Wymiana elektrozaworu na manualny |
Autor |
Wiadomość |
Pedrinho
początkujący forumowicz

Dołączył: 24 Lip 2015
|
Wysłany: 2015-12-18, 22:52 Wymiana elektrozaworu na manualny
|
|
|
Witam,
A więc mam w swojej zabudowie zbiornik lpg do zasilania kuchenki, wody i ogrzewania. Niestety dopiero z tego właśnie forum dowiedziałem się że elektorzawór ma ciągły pobór prądu. Jako że zużycie chcę ograniczyć do minimum chciałbym ten zawór zastąpić manulanym. Czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć czy w wielozaworze w zbiorniku da się wymienić pojedyńczy zawór czy potrzebny mi będzie nowy wielozawór?
Pozdrawiam.
P1020490.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 4724 raz(y) 41,46 KB |
|
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2015-12-18, 23:26
|
|
|
Najprościej to magnes zamiast cewki. Zakładasz magnes-zawór otwarty. Zdejmujesz-zawór zamknięty |
|
|
|
 |
Pedrinho
początkujący forumowicz

Dołączył: 24 Lip 2015
|
Wysłany: 2015-12-19, 00:02
|
|
|
Na bank? Potrzebuje coś przerabiać rozkręcać czy wystarczy magnes na zawór przyczepić? |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-12-19, 00:24
|
|
|
Fajniusi taki zbiornik. Też pewnie taki samochodowy wrzucę.
Czy elektrozawór służący do odcinania fazy ciekłej spełnia swoją rolę na przerobionym zbiorniku do fazy lotnej? Chodzi o szczelność po zamknięciu. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
Pedrinho
początkujący forumowicz

