 |
|
Energoblok - co to jest, do czego służy i jak to zrobić. |
Autor |
Wiadomość |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2019-09-18, 21:40
|
|
|
DK-Tadeusz napisał/a: | Ja tu czegoś nie kapuje...
|
No fakt ...... nie kapujesz
A tak przy okazji Tadeusz, masz Lipo'la w kamperze i sypiasz spokojnie ? |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-09-18, 21:53
|
|
|
No to muszę się przyjrzeć ile mam jeszcze miejsca na dachu.
A z tym agregatem, posłucham mądrzejszego
Zacznę od zwazenia kampera. Tak dla zasady. I zacznę się uśmiechać do Świstaka. |
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2019-09-18, 21:56
|
|
|
Każdy ma pewnie inny powód żeby stosować takie czy inne rozwiązanie, ja uciekam z kg, bo jestem na styk a chciałbym jeszcze poduchy pneumatyczne założyć.
Moja wizja to 10Ah lifepo4, + 3szt suepracapów od citroena, do tego kawałek balancera żeby równo się ładowały.
waga life 10ah to 1,3kg, waga 1szt supercapa z PSA 1,2kg. W pakiecie z osprzętem da to 5kg vs 30kg obecnego kwasiaka.
Być może zrezygnuje z life ale jeszcze analizuje za i przeciw.
 |
|
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2019-09-18, 23:49
|
|
|
Nie chciał bym być uznanym za upierdliwca , który na siłę próbuje udowadniać swoje racje . Po prostu ze zwykłej życzliwości i chęci pomocy
Reaven , Twoje rozwiązanie , podobnie jak Bronka jest dobre, poprawne i na pewno będzie działać .... ale ja w ramach życzliwej próby doradzenia , jedno pytanie i kilka cyfr:
Nie wiem ile , jakich i jakiej pojemności akumulatorów masz na zabudowie, ale załózmy że X ... pytanie , co jest lepiej mieć za te same pieniądze X Ah , czy 10+X Ah ?
A teraz cyfry:
Załóżmy , że Twój rozrusznik pobiera przy rozruchu 300A, silnik masz sprawny i do rozruchu potrzebujesz pokręcić 2 ... no dobra 3 sekundy.
Chcesz do kondensatorów dać 10Ah , a że to LiFePO4 to tyle z niego dostaniesz
Każde takie pokręcenie to 0,25Ah ( (300/3600)*3 ), więc z prostego rachunku wynika, że te 10Ah pozwoli wykonać 40 takich kręceń
Jeśli założysz taki aku tylko dla kondensatorów , to będziesz miał spore zabezpieczenie , ale przez całe jego życie będzie on w dużej części nie wykorzystany.
Jeśli założysz go na zabudowę i stamtąd będziesz ładował kondensatory, to szansa na pełniejsze wykorzystanie jego pojemności znacząco wzrośnie.
To tak jak z przydziałem publicznych pieniędzy, jak np. jakiś urząd , czy samorząd dostaje jedną pulę i sam decyduje ile na co to kasa jest racjonalniej dysponowana. Jeśli jest system szufladkowania na określone cele sterowany odgórnie, to bywa , że na jedne cele kasy brakuje, pomino, że w innej "szufladce" jest jej nadmiar.
Jeśli połączysz to w całość , to poza zwiększeniem pojemności w zabudowie, bedziesz mógł to ładować z jednej ładowarki , jednego regulatora solarów i z alternatora .
Zyskuje też w drugą stronę obwód elektryczny samego samochodu (elektronika silnika, radio, gniazda USB w instalacji samochodu , etc.).
Do pilnowania masz tylko jedno napięcie i jedną pojemność . Prostszy układ , większa niezawodność. .
Nie wiem ...... mało ? |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-09-19, 09:44
|
|
|
Taka uwaga i pytanie : Akumulatorek ten do rozruchu, miałby też za zadanie zasilanie radia, świateł alarmu itp, tego co ma Ducato, ale przy wyłączonym silniku. Czyli to przewymiarowanie miałoby sens O ile takie będzie rozwiązanie. Do tego świadomość " rozdzielności majątkowej", Czyli gdy coś w budzie się zewrze to auto jedzie i odwrotnie, ale to dzielenie włosa na czworo.
