Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2009-10-05, 22:31
Instalacja elektryczna
Autor Wiadomość
slaw 
trochę już popisał
slaw


Dołączył: 24 Sty 2007
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2007-01-24, 10:31   Instalacja elektryczna

Buduję kampera od podstaw. Może ktoś udzielić paru rad o instalacji elektrycznej. Mam pomysł całą instalację zrobić na 12 V? + prostownik + dodatkowy akumulator? :?:
Ostatnio zmieniony przez janusz 2007-01-26, 11:05, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2007-01-24, 16:24   

Na początek o ładowaniu tego dodatkowego akumulatora podczas jazdy taki prosty schemacik zapożyczony ze strony Jana
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
Ostatnio zmieniony przez eler1 2007-01-24, 20:10, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kazbar 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 36/4
Wysłany: 2007-01-24, 18:17   

W moim samochodzie mam dwa akumulatory połączone ze sobą równolegle. Jeden stoi nad drugim za fotelem kierowcy. Pomiędzy nimi na jednym przewodzie mam taki specjalny kluczyk, którym mogę je rozłączyć.
Jeśli długo w czasie postoju korzystam z akumulatora to wyciagam kluczyk i mam pewność, że w każdej chwili zapalę auto z drugiego nie używanego.
Tylko raz "udało" mi się rozładować równocześnie oba akumulatory- zostawiłem włączoną lodówkę na 12V :gwm (primo: zapomniałem rozłączyć, secundo: nie wiedziałem, że lodówka jest taka prądożerna) i...skończyło się rano szarpnięciem kampera na lince za Mercedesem (facecik z pomocy drogowej krzyknął wtedy 60 zł za 2 metry holowania).
Innym razem przejechałem ok. 1000 km ( z Dortmundu do Krakowa) z uszkodzonym alternatorem, przełączając raz jeden akumulator raz drugi (jeden zostawiałem sobie zawsze do zapalenia auta rano po czym przełączałem drugi już prawie "padnięty" na drogę).
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2007-01-24, 18:38   

a teraz trochę więcej czyli przekrojówka ze strony Jana
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
Ostatnio zmieniony przez eler1 2007-01-24, 20:10, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jan Kowalski
początkujący forumowicz

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Wysłany: 2007-01-24, 19:22   Schematy

Witam Robert
Ciesze sie ze wyzej zamieszczone schematy na mojej stronie Camper Club Poland uznales za interesujace i tu je umiesciles.
moze podam link sa tam jeszcze inne:
http://camperclubpoland.pl/Schematy.htm

Niech sluza innym.
Ostatnio zmieniony przez Jan Kowalski 2007-01-24, 19:36, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Paweł P. 
Kombatant


Twój sprzęt: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 1/2
Skąd: Mała Karawana
Wysłany: 2007-01-24, 19:35   

Na tym forum te fotki będą się lepiej czuły. Jest rochę początkujących kamperowców, takich jak ja. ;-)
Pozdrawiam.
_________________
Piszę poprawnie po polsku. Jak mi się uda :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Gość

Wysłany: 2007-01-24, 20:22   instalacje

Jesteście wspaniali. Mam już wizję jak to zrobić, ale wszelkie szczegóły zawsze się przydadzą. Nie przestawajcie pisać Może kiedyś powstanie POLSKI CAPER. Pozdrawiam zakręconych pozytywnie Slaw. Skończę do majówek????
 
 
slaw 
trochę już popisał
slaw


Dołączył: 24 Sty 2007
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2007-01-24, 20:28   

Witam Pana Jana. Schemat instalacji wody znalazłem na Pana stronie. Dziękuję, a za jakiś czas zadam pytania co do szczegółów. Jak mogę? Pozdrawiam slawek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jan Kowalski
początkujący forumowicz

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Wysłany: 2007-01-24, 20:42   

Witam
Osobiscie mysle ,ze kazde pytanie lepiej jest zadac na Forum (nie na maila), jezeli ktos bedzie mial cos do powiedzenia napewno bedzie sie staral pomoc.
Pozdrawiam
Jan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gość

Wysłany: 2007-01-27, 19:44   

Jakie przewody doradzacie dla instalacji wewnętrznej. 2,5mm2 (instalacja 12V) oświetlenia a dodatkowy akumulator na Lgy 6mm2 czy więcej? możę linka 16mm
 
 
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2007-01-27, 19:51   

instalacja 12V to linka 2,5mm2 powinno starczyć nie mówimy gniazdach zapalniczek, a do ładowania 6mm2 jest dyskusyjne bo przy pełnym rozładowaniu akumulatora aleternator daje pełną moc czyli może to być nawet 60-70A więc radził bym 16mm2 lub nawet 25mm2 i wtedy wyłącznik akumulatorów od Żuka i można się posiłkować przy rozruchu jak nam padnie ten z przodu ale to wszystko zależy od długości przewodów ja u siebie poszłem na całoś i dałem 35mm2 to zima mi nie straszna :lol: :lol: :lol: [/i]
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
slaw 
trochę już popisał
slaw


Dołączył: 24 Sty 2007
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2007-01-27, 22:54   

Dzięki Robert tak myślałem, ale potrzebowałem potwierdzenia. Cała instalacja będzie na 12V + 3 gniazda 220V. 35 mm2 to kawał bata... Pozdrawiam pozytywnie zakręconego.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BoMBowiec 
trochę już popisał


Twój sprzęt: 1985 Dodge Ram B250 - Ger/Win Conversion Van
Dołączył: 19 Mar 2007
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2007-04-01, 15:34   

Odswiezam temat.

