Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy można wyeliminować akumulator z zabudowy?
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 519/31
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-03-04, 20:37   

TomaszG napisał/a:
brak napięcia 12 v wewnątrz. 230 V po podpięciu pod słupek jest w gniazdkach. Jak podmienię inny akumulator, wszystko działa, pytanie więc jest, co zamiast akumulatora trzeba , by nadal było 12 v do zasilania oświetlenia i pompek. Co muszę "zewrzeć ", że tak napiszę , by wyeliminować ten akumulator?. Cały czas otwieram otwarte drzwi, wiem, wymiana aku załatwia sprawę, ale nurtuje mnie ta myśl , jak inaczej zrobić?.


Jak chcesz mieć 12V DC przy zasilaniu z 230V AC, ale bez akumulatora, to musisz wymienić ładowarkę którą masz na 12-to voltowy zasilacz o mocy odpowiedniej do odbiorników jakie chcesz używać.
Ładowarka którą masz teraz służy do ładowania akumulatora , a nie zasilania odbiorników i najpewniej po prostu nie podaje napięcia na wyjście kiedy nie wykrywa na nim obciążenia. Każdy prostownik , nawet stary zawsze ma jakąś automatykę (choćby starą analogową) , która steruje procesem ładowania i robi to zazwyczaj na podstawie napięcia akumulatora.
To proste , nie ma napięcia (albo jest zbyt niskie) , nie ma ładowania i napięcia na wyjściu ładowarki :spoko

Nie bardzo rozumiem , czemu ma służyć to pozbycie się akumulatora ?
Jeśli stary jest uszkodzony ,a nie chcesz inwestować w nowy to jedynie wymiana ładowarki na zasilacz , ale to też koszty. Jesli chodzi o usunięcie ciężkiego klocka i zmniejszenie masy to tak samo usuń ładowarkę wstaw zasilacz ...... albo zamiast starego ciężkiego akumulatora wsadź jakiś mały i lekki (np. 5-10Ah AGM lub LiFePO4) , który będzie pełnił rolę obciążenia dla ładowarki .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TomaszG 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato Talento I Eura Mobil
Dołączył: 14 Lip 2015
Piwa: 2/4
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-03-05, 11:53   

Ok, dzięuję za informacje i opinie, teraz muszę zanurkować w kable i wymontować to całe ustrojstwo , i poszukać miejsca gdzie wpiąć się z zasilaczem. Tak , to prawda, że nie podaje napięcia bo aku totalnie rozładowany ten co na foto. Cały temat wziął się też stąd, że w sytuacji gdy mamy np zwarcie nagłe w akumulatorze, jakiś wybuch/ przenośnia oczywiście/ , gdzieś na kempingu, to jesteśmy bez napięcia 12 v własnie. Pozostaje tylko lampka nocna wpięta w gniazdko 230V zanim kupimy nowy aku. No nic, jeszcze raz dziękuję.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2025-03-05, 12:12   

TomaszG napisał/a:
Ok, dzięuję za informacje i opinie, teraz muszę zanurkować w kable i wymontować to całe ustrojstwo , i poszukać miejsca gdzie wpiąć się z zasilaczem

A nie prościej włożyć niewielki akumulator zamiast kloca? Choćby jakaś taniocha 40 Ah. Ładowarka będzie czytać napięcie, będziesz miał 12V z dotychczasowego układu i problem z głowy, skoro nie potrzebujesz dużo prądu z akumulatora.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
majsterus 
zaawansowany


Twój sprzęt: T5, Hymer S700
Dołączył: 04 Sie 2008
Otrzymał 14 piw(a)
Skąd: wielkopolskie
Wysłany: 2025-03-05, 20:10   

A po jakimś czasie pojawia się delikwent z postem.... Poprzedni właściciel usunął akumulator i zrobił pajęczynę w elektryce.... :) i następuje odkręcanie tematu :)

Wszelkiego typu przeróbki tego typu tylko szkodzą...i są przyczyną obniżenia ceny przy sprzedaży pojazdu.

