Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Tuning Rapido i96M , czyli poprawiamy fabrykę
Autor Wiadomość
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 366/743
Skąd: Kraków
Wysłany: 2025-12-03, 06:25   

joko napisał/a:


Miałem wrzucić kilka fajnych nowości , bo dzisiaj mocny progres w pracach (rozwiązałem m.in. temat tego nieszczęsnego D+)........
Może jutro :spoko

progres to znaczy działa? :szeroki_usmiech
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Andrzej 73 
Kombatant
lawendowy


Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Piwa: 342/86
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2025-12-03, 09:38   

Kuba , co Tobie mówiłem. Rób swoje.
Ja też lecę z robota , bo lecimy. :spoko
_________________
Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 550/428
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2025-12-03, 13:31   

Skwarek napisał/a:
Czyli, że nie jest możliwe zrobienie nowego silnika o dużej mocy i małej pojemności z układem mechanicznym doskonale dostosowanym do tej mocy?
Nie wierzę, bo na solidnym wale, korbowodach i innych duperelach mogą wisieć małe ale silne tłoki. Jest jeszcze coś takiego jak postęp technologiczny.



Michał, jak zawsze w punkt :bukiet:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 550/428
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2025-12-03, 13:34   

joko napisał/a:
majsterus napisał/a:


Nowe nigdy nie znaczy lepsze..


....., mawiają zawsze ci co mają stare ..... pewnie aby poprawić sobie humor :haha: :spoko

Ale jak pomaga to niech Ci idzie na zdrowie , może gul się zmniejszy, bo sądząc po wpisach to chyba dość spory wyskoczył :lol:



Kuba,

Jak powszechnie wiadomo, ten Żółty Pan ma ZAWSZE swoje przemyślenia będąc w kontrze do logiki i zdrowego rozsądku prezentowanego na CT :bajer

Ps.

Kibicuję nadal a marudów ignorujemy :bigok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 366/743
Skąd: Kraków
Wysłany: 2025-12-03, 13:39   

LukF napisał/a:


Kibicuję nadal :bigok


Chopie tu się tyla dzieje a Ciebia kasik wywioło, Ty się napisz co chocioż roz dnia, wyglądomy za Tobą :szeroki_usmiech :spoko
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 550/428
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2025-12-03, 13:44   

Komplecik napisał/a:
LukF napisał/a:


Kibicuję nadal :bigok


Chopie tu się tyla dzieje a Ciebia kasik wywioło, Ty się napisz co chocioż roz dnia, wyglądomy za Tobą :szeroki_usmiech :spoko


Robert,
Jestem dość na bieżąco z Twoją "konwersacją" w temacie obok... Ale tam wolę milczeć żeby nie oberwać :haha:
W każdym bądź razie od dawna znam znaczenie słowa "parafianin" :bajer
Przekonałem Cię, że czytam CT? :haha:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sewek 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: FFB Tabbert 705 MQ
Nazwa załogi: Seweryn i Kamila
Dołączył: 01 Wrz 2017
Otrzymał 5 piw(a)
Skąd: Toruń
Wysłany: 2025-12-03, 15:34   

Skwarek napisał/a:
Czyli, że nie jest możliwe zrobienie nowego silnika o dużej mocy i małej pojemności z układem mechanicznym doskonale dostosowanym do tej mocy?
Nie wierzę, bo na solidnym wale, korbowodach i innych duperelach mogą wisieć małe ale silne tłoki. Jest jeszcze coś takiego jak postęp technologiczny.

A swoją drogą kibicuję i podglądam postępy joko w poprawianiu fabryki.

:spoko


Stworzenie takiego silnika jest prawdopodobnie możliwe, ale nieopłacalne... Łatwiej jest zaadoptować 2.0 TDI, 2.0 CDI, 2.0 JTD czy innego 2.0 TDDI z osobówki do dostawczaka, którego charakterystyka pracy jest zupełnie inna. W teorii wszystko pasuje, a w praktyce często się okazuje, że silniki masowo padają. Niestety, taki silnik w cyklu testowym wypada korzystniej od swoich większych poprzedników, dlatego producenci musieli obrać taki kierunek. A my jako użytkownicy nie bardzo mamy na to wpływ, sam trochę z przymusu mam w osobówce 1.5 turbo benzynę o mocy 160 KM, chociaż wolałbym wolnossące 2.5 o podobnej mocy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 380/163
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2025-12-03, 17:23   

W tym temacie sprawa mocy silnika jest bez znaczenia a zwłaszcza w kamperze który jak wiadomo służy do majestatycznej rekreacji a nie wożenia ziemniaków. Ciekawe kto by był taki skłonny kupić z silnikiem ponad dwu litrowym bo to i auto droższe a o akcyzie nie wspomnę. Będzie tego co najmniej kilkadziesiąt tysięcy różnicy tylko po to by mieć 2,5l pojemności i tak samo jeździć. Zwłaszcza, że joko po 100tys. km. zazwyczaj sprzedaje brykę więc wielka trwałość silnika mu wisi.

