|
|
Ford Transit-panel sterowania ogrzewaniem |
Autor |
Wiadomość |
dymeks87
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: LMC Liberty
Dołączył: 23 Lip 2024 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: 2024-07-23, 21:47
|
|
|
Witam forumowiczów!
W tym temacie znalazłem świetne rady co do diagnostyki problemów z ogrzewaniem w Transitach i jestem mega wdzięczny za Wasz wkład i całą prace.
Mam jednak kilka pytań i mam nadzieję, że tutaj również nie zawiedziecie xD
Pacjent to Ford Transit 2.2 2009 rok, zabudowa kamper.
Mój problem jest taki, że samochód grzeje na full, niezależnie od położenia pokrętła temperatury i tego czy klima jest włączona, czy też nie. Doszedłem do tego, że zawór podcisnieniowy na podszybiu jest cały czas otwarty i wszystkie wężyki dochodzące do niego są gorące. Przy odpalonym silniku i włączonej klimie, pomaga ręczna zmiana pozycji zaworu. Po kilkunastu sekundach z nawiewu dmucha zimne powietrze.
Elektrozawór podciśnieniowy zlokalizowany na lewym nadkolu nie dostaje napięcia w żadnej pozycji pokrętła zmiany temperatury, nie pomaga też włączenie klimatyzacji.
Po podaniu 12V bezpośrednio z akumulatora na styki elektrozaworu, oraz przy odpalonym silniku, elektrozawór podaje podciśnienie na zawór na podszybiu i wszystko jest ok, z wentylacji daje zimnym aż miło...
Czy tutaj winowajcą będzię elektrosiłownik czy też może pokrętło zmiany temperatury? Gdzie elektrosiłownik się dokładnie znajduje? Czy to on zasila elektrozawór czy napięcie jest podawane jakoś bezpośrednio z pokrętła? Może ma ktoś jakiś opis lub zdjęcia jak się do tego siłownika dobrać?
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Skwarek
weteran
Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 5 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 300/106 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-07-23, 22:56
|
|
|
Mam też forda z takim silnikiem i rocznikiem lecz u mnie jak na razie ogrzewanie działa dobrze. Mam jednak wrażenie, że ten system żyje trochę swoim automatycznym życiem. Czasem gdy włączę klimatyzację to nie mogę jej wyłączyć, po pewnym czasie reaguje i nie wiem czy to jest związane jakoś z wilgotnością. Też brakuje mi takich informacji jak to naprawdę działa Chętnie dowiem się czegoś dla mnie nowego.
|
_________________
|
|
|
|
|
wojtekjanus
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Transit 2,0 tdci
Pomógł: 6 razy Dołączył: 25 Cze 2014 Piwa: 12/1
|
Wysłany: 2024-08-10, 22:46
|
|
|
dymeks87 napisał/a: | Czy tutaj winowajcą będzię elektrosiłownik czy też może pokrętło zmiany temperatury? |
Ten system ogrzewania jest nieco skomplikowany, wpierw radziłbym sprawdzić, czy prawidłowo działa układ sterowania podciśnieniem zaworu wodnego. Ten układ działa następująco:
- przy wyłączonym silniku (brak podciśnienia ) zawór wodny jest otwarty,
- po włączeniu silnika pojawia się podciśnienie na magistrali podciśnienia, która jest także podłączona do elektrozaworu podciśnienia, sterującego zaworem wodnym,
- jeżeli gałka regulacji temp. na panelu sterowania jest ustawiona całkowicie na "zimno" , wtedy w nagrzewnicy klapa poruszana elektrosiłownikiem jest ustawiona w takiej pozycji, że krzywka na tej klapie włącza obwód elektryczny zasilający elektrozawór vacu i ten zawór podaje podciśnienie na zawór wodny - zawór się zamyka; nie ma grzania.
- jeżeli podczas pracy silnika ustawimy gałkę na "ciepło", krzywka przerywa zasilanie elektrozaworu podciśnienia, zamyka on podciśnienie na zaworze wodnym, zawór się otwiera; ogrzewanie działa.
Po tym opisie pomagającym zrozumieć działanie zaworu wodnego nagrzewnicy, radziłbym:
- przy pracującym silniku i gałce ustawionej na "zimno" zdjąć przewód podciśnienia z siłownika zaworu wodnego i sprawdzić czy jest na nim podciśnienie;
- jeżeli podciśnienie jest - podłączając i odłączając kilka razy rurkę do króćca zaworu wodnego, sprawdzić czy zawór pracuje (obserwując jego dźwigienkę). Możliwe jest bowiem uszkodzenie samego siłownika zaworu wodnego (membrana).
- jeżeli podciśnienia nie ma, to trzeba sprawdzić elektrozawór, czyli czy jest na nim podciśnienie od magistrali (po prostu od rurki rozprowadzającej podciśnienie) i czy w ogóle pracuje elektrycznie.
Jeżeli jest podciśnienie na elektrozaworze, ale nie pracuje, to trzeba sprawdzić czy jest sprawny podając mu +12V, jeżeli jest sprawny - to zaczynają się większe kłopoty - trzeba szukać przyczyny braku napięcia na włączniku w nagrzewnicy (lub może wiązka jest uszkodzona) . Nawet nie chcę zaczynać pisać co to za robota.
Co do elektrosiłownika poruszającego klapy nagrzewnicy przy sterowaniu "ciepło-zimno". Zlokalizowany jest na bocznej ściance nagrzewnicy po stronie kierowcy, kolejno za dwiema osłonami. Działa on w ten sposób, że silniczek elektryczny poprzez zębatą przekładnię porusza nie tylko dźwignię uruchamiającą klapy, ale także uruchamia potencjometr. Ten potencjometr oraz potencjometr poruszany gałką w panelu sterowania tworzą tzw. mostek opornościowy składający się z czterech oporności, układ elektroniczny sterujący silniczkiem dąży do zrównoważenia mostka - czyli można powiedzieć, że potencjometr w elektrosiłowniku naśladuje położenie gałki na panelu sterowania. Jest tam kilka typowych elementów ulegających awarii, psujących całą zabawę - ale myślę, że twój problem (jak wynika z twojego postu) polega na stale otwartym zaworze wodnym nagrzewnicy.
Na wszelki wypadek załączam schemat elektryczny ogrzewania i klimy dla Mk7.
klima Mk7.jpg
|
|
Plik ściągnięto 9 raz(y) 186,33 KB |
|
_________________ Zgredzik |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|