Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zabudowa Pilote, brak ładowania z alternetora
Autor Wiadomość
Budyń- 
początkujący forumowicz

Dołączył: 24 Sty 2020
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Sulechów
Wysłany: 2020-04-27, 22:52   Zabudowa Pilote, brak ładowania z alternetora

Witam forumowiczów
Jak w temacie, w zeszłym roku na wyjeździe przestało ładować baterie w części mieszkalnej, awaryjnie spiąłem na krótko i jakoś tam było. Czas naprawić usterkę, dobrałem się do "spagetti" i napotkałem 2 problemy. Separator SCHEIBERa i tutaj wygląda że wszystko jest podłączone zgodnie z instalacją



Problem znika gdy nacisnę przekaźnik zaznaczony zielonym markerem, to znaczy załącza ładowanie na kilka-kilkadziesiąt sekund i się rozłącza. Docisnę ponownie i znów załączy na jakiś czas i rozłącza



Nie wiem czy to wina instalacji, czy separatora. Sam separator jest nierozbieralny, ale może są jakieś sposoby.
Obok separatora jest takie ustrojstwo i nie wiem do czego może służyć. Proszę o podpowiedź.



Czerwone kable są podłączone do akumulatorów, jeden kabel do pierwszego aku, drugi do drugiego aku, czarny kabelek to masa. Trochę niezgrabny ten opis, ale wiadomo o co chodzi.
W chwili gdy separator załącza ładowanie zabudowy, przekaźnik "sicret boxa" przełącza, jakby spinał oba aku zabudowy równolegle.

InkedIMG_20200427_172939_LI.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 1,95 MB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 223/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2020-04-27, 23:39   

Duże prawdopodobieństwo że masz zimne luty na przekaźniku. Ja bym to wywalił i dał przekaźnik na D+, lub np Cyrixa 120.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Budyń- 
początkujący forumowicz

Dołączył: 24 Sty 2020
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Sulechów
Wysłany: 2020-04-28, 00:11   

Rozważam taką możliwość, ale ten separator steruje również lodówką i musiał bym to jakoś ogarnąć. No i jeszcze muszę ustalić zadanie czarnego boxa.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
OldPiernik 
stary wyga


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Gru 2008
Piwa: 50/19
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-04-28, 08:19   

Jakie masz napięcia na akumulatorach?
A jak odłączysz brązowy (od lodówki) i cienki czerwony kabel (ten na górze) to pracuje normalnie?
Do czego podłączone sa dwa czerwone przewody z tego czarnego pudełka? Ma ono jakąś nazwę lub symbol?
_________________
Życie jest za krótkie na siedzenie w domu i zazdroszczenie innym.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
OldPiernik 
stary wyga


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Gru 2008
Piwa: 50/19
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-04-28, 08:23   

I jeszcze jedno.
Cytuję z instrukcji:

. jeśli akumulatory są ładowane z alternatora: najpierw ładuje się akumulator główny. Gdy jego napięcie osiągnie 13,6 V ± 0,1 V.
akumulator pomocniczy jest automatycznie podłączony równolegle.
_________________
Życie jest za krótkie na siedzenie w domu i zazdroszczenie innym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Budyń- 
początkujący forumowicz

Dołączył: 24 Sty 2020
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Sulechów
Wysłany: 2020-05-09, 12:50   

Przepraszam za brak aktywności, ale byłem w delegacji, a nie mogłem się zalogować z telefonu, coś tam nie zagrało.

"A jak odłączysz brązowy (od lodówki) i cienki czerwony kabel (ten na górze) to pracuje normalnie?"
Sprawdzę :-)

"Do czego podłączone sa dwa czerwone przewody..."
W Budyniu są trzy baterie, jedna na silnik i dwie na część mieszkalną. No i z tego pudełka kable łączą się z tymi aku z zabudowy, jeden do jednego, drugi do drugiego. Na tym pudełku nie na żadnego opisu, ale wygląda to jakby blackbox miał za zadanie separować od siebie baterie i łączyć równolegle podczas ładowania, ale póki co to tylko teoria.