Interesują mnie wątki techniczne i rozwiązania przeróbek jakie wyprawia joko.

Zabudowę i to co obsługuje energoblok jak zrozumiałam będziesz zasilał z 12V przetwornicy, jakie urządzenia będą zasilane z 24V?

:spoko
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-12-04, 00:30   

Skwarek napisał/a:


Zabudowę i to co obsługuje energoblok jak zrozumiałam będziesz zasilał z 12V przetwornicy, jakie urządzenia będą zasilane z 24V?

:spoko


Z 24V bezpośrednio będzie korzystał zasadniczo tylko Multiplus , czyli inwerter 230V . Dociągnąłem również 24V w dwa miejsca w których będą klimatyzatory (pod kanapę po przeciwnej stronie , oraz pod łóżko w sypialni ) , ale czy je ostatecznie wykorzystam czy nie zależy już od samego sprzętu. Mam kilka pomp ciepła na oku i część z nich ma możliwość zasilania z 24V DC a część tylko z 230V AC.

Obwód 24V jest tak jak już pisałem obwodem wewnętrznym mojego modułu zasilania i jest zupełnie odizolowany od 12V (również po stronie masy) dlatego oba DCDC (12/24 i 24/12) są typu "isolated" .

Oryginalna fabryczna elektryka i elektronika pozostają bez zmian i nie ruszyłem nigdzie nawet jednego oryginalnego przewodu , czy złącza , a jak coś dokładam to używam odpowiednich gniazd pasujących do tych oryginalnych złączy.
Cały moduł zasilania jest po stronie 12V podłączyny za pomoca oryginalnych klem od akumulatora zabudowy, DCDC do ładowania z alternatora , oraz zasilanie lodówki jest podłączone za pomocą oryginalnej wiązki , a wejście i wyjście 230V z inwertera jest wpięte pomiędzy bezpiecznik główny za gniazdem słupka , a rozdzilnicą na poszczególne wiązki 230V.
Dałem tam po drodze jeszcze ręczny przełącznik agregat-sieć , który w jednej pozycji prowadzi zasilanie poprzez Multiplusa, a w drugie robi paypas , czyli zasilanie tylko ze słupka (na wypadek awarii Multiplusa lub koniecznośći wykonania jakichś prac przy nim bez potrzeby wyłaczania zasilania pozostałych odbiorników).

Nic z oryginalnych rzeczy nie ruszam, nie zmianiam, ani nie usuwam, bo po pierwsze wszystko (elektroblok, sterowanie, oświetlenie, ambienty, automatyka pieca, lodówki, pompa wody, poziomy zbiorników, etc,etc.) działa prawidłowo i nie ma tam się do czego przyczepić , po drugie wszystko jest na gwarancji , a po trzecie jest to (elektronika zabudowy) w nowych kamperach zrobione już tak jak elektronika w samym samochodzie, czyli komunikacja poszczególnych modułów po CAN , więc ingerencja w to jest i utrudniona i obarczona ryzykiem powstawania błędów.

Wszystkie rzeczy które dokładam sam, będą natomiast zasilane z własnych obwodów , które prowadzę nijako po drugiej stronie mojego modułu zasilania .

W całym tym szaleństwie i doborze sprzętu jest oczywiście metoda , a chodzi głównie o to , aby cała elektryka działała nie tak jak to jest zazwyczaj w kamperze (większość odbiorników zasilanych z 12V , a przetwornica 230V dołożona i używana w wąskim zakresie i sporadycznie )
Tutaj ma to działać jak wyspowy układ zasilania małego domku jednorodzinnego z "okazjonalnym" dostępem do sieci , gdzie zasilaniem podstawowym wszystkich sprzętów jest 230V .
Da to pełną swobodę w doborze sprzętów i urządzeń oraz ich użyciu bez względu na miejsce postoju i dostęp do sieci (lub jego brak).

