Przesunięty przez: janusz 2009-10-05, 22:29 |
akumulator i ładowanie |
Autor |
Wiadomość |
sasquatch
weteran CamperPark.pl

Twój sprzęt: Riva Mobil City540 Ducato 1,9td
Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Lut 2007 Piwa: 5/1 Skąd: Przedzeń
|
|
|
|
 |
Jasiek
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: DB 208,FFB,old but gold!
Dołączył: 08 Lut 2007 Skąd: Bavaria
|
Wysłany: 2007-04-27, 22:48
|
|
|
[quote="sasquatch"] jelo71 napisał/a: | Cześć
Zapomnij o tych wyliczeniach (troche mie nie wyszły :-)) Czy widział ktoś by ktoś ładował akumulator prądem o wartości 40A !!! Najwieksze zasilacze jakieby nie były pokazują że ten prąd ładowania to nigdy nie osiąga 6-7A - to znaczy że wszelkie poprzednie wiliczenia można sobie pominąć :-? - Więc jeśli akumulator przyjmuje jakieś 6A na godzinę to by naładować do pełna potrzeba 100Ah/6A= 16,7 godziny !!!
Teraz pomyśl jak daleko musiał byś jechać - u dużo ponad 500km
Może naładuj je raz do pełna na postoju a później sprawdź jaki masz alternator bo jak jest mniejszy - np. 55A to z 16 godzin zrobi się 26 godzin - a to znaczy że jak jedziesz przez 26godzin ze średnią prędkośćią 60km/h to musisz przejechać 1560km by doładować do pełna akumulatory.
O ja cię kręcę. Chyba pojechałem za daleko.
Sorki za mój stan.
Pozrawiam wszystkich !! :-D |
Czolem Panie (?? a sa w ogole?) i Panowie!
ten pan z gory ma racje, alternator zwykly (bez dodatkowego sterownika nie daje nic).
Tepy jestem,ale przy pierwszym kamperze zaczalem sie zastanawiac, jak tojest,Alternator 120A, daje przy dobrych ukladach tylko z 10A. No i okazalo,ze w branzy morskiej to stary problem i w dodatku juz rozwiazany. Dodatkowe sterowniki do alternatorow produkuje Mastervolt i Sterling Marine. Zainwestowalem troche kasy i kupilem ten drugi (juz kiedys o tym wspominalem,ale z braku czasu rzadko tu ostatnio zagladam,wiec krotko jeszcze raz).Wylaczamy originalny regulator, podlaczamy Sterlinga i mamy najlepsza na swiecie ladowarke w czasie jazdy! Przy pustej baterii (no powiedzmy bez obciazenia 11,8-11,5) wyciagam z alternatora do 60A)alternator 120A, reszte dostaje bateria glowna)Ale do tej pory i tak zupelny prad oddany z alternatora nie przekroczyl do tej pory 100A razem. Sterownik odpowiada obecnym standardom swiatowym,tzn. mozliwosc ustawienia na wszystkie dostepne typy baterii wlacznie z AGM. mozliwosc podlaczenia panela LCD,ktory podaje wszystkie parametry lacznie z temperatura alternatora (do duzy problem w Sprinterze!) Przy takie instalacji wazne sa kable (u mnie 50 ). Ogolna pojemnosc wszystkich moich baterii wynosi 300Ah. Fakt, to kosztuje kupe kasy,ale to inwestycja jednorazowa,przy zmianie fury trzeba to wymontowac,bo i tak zaden (prawie) kupujacy nie skuma o co chodzi i nie doceni pracy i wysilku wsadzone w taka instalacje!
Jesli ktos ma jakies pytanka w tej sprawie, to chetnie odowiem. Mam to zabawke juz ponad pol roku i naprawde bardzo rzadko musze gonic za 220V.
Przy okazji male pytanie do Pawla i innych specjalistow:
nabylem nowa zabawke Battery Monitor marki Xantrex Link 10:
http://www.xantrex.com/we...t/5/product.asp
i pogubilem sie w ustawieniach. W szczegolnosci chodzi mi o "Peukert Exponent",czy ktos wie jak to obliczyc?
z gory dziekuje za pomoc!