Osobiście nie jestem zwolennikiem takich ingerencji, ponieważ jeżeli coś się usuwa to trzeba dać substytut, a nie liczyć na gniazdko w prądem, bo na parkingu na autostradzie gniazdka nie znajdziesz.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 27/127
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2025-03-05, 20:18   

Zawsze największą wadą używanego pojazdu jest jego poprzedni właściciel :haha: I jego pomysły :bajer
Da się ten beznadziejny pomysł wykonać ale nie mam sumienia aby podpowiadać takiemu druciarstwu.
Za mała bateryjka to także problem bo trochę prąd ładowania trza by ograniczyć inaczej te pewnie z 15A zabije szybko małego kwasa, już nie wspomnę co było by po uruchomieniu motorowni .
Niezależność zdawało się, że jest warta każdych pieniędzy ale nie dla wszystkich jak widać:)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
TomaszG 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato Talento I Eura Mobil
Dołączył: 14 Lip 2015
Piwa: 2/4
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-03-06, 07:59   

przemo.d napisał/a:

Niezależność zdawało się, że jest warta każdych pieniędzy ale nie dla wszystkich jak widać:)

Heh, może jestem z tych , co to lubią minimalizm? Są tacy co całe elektownie wiatrowo-słoneczne montują plus zestawy aku i szacun, wówczas duzo informacji i pytań można znależć w sieci, a mnie zaciekawił temat własnie odwrotny, ot i tyle. Pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TomaszG 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato Talento I Eura Mobil
Dołączył: 14 Lip 2015
Piwa: 2/4
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-03-09, 17:34   

Darson napisał/a:
Wynika z tego że ma uszkodzony akku?
Bo gdy podmieni, to działa .

Chce wyeliminować baterię z części mieszkalnej, ale mieć napięcie na instalacji mieszkalnej.
Czyli alternator i duuuużo paliwa.
I można stać nawet tydzień :bigok
Że też wcześniej nikt tego nie wymyślił :gwm
Poczekajmy, może jeszcze coś napisze :kawka:

A no napiszę, :) , właśnie dokładnie o to mi chodzi, z tym, że bez duuużo paliwa, wątpię, by komuś się to podobało, jednak klekot mimimo miłego dla ucha brzmienia, może być denerwujący na dłuuugo. Ale serio, w trzecim zdaniu Kolegi jest tzw qlou. 8-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/129
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2025-03-10, 18:00   

TomaszG, czekamy więc na postępy i rozwinięcie tematu.
Koledzy podpowiedzieli tyle, na ile mogli.
Reszta należy do Ciebie 😉
Powodzenia
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TomaszG 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato Talento I Eura Mobil
Dołączył: 14 Lip 2015
Piwa: 2/4
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-03-13, 12:14   

Ok, na pewno dam coś znac, jednak mało konkretów otrzymałem, ogólnikowo tylko ,że się da i można ale po co?. Heh, no nic to. :-/ . W wątku o EBL 99 , kolega też zarzucił pomysłem ,co by wywalić ustrojstwo i wstawić prostownik, więc ktośtam gdzieś boryka się z tym dylematem. :bigok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mikesz 
zaawansowany


Twój sprzęt: KNAUS BoxStar 600
Nazwa załogi: a Mi i Go.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lip 2012
Piwa: 16/68
Skąd: Warszawa Praga.poł
Wysłany: 2025-03-13, 18:50   

TomaszG napisał/a:
Ok, na pewno dam coś znac, jednak mało konkretów otrzymałem, ogólnikowo tylko ,że się da i można ale po co?. Heh, no nic to. :-/ . W wątku o EBL 99 , kolega też zarzucił pomysłem ,co by wywalić ustrojstwo i wstawić prostownik, więc ktośtam gdzieś boryka się z tym dylematem. :bigok

Pododawaj wszystkie odbiorniki względem prądu pobieranego ,jaki prąd ci wyjdzie plus 20 procent i kup transformator toroidalny z napięciem na wyjsciu ok 12v masz tu wzory do obliczenia tego napiecia.
Na kondensatorze filtrującym (nieobciążonym) będziesz miał:

Uc=Umax-Ud=Usk*1.41-Ud - dla układu z dzielonym uzwojeniem i dwoma diodami

Uc=Umax-2*Ud=Usk*1.41-2*Ud - dla układu Graetza.

Ud - spadek napięcia na diodzie prostowniczej

Najprosciej ;13V×√2=18,33V Zkondensatorem.

Umax, Usk - wartości szczytowa i skuteczna z transformatora

Przy obciążeniu pojawi się na kondensatorze składowa zmienna wynikająca z rozładowywania kondensatora przez obciążenie i okresowe doładowywanie z prostownika.
Uc - napięcie wyjściowe
1.41 czyli pierwiastek z 2 wynika ze stosunku wartości maksymalnej przebiegu (amplitudy) do wartości skutecznej przebiegu. Dla sinusoidy wynosi własnie \/2.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TomaszG 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato Talento I Eura Mobil
Dołączył: 14 Lip 2015
Piwa: 2/4
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-03-14, 08:14   

O,super, jest konkret, kilka kaw :kawka: , zarwane noce :diabelski_usmiech i obliczę!. Serio, dzięki! :kwiatki:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***