Reszta gdy rezygnujemy to w 100% logiczne, efektywniejsze itd... Tylko to wymaga oszukania EB, wydzielenia instalacji Ducato i podpięcia pod zabudowę, rozrusznik do kondensatorów ale stacyjka itd z zabudowy itd..
Po pierwsze to powinien wykonać ktoś kto coś już w tym zakresie robił coś i się zna .A przynajmniej ogarnia instalację samochodu.
Po drugie w moim przypadku jest lekko inaczej, o ile gwarancja Ducato mi wisi to gwarancji RAPIDO szkoda.
Ale powiedzmy : olać to trafiło na idiotę czy takiego co go stać na głupotę lub mądrość i OK...
Sam poradzę sobie chyba tylko z Lifepo4 w zabudowie i zmianą parametrów ładowania.
Problemem już będzie ładowanie z alternatora i jak zapobiec nadmiernemu prądowi, czyli pomiary, kable odpowiednie jako "opornik" , itd.
Do końca nie jestem ufny, co do ładowania podczas jazdy, bo nie mam wiedzy.
A do tego, lada moment przybędzie nowa zabawka i kamper pójdzie w odstawkę, praca, budowa domu syna... No i ciemno się robi. Relatywizm czasowy, dopada, ciągle te Święta....
Na razie marudzę, bo fabryczne kwasiaki jeszcze nie dały oznak agoni, ale dojrzewam, bo zresztą nie muszą paść.
I ... się będę uśmiechał po konkretne dane. Co kupić, gdzie kupić itd.
Z punktu widzenia Bronka na hemoroidach, bardziej mnie kręcą te superkondensatory,
Była też tu opcja tego urządzona rozruchwego za parę setek. Też ciekawe.
Świstak milczy.. tylko u niego inna bajka. |
|
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2019-09-19, 10:02
|
|
|
joko napisał/a: | Nie wiem ile , jakich i jakiej pojemności akumulatorów masz na zabudowie, ale załózmy że X ... pytanie , co jest lepiej mieć za te same pieniądze X Ah , czy 10+X Ah ? |
Witam do czego dążysz. Ale z rozmysłem chce wstawić 10Ah,
W zabudowie mam 320Ah life, ale raz mi się zdarzyło że klima wypruła je do zera po 2 nocce chłodzenia.
Stąd 10Ah które pozwoli mimo wszystko uruchomić auto nawet z rozładowaną zabudową.
Nadal zostanie separator cyrixa który z solarów doładuje rozruchowy i zabudowę.
Natomiast zastanawiam się cały czas czy supercapy z PSA czy chińczyka:
https://pl.aliexpress.com/item/33048199215.html
Za PSA przemawia domniemana dobra jakość, ale są już używane i znalezienie 3 z identycznymi parametrami będzie dość karkołomne.
Za chińczykiem przemawia cena.. i chyba tylko. |
Ostatnio zmieniony przez reaven22 2019-09-19, 10:16, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
Darek Szczecin
Kombatant
Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy Dołączył: 08 Wrz 2014 Piwa: 113/163 Skąd: Szczecin
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-09-19, 11:36
|
|
|
Dajesz to po prostu przed akumulatorem? Problem gdzie to wpiąć w istniejącą instalację.
Solary by sobie szły po swojemu a ten tylko przed EB? Czy inaczej?
Pytanie laika: Jak idzie ładowanie w Ducato z alternatora. REGULATOR napięcia samochodu i bezpośrednio do rozruchwego? Raczej nie?