Janek
PS: wiadomosc dla Robina: kuzyn peka :-))) |
|
|
|
 |
tatkog
weteran Camperomaniak

Twój sprzęt: Ducato 1994 1,9 TD
Dołączył: 20 Sty 2007 Otrzymał 3 piw(a) Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2007-04-28, 09:16
|
|
|
Jasiek napisał/a: | Panie (?? a sa w ogole?) | Niektóre to nawet krzyczą na menów jak coś n ie tak piszą-więc"czuj duch" |
_________________ Na szczęście wymyślono Camperobusy |
|
|
|
 |
jelo71
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Duży, ciężki i kochany
Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 3/6 Skąd: tuż obok Krakowa
|
Wysłany: 2007-05-20, 01:52
|
|
|
Sasquatch dziękuję za przybliżenie tematu. Chociaż Twoje wyliczanki mnie przeraźiły. Obecnie mój kampi przechodzi mały remontik. Między innymi zamontowałem klimatyzację i jej się najbardziej obawiam przy obliczaniu bilansu energetycznego. jak postawię autko na kołach sprawdzę alternator i baterie,zobaczę ile klima pobiera amper a jak się ze wszystkim uporam napiszę co nabroiłem.
pozdrawiam jelo71 |
|
|
|
 |
jelo71
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Duży, ciężki i kochany
Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 3/6 Skąd: tuż obok Krakowa
|
Wysłany: 2007-08-09, 23:26
|
|
|
Jasiek,
witaj, a byłbyś skłonny przybliżyć jak i gdzie poznać bliżej i zakupić sterownik do alternatora o którym pisałeś. Walczę obecnie o ampery do klimy , jeszcze z miernym skutkiem.
pozdrawiam |
|
|
|
 |
Jasiek
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: DB 208,FFB,old but gold!
Dołączył: 08 Lut 2007 Skąd: Bavaria
|
Wysłany: 2007-08-10, 18:38
|
|
|
jelo71 napisał/a: | Jasiek,
witaj, a byłbyś skłonny przybliżyć jak i gdzie poznać bliżej i zakupić sterownik do alternatora o którym pisałeś. Walczę obecnie o ampery do klimy , jeszcze z miernym skutkiem.
pozdrawiam |
hej,
krotko tylko bo dzis wyjezdzam w trase... a wiec sterownikow jest kilka.najlepsze moim zdaniem sa firmy Sterling Marine. Robi tez Mastervolt,ale ma pare wad, po urlopie moge temat rozwinac dlaczego co i jak!
http://www.sterling-power.com/products-altreg.htm
to jest regulator,ale trzeba sie troche znac, poniewaz wchodzi sie przed regulator wlasny alternatora i troche jazdy jest z podlaczeniem .chodza rzadko na EBAYu po ok 150 EUR.
ja zalozylem to :
http://www.sterling-power.com/products-altbatt.htm
Prostsze w podlaczeniu. Pelen automat . Z mojego alternatora 80 A wychodzi do 50 A na baterie dodatkowe.....nie ma nic lepszego! mozna podlaczyc zdalnie sterowanie z wyswietlaczem etc. Uzywane widzialem tylko raz i kupcem bylem ja! koszta 250 EUR! nowe jak w cenniku!rzadko widac w jakims shopie taniej!
Jest jeszcze prostsza alternatywa,ale nie mam zadnego doswiadczenia,ani nie znam nikogo ,kto by to uzywal:
http://www.sterling-power...ts-battbatt.htm
jak sa jakies pytanka,to jak wroce,chetnie odpowiem.
nara
Jasiek |
|
|
|
 |
Mirekaszub
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Sprzedany ale kiedyś kupie następny !
Dołączył: 06 Cze 2007 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Gdańsk - Oliwa
|
Wysłany: 2007-10-27, 12:29
|
|
|
W moim kamperze Hans miał akumulator podąłczony do solara opisany w następujący sposób:
Akku Solar
Solar batterie 12v, 140Ah, 1,28 kg/l, C100
Czy jest to akumulator żelowy ?
Jaki akumulator powinien kupić bo ten od Hansa już padł ???
Prosze o pomoc |
|
|
|
 |
Mirekaszub
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Sprzedany ale kiedyś kupie następny !
