Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?
Autor Wiadomość
drwoy 
zaawansowany
Woytek

Nazwa załogi: Kamperik
Dołączył: 15 Gru 2015
Piwa: 6/42
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2025-01-03, 08:30   LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?

Pytanie do tych co już przerabiali. Chcę dołożyć drugi akumulator do zamontowanego już 80 Ah LiFePO4. Czy powinien być o tej samej pojemności? Czy szybka ładowarka kampera "pociągnie" oba, czy trzeba będzie zmienić na inną?
Jaki zestaw paneli solarnych mógłby z taką instalacją współpracować (Moc)? A jaka przetwornica?
Ze względów wagowych chciałbym zamontować flexy, czy jednak pozostać przy sztywnych panelach?

Dobrze byłoby skorzystać z doświadczeń praktyków.
_________________
Pozdrawiam Woytek


------------------------------------------------
Wyższe wykształcenie może mieć każdy, podstawowe niekoniecznie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rjas 
stary wyga


Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Piwa: 23/13
Skąd: Przybysławice/Kraków
Wysłany: 2025-01-03, 08:53   

Ja się wypowiem odnośnie paneli - zapomnij o flexach. Miałem w dwóch kamperach właśnie ze względu na wagę i tą są 2-3 lata pracy. Potem padają i musisz wymienić - więc kasa wydana 2 razy, niestety.
_________________
Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2025-01-03, 09:33   

Jak połączysz szeregowo to uzyskasz 24V - chyba tego nie chcesz, Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze, a co do ładowarki to nikt nie ma kryształowej kuli, musisz zobaczyc jaką ma wydajność twoja konkretna ładowarka, co najwyzej bedzie wolniej ładować, podobnie z solarami. Ja mam 240Ah LiFePO i 345W Solarow i calkiem sie to u mnie sprawdza, auta uzywam CAŁY rok w roznych rejonach europy ( staram sie unikac południa w lecie). Dodam ze łądowarke mam 10A ale praktycznie nie używana bo akumulatory łądują się z solara lub alternatora.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 132/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2025-01-03, 10:09   

[quote="Flag"]...Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze...[quote]

Szybko popraw.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Ostatnio zmieniony przez krzlac 2025-01-03, 10:12, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 132/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2025-01-03, 10:11   Re: LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?

drwoy napisał/a:
...Chcę dołożyć drugi akumulator do zamontowanego już 80 Ah LiFePO4...


A nie masz innego zastosowania na ten 80 Ah. Wtedy do kampera wstawiłbyś jeden "godziwy"- taki 200-300Ah.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 353/133
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2025-01-03, 10:13   

Flag napisał/a:
....Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze, ....


Chyba nie, przynajmniej ja nie znam takiej typowej sytuacji by w kamperze z instalacją 12V je tak łączyć.

Jak najbardziej możesz je połączyć równolegle i tylko tak, nie muszą być tej samej pojemności lecz w takim samym stanie naładowania w czasie ich fizycznego łączenia !!! (dokładnie te same napięcia)
Bo gdy jeden będzie pustawy a drugi naładowany to nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi.

Ładowarka pociągnie lecz będzie wolniej ładowała do pełna dwa akumulatory niż jeden. O ile wolniej? To zależy od dodatkowej pojemności.

:spoko
_________________

Ostatnio zmieniony przez Skwarek 2025-01-03, 10:27, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 132/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2025-01-03, 10:26   

Skwarek napisał/a:
... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi...


Ciekawe jak by zareagowały BMS'y.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 353/133
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2025-01-03, 10:28   

krzlac napisał/a:
Skwarek napisał/a:
... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi...


Ciekawe jak by zareagowały BMS'y.

Pewnie z jak to u nich " z opóźnieniem" :haha:
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-01-03, 11:16   

Skwarek napisał/a:
krzlac napisał/a:
Skwarek napisał/a:
... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi...


Ciekawe jak by zareagowały BMS'y.

