 |
|
|
Tuning Rapido i96M , czyli poprawiamy fabrykę |
| Autor |
Wiadomość |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 13 Cze 2011 Piwa: 366/743 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2025-12-03, 06:25
|
|
|
| joko napisał/a: |
Miałem wrzucić kilka fajnych nowości , bo dzisiaj mocny progres w pracach (rozwiązałem m.in. temat tego nieszczęsnego D+)........
Może jutro |
progres to znaczy działa? |
_________________ komplet |
|
|
|
 |
Andrzej 73
Kombatant lawendowy

Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 36 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Piwa: 342/86 Skąd: Częstochowa
|
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 550/428 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2025-12-03, 13:31
|
|
|
| Skwarek napisał/a: | Czyli, że nie jest możliwe zrobienie nowego silnika o dużej mocy i małej pojemności z układem mechanicznym doskonale dostosowanym do tej mocy?
Nie wierzę, bo na solidnym wale, korbowodach i innych duperelach mogą wisieć małe ale silne tłoki. Jest jeszcze coś takiego jak postęp technologiczny.
|
Michał, jak zawsze w punkt |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 550/428 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2025-12-03, 13:34
|
|
|
| joko napisał/a: | | majsterus napisał/a: |
Nowe nigdy nie znaczy lepsze.. |
....., mawiają zawsze ci co mają stare ..... pewnie aby poprawić sobie humor
Ale jak pomaga to niech Ci idzie na zdrowie , może gul się zmniejszy, bo sądząc po wpisach to chyba dość spory wyskoczył
|
Kuba,
Jak powszechnie wiadomo, ten Żółty Pan ma ZAWSZE swoje przemyślenia będąc w kontrze do logiki i zdrowego rozsądku prezentowanego na CT
Ps.
Kibicuję nadal a marudów ignorujemy |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 13 Cze 2011 Piwa: 366/743 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2025-12-03, 13:39
|
|
|
| LukF napisał/a: |
Kibicuję nadal |
Chopie tu się tyla dzieje a Ciebia kasik wywioło, Ty się napisz co chocioż roz dnia, wyglądomy za Tobą |
_________________ komplet |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 550/428 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2025-12-03, 13:44
|
|
|
| Komplecik napisał/a: | | LukF napisał/a: |
Kibicuję nadal |
Chopie tu się tyla dzieje a Ciebia kasik wywioło, Ty się napisz co chocioż roz dnia, wyglądomy za Tobą |
Robert,
Jestem dość na bieżąco z Twoją "konwersacją" w temacie obok... Ale tam wolę milczeć żeby nie oberwać
W każdym bądź razie od dawna znam znaczenie słowa "parafianin"
Przekonałem Cię, że czytam CT? |
| |
|
|
|
 |
Sewek
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: FFB Tabbert 705 MQ
Nazwa załogi: Seweryn i Kamila
Dołączył: 01 Wrz 2017 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Toruń
|
Wysłany: 2025-12-03, 15:34
|
|
|
| Skwarek napisał/a: | Czyli, że nie jest możliwe zrobienie nowego silnika o dużej mocy i małej pojemności z układem mechanicznym doskonale dostosowanym do tej mocy?
Nie wierzę, bo na solidnym wale, korbowodach i innych duperelach mogą wisieć małe ale silne tłoki. Jest jeszcze coś takiego jak postęp technologiczny.
A swoją drogą kibicuję i podglądam postępy joko w poprawianiu fabryki.
|
Stworzenie takiego silnika jest prawdopodobnie możliwe, ale nieopłacalne... Łatwiej jest zaadoptować 2.0 TDI, 2.0 CDI, 2.0 JTD czy innego 2.0 TDDI z osobówki do dostawczaka, którego charakterystyka pracy jest zupełnie inna. W teorii wszystko pasuje, a w praktyce często się okazuje, że silniki masowo padają. Niestety, taki silnik w cyklu testowym wypada korzystniej od swoich większych poprzedników, dlatego producenci musieli obrać taki kierunek. A my jako użytkownicy nie bardzo mamy na to wpływ, sam trochę z przymusu mam w osobówce 1.5 turbo benzynę o mocy 160 KM, chociaż wolałbym wolnossące 2.5 o podobnej mocy. |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 380/163 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2025-12-03, 17:23
|
|
|
W tym temacie sprawa mocy silnika jest bez znaczenia a zwłaszcza w kamperze który jak wiadomo służy do majestatycznej rekreacji a nie wożenia ziemniaków. Ciekawe kto by był taki skłonny kupić z silnikiem ponad dwu litrowym bo to i auto droższe a o akcyzie nie wspomnę. Będzie tego co najmniej kilkadziesiąt tysięcy różnicy tylko po to by mieć 2,5l pojemności i tak samo jeździć. Zwłaszcza, że joko po 100tys. km. zazwyczaj sprzedaje brykę więc wielka trwałość silnika mu wisi.