Jedna funkcja tego inwertera jaki zastosowałem jest szczególnie fajna i raczej nie spotykana w przetwornicach jakich zazwyczaj uzywa się w kamperze.
Można za jej pomocą używać urządzeń o większej mocy niż ta dostępna ze słupka .
Przykładowo można uruchomić klimatyzację , płytę indukcyjną, czy ekspres o mocy nawet 3kW, na słupku z zabezpieczeniem 4A i żadnego bezpiecznika nie wywali .
Ustawia się po prostu na panelu sterującym jakim amperażem dysponujemy na wejściu z sieci (np. tylko 4A) i cały brakujący prąd inwerter "dobiera" z akumulatora .
Bardzo pomocne to będzie na kempingach na których specjalnie zakładają słabe bezpieczniki , aby za dużo prądu nie zuzyć , oraz na tych gdzie stawkę za prąd płaci się zależnie od mocy przyłaczeniowej (przykładowo dużo włoskich kempingów ma opcję np. 4A, 10A lub 16A)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-12-04, 01:06   

Z bieżących postępów to tak na szybko :

1. Problem z brakiem D+ rozwiązany i to w najbardziej korzystny sposób, bo nic nie trzeba szukać i dociągać , a sygnałem sterującym DCDC i lodówką pozostanie ten oryginalny pochodzący z elektrobloku.

Sprawdził się zakupiony za 9PLN driver , który zamienia (wzmacnia) sygnał logiczny elektrobloku na sygnał sterującym wejściem Oriona i przekaźnikiem lodówki.

Na zdjęciu poniżej podłączony "na pająka" dla celów testowych ale jutro trafi już na swoje miejsce do poprawionej i nowo wydrukowanej obudowy :spoko

2. Inwerter Multiplus jest już na swoim miejscu i cała nowa obudowa lewej kanapy wykonana z aluminium a nie desek jest już praktycznie gotowa. Jutro, pojutrze jak dokończę rzeczy z pkt.1 to DCDC i MPPT wraz z uchwytem trafią też na swoje miejsce i będzie chyba koniec tego tematu.
Zostało jeszcze dorobić panelik do Ledów i włącznika od Multiplusa i kilka naklejek ostrzegawczo-informacyjnych , jakby kiedyś kamper trafił w inne ręce , ale to już kosmetyka.

W przyszłym tygodniu już pewnie chwycę się za następny punkt programu , czyli Multimedia (Router, TV, SAT, NAS Server, SmartHome, itp) , no chyba że dojdzie klima na próbę to się będę tym bawił :spoko

IMG_20251202_180450866_HDR.jpg
Driverek podłączony na pająka :-)
Plik ściągnięto 8 raz(y) 82,29 KB

RPI_MontazVICTRON_ZLOZENIE1.JPG
Wirtualna wersja nowej obudowy kanapy z uchwytami do osprzętu
Plik ściągnięto 5 raz(y) 57,25 KB

IMG_20251202_200744302.jpg
I wersja w realu , z jednej strony
Plik ściągnięto 8 raz(y) 52,13 KB

IMG_20251202_200831886.jpg
i z drugiej
Plik ściągnięto 9 raz(y) 64,19 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 29/142
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2025-12-04, 09:37   

Piękna robota i wyjścia nie było bardzo bo solidne graty a wokoło bida, dykta I papier ;) był. Taka alu rozdzielnica elegancja.
Podoba mi się tym multuplusie , że nawet zwierając N z L on jest zabezpieczony przed tym wyłączając się z alarmem ale po rozłączeniu hula dalej, spisali się, sprawdzone ale nie testuj :shock:
Wyprowadź sobie takie EPO gdzieś w dostępne łatwo miejsce do awaryjnego wyłączenia go z tej pętelki która tam jest fabrycznie /to beznapięciowe jest/
Napisz niedowiarką, że inaczej budowano kamperki 15 lat temu a inaczej dziś.. oświetlenie, pianka w ścianach bez desek itd. Nawet jak ktoś zerknie na foty to z poważną wadą wzroku powinien widzieć różnice a dodatkowo nowe to nowe :lol:
Dla " zazdrosnych" polecam w aptece maść na ból d..y.
Ostatnio zmieniony przez przemo.d 2025-12-04, 10:01, w całości zmieniany 3 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tomiy
doświadczony pisarz

Dołączył: 04 Sie 2008
Piwa: 3/12
Wysłany: 2025-12-04, 09:44   

Jakie jest zużycie bez obciążenia przetwornicy DCDC 24/12V, zastanawiam się, ile taki układ zje prądu sam z siebie. Bo sprawność Victronowskich to ok 85%, ale to przy pracy.