1. Wg. rysunku - prostownik podlaczony na stale automatyczny. Gdzie taki dorwac? Mam rozumiec ze on sie wlacza i wylacza samoczynnie w momencie kiedy powstal ubytek pradu w akumulatorze i konieczne jest jego doladowanie?

2. Prad 220V podajemy albo z przetwornicy, albo poprzez gniazdo zewnetrzne 220V i teraz pytanie jak nastepuje automatycznie przelaczanie miedzy oboma tymi zrodlami zasilania? Jak to zrealizowac?

3. Inna opcja - to zasilacz z 220V na 12v, ktory zalaczal by sie w momencie podpiecia pod 220V, a automatycznie wylaczal i przelaczal na akumulator w momencie braku 220V. Jak to zrealizowac?

4. Co z urzadzeniami ktore maja jednoczesnie 12V i 220V - np. mam lodowke i video, ktore maja oba kable zasilajace. Co sie stanie jak podlacze jednoczesnie kabel zasilajacy 12V i 220V i nagle pojawi sie prad zarowno z akumulatora 12V, jak i z zewnetrznego 220V?

:roll: :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2007-04-01, 19:41   

Ponieważ mój kamperek to samoróbka to i instalacja elektryczna też.
Ad 1
Mam prostownik 30A taki z Selgrosa. Nie automatyczny. W zeszłym roku zostawiłem na tydzień samochód podłączony do 220V i akumulator umarł. Przeładował się. Kupiłem na alegro automatyczny prostownik za 240 zł ale okazał się tandetnie wykonany i nie odporny na wstrząsy. W końcu zautomatyzowałem stary prostownik dodając automatykę wykonaną z zestawu do samodzielnego montażu.
Automatyczność prostownika polega na tym że sprawdza on czy napięcie akumulatora utrzymuje się na poziomie 14,5V i w razie spadku napięcia doładowuje akumulator.
Są takie fabryczne ustrojstwa ale kasa nie do przeżycia.
Ad 2
Zastosowałem styczniki z instalacji elektrycznej domowej takie na listwę. Cewka stycznika jest na 230V. Gdy nie ma napięcia z sieci stycznik łączy przetwornicę z instalacją 220V samochodu.
Samą przetwornicę włączam do 12V ręcznie. Natomiast przy włączeniu zasilania z sieci odłaczana jest przetwornica a włączane jest napięcie z sieci do instalacji samochodu.
Ad 3
Prostownik jest na stałe przyłączony do do gniazda zasilania samochodu. Gdy samochód jest podłączony do sieci ładuje się akumulator, a po odłączeniu nie. Prostownik wyjście 12 V na stałe ma podłączone do akumulatora.
Ad4
U mnie tylko lodówka jest na 12/220V do włączania jej jest drugi stycznik. Przez niego lodówka stale jest zasilana z 12V. Jeżeli w instalacji samochodu pojawi się 220V to ten stycznik wyłącza 12V do lodówki a lodówka zasilana jest z 220V. Niezależnie czy z sieci czy z przetwornicy.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BoMBowiec 
trochę już popisał


Twój sprzęt: 1985 Dodge Ram B250 - Ger/Win Conversion Van
Dołączył: 19 Mar 2007
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2007-04-02, 01:01   

Dzieki za odzew.

Ad1.
http://www.allegro.pl/ite...arpoint_6a.html
http://www.allegro.pl/ite..._oryginal_.html
Badziewia?

Jak wyglada ew. ta automatyka do samodzielnego montazu i gdzie to dostac?

Ad2.
http://www.allegro.pl/461...zdzielnice.html - pewnie ktorys z tych, tylko ktory? Zastosowales oprocz tego jakies zabezpieczenia w postaci bezpiecznikow? Ma to miec jakies parametry na ktore zwracac uwage?

Ad3. Niektorzy maja cos takiego, ze albo biora 230V bezposrednio z sieci i 12V poprzez zasilacz z 230V. Nie ma wtedy nawet w ogole akumulatora. Pomyslalem sobie, ze zeby nie meczyc caly czas akumulatora i prostownika, mozna by zastosowac taki zasilacz majac dostep do 230V, no i pewnie tez potrzebny bylby jakis stycznik ktory urzadzenia 12V przelaczalby na zasilacz lub na akumulator.

Ad4. Hmm ciekawe czy ta lodowka albo video maja takie styczniki zabezpieczajace i to na tyle inteligentne ze biora prad z gniazda 230V, a jak go nie ma to dopiero wtedy biora z gniazda 12V... Boje sie podlaczyc i sprawdzic, bo sie jeszcze co spali? :-?

PS. Masz jakies zdjecia tej swojej instalacji, opis - schemat, pewnie nie tylko ja bym chetnie zobaczyl :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***