Interesują mnie wątki techniczne i rozwiązania przeróbek jakie wyprawia joko.
Zabudowę i to co obsługuje energoblok jak zrozumiałam będziesz zasilał z 12V przetwornicy, jakie urządzenia będą zasilane z 24V?
|
_________________
 |
| |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 546/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-12-04, 00:30
|
|
|
| Skwarek napisał/a: |
Zabudowę i to co obsługuje energoblok jak zrozumiałam będziesz zasilał z 12V przetwornicy, jakie urządzenia będą zasilane z 24V?
|
Z 24V bezpośrednio będzie korzystał zasadniczo tylko Multiplus , czyli inwerter 230V . Dociągnąłem również 24V w dwa miejsca w których będą klimatyzatory (pod kanapę po przeciwnej stronie , oraz pod łóżko w sypialni ) , ale czy je ostatecznie wykorzystam czy nie zależy już od samego sprzętu. Mam kilka pomp ciepła na oku i część z nich ma możliwość zasilania z 24V DC a część tylko z 230V AC.
Obwód 24V jest tak jak już pisałem obwodem wewnętrznym mojego modułu zasilania i jest zupełnie odizolowany od 12V (również po stronie masy) dlatego oba DCDC (12/24 i 24/12) są typu "isolated" .
Oryginalna fabryczna elektryka i elektronika pozostają bez zmian i nie ruszyłem nigdzie nawet jednego oryginalnego przewodu , czy złącza , a jak coś dokładam to używam odpowiednich gniazd pasujących do tych oryginalnych złączy.
Cały moduł zasilania jest po stronie 12V podłączyny za pomoca oryginalnych klem od akumulatora zabudowy, DCDC do ładowania z alternatora , oraz zasilanie lodówki jest podłączone za pomocą oryginalnej wiązki , a wejście i wyjście 230V z inwertera jest wpięte pomiędzy bezpiecznik główny za gniazdem słupka , a rozdzilnicą na poszczególne wiązki 230V.
Dałem tam po drodze jeszcze ręczny przełącznik agregat-sieć , który w jednej pozycji prowadzi zasilanie poprzez Multiplusa, a w drugie robi paypas , czyli zasilanie tylko ze słupka (na wypadek awarii Multiplusa lub koniecznośći wykonania jakichś prac przy nim bez potrzeby wyłaczania zasilania pozostałych odbiorników).
Nic z oryginalnych rzeczy nie ruszam, nie zmianiam, ani nie usuwam, bo po pierwsze wszystko (elektroblok, sterowanie, oświetlenie, ambienty, automatyka pieca, lodówki, pompa wody, poziomy zbiorników, etc,etc.) działa prawidłowo i nie ma tam się do czego przyczepić , po drugie wszystko jest na gwarancji , a po trzecie jest to (elektronika zabudowy) w nowych kamperach zrobione już tak jak elektronika w samym samochodzie, czyli komunikacja poszczególnych modułów po CAN , więc ingerencja w to jest i utrudniona i obarczona ryzykiem powstawania błędów.
Wszystkie rzeczy które dokładam sam, będą natomiast zasilane z własnych obwodów , które prowadzę nijako po drugiej stronie mojego modułu zasilania .
W całym tym szaleństwie i doborze sprzętu jest oczywiście metoda , a chodzi głównie o to , aby cała elektryka działała nie tak jak to jest zazwyczaj w kamperze (większość odbiorników zasilanych z 12V , a przetwornica 230V dołożona i używana w wąskim zakresie i sporadycznie )
Tutaj ma to działać jak wyspowy układ zasilania małego domku jednorodzinnego z "okazjonalnym" dostępem do sieci , gdzie zasilaniem podstawowym wszystkich sprzętów jest 230V .
Da to pełną swobodę w doborze sprzętów i urządzeń oraz ich użyciu bez względu na miejsce postoju i dostęp do sieci (lub jego brak).
Jedna funkcja tego inwertera jaki zastosowałem jest szczególnie fajna i raczej nie spotykana w przetwornicach jakich zazwyczaj uzywa się w kamperze.
