wynosi 0,014 Ohma.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-03-26, 12:10   

marcincin napisał/a:
Skwarek odnoszę wrażenie, że zaczynasz za bardzo kombinować. Z jednej strony napisałeś, że nie chcesz przerabiać instalacji, a z drugiej chcesz budować regulator natężenia ładowania. Ten regulator (jeśli zadziała - a nie zadziała) musiałbyś podłączyć pomiędzy alternatorem i energoblokiem (to już pierwsza przeróbka). Przy takiej instalacji regulatora ograniczasz prąd zasialania lodówki 12V - to jest częsty problem użytkowników ładowarek DC-DC - lodówka konsumuje znaczną część produkcji ładowarki DC-DC (jeśli obwód lodwóki nie jest wydzielony przed ładowarką DC-DC, a najczęściej nie jest)

Nie jestem elektronikiem, ale wg mnie zastosowany rezystor R1 (0,5 Ohma) zupełnie nie pasuje do Twojej aplikacji (ładowanie akumulatora). Akumulatora przy użyciu takiego regulatora w sensownym czasie nie naładujesz - prąd łądowania będzie mały, o pracującej lodówce na 12V w czasie jazdy można zapomnieć.


Dla porównania - rezystancja mojej linki, która ogranicza natężenie do 30A wynosi 0,014 Ohma.


Kombinuję :haha: zgadzam się, lubię to.

Mała przeróbka instalacji, owszem tak ale tylko w okolicy spalonego bezpiecznika a nie nowy kabel od silnika do energobloku.
Z lodówką to jest tak najczęściej tak, że w czasie jazdy zapominam przełączyć na 12V (nie ma automatyki) i jadę na gazie (do lodówki ;) )
Nie zamierzam ściśle kopiować tego układu, 0,5 Ohm jest max do 9A ograniczenia prądu, myślę dać 0,16 Ohm lub mniej by układ zadziałał w okolicy 20A z oraz równolegle dwa tranzystory mocy i jest jednak regulacja progu zadziałania.
Nie spieszy mi się i mogę trochę dla satysfakcji pokombinować.

Przy średnio rozładowanym akumulatorze nic się nie działo z bezpiecznikiem, przy wyładowanym do zera popłynął zbyt duży prąd. Nie wiem czy Twoja linka w takich warunkach by zadziałała.
Przy 2,5V różnicy napięć alternator i akumulator przez linkę o takim oporze płynie prąd 178A i nie stanowi zatem istotnego ograniczenia.

:spoko
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-03-26, 14:12   

Skwarek napisał/a:

Przy średnio rozładowanym akumulatorze nic się nie działo z bezpiecznikiem, przy wyładowanym do zera popłynął zbyt duży prąd. Nie wiem czy Twoja linka w takich warunkach by zadziałała.
Przy 2,5V różnicy napięć alternator i akumulator przez linkę o takim oporze płynie prąd 178A i nie stanowi zatem istotnego ograniczenia.

:spoko


Linka jest częścią większej całości (instalacji alternator-> energoblok->akumulator) , w innych miejscach także jakieś napięcie się odkłada - więc nie cała różnica potencjałów odkłada się w tym miejscu. U mnie bez linki prąd ładowania oscylował ok 50A, z linką spadło do 30A przy pustym akumulatorze. Przy 30A mam spadek napięcia na lince 0,55V. Dla takich wartości wydziela się na niej 15W, co jest w pełni bezpieczną wartością. Większe odbiorniki typu przetwornica i zasilanie webasto mam podpięte bezpośrednio do akumulatora - więc przy odbiorze linka nie ma znaczenia. Prąd pobierany przez pozostałe odbiorniki jest na tyle mały, że spadek napięcia na lince nie ma znaczenia. Linka działa ponad cztery lata, spełnia swoją rolę i nie ogranicza pracy lodówki na 12V.

Oczywiście kibicuję nowym projektom.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-03-27, 20:04   

Dzisiaj wyrzeźbiłem to coś co może będzie limiterem. Jutro próby na prostowniku i żarówach (muszę coś znaleźć). Wiem, wiem za cienkie kable ale to tylko do prób choć wyprowadzenia tranzystorów na których traci się prąd nie są wcale grube a wytrzymują duże prądy.


Podłączę i popatrzę skąd dym leci ;) może zadziała.

