Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Skrzynia 5 zamiast 4 w "kaczce"?
Autor Wiadomość
TomekW 
weteran


Twój sprzęt: Hymermobil 650 '79
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Mar 2007
Piwa: 28/5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-06-06, 00:50   Skrzynia 5 zamiast 4 w "kaczce"?

Temat powraca do mnie jak bumerang...
Coraz poważniej zastanawiam się nad wymianą w naszym kamperku (podwozie MB 307D) 4-biegowej skrzyni na 5-biegową. Nie chodzi mi bynajmniej o podniesienie prędkości, raczej o obniżenie obrotów (a co za tym idzie, zmniejszenie hałasu i zużycia paliwa).

Jak już zdążyłem się zorientować, w 307D były montowane 5-tki, ale bez nadbiegu (typ skrzyni G1/18-5/6,15 - ozn. konstrukcji 711.11). W poźniejszych 308D/310D zakładali skrzynie z nadbiegiem G1/18-5/4,69 - ozn. konstrukcji 711.1. Nasza 4-ka ma typ G1/17-4/4,62 - ozn. konstrukcji 711.200.

W związku z powyższym nasuwa się pytanie o kompatybilność tych skrzyni. Przypuszczam, że inna będzie długość (krótszy wał napędowy), ale co z mocowaniem do silnika? Nasz 2400D OM616 ma rozrusznik z przeciwnej strony, niż 2300D OM601 z 308-ki. Czy da się przełożyć obudowę sprzęgła? Samo sprzęgło powinno pasować, wg instrukcji ma ten sam typ.

Będę wdzięczny za wszelką pomoc! :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Krzysztof 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen C25 Hymer 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Sty 2007
Piwa: 2/3
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2009-06-07, 11:06   

Postaram się jak tylko znzjdę czas dokładnie opisać dokonanie takiej zmiany.
Zmieniać warto na 100% głośność 4-70km/h=5-90km/h[/fade]
_________________
Grażyna i Krzysztof
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1201
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-07, 11:09   

ja rowniez rozwarzam zamiane skrzyni biego z 4 na 5
_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
martes 
weteran
"Miła Karawana"

Twój sprzęt: baz campera
Dołączył: 28 Mar 2007
Piwa: 7/4
Skąd: z Warki/Warszawki
Wysłany: 2009-06-07, 11:18   

Ja też o tym myślałem , doradzanio mi równięż zmianę mostu na szybszy , lub włożenie większego silnika ... Co o tym sądzicie ?
_________________
MARTESIK...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1201
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-07, 11:48   

znalazlem takowa na allego numer aukcji http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=648300777 w warszawie
_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
martes 
weteran
"Miła Karawana"

Twój sprzęt: baz campera
Dołączył: 28 Mar 2007
Piwa: 7/4
Skąd: z Warki/Warszawki
Wysłany: 2009-06-07, 11:53   

Skorpion mogę polecić tę firmę kupiłem już kiedyś u nich tylny most do 208 i wszystko było super a most szybszy o 30 km ...
_________________
MARTESIK...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1201
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-07, 11:55   

a czy wal tez musialbym wymienic oraz most??
_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Krzysztof 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen C25 Hymer 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Sty 2007
Piwa: 2/3
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2009-06-07, 13:07   

Przy wymianie skrzyni potrzebne będzie:

1. Wał - może być wymiana tylko przedniej części - łączenie ze skrzynią ( śruby trzeba wymienić na M 10 )
2. Podpora skrzyni wymaga przeróbek.
3. Obudowa sprzęgła pozostaje ze skrzyni czterobiegowej.
4. Tarcza sprzęgła pasuje, lecz może wystąpić głośna praca na wolnych obrotach. Wymiana tarczy na orginalną Mercedesa z pływającym wielowypustem w który wchodzi wałek sprzegłowy likwiduje tą dolegliwość.
5. Wybierak skrzyni biegów z drążkiem - do wymiany
6. Skrzynia biegów z nadbiegiem.

W razie niejasności dzwońcie 602 292 818.
_________________
Grażyna i Krzysztof
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1201
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-07, 13:12   

dzieki za informacje :spoko
_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TomekW 
weteran


Twój sprzęt: Hymermobil 650 '79
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Mar 2007
Piwa: 28/5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-06-07, 19:18   

Ode mnie też podziękowania! Nie pierwszy raz okazuje się,że pomoc z CT jest najszybsza i najskuteczniejsza :ok

Jeszcze tylko jedno pytanie:
Krzysztof napisał/a:
Podpora skrzyni wymaga przeróbek.