Pewnie z jak to u nich " z opóźnieniem" :haha:


Jest też ryzyko, że BMS'y się nie dogadają i któryś z akumulatorów nie będzie działał. Krzlac dobrze radzi - znajdź nowe zastosowanie dla 80Ah i wstaw jeden 200-300Ah.
_________________
Marcincin
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 63/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-01-03, 13:35   

Testowałem dwa aku jeden 200 Ah i drugi 100 Ah . Różne bms . Efekty -wszystko działa przy ładowaniu ze słupka, alternatora czy solara. Warunek połączenie równolegle- ja użyłem kabli 16 mm2 małe straty. Ale akumulatory są naładowane na full i razem się ładują i rozładowują. Plusy mam 300 Ah. Minusy trochę kabli i jeden akumulator na wierzchu. Stosuje to rozwiązanie tylko zimą …
Próbowałem też łączyć trzy 200 Ah 100 Ah i 100 Ah. Też działa tylko że ze względu na miejsce łączyłem je w łańcuch a nie wszystkie do jednego źródła.
Połączenie w łańcuch ma plusy bo kolejny akumulator otrzymuje prąd o natężeniu mniejszym. U mnie o połowę. Czyli da się ale trzeba wiedzieć jakie są ograniczenia i jakie są bms i ich max prądy ładowania i rozładowania.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MAZUREK 
stary wyga
gitarzysta-chałturnik, wędkarz


Twój sprzęt: CARTHAGO T 40 CHIC 2,8 JTD
Nazwa załogi: LECH i GRAŻYNA
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lip 2007
Piwa: 21/165
Skąd: Radom
Wysłany: 2025-01-03, 13:42   

Moje doświadczenia z solarami absolutnie wykluczają flexy - stracone pieniądze, żywotność do 1 - 1,5 roku. Akumulator pokładowy tak jak radzą moi przedmówcy zdecydowanie kupić jeden o docelowej pojemności, absolutnie nie łączyłbym dwóch o różnych parametrach i wieku. Mam z tym bardzo złe doświadczenia (spalony kamper i prawie 3 lata oczekiwania na rozstrzygnięcie sądowe odszkodowawcze) :spoko
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 240/601
Skąd: z głębokiego buszu
Wysłany: 2025-01-03, 14:15   

MAZUREK napisał/a:
Mam z tym bardzo złe doświadczenia

Lechu tamte to były chyba jednak kwasiaki, przy LFP to tak nie działa :bajer
_________________
Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 132/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2025-01-03, 14:20   

MAZUREK napisał/a:
Moje doświadczenia z solarami absolutnie wykluczają flexy...


A moje pracują od 2014 roku i mają się dobrze. Muszę zaznaczyć, że nie są chińskie.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 501/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-01-03, 15:42   

MAZUREK napisał/a:
Moje doświadczenia.....


W takim przypadku to chyba ich brak :spoko

Ja podobnie jak Krzlac używam wiele lat (w kilku aplikacjach) z tą różnicą , że moje chińskie (100Wp) i nigdy żadna sztuka nie zawiodła i trzymają parametry do dzisiaj.

Pisałem już o tym kilka razy w kilku wątkach ,że powodem uszkodzeń tych paneli nie jest jakaś ich wada konstrukcyjna tylko nieprawidłowy montaż.
Panele elastyczne są wykonane dokładnie z takich samych ogniw jak sztywne, a jedyna różnica w obudowie.
Jak chce się , aby elastyczne działały tak samo długo jak sztywne to nie wolno ich kleić do dachu na kleju z tuby, tylko metodą którą opisywałem.

Nieprawidłowo przyklejone ulegają uszkodzeniom (mikropęknięciom) pod wpływem nierównego rozkładu naprężeń.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 26/117
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2025-01-03, 15:43   

Na pewno najlepszą opcją ktora będzie działać prawidłowo jest zrobienie/zakup nowego akumulatora o właściwej pojemności, to będzie pracowało długo i bezawaryjnie.
Mnie szkolono, że nie łączy się LFP Z BMS równolegle gdy producent nie przewiduje takiej możliwości mało tego jak przewiduje to w karcie katalogowej wskazane jest w tych bateriach ile sztuk ewentualnie można połączyć w takowy sposób...I wypadało by aby były podobnych parametrów czyli jak już to 2 identyczna jak tamtą 80 jeśli takie połączenie jest dopuszczalne.
Te baterie przy takim połączeniu i tak z czasem się "rozjadą" ponieważ te BMS nie mają ze sobą komunikacji to chyba zrozumiałe. :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***