I dlaczego 24V a nie 48V byłoby jeszcze lepiej i taniej. na 48V już wielka konkurencja i nawet Victron mocno zszedł z cenami na Multiplusa, a przetwornica 24/12 czy 48/12 to już wtedy bez różnicy
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-12-04, 11:35   

tomiy napisał/a:
I dlaczego 24V a nie 48V byłoby jeszcze lepiej i taniej. na 48V już wielka konkurencja i nawet Victron mocno zszedł z cenami na Multiplusa, a przetwornica 24/12 czy 48/12 to już wtedy bez różnicy


Dodatkowe 8 cel, które trzeba gdzieś pomieścić i które ważą z 45kg? No i czy jest sens mieć w kamperze bank 16-17kWh? Cele o mniejszych pojemnościach nie są tak obecnie popularne - 16 mniejszych cel pewnie wagowo i objętościowo wyjdzie więcej w porónaniu z zą samą sumaryczną pojemnością ośmiu 3-setek.
_________________
Marcincin
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-12-04, 12:11   

tomiy napisał/a:
Jakie jest zużycie bez obciążenia przetwornicy DCDC 24/12V, zastanawiam się, ile taki układ zje prądu sam z siebie. Bo sprawność Victronowskich to ok 85%, ale to przy pracy.

I dlaczego 24V a nie 48V byłoby jeszcze lepiej i taniej. na 48V już wielka konkurencja i nawet Victron mocno zszedł z cenami na Multiplusa, a przetwornica 24/12 czy 48/12 to już wtedy bez różnicy


Zużycie zależy od trybu pracy .

W trybie Normal, gdzie przetwornica cały czas podaje 230V nawet jak nie ma obciążenia - ok. 12-13W
W trybie AES, jeśli podłączone są odbiorniki małej mocy (np. ładowarka laptopa, TV , itp) - 9W
W trybie Search ,w którym przetwornica generuje krótkie impulsy aby sprawdzić czy jakieś obciążenie nie zostało podłaczone - 3W

Ponadto MP ma wejście Remote, do którego można dwoma cienkimi kabelkami podłaczyć przełącznik Bi lub mono , wyprowadzić go gdzieś na koło panelu sterującego elektroblokiem i za jego pomocą włączać/ wyłaczać całą przetwornicę wtedy kiedy trzeba. Jeśli wyłaczona z tego przycisku to autokonsumbpcja oczywiście - 0W

W praktyce , przy tej baterii którą mam i takiej ilości PV, nawet ciągłe trzymanie MP w trybie Normal to tygodniowo jakieś kilkadziesiąt Ah , więc bez znaczenia .


Wybór 24V a nie 48V był podyktowany rozmiarem i wagą ogniw. Bateria 24V to 8 ogniw , a 48V to 16 ogniw. Chciałem mieć baterię o pojemności tych 600 Ah z hakiem (dla 12V) i wykonać ją z ogniw 314Ah EVE, ponieważ taka pojemność jest optymalna dla moich zastosowań (jest bezpiecznie , ale nie przesadnie przewymiarowana) . Bateria 48V zrobiona z tych ogniw to było by już 1200-1300Ah i jakieś 90kg wagi . Mogłem oczywiście zrobić tę baterię z ogniw 150Ah, ale 314-tek mam całe dwie palety i bez sensu było by kupować kolejne.
Oczywiście jeśli ktoś robi to od podstaw i wszystko musi dopiero kupić to wtedy opcja 48V jest jeszcze trochę lżejsza i tańsza i prądy płynące są jeszcze o kolejną połowę mniejsze, ale rodzaj zastosowanych ogniw determinuje wszystko.
Nie bez znaczenia jest również to , że 48V DC jest już śmiertelnie niebezpieczne (bardziej niż 230V AC) , a 24V jest dla ludzkiego organizmu neutralne .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany


Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 40/22
Skąd: Krajna
Wysłany: 2025-12-04, 14:49   

joko napisał/a:
... Nie bez znaczenia jest również to , że 48V DC jest już śmiertelnie niebezpieczne (bardziej niż 230V AC) ...

W jakim kontekście jest bardziej niebezpieczne? Bo może o czymś nie wiem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***