:spoko

az.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 860,6 KB

_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-03-27, 20:25   

Próbuj , chociaż ja pewnie bym jednak linkę najpierw wsadził przed tym bezpiecznikiem i zmierzył prądy bo to prostsze rozwiązanie i pewniejsze. Ale jak skonstruujesz limiter to brawo 😊
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-03-27, 22:17   

Będę próbował ale linkę mam przygotowaną ;)

Przy drugim ładowaniu akumulatora jest lepiej i chyba poprawnie zrobiłem top balance. Wyrównały się dość dobrze i doszły do 291 Ah.



:spoko

top.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 331,92 KB

_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-03-28, 11:30   

Sprawdziłem jak działa mój limiter. Działa doskonale, reguluje prąd i ustawiony nie wzrasta mimo wzrostu napięcia zasilania. Czyli stabilizuje prąd a przy 15A oporniki trochę się grzeją. Lecz jest na nim zbyt duży spadek napięcia ~3V wiec chyba nie nadaje się do ładowania akumulatora. Ale zabawa była doskonała :haha:
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 100/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-03-29, 14:49   

Złożyłem wreszcie aku 105Ah przeznaczony do łódki. Dostał elegancką obudowę i ładowarkę 20A. Waży ze wszystkim 12,3 kg. BMS Daly 100A działa prawidłowo w przeciwieństwie do tego 300A, który zainstalowałem do kamperowego 280Ah. Pokazuje bzdury: złe napięcia na ogniwach choć w rzeczywistści są prawidłowe i we wszystkich równe. Przy niepodłączonej ładowarce pokazuje ładowanie 8A przez co pomiary pojemności są do bani. Dyskusja z chińczykiem trwała 4 tygodnie.
Przysyłał instrukcje, software do wymiany i takie tam rady. Otworzyłem spór na Ali i wreszcie wczoraj chińczyk "pękł" i wysłał zwrot kasy bez zwrotu towaru. Dzisiaj zamówiłem JKB2A8S30P - 300A.

Aku łódka.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 212,51 KB

_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-03-29, 16:05   

Super produkcja. Też używam 105 ale do kajaka z napędem. Widzę że masz nawet fajną obudowę. Ja swojego ładuje 10 A bo taką miałem ale spoko na drugi dzień jest już naładowany z ….. tego pokładowego. A pokładowy solarem 420 wat.
Używam bryzy z volta 700 wat . Po jeziorze można na maksymalnej prędkości przepłynąć około 14 km ponad dwie godziny pływania. Zaczynałem na kwasie - opomiarowane i lifepo4 to inny świat także na wodzie.

Ja także z Bms Daly miałem same problemy.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 100/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-03-29, 16:33   

orkaaa napisał/a:
...Widzę że masz nawet fajną obudowę...


Oczywiście z AliExpress . Ok. 50$. Uszczelka, nierdzewne śrubki, gumowe koreczki na śrubki, mosiężne busbary. Polecam.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2024-04-01, 20:34   

Skwarek napisał/a:
Sprawdziłem jak działa mój limiter. Działa doskonale, reguluje prąd i ustawiony nie wzrasta mimo wzrostu napięcia zasilania. Czyli stabilizuje prąd a przy 15A oporniki trochę się grzeją. Lecz jest na nim zbyt duży spadek napięcia ~3V wiec chyba nie nadaje się do ładowania akumulatora. Ale zabawa była doskonała :haha:


najlepiej byłoby zastosować przetwornicę step-up-down.
nie dośc że sprawność byłaby nawet około 80% (to dużo) to napięcie i prąd wyjściowe
byłyby ustawiane dowolnie, niezależnie od napięcia wejściowego.
przykład takiej przetwornicy:
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-zasilacz-step-up-down-dc-dc-13713823305

można by też zastosować najpierw stopien stepup zwiększający a potem stepdown zmniejszajacy, ale.....

ale to nie takie do końca proste. zeby to dobrze zgrać to trzeba byłoby znależć takie moduły które regulowałyby parametry na "plusie" ....
do tego żeby prąd był powyżej 10A to nie znalazłem gotowca (15A max, ale trzeba pamiętać żeby pożył trochę dłużej niż jedno ładowanie to więcej niż 7A bym na nim nie puścił)
więc takie modułu muszą mieć jeszcze możliwość łączenia równoległego w celu zwiększenia prądu ładowania... a to już rzadsze. więc trochę szukania i eksperymentów...
ale do ogarnięcia.

PS. ewentualnie znależć fajny up/down z regulacją na "plusie" i próbować mu zwiększyć prąd dopuszczalny....
powodzenia
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***