Można za jej pomocą używać urządzeń o większej mocy niż ta dostępna ze słupka .
Przykładowo można uruchomić klimatyzację , płytę indukcyjną, czy ekspres o mocy nawet 3kW, na słupku z zabezpieczeniem 4A i żadnego bezpiecznika nie wywali .
Ustawia się po prostu na panelu sterującym jakim amperażem dysponujemy na wejściu z sieci (np. tylko 4A) i cały brakujący prąd inwerter "dobiera" z akumulatora .
Bardzo pomocne to będzie na kempingach na których specjalnie zakładają słabe bezpieczniki , aby za dużo prądu nie zuzyć , oraz na tych gdzie stawkę za prąd płaci się zależnie od mocy przyłaczeniowej (przykładowo dużo włoskich kempingów ma opcję np. 4A, 10A lub 16A) |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 546/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-12-04, 01:06
|
|
|
Z bieżących postępów to tak na szybko :
1. Problem z brakiem D+ rozwiązany i to w najbardziej korzystny sposób, bo nic nie trzeba szukać i dociągać , a sygnałem sterującym DCDC i lodówką pozostanie ten oryginalny pochodzący z elektrobloku.
Sprawdził się zakupiony za 9PLN driver , który zamienia (wzmacnia) sygnał logiczny elektrobloku na sygnał sterującym wejściem Oriona i przekaźnikiem lodówki.
Na zdjęciu poniżej podłączony "na pająka" dla celów testowych ale jutro trafi już na swoje miejsce do poprawionej i nowo wydrukowanej obudowy
2. Inwerter Multiplus jest już na swoim miejscu i cała nowa obudowa lewej kanapy wykonana z aluminium a nie desek jest już praktycznie gotowa. Jutro, pojutrze jak dokończę rzeczy z pkt.1 to DCDC i MPPT wraz z uchwytem trafią też na swoje miejsce i będzie chyba koniec tego tematu.
Zostało jeszcze dorobić panelik do Ledów i włącznika od Multiplusa i kilka naklejek ostrzegawczo-informacyjnych , jakby kiedyś kamper trafił w inne ręce , ale to już kosmetyka.
W przyszłym tygodniu już pewnie chwycę się za następny punkt programu , czyli Multimedia (Router, TV, SAT, NAS Server, SmartHome, itp) , no chyba że dojdzie klima na próbę to się będę tym bawił
IMG_20251202_180450866_HDR.jpg Driverek podłączony na pająka :-) |
 |
| Plik ściągnięto 8 raz(y) 82,29 KB |
RPI_MontazVICTRON_ZLOZENIE1.JPG Wirtualna wersja nowej obudowy kanapy z uchwytami do osprzętu |
 |
| Plik ściągnięto 5 raz(y) 57,25 KB |
IMG_20251202_200744302.jpg I wersja w realu , z jednej strony |
 |
| Plik ściągnięto 8 raz(y) 52,13 KB |
IMG_20251202_200831886.jpg i z drugiej |
 |
| Plik ściągnięto 9 raz(y) 64,19 KB |
|
|
|
|
 |
przemo.d
stary wyga
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 29/142 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2025-12-04, 09:37
|
|
|
Piękna robota i wyjścia nie było bardzo bo solidne graty a wokoło bida, dykta I papier był. Taka alu rozdzielnica elegancja.
Podoba mi się tym multuplusie , że nawet zwierając N z L on jest zabezpieczony przed tym wyłączając się z alarmem ale po rozłączeniu hula dalej, spisali się, sprawdzone ale nie testuj
Wyprowadź sobie takie EPO gdzieś w dostępne łatwo miejsce do awaryjnego wyłączenia go z tej pętelki która tam jest fabrycznie /to beznapięciowe jest/
Napisz niedowiarką, że inaczej budowano kamperki 15 lat temu a inaczej dziś.. oświetlenie, pianka w ścianach bez desek itd. Nawet jak ktoś zerknie na foty to z poważną wadą wzroku powinien widzieć różnice a dodatkowo nowe to nowe
Dla " zazdrosnych" polecam w aptece maść na ból d..y. |
| Ostatnio zmieniony przez przemo.d 2025-12-04, 10:01, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
 |
tomiy
doświadczony pisarz
Dołączył: 04 Sie 2008 Piwa: 3/12
|
Wysłany: 2025-12-04, 09:44
|
|
|
Jakie jest zużycie bez obciążenia przetwornicy DCDC 24/12V, zastanawiam się, ile taki układ zje prądu sam z siebie. Bo sprawność Victronowskich to ok 85%, ale to przy pracy.
