lodówka absorpcyjna Thetford N3141 praca na 12 V |
Autor |
Wiadomość |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 27/124 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2024-08-08, 18:23
|
|
|
Też mam CI horona z 2021 i lodówkę Thetford. Jestem w Grecji i temp. obecnie 36-38. Mam dużą załogę I dodatkowo małą lodowkę sprężarkowa Makity ale na napoje .
Miałem zamrożone obiady i ciągle dokupuje lody dla załogi, żadnych problemów z Threfordem nie mam tak na postoju jak i w czasie jazdy... nie mam także dodatkowych wentylatorów choć miałem plan zamontować ale dam sobie spokój bo daje radę jak widać bez zbędnego grzebania. Nadmienię, że raczej na kempingu nie stoję z podlaczonym 230V
Mam fabrycznie zamontowaną pod fotelem Dc-Dc 30A i bakterie Lifopo4
Pozdro i czep się raczej samej lodówki.. |
|
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 63/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2024-08-08, 19:53
|
|
|
Praca lodówki na grzałce / 12 lub 230 / zależy od prądu. O ile przy 230 v nie ma raczej problemu to ten może pojawic się przy 12 v. Winny inteligentny alternator. Jeśli nie ładuje alternator to lodówka nie ma prądu. Rozwiązaniem jest ładowarka dc dc . Bo dzięki niej mamy prąd z alternatora nawet gdy ten obniża ładowanie. Ładowarka musi mieć 30 A bo lodówka to 10 A i zostaje 20 A na ładowanie akumulatora pokładowego. Jeżeli ktoś ma opomiarowany lifepo4 to dokładnie to widać przy wyświetlaczu. Możesz wsadzić victrona 30 A i zobaczysz różnicę. Gdyby jednak lodówka dalej nie działała to coś musi być z grzałką . |
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 255/180 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2024-08-08, 20:09
|
|
|
A może zasilać lodówkę 220 z przetwornicy włączonej na stałe?
Na pewno nic by się nie paliło bo natężenie prądu byłoby dużo niższe. Pytanie jakie straty prądu na przetwornicy. |
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 27/124 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2024-08-08, 20:26
|
|
|
To można jeszcze prościej, poprostu włączyć ją na gaz i nic nie robić więcej ja tak poprzednim kamperkiem z 10 lat jeździłem bez problemów:) bo 12V zdechło a nie specjalnie chciało mi się lodówkę wyciągać i się zeszło... |
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 255/180 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2024-08-08, 20:33
|
|
|
Ja, niestety tak podróżuję. Nie celowo tylko nie ustawiam automatycznego zasilania ( nie wiem dlaczego). W dodatku montując butlę gazową pod podłogą nie jestem pewny czy nie zdemontowałem oryginalnego duo control cs, które w razie wypadku odcinałoby dopływ gazu. Aż pójdę sprawdzić.
Ale jeżdżę na gazie nie celowo a przez roztargnienie. Może trzeba ustawiać automat i wbić to do głowy?
Tak czy owak te 12v powinno u Ciebie działać i trzeba to zrobić.
Trzymam kciuki. |
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 255/180 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2024-08-08, 20:58
|
|
|
Na szczęście mam zamontowany ten duo control cs. |
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-08-08, 21:09
|
|
|
Dziękuję. Na gazie to mi żona nie pozwoli jeździć, jak nie widzi to zostawiam, ale trzeba AES ręcznie sterować a mi się nie chce.
Testowałem dzisiaj troszkę. Jestem już prawie pewien, że to brak napięcia zasilającego z "mądrego " alternatora. Przy działającym systemie BMS na lodówce : 11,4 V; 15,7 A; 180,2 W. Na szynie CAN 11,7 V więc niewiele więcej.
Po odpięciu inteligentnej klemy na lodówce : 13,1 V; 18,3 A; 242,1 W , na szynie CAN 14,0 V.
Grzałka nominalnie 206 W . 60 W na pewno robi różnicę w wydajności grzałki. Akumulatory mam AGM więc troszkę większe ładowanie im nie zaszkodzi ( no chyba że się mylę i coś tam jeszcze wsadzili).
W moim egzemplarzu nie ma DC DC , tylko :
1. "energoblok" NE 196
2. panel sterujący NE274
3. ładowarka NE 287 17 A (sic!)
wszystko powyższe firmy Nordelettronica
ponadto
4. kontroler solara Vechline LM
5. dwa aku AGM
6. "mądry" alternator z BMS od Forda
wyłączenie klemy pomaga na lodówke , ale szkodzi na aku.
Jutro jadę w dłuższą trasę to będę testować.
