Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Solar a dwa akumulatory
Autor Wiadomość
jestem47 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ford Connect
Dołączył: 30 Lip 2017
Piwa: 5/3
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2025-04-07, 16:24   Solar a dwa akumulatory

Witam czytających. Mam panel na dachu a w zabudowie dwa aku różnej maści Chcę przez Tracera podłączyć poszczególne ale osobno , nie są obok siebie. Czy regulator napięcia nie będzie miał z nimi problemu Myślę raz ładować ze słonka jednego raz drugiego przerywając obwód jednego lub drugiego? Co Wy na to?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 24/113
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2025-04-07, 17:10   

Napisz coś więcej, pojemność obu, tech. w jakiej są wykonane ? Polaczone są równolegle na stałe czy na jakąś zmianę ich używasz?
W zasadzie przy połączeniu równoległym możesz drutować jak uważasz... :lol:
Jeśli są połączone na stałe równolegle to po co masz coś przełączać? Ciężko zgadnąć co autor ma na myśli.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mazur 
weteran
Robert


Twój sprzęt: CI Mizar Garage , Ducato 2.8JTD
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 13 Kwi 2012
Piwa: 93/117
Skąd: Kraków
Wysłany: 2025-04-07, 17:23   

Zrozumiałem, że dwa różne aku, które chcesz ładować rozdzielnie. Raz jeden , raz drugi w zależności od potrzeb.
Podpowiem, że oprócz przełącznika wyboru akumulatora, musisz mieć wyłącznik solarów przed regulatorem. A to z tego powodu, że regulator najpierw podłącza się do akumulatora, później solar. Twój układ zadziała, ale podczas przełączania musisz zachować taka kolejność. Najpierw akumulator który chcesz ładować podłączyć do tracera, a później solary do tracera.
_________________
Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku.
'Lao Tzu'
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 234/172
Skąd: Dębica
Wysłany: 2025-04-07, 17:59   

A może prąd z solarów rozdziel na dwa regulatory i dwa akumulatory.
Czyli dokup drugi regulator, to nie ogromne pieniądze.
Wtedy możesz jeszcze zamontować wyłączniki na każdym układzie. I tak przed każdym akumulatorem i to jak najbliżej niego musi być bezpiecznik adekwatny do natężenia prądu jaki da regulator.
Bezpiecznik kup automatyczny i będziesz miał od razu wyłącznik.
Albo - solary, które już masz połącz z regulatorem, który już masz a jeśli masz miejsce na dachu dokup panel solarny, do niego regulator i to do drugiego akumulatora.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 194/96
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2025-04-08, 00:27   

Mazur napisał/a:
z tego powodu, że regulator najpierw podłącza się do akumulatora, później solar. Twój układ zadziała, ale podczas przełączania musisz zachować taka kolejność. Najpierw akumulator który chcesz ładować podłączyć do tracera, a później solary do tracera.

Pamiętam to z instrukcji MPPT, natomiast czy mógłbyś wyjaśnić, dlaczego jest to takie ważne ?
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jestem47 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ford Connect
Dołączył: 30 Lip 2017
Piwa: 5/3
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2025-04-08, 10:27   

-Myślę raz ładować ze słonka jednego raz drugiego przerywając obwód jednego lub drugiego-

Wydaje mi się że dobrze opisałem o co mi chodzi ale dla jasności , mój pomysł polega na tym że nie odłączając paneli od regulatora przedtem wyprowadzając kabelki do akumulatora,rozdzielić jedną wiązkę na 1 aku a drugą na 2 aku i na każdym z nich zamocować Włącznik ON-OFF 20A 12V lub bezpiecznik np b16 który to będzie rozłączał 1 aku i wtedy ładował 2 aku lub na odwrót |Reasumując raz słońce będzie ładowało jeden raz drugi , oczywiście nie odłączając panela od regulatora i czy tenże nie pogubi się w tym chwilowym zamieszaniu Jak już pisałem akumulatory mam różne jeden i drugi 100ah Uf.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 351/132
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2025-04-08, 11:25   

Dość często się gubią, musi najpierw rozpoznać typ akumulatora i jego nominalne napięcie a później podłącza się solar. Miałem tak kiedyś, że nie zachowując tej procedury mylił 12V akumulator jako 24V i tak próbował ładować. Na początku nie wiedziałem o co chodzi, dlaczego wyświetla głupoty ale sobie przypomniałem o tej procedurze i było OK.

:spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 60/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-04-08, 11:40   

Nie wiemy jakie to akumulatory kwas czy lifepo4. Moje doświadczenia zimowe. W tym roku woziłem 3 akumulatory lifepo4. Jeden zabudowy 200 Ah i dwie 100 ah. Wszystkie spięte równolegle. I wszystko super działało. Ładowanie 230 , alternator i solar.
Według mnie to najlepsza metoda. Jeśli jeden aku masz naładowany to całą moc ładowania przejmuje kolejny. Przy rozładowaniu pojemność spada proporcjonalnie. Każdy bms pracuje dla konkretnego akumulatora.
Ja wyprowadziłem sobie z głównego akumulatora wyjścia szyny 16 mm2 do których w miarę potrzeby podpinam kable 16 mm2 zakończone z jednej strony grubymi krokodylkami a z drugiej oczkiem zaciskowym na bolce akumulatora. W razie potrzeby można szybko zmontować i rozmontować instalacje.

Terminal szyny zbiorczej 200A Blok dystrybucyjny Terminal szyny zbiorczej
https://a.aliexpress.com/_EGR66Ws
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jestem47 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ford Connect
Dołączył: 30 Lip 2017
Piwa: 5/3
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2025-04-08, 21:36   

czyli jednego się dowiedziałem że Tracer może się zgubić , reszta rad kolegów mojego problemu nie dotyczy. Ani livepo4 tylko kwasiaki , ani spięte równolegle ani szeregowo ,odległość miedzy nimi to 1.5metra i nie chodzi mi z całym szacunkiem o twoją metodę.
Kolega Mazur sugeruje żebym włącznikiem odłączał regulator i po podłączeniu 1aku programował regulator i powtórzył to samo z drugim Ten sposób jest trochę kłopotliwy.
powtórzę chce zamocować włącznik ON-OFF 20A 12V lub bezpiecznik np b16 który to będzie rozłączał raz jeden raz drugi aku
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 194/96
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2025-04-09, 03:21   

jestem47 napisał/a:
chce zamocować włącznik ON-OFF 20A 12V lub bezpiecznik np b16 który to będzie rozłączał raz jeden raz drugi aku

Ale jeśli akumulatory są kwasowe, to nie masz BMS i co je odłączy, gdy będą na full naładowane ?
Ty?
A skąd będziesz to wiedział ?
Np w czasie jazdy ?
Czy będziesz sprawdzał napięcie non stop ?
Mnie solar już zagotował kwasiaka, gdy nie wyłączyłem hebla pomiędzy akumulatorami.
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 499/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-04-09, 09:48   

Darson napisał/a:
Mazur napisał/a:
z tego powodu, że regulator najpierw podłącza się do akumulatora, później solar. Twój układ zadziała, ale podczas przełączania musisz zachować taka kolejność. Najpierw akumulator który chcesz ładować podłączyć do tracera, a później solary do tracera.

Pamiętam to z instrukcji MPPT, natomiast czy mógłbyś wyjaśnić, dlaczego jest to takie ważne ?


Ważne dlatego, że pomijając już nawet to o czym było już tu napisane , że do prawidłowej pracy regulator potrzebuje mieć obciążenie w postaci akumulatora , to podłączenie samych paneli bez niego (znaczy akumulatora) to raczej w krótszej lub dłuższej perspektywie pewne uszkodzenie regulatora.

Jestem47, tak jeszcze raz dla usystematyzowania :
Chcesz podłączyć panel/panele bezpośrednio do wejścia regulatora na stałe, natomiast z wyjścia regulatora (tego na akumulator) chcesz wyprowadzić dwa obwody na każdy z akumulatorów osobno i na każdym z obwodów zamontować wyłącznik/bezpiecznik ?
Same akumulatory jak zrozumiałem kwasowe (czyli bez BMS) .

Jeśli tak ..... to nie idź ta drogą :!:

Błąd nr.1:
Brak łatwo dostepnego wyłacznika obwodu paneli , który jest potrzebny nawet w prostych układach z jednym akumulatorem . Chodzi m.in o to co napisałem powyżej odnośnie wymogu podłączenia akumulatora wtedy kiedy podłączone są panele (i działają z dużą mocą).
Czasem trzeba akumulator odłączyć, a czasem odłaczy się sam (np. wyłączy się BMS, przeciążenie, albo utrata styku)