I dlaczego 24V a nie 48V byłoby jeszcze lepiej i taniej. na 48V już wielka konkurencja i nawet Victron mocno zszedł z cenami na Multiplusa, a przetwornica 24/12 czy 48/12 to już wtedy bez różnicy |
| |
|
|
|
 |
marcincin
stary wyga

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2025-12-04, 11:35
|
|
|
| tomiy napisał/a: | | I dlaczego 24V a nie 48V byłoby jeszcze lepiej i taniej. na 48V już wielka konkurencja i nawet Victron mocno zszedł z cenami na Multiplusa, a przetwornica 24/12 czy 48/12 to już wtedy bez różnicy |
Dodatkowe 8 cel, które trzeba gdzieś pomieścić i które ważą z 45kg? No i czy jest sens mieć w kamperze bank 16-17kWh? Cele o mniejszych pojemnościach nie są tak obecnie popularne - 16 mniejszych cel pewnie wagowo i objętościowo wyjdzie więcej w porónaniu z zą samą sumaryczną pojemnością ośmiu 3-setek. |
_________________ Marcincin
 |
| |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 546/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2025-12-04, 12:11
|
|
|
| tomiy napisał/a: | Jakie jest zużycie bez obciążenia przetwornicy DCDC 24/12V, zastanawiam się, ile taki układ zje prądu sam z siebie. Bo sprawność Victronowskich to ok 85%, ale to przy pracy.
I dlaczego 24V a nie 48V byłoby jeszcze lepiej i taniej. na 48V już wielka konkurencja i nawet Victron mocno zszedł z cenami na Multiplusa, a przetwornica 24/12 czy 48/12 to już wtedy bez różnicy |
Zużycie zależy od trybu pracy .
W trybie Normal, gdzie przetwornica cały czas podaje 230V nawet jak nie ma obciążenia - ok. 12-13W
W trybie AES, jeśli podłączone są odbiorniki małej mocy (np. ładowarka laptopa, TV , itp) - 9W
W trybie Search ,w którym przetwornica generuje krótkie impulsy aby sprawdzić czy jakieś obciążenie nie zostało podłaczone - 3W
Ponadto MP ma wejście Remote, do którego można dwoma cienkimi kabelkami podłaczyć przełącznik Bi lub mono , wyprowadzić go gdzieś na koło panelu sterującego elektroblokiem i za jego pomocą włączać/ wyłaczać całą przetwornicę wtedy kiedy trzeba. Jeśli wyłaczona z tego przycisku to autokonsumbpcja oczywiście - 0W
W praktyce , przy tej baterii którą mam i takiej ilości PV, nawet ciągłe trzymanie MP w trybie Normal to tygodniowo jakieś kilkadziesiąt Ah , więc bez znaczenia .
Wybór 24V a nie 48V był podyktowany rozmiarem i wagą ogniw. Bateria 24V to 8 ogniw , a 48V to 16 ogniw. Chciałem mieć baterię o pojemności tych 600 Ah z hakiem (dla 12V) i wykonać ją z ogniw 314Ah EVE, ponieważ taka pojemność jest optymalna dla moich zastosowań (jest bezpiecznie , ale nie przesadnie przewymiarowana) . Bateria 48V zrobiona z tych ogniw to było by już 1200-1300Ah i jakieś 90kg wagi . Mogłem oczywiście zrobić tę baterię z ogniw 150Ah, ale 314-tek mam całe dwie palety i bez sensu było by kupować kolejne.
Oczywiście jeśli ktoś robi to od podstaw i wszystko musi dopiero kupić to wtedy opcja 48V jest jeszcze trochę lżejsza i tańsza i prądy płynące są jeszcze o kolejną połowę mniejsze, ale rodzaj zastosowanych ogniw determinuje wszystko.
Nie bez znaczenia jest również to , że 48V DC jest już śmiertelnie niebezpieczne (bardziej niż 230V AC) , a 24V jest dla ludzkiego organizmu neutralne . |
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 40/22 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2025-12-04, 14:49
|
|
|
| joko napisał/a: | | ... Nie bez znaczenia jest również to , że 48V DC jest już śmiertelnie niebezpieczne (bardziej niż 230V AC) ... |
W jakim kontekście jest bardziej niebezpieczne? Bo może o czymś nie wiem. |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|