"I jeszcze jedno... ...utomatycznie podłączony równolegle."
No tak, to wiem i tak to funkcjonowało przed awarią.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Budyń- 
początkujący forumowicz

Dołączył: 24 Sty 2020
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Sulechów
Wysłany: 2020-05-09, 16:32   

Testy przeprowadzone.
Silnik chodził ponad pół godziny, kable od lodówki (czerwony i brązowy) odłączone i nic się nie zmieniło. Przy odłączaniu czerwonego cienkiego przewodu pyka przekaźnik pod grubymi czerwonymi przewodami, ale napięcie nigdzie nie pojawia się, ani nie znika.
Czarne pudełko to taki separator, który sprawia że aku zabudowy ładują się razem, ale rozładowywują osobno (chyba).
Ogólnie, to chyba coś jest namieszane, bo aku zab 1 jest podłączony do zasilania 230V, a aku zab 2 zasila całą część mieszkalną i po jego odłączeniu następuje zanik zasilania, mimo że aku zab 1 jest podpięty.
Wygląda na to że separator Scheibera jest do wywalenia i zastąpię go Cyrixem jak zaproponował Gewehr, tylko nie jestem pewien czy obecny sposób podłączenia jest prawidłowy. No i jeszcze jest kwestia podłączenia lodówki 12V, ale to chyba nie będzie kłopot.

Załączę schemat podłączenia akumulatorów i proszę o ocenę czy instalacja jest poprawna





  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2020-05-09, 17:34   

Dziwnie to jest zrobione. Według mnie separator powinien być pomiędzy aku silnikowym, a połączonymi równolegle akumulatorami zabudowy. Przetwornica powinna pobierać prąd z obu akumulatorów zabudowy, dzięki temu mniejszy prąd będzie pobierany z pojedyńczego akumulatora. Tak samo instalacja 12V. nie rozumiem co producent tego układu miał na myśli rozdzielając te dwa akumulatory pokładowe.W tym układzie każdy akumulator jest rozładowywany w innym stopniu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 223/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2020-05-09, 18:03   

Nie mam czasu zbytnio się zagłebić, ale powinno być podłączone tak. Akumulator rozruchowy-bezpiecznik-separator(np. Cyrix)-bezpiecnik-akumulatory pokładowe. Akumulatory pokładowe powinny być połączone równolegle, bez jakiś dziwnych separacji. Podłączenie lodówki zrobisz zamiast tego badziewia, przekaźnikiem 120A podłączonym do rozruchowego, a sterowanym D+. Przy dwóch akumulatorach zabudowy, wskazane jest podłączenie krzyżowe. Tzn. odbiorniki dajesz do plusa akumulatora nr 1, a ich masę do akumulatora nr 2. Solary i ładowanie dajesz odwrotnie, tzn. plus na aku nr 2, a masę na aku nr 1
Chyba zrozumiale opisałem :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zyga63 
początkujący forumowicz

Dołączył: 31 Mar 2020
Otrzymał 2 piw(a)
Skąd: małopolska
Wysłany: 2020-05-09, 21:52   

Separator odpina drugi akumulator pokładowy dopóki pierwszy nie naładuje się pierwszy, chroni przed nadmiernym obciarzeniem *ładowarki*
Jeżeli akumulatory są tego samego typu , stanu i pojemności można separator pominąć ale ważne żeby akumulatory były spięte równoległe i równo obciążane przy akumulatorach żelowych dobrze mieć regulator ładowania np. dobry alternator potrafi nie źle lądować
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2020-05-09, 22:05   

Cytat:

Separator odpina drugi akumulator pokładowy dopóki pierwszy nie naładuje się pierwszy, chroni przed nadmiernym obciarzeniem *ładowarki*
Ma to sens. Gdybyśmy wiedzieli jakiej mocy odbiorniki to można by wymyśleć jak to najlepiej zrobić. Bo jak doszły solary i jakaś przetwornica i większe odbiorniki to warto spiąć akumulatory pokładowe razem i nie bawić się w osobne ładowanie tych akumulatorów.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Budyń- 
początkujący forumowicz

