 |
|
|
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie. |
| Autor |
Wiadomość |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 542/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-11-16, 18:54
|
|
|
| Janusszr napisał/a: |
Tak, akumulator pobiera prąd, ale alternator musi ten prąd dostarczyć. |
I dostarcza go dokładnie tyle ile akumulator jest w stanie zaabsorbować i wynika to wprost z jego (akumulatora) rezystancji wewnętrznej.
| Janusszr napisał/a: | | DC-DC zabezpiecza alternator, instalację i BMS. |
Dokładnie po to powstały ładowarki DCDC, aby zabezpieczyć cały obwód ładowania bez względu na to co "wisi" po drugiej stronie alternatora , czy zwykły kwasiak czy AGM bez jakichkolwiek zabezpieczeń , gołe LiFePO4, czy LiFePO4 z lepszym czy gorszym BMS
Ładowarka DCDC poza zabezpieczeniem prądowym stabilizuje napięcie wyjściowe na stałym poziomie (umożliwiającym ładowanie) niezależnie od wartości napięcia alternatora (istotne w przypadku tzw."inteligentnych" alternatorów .
| Janusszr napisał/a: | | Ale ja nie znam prawa Ohma |
Cóż poradzę |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 542/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-11-16, 19:10
|
|
|
| prusiak napisał/a: |
2. Ładowanie podczas jazdy idzie chyba przez energoblok, tj. ogranicza prąd łądowania do 18A.
|
Ładowanie idzie na pewno przez energoblok (ze złącza B1 do B2) , natomiast energoblok nie ogranicza prądu sam , tylko raczej masz tam po drodze zainstalowaną ładowarkę DCDC (naprawdopodobniej ta ładowarka ma od razu w sobie wyjście zasilające dla lodówki absorpcyjnej) . Coś w tym stylu jak ta na załaczonym zdjęciu .
IMG_20251112_173451252.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 6 raz(y) 54,45 KB |
|
|
|
|
 |
Janusszr
Kombatant
Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Wrz 2016 Piwa: 97/95 Skąd: Suwałki
|
Wysłany: 2025-11-16, 19:28
|
|
|
| joko napisał/a: | | Janusszr napisał/a: |
Tak, akumulator pobiera prąd, ale alternator musi ten prąd dostarczyć. |
I dostarcza go dokładnie tyle ile akumulator jest w stanie zaabsorbować i wynika to wprost z jego (akumulatora) rezystancji wewnętrznej.
|
Proszę, jaka zmiana frontu.
Ciekawe, kto to napisał?: " To nie alternator dawał Ci 60A, tylko akumulator tyle pobierał ".
Ale ja nie znam prawa Ohma tak dobrze jak Ty Mistrzu.
Kiedyś, chyba przy temacie agregatów, ale może mylę się, radziłeś mi, aby w miejsce kwasa wstawić Lifepo4 i nic nie kombinować z instalacją. Posłuchałem Twojej rady. Dzięki niej każdego dnia przy wyjeździe na południe Europy przeżywałem stres, czy mi alternator wytrzyma duże obciążenie prądem + wysokie temperatury powietrza. Więc Mistrzu powstrzymaj się od krytycznych uwag jeżeli chodzi o moją skromną osobę. |
_________________ Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały. |
| Ostatnio zmieniony przez Janusszr 2025-11-16, 19:39, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
prusiak
zaawansowany

Twój sprzęt: Adria Sport A 660 SP
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2020 Piwa: 62/26 Skąd: Ostrołęka
|
Wysłany: 2025-11-16, 19:37
|
|
|
| joko napisał/a: | | prusiak napisał/a: |
2. Ładowanie podczas jazdy idzie chyba przez energoblok, tj. ogranicza prąd łądowania do 18A.
|
Ładowanie idzie na pewno przez energoblok (ze złącza B1 do B2) , natomiast energoblok nie ogranicza prądu sam , tylko raczej masz tam po drodze zainstalowaną ładowarkę DCDC (naprawdopodobniej ta ładowarka ma od razu w sobie wyjście zasilające dla lodówki absorpcyjnej) . Coś w tym stylu jak ta na załaczonym zdjęciu . |
Kurcze, nigdzie nie rzuciło mi sie w oko do tej pory tego typu urządzonko.
Raczej myślę, że nie ma i prąd ładowania ogranicza sam energoblok.
Na jakimś zagranicznym forum takie rozwiązanie znalazłem.. czyli dołożenie właśnie ładowarki DCDC i przekaźnika do ładowania LiFePo4..
Anschluss-Ladebooster-NE237_42768_432afd11.png
|
 |
| Plik ściągnięto 10 raz(y) 235,92 KB |
|
_________________ ---> :D <--- |
| |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 245/615 Skąd: z głębokiego buszu
|
Wysłany: 2025-11-16, 20:04
|
|
|
| Janusszr napisał/a: | | Dzięki niej każdego dnia przy wyjeździe na południe Europy przeżywałem stres, czy mi alternator wytrzyma duże obciążenie prądem + wysokie temperatury powietrza. |
I co, wytrzymał czy sopel? |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
Zaradek
stary wyga