Dołączył: 24 Lip 2015
|
Wysłany: 2015-12-19, 00:31
|
|
|
toscaner napisał/a: | Fajniusi taki zbiornik. Też pewnie taki samochodowy wrzucę.
Czy elektrozawór służący do odcinania fazy ciekłej spełnia swoją rolę na przerobionym zbiorniku do fazy lotnej? Chodzi o szczelność po zamknięciu. |
Robiłem test szczelności po zainstalowaniu całej instalacji gazowej i wszystko było szczelne. Więc wstępnie odpowiem że tak. Natomiast nie przeszedł jeszcze "road test" |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-12-19, 00:35
|
|
|
A ja na dniach chyba też wlazę pod auto i popatrzę gdzie by tam upchać jakiś mały zbiorniczek LPG. Czas wywalić butlę z szafki w środku. Przy ilości jaką zużywamy, to w razie ujemnych temperatur, prędzej się ociepli niż wypalimy cały propan. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2015-12-19, 10:57
|
|
|
Pedrinho napisał/a: | Na bank? Potrzebuje coś przerabiać rozkręcać czy wystarczy magnes na zawór przyczepić? |
Banki też okradają Zobacz jaka jest konstrukcja zaworu, a sam sobie odpowiesz na to pytanie
Butla będzie szczelna przy fazie lotnej, jak i ciekłej tak samo. |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-12-19, 11:22
|
|
|
Butla, butlą, ktoś mi mówił (z forum), że elektrozawór nie będzie szczelny dla fazy lotnej. Czy pisał, gdy z 1,5 roku temu sam planowałem wrzucać butlę. Do dziś tego nie zweryfikowałem, więc po prostu dopytywałem. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2015-12-19, 11:43
|
|
|
Kiedyś wymontowałem od siebie z auta butlę. Położyłem ją odwrotnie, aby nie uszkodził się zawór. Ostatnio ją przewracałem i nadal jest gaz. Przy okazji, zobaczyłem że jest nie zakręcona ręcznie Więc nie wiem czemu ma lotnej nie trzymać, jak u mnie utrzymał. Dodatkowo masz zawór ręczny, który możesz sobie zakręcić kiedy chcesz.
EDYTA: Zapomniałem napisać. Te kiedyś, to około 8 lat |
|
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/193 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2015-12-19, 12:20
|
|
|
Co prawda mam butlę pod autem, ale wygląda na starą, to też
mam zamiar zastosowania takiej butli od napędu aut - oczywiście przerobionej.
Pozwolę sobię wtrącić odrobinę swojej koncepcji w temacie elektrozaworu.
Ostrzegam że robicie to w domku na własną odpowiedzialność...
Ponieważ elektrozawór w tym miejscu, czyli pod samochodem, jest rzeczą za-iście
wygodną to mam zamiar poeksperymentować ze zmniejszeniem
ilości prądu potrzebnym do utrzymywania zaworu otwartym.
Ten elektrozawór jest generalnie przeznaczony do otwierania gazu podczas pracy silnika,
więc nikt specjalnie nie potrzebował zmieniać ilości energii jaka jest potrzebna do utrzymywania w otwarciu, a 11Watt jest dla silnika niezauważalne.
Ma być otwarty jak poda się prąd i ma być stabilny przy wstrząsach,.
Natomiast w przypadku campera można by pomyśleć o zoptymalizowaniu
ilości prądu potrzebnej do podtrzymania (!) zaworu, zresztą tak jest w przypadku elektromagnesu rozrusznika,
albo zaworka gazu w bojlerze trumy. Zauważ, że w takiej trumie do zaworu też dochodzą trzy kabelki.
Zamierzam nawinąć uzwojenie w dwóch częściach, lub dowinąć do istniejącej cewki
(o ile jej konstrukcja na to pozwala) dodatkowych zwojów.
Ja optowałbym za nawinięciem cewki od początku. I tu też mozliwe są dwie koncepcje.
1. pierwszy zwój grubszy i właczany na chwilę, a następnie pracuje w szeregu z uzwojeniem podtrzymującym. i tu właściwie cały uklad sterujący sprowadzi się do przekażniczka z jednym stykiem NO i dobranego kondensatorka (strzelam że 470uF).
Sensu jakiegoś skomplikowanego układu elektronicznego nie widzę.
Załączony rysunek pierwszy (jak się uda... )
2. druga koncepcja to dwie cewki identyczne nawinięte razem, na chwilę pracujące równolegle a następnie szeregowo. Tu już byłby potrzebny przekażnić ze stykami przełączającymi - załaczam jako rysunek drugi i trzeci.
...
wykasowałem trochę bzdurek (sorki - błąd myślowy)
...
Jeszcze mam 3cia koncepcje jakby zawiodła zmiana cewki - bistabilny (dwustanowy) przełącznik - np siłownik zamka centralnego, który manipuluje w odpowiedni sposób magnesem. W tym przypadku prąd byłby pobierany tylko w momencie przełączania
stanu zaworu, ale potrzebowalibyśmy dodatkowy przewodzik informujący nas o stanie zaworu.
W konstrukcje zaworu, ze zrozumiałych względów, nie mam zamiaru ingerować.
Natomiast są to tylko przemyślenia i nie zdążyłem ich jeszcze dopracować, ale, cóż,
chyba zakupię taki zawór i zrobię to na stole, póki "sroga" zima za oknem...
pozdrawiam
cewkaRznUzw.JPG jak w trumie i przy rozruszniku - różne uzwojenia |
 |
Plik ściągnięto 4635 raz(y) 54,03 KB |
sterowUzwojen.JPG sterowanie dwoma identycznymi uzwojeniami |
 |
Plik ściągnięto 4635 raz(y) 53,2 KB |
cewkaDwaIdentUzw.JPG rys2 - dwa uzwojenia identyczne |
 |
Plik ściągnięto 45 raz(y) 73,15 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez robba 2015-12-22, 21:33, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-12-19, 12:29
|
|
|
Można zamiast bawić się w dobieranie zwojów i nawijanie cewek, zastosować regulator (ściemniacz PWM) do ledów. Po prostu załączamy i "ściemniamy" aż do momentu puszczenia elektrozaworu. Mierzymy wartość potencjometru i wstawiamy stały rezystor.
Start - pełna moc, podtrzymanie - ta dobrana. I to wszystko. Tanio, szybko i każdy zrobi bez grzebania przy butli.
Pytanie tylko, ile na tym oszczędzi? |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/193 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2015-12-19, 12:47
|
|
|
eeee....
skasowałem ten post, bo trochę nie do końca przemyślałem...
Jednak z regulatorem napięcia jak proponował Toscaner będzie to samo,
ale pod warunkiem że będzie bardzo dobrej jakości impulsowy
zasilacz bez tętnień na wyjściu, więc nadal podwójna cewka wydaje mi się lepszym rozwiązaniem, ale w obliczeniach był mały błąd...
mea culpa |
Ostatnio zmieniony przez robba 2015-12-22, 21:31, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/193 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2015-12-19, 12:58
|
|
|
ale jak najbardziej pierwszym krokiem byłoby ustalenie przy jakim prądzie nam odpuszcza zawór.
I tak jak piszesz sprawdzić za pomocą regulatora. Dodatkowo sprawdzić jaki prąd jest nam potrzebny
do otwarcia zaworu... dzięki tym danym możemy ustalić ilość zwojów na początek
naszego eksperymentu |
|
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-12-19, 13:09
|
|
|
Bardziej miałem na myśli taki regulator, który nie obniża napięcia, a zmniejsza wypełnienie. Może faktycznie taki od ledów tylko obniża. Nie chciało mi się testować. Gdzieś mam, to na dniach sprawdzę.
Może na 555 coś zdiełać.
No ale rób, jak masz pod ręką. To tylko alternatywna opcja, do nawijania i wiadomo, że do przedyskutowania. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
|