Skrzynia 5 zamiast 4 w "kaczce"? |
Autor |
Wiadomość |
TomekW
weteran
Twój sprzęt: Hymermobil 650 '79
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Mar 2007 Piwa: 28/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2009-06-06, 00:50 Skrzynia 5 zamiast 4 w "kaczce"?
|
|
|
Temat powraca do mnie jak bumerang...
Coraz poważniej zastanawiam się nad wymianą w naszym kamperku (podwozie MB 307D) 4-biegowej skrzyni na 5-biegową. Nie chodzi mi bynajmniej o podniesienie prędkości, raczej o obniżenie obrotów (a co za tym idzie, zmniejszenie hałasu i zużycia paliwa).
Jak już zdążyłem się zorientować, w 307D były montowane 5-tki, ale bez nadbiegu (typ skrzyni G1/18-5/6,15 - ozn. konstrukcji 711.11). W poźniejszych 308D/310D zakładali skrzynie z nadbiegiem G1/18-5/4,69 - ozn. konstrukcji 711.1. Nasza 4-ka ma typ G1/17-4/4,62 - ozn. konstrukcji 711.200.
W związku z powyższym nasuwa się pytanie o kompatybilność tych skrzyni. Przypuszczam, że inna będzie długość (krótszy wał napędowy), ale co z mocowaniem do silnika? Nasz 2400D OM616 ma rozrusznik z przeciwnej strony, niż 2300D OM601 z 308-ki. Czy da się przełożyć obudowę sprzęgła? Samo sprzęgło powinno pasować, wg instrukcji ma ten sam typ.
Będę wdzięczny za wszelką pomoc! |
|
|
|
|
Krzysztof
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen C25 Hymer 650
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Sty 2007 Piwa: 2/3 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2009-06-07, 11:06
|
|
|
Postaram się jak tylko znzjdę czas dokładnie opisać dokonanie takiej zmiany.
Zmieniać warto na 100% głośność 4-70km/h=5-90km/h[/fade] |
_________________ Grażyna i Krzysztof |
|
|
|
|
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 228/1201 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2009-06-07, 11:09
|
|
|
ja rowniez rozwarzam zamiane skrzyni biego z 4 na 5 |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
|
|
|
|
|
martes
weteran "Miła Karawana"
Twój sprzęt: baz campera
Dołączył: 28 Mar 2007 Piwa: 7/4 Skąd: z Warki/Warszawki
|
Wysłany: 2009-06-07, 11:18
|
|
|
Ja też o tym myślałem , doradzanio mi równięż zmianę mostu na szybszy , lub włożenie większego silnika ... Co o tym sądzicie ? |
_________________ MARTESIK...
|
|
|
|
|
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 228/1201 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
martes
weteran "Miła Karawana"
Twój sprzęt: baz campera
Dołączył: 28 Mar 2007 Piwa: 7/4 Skąd: z Warki/Warszawki
|
Wysłany: 2009-06-07, 11:53
|
|
|
Skorpion mogę polecić tę firmę kupiłem już kiedyś u nich tylny most do 208 i wszystko było super a most szybszy o 30 km ... |
_________________ MARTESIK...
|
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 228/1201 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2009-06-07, 11:55
|
|
|
a czy wal tez musialbym wymienic oraz most?? |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
|
|
|
|
|
Krzysztof
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen C25 Hymer 650
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Sty 2007 Piwa: 2/3 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2009-06-07, 13:07
|
|
|
Przy wymianie skrzyni potrzebne będzie:
1. Wał - może być wymiana tylko przedniej części - łączenie ze skrzynią ( śruby trzeba wymienić na M 10 )
2. Podpora skrzyni wymaga przeróbek.
3. Obudowa sprzęgła pozostaje ze skrzyni czterobiegowej.
4. Tarcza sprzęgła pasuje, lecz może wystąpić głośna praca na wolnych obrotach. Wymiana tarczy na orginalną Mercedesa z pływającym wielowypustem w który wchodzi wałek sprzegłowy likwiduje tą dolegliwość.
5. Wybierak skrzyni biegów z drążkiem - do wymiany
6. Skrzynia biegów z nadbiegiem.
W razie niejasności dzwońcie 602 292 818. |
_________________ Grażyna i Krzysztof |
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 228/1201 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2009-06-07, 13:12
|
|
|
dzieki za informacje |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
|
|
|
|
|
TomekW
weteran
Twój sprzęt: Hymermobil 650 '79
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Mar 2007 Piwa: 28/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2009-06-07, 19:18
|
|
|
Ode mnie też podziękowania! Nie pierwszy raz okazuje się,że pomoc z CT jest najszybsza i najskuteczniejsza
Jeszcze tylko jedno pytanie:
Krzysztof napisał/a: | Podpora skrzyni wymaga przeróbek. |
Jaki jest zakres tych przeróbek i czy wymaga to ingerencji w ramę?
