Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak pozbyć się problemu almulatora rozruchowego na zawsze
Autor Wiadomość
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 21/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2025-08-29, 15:49   

przemo.d napisał/a:
To jest jakiś żart wakacyjny ta cała dyskusja ;)


"jak to mówią nie strasz nie strasz bo się ......"
Tak samo mówili jak gdy instalowali instalację LPG na bombie gazowej jeździsz ....
Tak samo mówią o elektrykach, że się palą itp... Jeżdzę elektrykiem od 2 lat i złego słowa nie powiem.

A najwięcej do powiedzenia mają Ci którzy nie sprawdzili, nie testowali a wymądrzają się.. BEZ URAZY :wyszczerzony:

Kilkunastu użytkowników używa superkondensatorów od kilku lat w starych i nowych autach i są zadowoleni. I ja zamontuje wytestuje i się pochwalę jak wygląda sytuacja.
na pokładzie mam Lifepo4 200Ah i zawsze mogę połączyć do niego SC, gdyby lifepo4 10Ah nie dawał rady.
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 376/156
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2025-08-29, 22:10   

Może mniej nad sensem bo to sprawdzono.
Ciekawe czy ktoś mierzył ile prądu potrzebuje taki superkondensator by utrzymywać go w stałej gotowości.
Pozwoliło by to oszacować potrzebną pojemność akumulatorka w zależności od częstości użytkowania kamperka. Gdy ktoś włącza silnik raz na dwa - trzy miesiące to jednak tej pojemności akumulatora potrzeba więcej niż gdy ktoś jeździ częściej.
Wiadomo na wyjeździe często jest ładowany i nie ma problemu ale kamper jest użytkowany przez wielu sporadycznie i warto to uwzględnić.

Nie każdy ma zamontowany wyłącznik masy dla akumulatora rozruchowego. Może warto dodatkowo zamontować tylko dla tego akumulatorka by nie tracił energii na postoju. Oczywiście z pominięciem superkondensatora by z kolei dodatkowymi stykami nie osłabić siły rozruchu co zimą może mieć znaczenie.

:spoko
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 532/43
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-08-29, 22:17   

Akumulatory litowe dużej pojemności i superkondensatory należą do tej grupy zabawek , którymi trzeba umieć się bawić , choćby po to aby nie zrobić krzywdy sobie albo komuś .
Przemek jest może radykalny w swojej wypowiedzi :szeroki_usmiech , ale rację ma w tym, że bez znajomości przynajmniej podstaw tematu nie powinno się brać za tego typu rzeczy.

Nie gniewaj się Voice, ale oczekujesz prostych i jednoznacznych odpowiedzi , na pytania które wskazują że albo nie znasz tych podstaw ...... albo udajesz wariata :mrgreen:

Owszem , ludzie montują SC zamiast akumulatorów (sam od dłuższego czasu też używam) i są zadowoleni , ale nikt nie robi tego na czuja .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 532/43
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-08-29, 23:09   

voice napisał/a:

Jedyna rzecz której nie rozumiem to to po co ten opornik między aku life 10Ah a kondensatorami ( rozumiem, że podłączenie tego opornika dobrze rozrysowałem??)
Ma on być na przewodzie dodatnim + ?? TAK tylko 100W a nie 10W


No nie jedyna jak widać :szeroki_usmiech , ale po kolei :

- rezystor jest po to aby ograniczyć prąd rozładowania (podczas rozruchu, oraz przy ładowaniu SC) do wartości którą wytrzyma BMS i same ogniwa w tym akumulatorku.
- rezystor ma być szeregowo do LiFePO4 , a czy to będzie na plusie czy minusie to bez znaczenia (bo to układ szeregowy) . Zazwyczaj robi się to na plusie , ale tylko dla porządku .
- szeregowy układ R + LiFePO4 , ma być równolegle połączony do SC

Tak jak napisałem wcześniej schemat masz dobry , problem tylko z doborem komponentów.
Akumulator LiFePO4 12V/10Ah jest do tego za mały gdyż akumulator zrobiony z ogniw o małej pojemności ma z oczywistych powodów mały prąd rozładowania . Przy prądzie rozruchu rzędu kilkuset amper , im mniejszy i słabszy aku, tym większy rezystor trzeba zastosować, aby podział prądów w gałęzi równoległej był odpowiedni .
Idąc dalej im większy rezystor i mniejszy prąd rozładowania LiFePO4 tym proporcjonalnie mniejszy prąd doładowujący SC (a co za tym idzie dłuższy czas ich ładowania).
To jest właśnie główny powód dla którego uważam że 10Ah to dużo za mało dla SC 5000F . Nie chodzi o to jak długo jest on w stanie utrzymywać systemy samochodu na postoju, bo pewnie z tym da sobie radę (upływ prądu z SC jest z pewnością mniejszy niż pobór systemów samochodu ), ale o to, że przy bezpiecznie dobranym rezystorze czas ładowania SC będzie bardzo długi (kilka minut) .

