Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ford Transit Instalacja 12V 230V dodatkowy akumulator
Autor Wiadomość
wlodo 
weteran


Nazwa załogi: wlodo
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Sie 2014
Piwa: 67/68
Skąd: Witaszyce
Wysłany: 2015-01-20, 15:53   

toscaner, A nie chciało by się tobie założyć taki temat: :idea
np: Instalacja 12V I 230V w kamperze z dostawczego
Wielu zabudowuje,i wielu ma z tym problem,np.ja :oops:
Koledzy w swych opisach traktują temat raczej powierzchownie.Trudno wywnioskować jak i z jakich podzespołów zbudować np:inst.ładowania aku.pokładoweg i rozruchowego.
Może by można stworzyć jakiś w miarę uniwersalny podstawowy energoblok który jest możliwy do zbudowania w każdym aucie.
Ja nawet jak pojadę do el.samochodowego,to mu dokładnie nie wytłumaczę co w tym aucie ma być.
Co chwila wznawiane są dyskusję,jaki akumulator,jakie ładowarki,jakie przetwornice...itd
Rozsypane to wszystko po różnych wątkach :gwm szału można dostać.
Między tym jeszcze inne głupotki,i...robią się godziny prawie bezowocnego szukania.

Myślę,że tematyczne wątki były by super. :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 16:09   

Cebek, dokładnie o tym wspomniałem. Podwójne straty, ale... :wyszczerzony:
zawsze trzeba brać poprawkę na to, że ktoś woli szybciej rozładować akumulator, niż uwalić lapa za 10 tysi chińską ładowarką.
Inny aspekt sprawy z mac'kami jest taki, że bateria bez włączania zasilacza (i przetwornicy) trzyma np. 6-7 godzin, a jak odchodzę od lapa to i 8-9 h, więc można dłuuugo bez kabli. :mrgreen:
My tu gadu gadu, a nadal nie wiemy nic o planach założyciela tematu.

Mały OT, bo mnie na wspominki wzięło. :haha:
Pierwszą przetwornicę zbudowałem sam prawie 25 lat temu i miałem w tamtych czasach już gniazdko z ówcześnie 220V w samochodzie. Wyprułem w desce dziurę, żeby gniazdko było pod ręką. ...I na widoku. :haha:
Mocą dupy nie urywała, ale np. lutownicę mogłem używać i dodawać kolejne elektroniczne wynalazki w aucie. :-P
Miny sąsiadów, jak siedziałem w aucie z browarem i sobie coś lutowałem bezcenne.
To były czasy.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-20, 16:15   

Toscaner, czemu śmieszne czasy? Niedawno też się tak bawiłem, tylko przetwornica miała moc 200W i była podłączana do gniazdka zapalniczki. W Rumunii tak naprawiałem nadepniętą gruszkę CB i parę innych drobiazgów :P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 16:27   

wlodo napisał/a:
toscaner, A nie chciało by się tobie założyć taki temat: :idea
np: Instalacja 12V I 230V w kamperze z dostawczego
Wielu zabudowuje,i wielu ma z tym problem,np.ja :oops:
Koledzy w swych opisach traktują temat raczej powierzchownie.Trudno wywnioskować jak i z jakich podzespołów zbudować np:inst.ładowania aku.pokładoweg i rozruchowego.
Może by można stworzyć jakiś w miarę uniwersalny podstawowy energoblok który jest możliwy do zbudowania w każdym aucie.
Ja nawet jak pojadę do el.samochodowego,to mu dokładnie nie wytłumaczę co w tym aucie ma być.
Co chwila wznawiane są dyskusję,jaki akumulator,jakie ładowarki,jakie przetwornice...itd
Rozsypane to wszystko po różnych wątkach :gwm szału można dostać.
Między tym jeszcze inne głupotki,i...robią się godziny prawie bezowocnego szukania.

Myślę,że tematyczne wątki były by super. :mrgreen:


No właśnie to jest zaleta tego forum, że tematy się rozjeżdżają. :mrgreen:
Jest trochę merytorycznie, trochę wesoło, a przy okazji człowiek się wielu innych rzeczy dowie. :)
Np. szuka paneli, a dowie się, że ma za słaby alternator itp. :)

A tak na dobrą sprawę raczej jest to niewykonalne żeby jednym projektem wszystkim dogodzić.
Jedyne co mogę, to wrzucić kiedyś schemat mojej elektrowni, ale... to jak ją narysuję, bo cały schemat jest w głowie do dziś i nadal robię modyfikacje i dodaję kolejne pierdoły. A gdzie tu do chwili, gdy podepnę pod to jakiś sterujący komputerek? Atmegę czy cuś.
Fajnie byłoby "gadać" z kamperem i żeby np. wysłał mi sms na plażę, że piwo w lodówce właśnie osiągnęło idealną dla mnie temperaturę do spożycia. :mrgreen:
Nie mówię nie, bo to tylko trochę więcej kabli. :-P