Trochę się zmartwiłem tym sprzęgłem, dopiero wymieniałem cały komplet... |
|
|
|
|
Krzysztof
trochę już popisał
Twój sprzęt: Citroen C25 Hymer 650
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Sty 2007 Piwa: 2/3 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2009-06-07, 21:38
|
|
|
Po przesunięciu podpory z poduszką do tyłu,pierwszy otwór w podporze pasuje w drugi w
ramie, liczac od przodu pojazdu,pozostaje wywiercenie w ramie jednego otworu.
Tą samą czynność należy wykonać po drugiej stronie.
Wymiana dotyczy tylko tarczy (za tarczę w 2007 płaciłem 250zł. |
_________________ Grażyna i Krzysztof |
|
|
|
|
TomekW
weteran
Twój sprzęt: Hymermobil 650 '79
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Mar 2007 Piwa: 28/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2009-06-09, 19:28
|
|
|
Właśnie uczyniłem drugi krok w kierunku upgrade'u kamperka: zanabyłem odpowiednią skrzynię. Szukałem daleko, a znalazłem... 9 km od domu
Teraz kolej na mechanika. Mam umówionego speca od mercedesów, przełoży ją w przyszłym tygodniu.
Zastanawiam się nad jednym: czy przełożenie szybkościomierza będzie zgodne? Skrzynia najprawdopodobniej pochodzi z 410D, a one miały wolniejszy most...
Przy okazji zrobię jeszcze jeden drobiazg: automat światła wstecznego. Stare "kaczki" go nie miały, a światło włączało się... ręcznie!
EDIT: wskazania szybkościomierza powinny być OK, przekładnia napędzająca wałek szybkościomierza w każdej skrzyni jest taka sama, to licznik jest dedykowany do odpowiedniego przełożenia tylnego mostu (parametr podany na tarczy szybkościomierza). |
Ostatnio zmieniony przez TomekW 2009-06-11, 00:04, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 228/1201 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2009-06-09, 21:07
|
|
|
W moim kampiorku jest normalnie wlacznik cofania gdy wlaczam bieg to swieci siue swiatlo cofania .Ja dolozylem do kompletu zdublowane swiatla pozycja stop i kierunki.I chyba nie zdecyduje sie na wymiane skrzyni biegow .Choc znalazlem skrzynie "5" i calkowity koszt wymiany zamknol by sie w kwocie 2000zl czyli skrzynia,przystawka, przednia czesc walu,lewarek i mocowanie .Czas wymiany jeden dzien ale za ten koszt moge nabyc przedsionek wiec chyba zrezygnuje z wymiany skrzyni |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
|
|
|
|
|
TomekW
weteran
Twój sprzęt: Hymermobil 650 '79
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Mar 2007 Piwa: 28/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2009-06-18, 21:33
|
|
|
Ogłaszam koniec akcji. Operacja się udała, pacjent czuje się dobrze!
A oto lista czynności:
- wymiana skrzyni z wybierakiem i dźwignią biegów
- przeróbka podpory skrzyni
- skrócenie przedniej części wału napędowego (nie udało się znaleźć odpowiedniej długości)
- wymiana linki szybkościomierza (najpierw muszę kupić)
Koszty:
- skrzynia biegów z wybierakiem: 1000 zł
- robocizna (w tym skrócenie wału i wymiana wężyków nadmiarowych wtrysków - przy okazji): 350 zł
- linka szybkościomierza - ? (ok. 50-70 zł)
Przydatność tej przeróbki wyjdzie w praniu (czyt. w trasie). Jak na razie poprawa jest zauważalna, ale nie zmierzona (nie działa szybkościomierz). |
|
|
|
|
jacekiagatka
weteran
Twój sprzęt: HYMER 2.8 jtd
Pomógł: 3 razy Dołączył: 24 Mar 2008 Piwa: 9/3 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2009-06-19, 01:37
|
|
|
wymieniałem w poprzednim kamperze, najpierw silnik na 3.o potem skrzynię biegów a potem.... odpadły mi koła drobiazg 4 razy |
|
|
|
|
|