Dołączył: 06 Cze 2007 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Gdańsk - Oliwa
|
|
|
|
 |
tatkog
weteran Camperomaniak

Twój sprzęt: Ducato 1994 1,9 TD
Dołączył: 20 Sty 2007 Otrzymał 3 piw(a) Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2007-10-28, 11:21
|
|
|
Fajny, ale trochę drogi. |
_________________ Na szczęście wymyślono Camperobusy |
|
|
|
 |
Mirekaszub
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Sprzedany ale kiedyś kupie następny !
Dołączył: 06 Cze 2007 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Gdańsk - Oliwa
|
Wysłany: 2007-10-28, 12:26
|
|
|
Chyba najtanszy z tą mocą na Allegro. Możesz doradzić ewentualnie jakieś inne źródło zakupu ? |
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 120/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2007-10-28, 13:13
|
|
|
sprawdż czy na pewno potrzebujesz aku żelowy. Pomiedzy żelowym a kwasowym występują różnice w prądzie ładowania i pewnie pojawi się potrzeba zakupu dodatkowego prostownika, to następny wydatek Może zwykły akumulator spełniłby pokładane w nim nadzieje a jest ponad połowe tańszy.
Często słyszę że żelówki z jakichś tam powodów nie wytrzymują reklamowanych 6 lat użytkowania
Ja jeszcze nie zjeżdziłem swoich żelówek (mam je dopiero 3 miesiące) ale poprzednio na pokładzie miałem zwykłe rozruchowe kwasówki i działało. Znajome kampery mają również kwasówki i jest ok.
Ale w tej kwestii niech się wypowiedzą starsi stażem i doświadczeniem |
|
|
|
 |
Mirekaszub
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Sprzedany ale kiedyś kupie następny !
Dołączył: 06 Cze 2007 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Gdańsk - Oliwa
|
Wysłany: 2007-10-28, 13:27
|
|
|
Ten żelowy bedzie zasilany z solarów a z tego co wyczytałem na forach potrzebny jest żelowy. |
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 120/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2007-10-28, 14:19
|
|
|
myślę że same solary nie wystarczą aby naładować baterie, owszem doładowują ale przy intensywnym użytkowaniu powstaje efekt niedoładowania a to może doprowadzić do uszkodzenia baterii.
W moim przypadku b.dobrze działało latem przy słońcu (2moduły po 130W i aku 200 Ah) ale jak auto stało w cieniu to było dużo gorzej, tzn tempo ładowania było dużo mniejsze |
|
|
|
 |
Jacek M
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs na J5 2,5D '89 - ciągle jeździ :)
Dołączył: 20 Sty 2007 Piwa: 15/46 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: 2007-10-28, 15:04
|
|
|
Ostatnio kupiłem do staruszka baterię rodem z ZAP Sznajder. Seria "energy plus" - z niebieskim dekielkiem - charakteryzuje się specjalną konstrukcją umozliwiającą głębokie rozładowania, ale jest kwasowy i nie wymaga żadnego ege szege do ładowania. Przehulał w tym roku 2x Norwegię - bez zastrzeżeń. Przy czym cena raczej atrakcyjna - w fachhandlu istotnie niższa niż w katalogu producenta http://www.zap.pl/?a=787&...12&dp=2&lang=pl
Pozdrawiam
Jacek M |
_________________ "Najlepsze są amerykańskie koszule w kratę.
Bierzesz sobie winko, siadasz nad Wisłą, rozpinasz kołnierzyk.
Najlepsze są amerykańskie koszule w kratę"
M. Piwowski vel A. Krost |
|
|
|
 |
Mirekaszub
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Sprzedany ale kiedyś kupie następny !
Dołączył: 06 Cze 2007 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Gdańsk - Oliwa
|
Wysłany: 2007-10-28, 15:12
|
|
|
Oczywiście normalne, czyli kwasowe akumulatory ten do oświetlenia i rozruchowy pod maską będą ładowne z alternatora lub z prostowników gdy 220V a ten żelowy będzie ładowany poprzez regulator z solara i bedzie słuzył do oświetlania "mieszkania". Chyba tak to powinno być. |
|
|
|
 |
|