Cebek, śmieszne, bo to tu mowa o aucie rodem z PRL około 25 lat temu, które miało białe gniazdko wbudowane w czarną deskę rozdzielczą. Fotek niestety brak. :)
Raczej nie było wielu aut z wbudowanym gniazdkiem 220V w desce w tamtych czasach.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pyciu123 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Ford Transit mk6 blacha/campervan
Nazwa załogi: Pynio Fasola
Dołączył: 13 Sty 2015
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Lincolnshire
Wysłany: 2015-01-20, 17:47   

Dziękuję pięknie za wszystkie odpowiedzi robi mi się troszkę jaśniej w główce :idea:

Moje założenie jest takie że raczej będę starał się jeździć na dziko ,naturę mamy taką że nie wysiedzimy z żoną w jednym miejscu dłużej niż dwa dni.
(Lecz jednak podłączenie do 230v na wszelki wielki zastosuję choćby dla samej ładowarki akumulatora, zawsze lepiej mieć niż potem żałować )

Podłączenie instalacji elektrycznej na 230V wytłumaczył mi pięknie kolega nikita55 dziękuję.

Chciałbym za znaczyć że zależy mi na jak najprostszej instalacji elektrycznej 12V bez energo bloków i innych bajerów,chcę tylko ; dodatkowy akumulator , separator , przetwornica, oświetlenie , ładowarka dodatkowej baterii.

Przetwornica jaką zamierzam użyć nie musi mieć jakiejś ogromnej mocy ,wykorzystywana będzie do laptopa ,suszarki lub czajniczka .Oczywiście wszystko to nie będzie używane w jednym czasie. Preferuję minimalizm nie zamierzam brać ze sobą na wakacje tv dvd dekoderów itp ,zamierzam się od tego odciąć:) .Tak jak wspomniał kolega toscaner nie zacząłem jeszcze budowy i już teraz wiem ,że przetwornica będzie znajdować się blisko akumulatora dodatkowego 


1) Przetwornica podłączona wprost do akumulatora (inverter) w takim przypadku musiała by być 1000W ? (czy pociągnie suszarkę , czajnik 700W)

2) Czy do takiej mocy przetwornicy jak ta powyżej wystarczy wspomniany akumulator 72Ah, 680 A prądu rozruchowego oraz Separator Sla 40 (wyczytałem że Ford Transit oryginalnie ma alternator o mocy 105A)

Wydaje mi się że kolega cebek udzielił już odpowiedzi na to pytanie ale wolę się upewnić

Ponawiam pytania na jaki nie otrzymałem odpowiedzi ;

3) jakiej grubości plusowy kabel powinienem kupić aby połączyć akumulator startowy z dodatkowym.Oraz jaki bezpiecznik 30A?
(jeżeli można prosić o link do jakiegoś sklepu lub allegro co bym miał 100% pewność i nie kupił złego)

4) Czy od akumulatora dodatkowego powinienem pociągnąć gruby plusowy kabel(załóżmy taki sam jaki użyliśmy pomiędzy akumulatorem startowym a dodatkowym) do puszki z bezpiecznikami samochodowymi ,a stamtąd już cieńszymi kablami do lampek. (jeżeli można prosić o link do jakiegoś sklepu lub allegro co bym miał 100% pewność i nie kupił złego)


4a) Czy te 5 lampek w suficie może być połączone równolegle i mieć tylko jeden włącznik?
Puszczam jeden kabel plusowy ze skrzynki bezpieczników i łączę z plusem tych 5 lampek a minus od lampki przykręcam do masy(czyli blachy auta)?
Jakiego bezpiecznika użyć do takiego oświetlenia ?

Resztę oświetlenia też zrobię LED tak jak podpowiedział mi chemik

Jszcze przychodzi mi do głowy pytanie odnośnie ładowarki do dodatkowego akumulatora nikita55 pisał że to nie ma być Lidlowski czy możecie mi podpowiedzieć jaki?
:spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 18:25   