Z DC DC mam tylko mały problem gdzie to wpiąć (ciężko o rozsądny schemat z NE) , chyba że na żywca równolegle z ładowarką do płyty NE 196 ( jak na poniższym obrazku)
Pozdrawiam
180 W .jpg
|
 |
Plik ściągnięto 408 raz(y) 68,76 KB |
Zrzut ekranu 2024-08-08 205949.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 3 raz(y) 459,74 KB |
242 W.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 3 raz(y) 122,67 KB |
|
|
|
|
 |
AndyS
doświadczony pisarz Andrzej
Twój sprzęt: Ducato II Granduca
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Sty 2011 Piwa: 11/1 Skąd: SOPOT
|
Wysłany: 2024-08-08, 21:14
|
|
|
Może dodam takie swoje spostrzeżenie - mam stary, mały typ lodówki (Elektrolux) bez automatu i muszę ręcznie klawiszem przełączać na 12V. Był czas że na 230V i na gazie działała bardzo dobrze (dołożyłem wentylatorki) a na 12V słabo. Pomogła wymiana kabla i miejsca zasilającego z 12V - poprowadziłem bezpośrednio z akumulatora silnikowego grube przewody chyba 8mm i problem zniknął. Znaczy że producent oszczędzał na przewodach. |
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-08-08, 21:39
|
|
|
[quote="przemo.d"]Też mam CI horona z 2021 i lodówkę Thetford. ...........l:
Mam fabrycznie zamontowaną pod fotelem Dc-Dc 30A...
Dziękuję , ja pod fotelem pasażera mam tylko ładowarke NE287. Masz tam dwie obok siebie ? mieszczą sie ? |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 353/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-08-08, 21:55
|
|
|
Gdy słabo chłodzi na 12V ale jednak chłodzi to najpewniej jak zauważył kol. AndyS jest słabe zasilanie.
Aby to sprawdzić to ustawić lodówkę na MAX i zmierzyć napięcie na zaciskach! grzałki 12V przy pracującym silniku. Gdy zbyt niskie to wtedy kopać w kabelkach, złączach, zaciskach zasilania i ewentualnie zwiększyć przekrój.
Grzałki 230V i 12V mają zbliżone moce i gdy dostają właściwe napięcie to działają podobnie. Aby to uzyskać to w grzałce 12V musi jednak płynąć prawie 20 razy większy prąd niż w tej na230V.
Może też być wadliwa masa (-), wystarczająca dla 230V przy ok 0,4A a słaba dla 12V dla ok 8A.
Często się skupiamy na plusie niedbale traktując masę.
|
_________________
 |
|
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 27/124 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2024-08-09, 08:24
|
|
|
[quote="pawko13"] przemo.d napisał/a: | Też mam CI horona z 2021 i lodówkę Thetford. ...........l:
Mam fabrycznie zamontowaną pod fotelem Dc-Dc 30A...
Dziękuję , ja pod fotelem pasażera mam tylko ładowarke NE287. Masz tam dwie obok siebie ? mieszczą sie ? |
Uchwyt jest i nad ładowarka pokładową z tego co pamiętam.
Dwa urządzenia jedno nad drugim jest fabrycznie bez wysiłku kosteczki kabelki pasują im. Jak dokładałem panel i zmieniałem baterie to nurkowałem tam co by poprzełączac switche na "lithum" i pokładowa i DC-DC 30A ma taką opcję. Jak wrócę to zerknę Ci jakie u mnie graty konkretnie powkładali.
Dla AGM to kwas przecież w innej technilogii wykonany nap. 14-14.5V podczas pracy silnika to norma. Tu jest tylko praca cykliczna wiec bez tej klemy jest ok I z pomiarów Twoich wynika z 20% wzrost więc chyba będzie spoko bo chodzi o wydajność 12v jak rozumiem. Napisz jeszcze z ciekawości jak się pozbyć tej inteligencji alternatora:) bo może się przydać komuś
Ja miałem za to jedna baterie 100ah fabrycznie. Wymieniłem na 200ah Lifepo4, dokładka panela równolegle do fabryki co wiązało się z wymianą 10A fabrycznego regulatora w szafie na MPPT Victrona.
Dołożyłem przetwornice, monitor baterii wszystko już "niebieskie" co by na jednej aplikacji chodziło
Na 7kkm raz "zawiesił" mi się MPPT podczas długiej drogii 2500km zgasły lampeczki choć w aplikacji był widoczny nie reagował na komendy. Odłączenie baterii i paneli na chwilę +aktualizacja wskoczyła i nie douczylem sie, że ten regulator MPPT ma także do wyboru rodzaj akku. Był żel to przestawilem na smart Lifepo4 to się w nim nazywa i bangla całość .
Prądu mam ilości które nie są mi potrzebne choć dzikusa preferuję. Poprzednio miałem dużą lodówkę Dometic i miałem Fany zamontowane choć tylko na gazie pracowała bo chyba grzalka padła ale ta daje radę nawet w prawie 40 stopniach więc nie tykam co by nic nie zepsuć bo to pierwsza chodząca w auto dobrze , bo jak jest dobrze to nie poprawię pewnie ..
Jeszcze coś bo może błędy podstawowe robisz.. przed wyjazdem dzień wczesniej włączam lodówkę zawsze na 230v lub gaz I wkładam do niej graty to 12V tylko utrzymuje stan panujący a nie robi go ....
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-08-13, 10:46
|
|
|
Dziekuję za wszystkie podpowiedzi.
Przez weekend robiłem testy. Pojechałem sobie na Mazury ( 600 km) .