Im wiekszy LiFePO4 z mocniejszym BMS tym mniejszy rezystor jest potrzebny , aż do jego braku przy odpowiednio dużym .
LiFePO4 12V/280A/ 200A można już próbować łączyć bez rezystora.
Ponieważ zakładanie tak dużego aku tylko do rozruchu jest bez sensu, dlatego użycie do tego celu aku zabudowy jest optymalne.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 532/43
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-08-29, 23:24   

Skwarek napisał/a:

Ciekawe czy ktoś mierzył ile prądu potrzebuje taki superkondensator by utrzymywać go w stałej gotowości.


Nie aż tak duży , ale większy od samorozładowania kwasiaków rozruchowych .

Jeśli SC podłączymy na stałe do LiFePO4 280Ah to są to wartości pomijalne i bez wpływu.

Stosując osobne aku 10Ah też ten upływ nie wpłynie jakoś bardzo , ale tam inne opisane wyżej problemy są bardziej istotne.

Da się to zrobić aby z 10Ah też to dobrze działało , bo dokładnie tak działają boostery rozruchowe oparte na superkondensatorach , ale w kamperze w którym mamy duży aku zabudowy jest to sztuka dla sztuki :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 21/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2025-08-30, 12:35   

joko napisał/a:

- rezystor jest po to aby ograniczyć prąd rozładowania (podczas rozruchu, oraz przy ładowaniu SC) do wartości którą wytrzyma BMS i same ogniwa w tym akumulatorku.
- rezystor ma być szeregowo do LiFePO4 , a czy to będzie na plusie czy minusie to bez znaczenia (bo to układ szeregowy) . Zazwyczaj robi się to na plusie , ale tylko dla porządku .
- szeregowy układ R + LiFePO4 , ma być równolegle połączony do SC
.


Dziękuję za wyjaśnienie JOKO ale coś mi tutaj nie gra.
Piszesz, że schemat który narysowałem jest O.K. ale tam rezystor mam podłączony równolegle.

Jeżeli ma być połączony szeregowo do Lifepo4 to powinien być podłączony do zacisku + i minus akumulatora ?? Tak czy się mylę.

I drugie pytanie czy opornik 100W 0.5ohma będzie o.k. do mojego aku 10ah ??
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 27/132
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2025-08-30, 21:49   

JOKO jak zawsze trafnie odczytuje co człowiek ma na myśli:) :spoko
Postaram się odpowiedzieć na pytania "kolegi" voice, co by JOKO nie przeszkadzać w wypoczynku ;)
Oczywiście nawet w mojej branży są zasilacze o mocach 100KW i więcej które mogą pracować bez baterii AGM/VRLA za to z bateriami superkondensatorów które podtrzymają taką moc niby śmieszne np. 60sek ale co wystarcza do startu agregatu i dodatkowo ładuje się całość dokładnie tyle samo co podtrzymuje :) są to oczywiście rozwiązania gotowe. Największe plusy takich rozwiązań to, że mogą pracować bez szkody w wyższych temperaturach otoczenia względem akumulatorów którym temperatury otoczenia powyżej 25 stopni bardzo szkodzą , żywotność kondensatorów to około 25 lat ale całą ekonomię zabija cena takich baterii kondensatorów :) i nikt tego nie chce kupić :haha:
Co do " kolegi" voice czego można nie rozumieć w stwierdzeniu : schemat masz dobry !
Ale ciągle piszesz głupoty bez sensu... Połączenie szeregowe : czyli wstawiasz R w dowolny przewód: + lub - przed bateryjką.
Połączenie równoległe jest np. : gdy pożyczasz prąd z innego auta kablami rozruchowymi. / lub wygogluj sobie co to znaczy :chytry /
Chyba nie trudno się domyśleć co się stanie gdybyś dał 0.5 Ohma rezystor pomiędzy + a - baterii .... jak nie wiesz to możesz to sprawdzić zwykłym drutem ;) bo to niewielka różnica będzie :bajer
Tam będą w dieslu spore prądy więc jakimś cudem nic nie popsuj :lol: popatrz jak podłączone są kable pomiędzy akumulatorem obecnym a rozrusznikiem i wykonaj to podobnie.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 67/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-08-31, 14:59   

Tak na marginesie. Nie wiem jak w innych samochodach ale w Fordzie mój z 2018 roku nie ma opcji by podpiąć się bezpośrednio pod alternator. Dlatego tego typu instalacje robi się przy klemach akumulatora samochodowego. Jest tam też kontrolny kabelek - czujnik - mechanik powiedział że po jego odłączeniu inteligentny alternator przestaje być inteligentny bo nie otrzymuje danych. W Fordzie alternator daje 120 A i dla akumulatora lifepo4 nawet dla tych najbardziej pojemnych to za spory prąd. Niby jeszcze się mieści w tym 0,5 C ale to trochę na granicy. Dla niewtajemniczonych 1C to pojemność baterii. Jeśli mamy np 280 Ah - 0,5 C to 140 A.