pyciu123 napisał/a:
suszarki lub czajniczka


No to odpada małej mocy. I do suszarki, to już pełny sinus = droższa wersja. Ja mam dwie na pokładzie. Ale właśnie pełny sinus. Suszarka ma z reguły 1000-1200W lub okolice. Jak będzie małą np 600W, to suszenie włosów zajmie 2x więcej czasu i finalnie prądu z aku wyssie tyle samo, plus taki, że starczy mniejsza przetwornica. Ale żeby to pracowało, to przetwornica niestety musi zapewnić tą moc. Najlepiej odczytaj moc z naklejki na suszarce i ją tu podaj, będzie wiadomo ile potrzeba. Moja ma taką 1200W.
Czajnik elektryczny zasilamy z przetwornicy to w ogóle nieporozumienie.
Aku 71Ah, to ciut mało na takie obciążenia.
Separator 40A spokojnie, i tak chcesz dać bezpiecznik 30A. Alternator ładuje też rozruchowy i zasila trochę rzeczy pod maską.
Kabel dla 30A, jako, że będzie miał kilka metrów daj z zapasem. Np. 10mm2 i dobrze skręcić.
Lampki i wszystko w kamperze zasil z tego drugiego aku, a nie z bezpieczników w aucie, bo ci rozładują rozruchowy.
Lampki równolegle jeśli będą na 12V i zapomnij już o tej skrzynce bezpieczników z samochodu.
Bezpiecznik do oświetlenia zależy od tego jakiej mocy żarówki chcesz użyć.


Najważniejsze:

Ogólnie zasada jest taka, że po to stosujesz drugi akumulator i separator, żeby odseparować całą instalację domku (inwerter, światła i wszystko co tam chcesz, laptopy, suszarki) od instalacji samochodu i jego akumulatora (ten pod maską - najczęściej).
Inaczej będziesz rozładowywał oba akumulatory i stając na dziko może się kiedyś okazać, że oba akumulatory rozładowane. Ten pod maską na dziko to "świętość". Zapomnij o podłączaniu tam czegokolwiek poza kablem ładującym aku zabudowy przez separator.
Btw, ja nawet radio samochodowe mam podłączone pod zabudowę.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
vIrek 
zaawansowany

Twój sprzęt: Ducato 3.0 L3H2 automat
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lut 2012
Piwa: 17/10
Skąd: podkarpacie
Wysłany: 2015-01-20, 18:29   

Pyciu, jeżeli Twoim celem jest posiadanie caper vana, a nie jego samodzielna budowa to mam do sprzedania dokładnie to o co Ci chodzi.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=20514
_________________
vIrek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-20, 18:45   

To może ja powiem jak mam to zrobione. Z akumulatora silnikowego idzie kabel bodajże 6mm2 pod siedzenie kierowcy gdzie mam zamontowany separator. Oczywiście przy samym akumulatorze mam bezpiecznik 30A z oprawką( http://allegro.pl/listing...s0-default-0113 ) . Z separatora idzie kabelek do dodatkowej skrzynki bezpieczników ( http://allegro.pl/skrzynk...4937453748.html )gdzie pierwszy bezpiecznik 30A jest połączony z akumulatorem zabudowy, i po jego wyjęciu znika prąd w zabudowie. Od tego bezpiecznika zasilane są pozostałe bezpieczniki od których idą przewody 2,5mm2 do lampek i pomniejszych gniazdek porozmieszczanych w różnych częściach auta. Jak potrzebuję podłączyć prostownik żeby podładować akumulatory to wpinam go pod maską do akumulatora silnikowego i ładuję tak obydwa akumulatory. Jak potrzebuję podpiąć przetwornicę (to bardzo rzadko mi się zdarza) to wpinam ją żabkami do akumulatora pokładowego który jest pod siedzeniem kierowcy. A i mam jeszcze zamontowany voltomierz z przełącznikiem więc szybko mogę sprawdzić jakie mam napięcie na obu akumulatorach.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pyciu123 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Ford Transit mk6 blacha/campervan
Nazwa załogi: Pynio Fasola
Dołączył: 13 Sty 2015
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Lincolnshire
Wysłany: 2015-01-20, 19:13   

vIrek napisał/a:
Pyciu, jeżeli Twoim celem jest posiadanie caper vana, a nie jego samodzielna budowa to mam do sprzedania dokładnie to o co Ci chodzi.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=20514


Dziękuję piękny ale po pierwsze kierownica po drugiej stronie ,po drugie chcę go zrobić sam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pyciu123 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Ford Transit mk6 blacha/campervan
Nazwa załogi: Pynio Fasola
Dołączył: 13 Sty 2015
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Lincolnshire
Wysłany: 2015-01-20, 19:31   

toscaner napisał/a:
Lampki i wszystko w kamperze zasil z tego drugiego aku, a nie z bezpieczników w aucie, bo ci rozładują rozruchowy.