Błąd nr.2:
Łączenie równoległe dwóch akumulatorów (fizycznie poprzez styki na wyjściu regulatora) które nie będą cały czas w takim samym stanie naładowania .
Zakładając na każdym obwodzie wyłącznik zrealizujesz wprawdzie to co chcesz czyli możliwość podłączenia do regulatora raz jednego, raz drugiego , ale zauważ że przełaczenie możesz zrobić na dwa sposoby
1. wyłaczyć pierwszy , załączyć drugi
2. załaczyć drugi , wyłaczyć pierwszy

W przypadku nr. 1 masz przez chwilę (dla elektroniki milisekundy to wieczność) odłączony akumulator , czyli przypadek opisywany powyżej. Jak zrobisz to w silnym słońcu to jest duże prawdopodobieństwo że uwalisz regulator (może nie za pierwszym , ale z 10tym juz raczej na pewno :spoko )
W przypadku nr.2 zewrzesz ze sobą oba akumulatory o różnym stanie naładowania . Jeśli są to kwasiaki bez BMS'a to nic nie zabezpieczy tego układu przed duzym prądem. Jeśli zamiast wyłączników założysz bezpieczniki to będzie je wybijało przy każdej próbie przełączenia sposobem nr.2. (bezpiecznik wtedy zabezpieczy, ale co to za układ w którym w czasie normalnej pracy wali bezpiecznikami :gwm )

Aby ten układ miał sens i działał w miarę prawidło i bezpiecznie, to między panele a regulator trzeba wrzucić rozłacznik, a proces przełączania musi wyglądać tak:

- odłaczyć panele od regulatora
- odłączyć pierwszy akumulator
- załączyć drugi akumulator
- podłączyć panele do regulatora

Jeśli jesteś w stanie zachować tę kolejność zawsze i w kazdym przypadku to będzie to działać, ale nie zmienia to faktu, że zawsze będzie to "rzeźba" :spoko

Lepszym rozwiązaniem będzie to zaproponowane przez Rakro, czyli dwa osobne regulatory i przełaczanie paneli , bo nie mieszasz wtedy z akumulatorami i nie ryzykujesz uszkodzeniem regulatora ..... lub pożarem :bajer


Ja zawsze w takim przypadku , kiedy Ktoś pyta o jakieś rzeczy odnośnie akumulatorów i wymyśla jakieś swoje kombinacje piszę jedno:
"Skoro pytasz, to znaczy że nie wiesz, a jak nie wiesz to znaczy że nie powinieneś w ogóle się za to brać ,a o realizacji jakiś dziwnych własnych i nie standardowych pomysłów juz nawet nie mówię"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jestem47 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ford Connect
Dołączył: 30 Lip 2017
Piwa: 5/3
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2025-04-09, 11:07   

Wydawało mi się regulator ma ustawienia i nie puści więcej napięcia. Tak miałem dotychczas i działało wyświetlacz pokazywał że aku pełne Co najdziwniejsze już siódmy rok tak jeżdżę wakacyjnie od maja do września mało tego nie miałem żadnych bezpieczników na obwodzie . Fakt sama amatorszczyzna aku były dwa połączone równolegle YUASA ACTIVE marine 100ah
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 499/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-04-09, 12:30   

jestem47 napisał/a:
Wydawało mi się regulator ma ustawienia i nie puści więcej napięcia.


Jak rozumieć ten Twój wpis ? Do czego to jest odpowiedź ?
I co w Twoim dialekcie oznacza "puszczać napięcie " ? :wyszczerzony:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 499/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-04-09, 12:37   

jestem47 napisał/a:
mało tego nie miałem żadnych bezpieczników na obwodzie .


To mówi wszystko :haha:

jestem47 napisał/a:
Fakt sama amatorszczyzna aku były dwa połączone równolegle YUASA ACTIVE marine 100ah


Jak były połączone na stałe to stanowiły w zasadzie jeden akumulator i ok ...... ale teraz chcesz nimi żonglować
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jestem47 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ford Connect
Dołączył: 30 Lip 2017
Piwa: 5/3
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2025-04-09, 15:53   

Aby ten układ miał sens i działał w miarę prawidło i bezpiecznie, to między panele a regulator trzeba wrzucić rozłacznik, a proces przełączania musi wyglądać tak:

- odłączyć panele od regulatora
- odłączyć pierwszy akumulator
- załączyć drugi akumulator
- podłączyć panele do regulatora
I to jest to !!! No "joko" wreszcie zrozumiałem , podpowiedz jeszcze jaki rozłącznik względnie tani do regulatora i akumulatorów oraz bezpieczniki Panel 200w . Z góry dziękuję
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***