Wnioski (jakoś poukładane)
1. „jak się pozbyć tej inteligencji alternatora:) bo może się przydać komuś”
wyłączyć można w komputerze (najlepiej forscanem) albo „z buta”. Ja zrobiłem to drugie. Przy klemie jest kabelek trzeba go wypiąć i już nie ma mądrości. Zrobiłem sobie przełącznik ( idealnie wpasował się w osłone ręcznego) więc mogę sobie tym sterować bez nurkowania pod fotel. Po wyłączeniu BMS w samochodzie nie dzieje się nic, jedynie podobno sa błędy po podłączeniu komputera (ale jeszcze nie sprawdziłem).
Napięcie ładowania (pomiar na CAN) podniosło się z 11,4 V do +/- 14,2 V. Na lodówce 13,1 V / 18,3 A / 241 W.
2. ponieważ założyłem miernik na kabelki przy lodówce , sprawdziłem 2 (prostszy) pomysł na podbicie napięcia – włączenie świateł mijania .
efekt: szyna CN 12,5 V, lodówka 12,3 V / 17,1 A / 211 W
więc powinno wystarczyć. Z tymi światłami to już szybciej jeździłem ale nie miałem opomiarowanej lodówki.
I niby wszystko OK, powinno działać. Ale, zawsze musi być jakieś ale, po ok. 0,5 h jazdy zaczyna fiksować prąd, napięcie trzyma 12-13 V, ale amperarz i co za tym idzie moc grzałki zmienia się losowo od 4 do 10 A. Po wyłączeniu silnika, krótkiej przerwie – wszystko wraca do normy.
W nocy na 230 V wymroziło ja poniżej 0, a później w miarę jazdy rosła temperatura. Chwilowy spadek na wykresie to przełączenie gaz. W ciągu całego dnia dochodzi do 16 stopni.
Grzałka ma ok. 0,8 Ohma oporności. Ciekawostką jest też to że rurka rekuperatora i kominek są ciepłe. Włożyłem nawet latarkę do środka lodówki i nigdzie nie prześwituje.
Plan:
- sprawdzić czy oszukuje mnie chiński miernik czy elektronika lodówki ewentualnie EB.
- test grzałki bez elektroniki
- sprawdzenie wszystkich połączeń.
- ewentualne płytki sterujuacej.
Temat elektroniki poruszył marcincin w poście https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
Ale temat się zamroził
Nurtuje mnie jeszcze jeden problem. Wszyscy mówimy, że lodówka na 12 V słabo chłodzi, że to tylko podtrzymanie itd. Grzałka 230 V ma 240 W a na 12 V 205 W niby 15 % różnicy ale w sumie to niewiele, dodatkowo skraplacz lepiej chłodzony jest w czasie jazdy – więc skąd takie różnice w chłodzeniu ?
PS. Zawsze przed wyjazdem lodówka na full 230 V i pakowanko rzeczy z domowej lodówki (już wychłodzone).
Mam jeszcze dwa tygodnie do wyjazdu to będę szukał.
wylacznik BMS 1.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 1 raz(y) 113,83 KB |
wykres temperatury.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 0 raz(y) 255,11 KB |
|
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 353/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-08-13, 13:22
|
|
|
pawko13 napisał/a: |
Nurtuje mnie jeszcze jeden problem. Wszyscy mówimy, że lodówka na 12 V słabo chłodzi, że to tylko podtrzymanie itd. Grzałka 230 V ma 240 W a na 12 V 205 W niby 15 % różnicy ale w sumie to niewiele, dodatkowo skraplacz lepiej chłodzony jest w czasie jazdy – więc skąd takie różnice w chłodzeniu ?
|
Powtarzam się
Dlatego zmierz napięcie na zaciskach grzałki 12V bo przy tej mocy płynie tam ~17A, sprawdź czy to prawda, czy nie ma np: 8V bo są spadki napięcia na przewodach i stykach, sprawdź też masę.
|
_________________
 |
Ostatnio zmieniony przez Skwarek 2024-08-13, 13:33, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-08-13, 13:32
|
|
|
Efekt poszukiwań :
- grzałka podpięta pod 12 V bezpośrednio : grzeje jak szalona i temp w lodówce spada.
- patrz : https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
lut nie trzyma, wszystko lata. Walczę dalej.
To co się grzeje to gniazdo bezpiecznika
Przy podaniu na wejściu płytki 12,5 V na stykach grzałki jest 11,5 V
WhatsApp Image 2024-08-13 at 13.18.18.jpeg
|
 |
Plik ściągnięto 0 raz(y) 317,45 KB |
WhatsApp Image 2024-08-13 at 13.30.52.jpeg
|
 |
Plik ściągnięto 1 raz(y) 242,82 KB |
|
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 353/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-08-13, 13:35
|
|
|
pawko13 napisał/a: |
Przy podaniu na wejściu płytki 12,5 V na stykach grzałki jest 11,5 V |
No to na stykach płytki masz już 17W straty.
Wyczyść styki od bezpiecznika (te wlutowane rurki) bo cyna mogła się wytopić od grzania się styku bezpiecznik-podstawka. |
_________________
 |
|
|
|
|
 |
|