Przepraszam źle złożyłem zdanie: chcę od dodatkowego akumulatora puścić gruby czerwony kabel ( jak pisałeś 10mm2 )do puszki z bezpiecznikami założonej przeze mnie w zabudowie auta a z niej puścić cieńsze kabelki do oświetlenia czy trójnika na zapalniczki (2,5mm2 tak jak to zrobił Cebek) 8-)

Toscaner dziękuję za pomysł z radiem wykożystam :idea
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 19:47   

W takiej opcji to już ok. Postaraj się wszystko co planujesz używać na postoju, a będzie zasilane prądem mieć podłączone do akumulatora zabudowy.
Gdybyś w planach miał zakup panela solarnego na dach, to można by było też to w tej chwili przewidzieć i przygotować instalację, ale o tym nic nie wspominałeś. Mogłoby to ułatwić w pewnym stopniu temat zabezpieczeń.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
nikita55 
stary wyga

Twój sprzęt: Hobby T600 2,5 TDi 115PS
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Sty 2015
Piwa: 28/12
Skąd: Nieokreślone
Wysłany: 2015-01-20, 22:29   

W mojej pierwszej odpowiedzi napisałem ci kolego co i jak. Ale jeszcze raz.
Żeby prawidłowo działała przetwornica i miała zapas to najlepiej mieć dwa akumulatory 80 AH.
Są bardzo dobre przetwornice np. Waeco które dają 1500w ,a w szczytowej chwilowej drugie tyle 3000w. Czyli ,żona suszy włosy, a ty włączyłeś czajnik na dwie minuty bo zapomniałeś...itd lub mniejsze. Przykład do takiej przetwornicy dla porównania idzie minus kabel 35mm ,plus 35mm,bezpiecznik 125A ,uziemienie <to oddzielny żółtozielony kabel który idzie najczęściej do karoserii , ale też do skrzynki bezp.230V>
Takie większe przetwornice nie mogą być ..dopinane.. na krokodylki tak jak ktoś pisał.
Co do podziału..twojej.. nowej skrzynki 12v.Owszem przy akumulatorze zabudowy dajesz głóny bezpiecznik np.50A ,później idziesz dalej kablem najlepiej 10mmlub16mm do swojaj skrzyneczki i tam dzielisz np. 6 sekcji z bezpiecznikami. Jeżeli idziesz dalej na oświetlenie w tym te 5 lampek z jednego włącznika np. to bezpiecznik dajesz 10A kabel 1,5mm. Jak dalej idziesz na np. 12v gniazda lub gniazdo to bezp. 20A i kabel 2,5mm. itd ...
Przykład obwodów z energobloku><
Piec 10A,główne światło schodki ele 25A,solar15A,ośw 1 10A,ośw2 10A,tv 10A,pompka 5A,ładowarka dodatkowa 20A, rezerwa 15A,rezerwa25A.
Co do ładowarki to np... CB-516 ..widziałem na allegro..wystarcza na 2x80AH kwasiak,AGM,GEL.
_________________
nikita55
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2015-01-20, 22:36   

Pisałem o przetwornicy podpinanej na żabki ale chodziło mi o zasilenie laptopa czy innej ładowarki o mocy ok 200W a nie 1500W :P
Fakt mało precyzyjnie się wyraziłem :) A z ładowarek to polecam takie coś lub odpowiedniki większej mocy: http://www.akumulatory-ze...ml#.VL7PNUeG-Sp
Używam jej w domku nie podłączonym do sieci elektrycznej i sprawdza się. Cena niższa niż odpowiedniki w sklepach camperowych a jest całkowicie bezobsługowa i dba o to by nie przeładować akumulatora a naładować go w miarę szybko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-20, 23:34   

nikita55 napisał/a:
idzie minus kabel 35mm ,plus 35mm,bezpiecznik 125A


Dla wyjaśnienia w tym miejscu, koledze chodzi o 35 mm2, czyli przekrój kabla, nie średnicę 35mm.
Czasem tak się pisze dla uproszczenia, albo mówi, gdy spotyka się dwóch elektryków. :spoko
35mm2 to kabel o średnicy niecałe 7mm. Czyli nie taki znowu gruby. :)
Jeśli faktycznie chcesz ten elektryczny czajnik, suszarkę, to takie 1500W sinus minimum, ale oprócz Waeco są inne tańsze firmy.
Wszystko zależy od budżetu jaki przewidujesz włożyć. Bo tym się nie chwaliłeś.
Masz już ogólny zarys planu zabudowy?

Z ciekawości, daleko od Lincoln?
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
nikita55 
stary wyga

Twój sprzęt: Hobby T600 2,5 TDi 115PS
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Sty 2015
Piwa: 28/12
Skąd: Nieokreślone
Wysłany: 2015-01-21, 01:22   

Oczywiście ,że 35mm2 :lol: może z rospędu dla mnie.... :evil:
Tu w warsztacie do przetwornicy grubszy dawałem już tylko 50mm2 z bezpiecznikiem 250A...
Ale jak robiło się szklany biurowiec to faktycznie jedna żyła 240mm2 to dopiero jest grubość :gwm :gwm :gwm
_________________
nikita55
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***