Czy jest to zmienione w kamperach i przez EB i ten decyduje? Chyba tak, skoro są priorytety 1, rozruchowy 2. Zabudowy.. ? |
|
|
|
|
 |
DK-Tadeusz
doświadczony pisarz On the road again
Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Dania
|
Wysłany: 2019-09-19, 12:59
|
|
|
Czytając posty do tylu doszedłem do wniosku, ze konieczna jest jeszcze emergency ładowarka do Kondensatorów.
https://www.ebay.com/itm/...5.c100005.m1851
Skærmbillede fra 2019-09-19 12-54-13.png
|
 |
Plik ściągnięto 7 raz(y) 332,12 KB |
|
_________________ Ą,ą,Ć,ć,Ę,ę,Ł,ł,Ń,ń,Ó,ó,Ś,ś,Ż,ż,Ź,ź € β Δ δ ε η ι κ Λ λ μ Ξ ξ Π π Σ σ ς Φ φ χ Ψ ψ Ω ω |
|
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2019-09-19, 13:50
|
|
|
DK-Tadeusz napisał/a: | ze konieczna jest jeszcze emergency ładowarka do Kondensatorów | Dobre - na korbę
(a gdy braknie sił lub cierpliwości by nią kręcić ?) |
|
|
|
 |
DK-Tadeusz
doświadczony pisarz On the road again
Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Dania
|
Wysłany: 2019-09-19, 14:35
|
|
|
amples napisał/a: |
(a gdy braknie sił lub cierpliwości by nią kręcić ?) |
To wtedy robimy wiatraczek, zakładamy na korbkę i dmuchamy jeśli wiatru niema.
No i zostaje jeszcze telefon jako ładowarka.
UWAGA; ta prądnica nie ma USB. (a takie są)
Od samego myślenia o BMS-ach Energoblokach to głowa boli. |
_________________ Ą,ą,Ć,ć,Ę,ę,Ł,ł,Ń,ń,Ó,ó,Ś,ś,Ż,ż,Ź,ź € β Δ δ ε η ι κ Λ λ μ Ξ ξ Π π Σ σ ς Φ φ χ Ψ ψ Ω ω |
|
|
|
 |
Grzegorz fest leniwy
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Viano Marcopolo VW California Ocean
Dołączył: 10 Cze 2018 Piwa: 14/3 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2019-09-19, 14:42
|
|
|
czytam z uwagą! |
_________________ mam tak małego kamperka że nie mieści się w nim toytoy i upierdliwość, poza tym jest wszystko czego potrzebuję ;-) |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/193 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2019-09-19, 19:19
|
|
|
amples napisał/a: | DK-Tadeusz napisał/a: | ze konieczna jest jeszcze emergency ładowarka do Kondensatorów | Dobre - na korbę
(a gdy braknie sił lub cierpliwości by nią kręcić ?) |
to wtedy włączamy odwrotne działanie w rowerku elektrycznym, albo wszystkich rowerków,
cała rodzina wsiada i pedałuje by doładować SC do rozruchu....
jak z cztery rowerki to około 10 minut powinno starczyć na strzała |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-09-19, 19:31
|
|
|
Rowery moje mają 48v 17,5 Ah Wystarczy "step down" i po sprawie. Hulajnogą 52v i 26 Ah..obskoczę cały Zlot i jeszcze po chleb żytni do sklepu pojadę |
|
|
|
|
 |
DK-Tadeusz
doświadczony pisarz On the road again
Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Dania
|
Wysłany: 2019-09-19, 19:47
|
|
|
Panie i Panowie.! Wielu z was pisze bzdury bo pojęcia o life4po nie macie.
Załączam parę linków i se sami porównajcie, albo spytajcie kogoś co czytać potrafi..
I UWAGA bo; 1-sze to life4po a drugie lifepo4 ....!!!!!
Link 1; https://www.batteryspace....iec-listed.aspx
Link2; https://klimaenergi.dk/wp-content/uploads/2016/10/TAICO-LiFePO4-12V-100Ah.pdf
life1.png
|
 |
Plik ściągnięto 5 raz(y) 84,85 KB |
life2.png
|
 |
Plik ściągnięto 6 raz(y) 158,65 KB |
|
_________________ Ą,ą,Ć,ć,Ę,ę,Ł,ł,Ń,ń,Ó,ó,Ś,ś,Ż,ż,Ź,ź € β Δ δ ε η ι κ Λ λ μ Ξ ξ Π π Σ σ ς Φ φ χ Ψ ψ Ω ω |
Ostatnio zmieniony przez DK-Tadeusz 2019-09-19, 19:57, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|