No i oczywiście do takich prądów muszą być odpowiednio grube kable inaczej mamy grzałkę.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 532/43
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-09-02, 07:46   

orkaaa napisał/a:
W Fordzie alternator daje 120 A i dla akumulatora lifepo4 nawet dla tych najbardziej pojemnych to za spory prąd.


Dlatego do ładowania LiFePO4 z alternatora używa się ładowarek DC-DC, ale układ z superkondensatorami doładowywanymi z LiFePO4 zabudowy jest wtedy trochę bardziej skomplikowany.
Tak jak napisałem kilka postów wcześniej, do doładowywania SC trzeba zrobić osobny obwód w którym poza rezystorem ustalającym prąd doładowania (dobrany do konkretnego LiFePO4) w szereg trzeba wstawić diodę (najlepiej MOSFET, bo ma niski spadek napięcia)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 21/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2025-09-08, 19:14   

Panowie informuję, że problem akumulatora rozruchowego, o którym mowa w tym wątku rozwiązana, po montażu SuperKondensatorów.

Na obecną chwilę zamontowany aku Lifepo4 10Ah z opornikiem 100W i 0,5 Oma. Gdybym stwierdził, że naładowanie będzie długie zawsze mogę przepiąć do Lifepo4 zabudowy 200Ah,

Na tą chwilę działa superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

W późniejszym czasie przeniesienie wyświetlacza, który jest zamontowany na supoerkondensatorah na pulpit by napięcie było widoczne

IMG_20250908_190123.jpg
Plik ściągnięto 21 raz(y) 781,16 KB

_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 376/156
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2025-09-08, 20:27   

voice napisał/a:

Na tą chwilę działa superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

W późniejszym czasie przeniesienie wyświetlacza, który jest zamontowany na supoerkondensatorah na pulpit by napięcie było widoczne


Fajnie, chyba też pomyślę o takiej zmianie. Wyświetlacza nie przenoś bo szczelnie zapakowany. Kup osobny woltomierz za grosze jeśli masz taką potrzebę. Tylko zasilany mierzonym napięciem.

:spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 27/132
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2025-09-09, 21:57   

Ładnie to wykonałeś choć po pierwszych postach bym na to nie postawił, że dasz radę ...:lol:
Ten rezystor grzeje się coś podczas pracy silnika ? Jeśli tak to do jakiej temperatury ?
Miejsce jego obecnego montażu/przyklejenie do akumulatora/ jest raczej bardzo nieszczęśliwe :spoko to należało by zmienić w pierwszej kolejności. Ale gratki za całość.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 27/15
Skąd: Kraków
Wysłany: Wczoraj 7:51   

Bardzo ciekawy topik.
Dzięki za nakierowanie voice,
Mam nadzieję że kolejnym moim akumulatorem rozruchowym też będzie superkondensator...
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 21/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: Wczoraj 12:13   

przemo.d napisał/a:
Ładnie to wykonałeś choć po pierwszych postach bym na to nie postawił, że dasz radę ...:lol:
Ten rezystor grzeje się coś podczas pracy silnika ? Jeśli tak to do jakiej temperatury ?
Miejsce jego obecnego montażu/przyklejenie do akumulatora/ jest raczej bardzo nieszczęśliwe :spoko to należało by zmienić w pierwszej kolejności. Ale gratki za całość.


przemo.d pamiętaj, że tutaj sobie pomagamy wszyscy, i z pomocą innych zawsze możemy zwojować świat, choć wydaje się to niemożliwe, ale doceniam z Twojej strony pochwałę. DZIĘKI. ;)

Tak rezystor przykleiłem na taśmę dwustronną do Lifopo4 ale na tą chwilę rezystor się nie grzeje, ale dzięki za zwrócenie na to uwagi, będę obserwował temperaturę rezystora, gdyby był ciepły założę jakiś radiatorek odprowadzający ciepło z jakiegoś wiatraczka.
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl szczegóły
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 67/2
Skąd: kielce
Wysłany: Wczoraj 13:04   

Voice dobra robota ! Tez zbudowałem na superkondensatorach i działa od wiosny. U mnie na podtrzymaniu jest 40 Ah LTO. Zdecydowałem się na LTO ponieważ bez problemu łyka nawet 200 A i pracuje na mrozie. Lifepo4 ma prądowe ograniczenia. Ale brawo za realizację i pisz jak się sprawuje tzn współpracuje z akumulatorem. Czy na postoju dłuższym np 2 tygodnie nie wyciągnie całego lifepo4 ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***