Jaki jest zakres tych przeróbek i czy wymaga to ingerencji w ramę?

Trochę się zmartwiłem tym sprzęgłem, dopiero wymieniałem cały komplet...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Krzysztof 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen C25 Hymer 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Sty 2007
Piwa: 2/3
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2009-06-07, 21:38   

Po przesunięciu podpory z poduszką do tyłu,pierwszy otwór w podporze pasuje w drugi w
ramie, liczac od przodu pojazdu,pozostaje wywiercenie w ramie jednego otworu.
Tą samą czynność należy wykonać po drugiej stronie.
Wymiana dotyczy tylko tarczy (za tarczę w 2007 płaciłem 250zł.
_________________
Grażyna i Krzysztof
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TomekW 
weteran


Twój sprzęt: Hymermobil 650 '79
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Mar 2007
Piwa: 28/5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-06-09, 19:28   

Właśnie uczyniłem drugi krok w kierunku upgrade'u kamperka: zanabyłem odpowiednią skrzynię. Szukałem daleko, a znalazłem... 9 km od domu :mrgreen:
Teraz kolej na mechanika. Mam umówionego speca od mercedesów, przełoży ją w przyszłym tygodniu.

Zastanawiam się nad jednym: czy przełożenie szybkościomierza będzie zgodne? Skrzynia najprawdopodobniej pochodzi z 410D, a one miały wolniejszy most...
Przy okazji zrobię jeszcze jeden drobiazg: automat światła wstecznego. Stare "kaczki" go nie miały, a światło włączało się... ręcznie!

EDIT: wskazania szybkościomierza powinny być OK, przekładnia napędzająca wałek szybkościomierza w każdej skrzyni jest taka sama, to licznik jest dedykowany do odpowiedniego przełożenia tylnego mostu (parametr podany na tarczy szybkościomierza).
Ostatnio zmieniony przez TomekW 2009-06-11, 00:04, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1201
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-09, 21:07   

W moim kampiorku jest normalnie wlacznik cofania gdy wlaczam bieg to swieci siue swiatlo cofania .Ja dolozylem do kompletu zdublowane swiatla pozycja stop i kierunki.I chyba nie zdecyduje sie na wymiane skrzyni biegow .Choc znalazlem skrzynie "5" i calkowity koszt wymiany zamknol by sie w kwocie 2000zl czyli skrzynia,przystawka, przednia czesc walu,lewarek i mocowanie .Czas wymiany jeden dzien ale za ten koszt moge nabyc przedsionek wiec chyba zrezygnuje z wymiany skrzyni :diabelski_usmiech :diabelski_usmiech :spoko
_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TomekW 
weteran


Twój sprzęt: Hymermobil 650 '79
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Mar 2007
Piwa: 28/5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-06-18, 21:33   

Ogłaszam koniec akcji. Operacja się udała, pacjent czuje się dobrze! :szeroki_usmiech

A oto lista czynności:
- wymiana skrzyni z wybierakiem i dźwignią biegów
- przeróbka podpory skrzyni
- skrócenie przedniej części wału napędowego (nie udało się znaleźć odpowiedniej długości)
- wymiana linki szybkościomierza (najpierw muszę kupić)

Koszty:
- skrzynia biegów z wybierakiem: 1000 zł
- robocizna (w tym skrócenie wału i wymiana wężyków nadmiarowych wtrysków - przy okazji): 350 zł
- linka szybkościomierza - ? (ok. 50-70 zł)

Przydatność tej przeróbki wyjdzie w praniu (czyt. w trasie). Jak na razie poprawa jest zauważalna, ale nie zmierzona (nie działa szybkościomierz).
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
jacekiagatka 
weteran


Twój sprzęt: HYMER 2.8 jtd
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 24 Mar 2008
Piwa: 9/3
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-06-19, 01:37   

wymieniałem w poprzednim kamperze, najpierw silnik na 3.o potem skrzynię biegów a potem.... odpadły mi koła drobiazg 4 razy
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***