Twój sprzęt: Peugeot Boxer PILOTE Pacific 65px
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2008 Piwa: 16/9 Skąd: P-ń
|
Wysłany: 2025-11-16, 20:28
|
|
|
| Janusszr napisał/a: |
Mógłbym ograniczyć prąd ładowania np. do tych Twoich 15A. I co to by dało? Przy rozładowanym Lifepo4 nawet tylko w 5% po odpaleniu silnika BMS odciąłby całkowicie ładowanie. Mówię o swojej instalacji i swoim energobloku który nie ma nic wspólnego z regulacją prądu ładowania. Nie wiem co tam masz u siebie. Ja u siebie miałem bez DC-DC 50-60A ładowania i gorące kable 10mm2. |
Gdybys ograniczyl prad ladowania to zamiast tych 50-60A pobieralby wlasnie tylko te 15A i takmi pradem by sie ladowal aku bez odcinania przez BMS.
Po to wlasnie jest ta funkcja w BMSie by mozna bylo dostosowac prady do istniejacej instalacji.
Screenshot_2025-11-16-19-26-39-526_com.gz.wattcycle.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 4 raz(y) 723,23 KB |
|
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 379/162 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2025-11-16, 20:43
|
|
|
| Zaradek napisał/a: | Gdybys ograniczyl prad ladowania to zamiast tych 50-60A pobieralby wlasnie tylko te 15A i takmi pradem by sie ladowal aku bez odcinania przez BMS.
Po to wlasnie jest ta funkcja w BMSie by mozna bylo dostosowac prady do istniejacej instalacji. |
Z tego co wiem i wspominał o tym niedawno joko to przy takim ustawieniu BMS wyłączy całkowicie ładowanie przy przekroczeniu 15A i po chwili włączy by znów wykryć przekroczenie więc ponownie wyłączy i tak w kółko. BMS w tym wypadku nie jest regulatorem prądu ładowania tylko rodzajem automatycznego ustawianego bezpiecznika. W niektórych można ustawiać czas do ponownego załączenia czyli można regulować częstość tej czkawki.
|
_________________
 |
| Ostatnio zmieniony przez Skwarek 2025-11-16, 20:49, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Zaradek
stary wyga

Twój sprzęt: Peugeot Boxer PILOTE Pacific 65px
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2008 Piwa: 16/9 Skąd: P-ń
|
Wysłany: 2025-11-16, 20:48
|
|
|
| Nie dane mi bylo tego przetestowac bo w zadnym przypadku prad nawet nie zblizyl sie do tych 15A. |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 379/162 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2025-11-16, 20:50
|
|
|
| Zaradek napisał/a: | | Nie dane mi bylo tego przetestowac bo w zadnym przypadku prad nawet nie zblizyl sie do tych 15A. |
To ustaw sobie BMS na 5A i poznasz to zjawisko. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Zaradek
stary wyga

