LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle? |
Autor |
Wiadomość |
drwoy
zaawansowany Woytek
Nazwa załogi: Kamperik
Dołączył: 15 Gru 2015 Piwa: 6/42 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2025-01-03, 08:30 LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?
|
|
|
Pytanie do tych co już przerabiali. Chcę dołożyć drugi akumulator do zamontowanego już 80 Ah LiFePO4. Czy powinien być o tej samej pojemności? Czy szybka ładowarka kampera "pociągnie" oba, czy trzeba będzie zmienić na inną?
Jaki zestaw paneli solarnych mógłby z taką instalacją współpracować (Moc)? A jaka przetwornica?
Ze względów wagowych chciałbym zamontować flexy, czy jednak pozostać przy sztywnych panelach?
Dobrze byłoby skorzystać z doświadczeń praktyków. |
_________________ Pozdrawiam Woytek
------------------------------------------------
Wyższe wykształcenie może mieć każdy, podstawowe niekoniecznie. |
|
|
|
 |
rjas
stary wyga

Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 4 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 23/13 Skąd: Przybysławice/Kraków
|
Wysłany: 2025-01-03, 08:53
|
|
|
Ja się wypowiem odnośnie paneli - zapomnij o flexach. Miałem w dwóch kamperach właśnie ze względu na wagę i tą są 2-3 lata pracy. Potem padają i musisz wymienić - więc kasa wydana 2 razy, niestety. |
_________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto
 |
|
|
|
 |
Flag
weteran

Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Lis 2016 Piwa: 33/10
|
Wysłany: 2025-01-03, 09:33
|
|
|
Jak połączysz szeregowo to uzyskasz 24V - chyba tego nie chcesz, Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze, a co do ładowarki to nikt nie ma kryształowej kuli, musisz zobaczyc jaką ma wydajność twoja konkretna ładowarka, co najwyzej bedzie wolniej ładować, podobnie z solarami. Ja mam 240Ah LiFePO i 345W Solarow i calkiem sie to u mnie sprawdza, auta uzywam CAŁY rok w roznych rejonach europy ( staram sie unikac południa w lecie). Dodam ze łądowarke mam 10A ale praktycznie nie używana bo akumulatory łądują się z solara lub alternatora. |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 132/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-01-03, 10:09
|
|
|
[quote="Flag"]...Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze...[quote]
Szybko popraw. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
Ostatnio zmieniony przez krzlac 2025-01-03, 10:12, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 132/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-01-03, 10:11 Re: LiFePO4 dodatkowy - szeregowo czy równolegle?
|
|
|
drwoy napisał/a: | ...Chcę dołożyć drugi akumulator do zamontowanego już 80 Ah LiFePO4... |
A nie masz innego zastosowania na ten 80 Ah. Wtedy do kampera wstawiłbyś jeden "godziwy"- taki 200-300Ah. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 353/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2025-01-03, 10:13
|
|
|
Flag napisał/a: | ....Akumulatory 12V się łączy szeregowo w kamperze, .... |
Chyba nie, przynajmniej ja nie znam takiej typowej sytuacji by w kamperze z instalacją 12V je tak łączyć.
Jak najbardziej możesz je połączyć równolegle i tylko tak, nie muszą być tej samej pojemności lecz w takim samym stanie naładowania w czasie ich fizycznego łączenia !!! (dokładnie te same napięcia)
Bo gdy jeden będzie pustawy a drugi naładowany to nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi.
Ładowarka pociągnie lecz będzie wolniej ładowała do pełna dwa akumulatory niż jeden. O ile wolniej? To zależy od dodatkowej pojemności.
|
_________________
 |
Ostatnio zmieniony przez Skwarek 2025-01-03, 10:27, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 132/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-01-03, 10:26
|
|
|
Skwarek napisał/a: | ... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi... |
Ciekawe jak by zareagowały BMS'y. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 353/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2025-01-03, 10:28
|
|
|
krzlac napisał/a: | Skwarek napisał/a: | ... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi... |
Ciekawe jak by zareagowały BMS'y. |
Pewnie z jak to u nich " z opóźnieniem" |
_________________
 |
|
|
|
 |
marcincin
zaawansowany