Dołączył: 24 Sty 2020
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Sulechów
Wysłany: 2020-05-10, 08:59   

cebek"Według mnie separator powinien być pomiędzy aku silnikowym"
I tak właśnie jest, białe pudełko Scheiber też jest separatorem, który załącza aku zabudowy (powinien, ale coś się rozmyślił) i lodówkę zaraz po odpaleniu silnika (ta funkcja działa).
zyga63 "Separator odpina drugi akumulator pokładowy dopóki pierwszy nie naładuje się pierwszy"
Jest całkiem na odwrót, czarny separator spina akumulatory zabudowy na czas ładowania i rozpina gdy silnik jest zgaszony. Przeprowadzę jeszcze testy, żeby mieć pewność.
Gewehr rozumiem, a i owszem :-), ale jak byś mógł napisz proszę co to jest D+, bo gógiel nie daje odpowiedzi.

Ze wspomnianymi wyżej solarami też mam problem, to znaczy udają że ładują. Panel 100W, a kontroler Steca Solsun 6.6 https://www.steca.com/index.php?Steca-SolsumC-en. Napięcie na wyjściu wacha się między 12,2V a 14,4V, wczoraj na słońcu cały dzień a napięcie aku spadło o 0,1V.
Jak by ktoś podsunął namiary na zestaw Solar250W + kontroler, solidny i w rozsądnej cenie, to był bym wdzięczny.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2020-05-10, 09:29   Re: Zabudowa Pilote, brak ładowania z alternetora

Budyń- napisał/a:
...
Problem znika gdy nacisnę przekaźnik zaznaczony zielonym markerem, to znaczy załącza ładowanie na kilka-kilkadziesiąt sekund i się rozłącza.
...

Miałem w pierwszym kamperze dokładnie taki sam problem i identyczne zasilanie pokładowe, musiałem dojść do wady sam gdyż schemat na obudowie był nieczytelny ale naprawiłem.
Nie miałem tylko blackboxa bo na pokładzie był jeden aku.
Whitebox u mnie miał nadpalony styk, musiałem to w niepośpieszny sposób wydobyć z obudowy i zalewu masy, mi się udało i działało ale po tej naprawie konieczna była jakaś nowa obudowa, wyczarowałem jakiś greenbox pudełko i tak to ulepiłem z powrotem.
Jak nie masz odwagi tego wydłubać to ślij do mnie, daleko nie masz a szanse jakieś są.
.
Hm... Twój blackbox na logikę powinien działać odwrotnie :idea
.
.
cebek napisał/a:
...
nie bawić się w osobne ładowanie tych akumulatorów.

Rozwiązanie osobnego ładowania jest jak najbardziej uzasadnione.
Akumulator dość mocno rozładowany początkowo pożera ogromne ilości dostarczanych amperów.
2 takie głodomory mogą spowodować niewydolność alternatora lub transformatora pokładowego, a nie jest on zbyt dużej mocy.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2020-05-10, 11:22   

Socale napisał/a:
Rozwiązanie osobnego ładowania jest jak najbardziej uzasadnione.
Akumulator dość mocno rozładowany początkowo pożera ogromne ilości dostarczanych amperów.
2 takie głodomory mogą spowodować niewydolność alternatora lub transformatora pokładowego, a nie jest on zbyt dużej mocy.

Alternator powinien sobie dać radę, To raczej tak jak piszesz może być sprawa wbudowanej ładowarki. W moim starym vw t4 alternator 70A ładował aku silnikowy, i 360Ah pokładowych. Nie miałem z nim problemu. a jak podłączałem elektronarzędzia do przetwornicy to potem miał trochę roboty. :P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2020-05-10, 11:24   

Budyń- napisał/a:
Ze wspomnianymi wyżej solarami też mam problem, to znaczy udają że ładują. Panel 100W, a kontroler Steca Solsun 6.6 https://www.steca.com/index.php?Steca-SolsumC-en. Napięcie na wyjściu wacha się między 12,2V a 14,4V, wczoraj na słońcu cały dzień a napięcie aku spadło o 0,1V.
Jak by ktoś podsunął namiary na zestaw Solar250W + kontroler, solidny i w rozsądnej cenie, to był bym wdzięczny.

Posprawdzaj wszystkie kable i złączki bo to dobry regulator i powinno wszystko działać. Do którego akumulatora on jest podpięty ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***