Twój sprzęt: Peugeot Boxer PILOTE Pacific 65px
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2008 Piwa: 16/9 Skąd: P-ń
|
Wysłany: 2025-11-16, 20:57
|
|
|
Teraz mam naladowany na maksa ale nie omieszkam tego sprawdzic |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 542/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-11-16, 21:00
|
|
|
| Janusszr napisał/a: | | joko napisał/a: | | Janusszr napisał/a: |
Tak, akumulator pobiera prąd, ale alternator musi ten prąd dostarczyć. |
I dostarcza go dokładnie tyle ile akumulator jest w stanie zaabsorbować i wynika to wprost z jego (akumulatora) rezystancji wewnętrznej.
|
Proszę, jaka zmiana frontu.
Ciekawe, kto to napisał?: " To nie alternator dawał Ci 60A, tylko akumulator tyle pobierał ".
|
No weź nie manipuluj . Jaka zmiana frontu ?!?
Zdanie : " I dostarcza go dokładnie tyle ile akumulator jest w stanie zaabsorbować i wynika to wprost z jego (akumulatora) rezystancji wewnętrznej." mówi dokładnie o tym samym co zdanie : " To nie alternator dawał Ci 60A, tylko akumulator tyle pobierał"
| Janusszr napisał/a: |
Ale ja nie znam prawa Ohma |
To po co bierzesz się za dyskusję ?
| Janusszr napisał/a: |
Kiedyś, chyba przy temacie agregatów, ale może mylę się, radziłeś mi, aby w miejsce kwasa wstawić Lifepo4 i nic nie kombinować z instalacją. Posłuchałem Twojej rady. Dzięki niej każdego dnia przy wyjeździe na południe Europy przeżywałem stres, czy mi alternator wytrzyma duże obciążenie prądem + wysokie temperatury powietrza.
|
Posłuchałeś rady , ale nie zrozumiałeś tematu. Jakbyś zrozumiał i zrobił to z głową to poza samym kupnem i wymianą zastanowił byś się po pierwsze co kupić , aby było odpowiednie, a po drugie rozeznał byś się do czego to podłączasz i jak to w związku z tym ustawić.
To jest modelowy przykład na to , że nie warto na tym forum udzielać żadnych rad innym, bo jak nie ogarną to potem zwalą to na ciebie
| Janusszr napisał/a: |
Więc Mistrzu powstrzymaj się od krytycznych uwag jeżeli chodzi o moją skromną osobę. |
Ależ nie mam zamiaru się od niczego powstrzymywać do czasu aż przestaniesz dawać mi powód |
|
|
|
 |
Janusszr
Kombatant
Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Wrz 2016 Piwa: 97/95 Skąd: Suwałki
|
Wysłany: 2025-11-16, 21:15
|
|
|
| joko napisał/a: |
| Janusszr napisał/a: |
Ale ja nie znam prawa Ohma |
To po co bierzesz się za dyskusję ?
|
Gdybym napisał "Miszczu", to może zauważyłbyś ironię, Miszczu. Nauczyłem trzymać się z dala od Twoich forumowych porad. Tym bardziej, że jak zostaniesz przyłapany na pisaniu bzdur, to pięknie to potrafisz odwrócić, albo milczysz. Jesteś w tym prawdziwym mistrzem. Mistrzem manipulacji. |
_________________ Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały. |
| Ostatnio zmieniony przez Janusszr 2025-11-16, 21:34, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 542/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-11-16, 21:33
|
|
|
| prusiak napisał/a: | | joko napisał/a: | | prusiak napisał/a: |
2. Ładowanie podczas jazdy idzie chyba przez energoblok, tj. ogranicza prąd łądowania do 18A.
|
Ładowanie idzie na pewno przez energoblok (ze złącza B1 do B2) , natomiast energoblok nie ogranicza prądu sam , tylko raczej masz tam po drodze zainstalowaną ładowarkę DCDC (naprawdopodobniej ta ładowarka ma od razu w sobie wyjście zasilające dla lodówki absorpcyjnej) . Coś w tym stylu jak ta na załaczonym zdjęciu . |
Kurcze, nigdzie nie rzuciło mi sie w oko do tej pory tego typu urządzonko.
Raczej myślę, że nie ma i prąd ładowania ogranicza sam energoblok.
Na jakimś zagranicznym forum takie rozwiązanie znalazłem.. czyli dołożenie właśnie ładowarki DCDC i przekaźnika do ładowania LiFePo4.. |
Z tego co widzę to ten schemat przedstawia rozwiązanie załączania zasilania lodówki przez alternator w instalacjach które nie miały oryginalnie ładowarki DCDC.
Robię teraz coś podobnego właśnie z zastosowaniem DCDC Orion od Victrona . Oryginalnie kamper z fabryki wyjechał z tym DCDC, które załączyłem w poprzednim poście i tu na dole. To jest Booster firmy Dolphin i on poza samym DCDC ma obwód załączania lodówki już w sobie .
Ponieważ buduję teraz mocny moduł zasilania złożony z LiFePO4 314 Ah/ 24V i Inwertera Multiplus II 24V/3000W to to oryginalne DCDC musiało wylecieć (bo jest na 12 a nie 24V) . Teraz DCDC bedzie 12/24 i ten obwód załączania lodówki musiałem dorobić (przekażnik załączany przez D+ )
Może faktycznie masz to ograniczenie prądowe w elektrobloku , ale nie słyszałem o takim rozwiązaniu . W starych kamperach DCDC nie montowali i tam elektroblok przełączał tylko z B1 na B2 bez ograniczenia prądowego , a w nowych jak dają DCDC to właśnie takie rozwiązania jak ten Dolphin Booster .
A jaki masz ten elektroblok , może typ, model coś nam więcej powie ?
IMG_20251115_165857646_HDR.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 9 raz(y) 92,94 KB |
IMG_20251113_155459786_HDR.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 7 raz(y) 86,2 KB |
IMG_20251112_173130749.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 4 raz(y) 41,04 KB |
|
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 542/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-11-16, 21:45
|
|
|
| Janusszr napisał/a: | | Nauczyłem trzymać się z dala od Twoich forumowych porad. |
I tego się trzymaj ...... tym bardziej że jeśli już jakieś daję to w żadnym wypadku nie z myślą o Tobie |
|
|
|
 |
prusiak
zaawansowany

Twój sprzęt: Adria Sport A 660 SP
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2020 Piwa: 62/26 Skąd: Ostrołęka
|
Wysłany: 2025-11-16, 21:52
|
|
|
| joko napisał/a: | | A jaki masz ten elektroblok , może typ, model coś nam więcej powie ? |
No właśnie taki jak na podanym przeze mnie schemacie. Cała nazwa to "Nordelettronica NE237" |
_________________ ---> :D <--- |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|