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2025-01-03, 11:16
|
|
|
Skwarek napisał/a: | krzlac napisał/a: | Skwarek napisał/a: | ... nastąpi groźny gwałtowny przepływ prądu między nimi... |
Ciekawe jak by zareagowały BMS'y. |
Pewnie z jak to u nich " z opóźnieniem" |
Jest też ryzyko, że BMS'y się nie dogadają i któryś z akumulatorów nie będzie działał. Krzlac dobrze radzi - znajdź nowe zastosowanie dla 80Ah i wstaw jeden 200-300Ah. |
_________________ Marcincin
 |
|
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 63/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2025-01-03, 13:35
|
|
|
Testowałem dwa aku jeden 200 Ah i drugi 100 Ah . Różne bms . Efekty -wszystko działa przy ładowaniu ze słupka, alternatora czy solara. Warunek połączenie równolegle- ja użyłem kabli 16 mm2 małe straty. Ale akumulatory są naładowane na full i razem się ładują i rozładowują. Plusy mam 300 Ah. Minusy trochę kabli i jeden akumulator na wierzchu. Stosuje to rozwiązanie tylko zimą …
Próbowałem też łączyć trzy 200 Ah 100 Ah i 100 Ah. Też działa tylko że ze względu na miejsce łączyłem je w łańcuch a nie wszystkie do jednego źródła.
Połączenie w łańcuch ma plusy bo kolejny akumulator otrzymuje prąd o natężeniu mniejszym. U mnie o połowę. Czyli da się ale trzeba wiedzieć jakie są ograniczenia i jakie są bms i ich max prądy ładowania i rozładowania. |
|
|
|
 |
MAZUREK
stary wyga gitarzysta-chałturnik, wędkarz

Twój sprzęt: CARTHAGO T 40 CHIC 2,8 JTD
Nazwa załogi: LECH i GRAŻYNA
Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Lip 2007 Piwa: 21/165 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2025-01-03, 13:42
|
|
|
Moje doświadczenia z solarami absolutnie wykluczają flexy - stracone pieniądze, żywotność do 1 - 1,5 roku. Akumulator pokładowy tak jak radzą moi przedmówcy zdecydowanie kupić jeden o docelowej pojemności, absolutnie nie łączyłbym dwóch o różnych parametrach i wieku. Mam z tym bardzo złe doświadczenia (spalony kamper i prawie 3 lata oczekiwania na rozstrzygnięcie sądowe odszkodowawcze) |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: z głębokiego buszu
|
Wysłany: 2025-01-03, 14:15
|
|
|
MAZUREK napisał/a: | Mam z tym bardzo złe doświadczenia |
Lechu tamte to były chyba jednak kwasiaki, przy LFP to tak nie działa |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 132/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-01-03, 14:20
|
|
|
MAZUREK napisał/a: | Moje doświadczenia z solarami absolutnie wykluczają flexy... |
A moje pracują od 2014 roku i mają się dobrze. Muszę zaznaczyć, że nie są chińskie. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 501/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-01-03, 15:42
|
|
|
MAZUREK napisał/a: | Moje doświadczenia..... |
W takim przypadku to chyba ich brak
Ja podobnie jak Krzlac używam wiele lat (w kilku aplikacjach) z tą różnicą , że moje chińskie (100Wp) i nigdy żadna sztuka nie zawiodła i trzymają parametry do dzisiaj.
Pisałem już o tym kilka razy w kilku wątkach ,że powodem uszkodzeń tych paneli nie jest jakaś ich wada konstrukcyjna tylko nieprawidłowy montaż.
Panele elastyczne są wykonane dokładnie z takich samych ogniw jak sztywne, a jedyna różnica w obudowie.
Jak chce się , aby elastyczne działały tak samo długo jak sztywne to nie wolno ich kleić do dachu na kleju z tuby, tylko metodą którą opisywałem.
Nieprawidłowo przyklejone ulegają uszkodzeniom (mikropęknięciom) pod wpływem nierównego rozkładu naprężeń. |
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 26/117 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2025-01-03, 15:43
|
|
|
Na pewno najlepszą opcją ktora będzie działać prawidłowo jest zrobienie/zakup nowego akumulatora o właściwej pojemności, to będzie pracowało długo i bezawaryjnie.
Mnie szkolono, że nie łączy się LFP Z BMS równolegle gdy producent nie przewiduje takiej możliwości mało tego jak przewiduje to w karcie katalogowej wskazane jest w tych bateriach ile sztuk ewentualnie można połączyć w takowy sposób...I wypadało by aby były podobnych parametrów czyli jak już to 2 identyczna jak tamtą 80 jeśli takie połączenie jest dopuszczalne.
Te baterie przy takim połączeniu i tak z czasem się "rozjadą" ponieważ te BMS nie mają ze sobą komunikacji to chyba zrozumiałe. |
|
|
|
|
 |
|