Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Tuning celem zmniejszenia zużycia paliwa Fiat Ducato 2.3JTD
Autor Wiadomość
Piro 
trochę już popisał

Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013
Piwa: 12/2
Skąd: Krakow
Wysłany: 2013-03-26, 17:29   Tuning celem zmniejszenia zużycia paliwa Fiat Ducato 2.3JTD

Jako że siedzę już lata w tuningowaniu aut (15 lat prowadzenia Vtech-u - kto zna ten wie), to siadłem nad nowo nabytym Dethleffsem/Ducato. To 2.3 JTD z 2005.

Na razie zadziałałem tak - wpiąłem sobie czujnik zużycia paliwa (przepływomierz na listwie niskiego ciśnienia) i logger żeby zebrać dane, ile realnie taka szafa żre w funkcji prędkości i dlaczego. :D

Następnie zacząłem dumać nad programem silnika, który w firmie przeczytałem i właściwie ręce mi opadły, bo program jest taki samiusieńki jak dla zwykłego dostawczaka.

Ktokolwiek umie myśleć, to szybko zrozumie, że camper przy małych prędkościach jest niczym więcej, jak dostawczakiem, ale przy większych to już Czarna Perła kapitana Sparrow'a i sposób sterowania powinien być inny. A nie jest.

A jaki powinien być?

Otóż powinien przewidywać, że pojazd podlega dużo większemu obciążeniu statycznemu (bo za takie przyjmujemy żagiel wsteczny w postaci budy) i automatycznie oczekujemy wyższej sprawności silnika przy dużych obciążeniach a mniejszych prędkościach.

Niestety chyba w Fiacie nikt nie ma campera.

Ustrugałem swoją koncepcję sterowania, póki co na hamowni wypadła dobrze (ze 117 KM ma teraz 142). Optymalizację przeprowadziłem dla celowanej prędkości podróżnej 120 km/h (jeździcie szybciej? Ja się jakoś boję bo kiwa tym wiatr bardzo).

Urwałem ok. 0,9 litra na setkę (no niecałe, wyszło 0,86 na trasie niecałych 1000 km). To be continued.

Jedno co mnie zmartwiło - wryłem się w świat camperów jako nuworysz, jakoś prawie tego nam w firmie nie zlecają (poza p.Strassburgerem, pozdrawiam :D ) - i od razu negatywne zdziwko. Producenci podwozi/camperów używają programów do dostawczaków.

Kto wróci nam za paliwo?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 119/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2013-03-26, 17:46   

jak sprawdziłeś że "urwałeś" owe 0,86l/100
że to nie oszczędniejsza jazda a efekt tuningu

post poprawiłem bo niesłusznie sądzilem ze 2,3 to od 2006
Ostatnio zmieniony przez papamila 2013-03-26, 18:07, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gino 
Kombatant


Twój sprzęt: VW LT SVEN HEDIN 1978r
Nazwa załogi: Gino
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 29 Mar 2008
Piwa: 639/978
Skąd: ta Radość
Wysłany: 2013-03-26, 17:53   

papamila napisał/a:
były takie? (2,3) w tym roku?

były Jarku..o ile pamietam 110KM

Piro...podoba mi sie Twoje podejscie do tematu..
:spoko
_________________
często , wroga z drugiego człowieka tworzy Twój umysł..
a to potrafi zabić wieloletnią przyjaźń ...
#CamperMajstry
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koko 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 19 Sty 2007
Piwa: 70/31
Skąd: Radom
Wysłany: 2013-03-26, 18:01   

loguję się bo się wachum
_________________
KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tadek27 
zaawansowany


Twój sprzęt: adria coral 660 SP
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Paź 2008
Piwa: 2/3
Skąd: Świecie
Wysłany: 2013-03-26, 18:06   

od FL w 2002 roku montowany . o ile pamiętam początkowe miały problem z alternatorami które zmieniały moc wraz z obciążeniem .
_________________
Pozdrawiam
tadek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piro 
trochę już popisał

Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013
Piwa: 12/2
Skąd: Krakow
Wysłany: 2013-03-26, 18:50   

papamila napisał/a:
jak sprawdziłeś że "urwałeś" owe 0,86l/100
że to nie oszczędniejsza jazda a efekt tuningu


Och, ja stosuję zawsze metody dość brutalne matematycznie:

1. montuję przepływomierz paliwa na listwie zasilania i przepływomierz paliwa na listwie zwrotnej (na niskim ciśnieniu).
2. średnie obciążenie wyznaczam bezpośrednio z danych sterownika - matematykę w postaci wymierzenia położenia gazu * obroty (z badziewną ale obecną korektą na opór dynamiczny w wyniku prędkości) biorę ze sterownika, dokładniej ze złącza OBD.
3. mamy taki produkt dla skuterów wodnych, który loguje nawet na tydzień wszystko i zaadaptowałem go sobie do Fiata.
Ostatnio zmieniony przez Piro 2013-05-06, 15:02, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piro 
trochę już popisał

Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013
Piwa: 12/2
Skąd: Krakow
Wysłany: 2013-03-26, 18:53   

gino napisał/a:
Piro...podoba mi sie Twoje podejscie do tematu..
:spoko


Ja mam takie ponuro syntetyczne podejście do tematu. Pytanie jest proste. Albo coś robi na 100% albo dlaczego musiałem za to zapłacić 100%...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 179/376
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-03-26, 19:05   

Piro nie ukrywam że po Twoim wpisie pojawił się uśmiech u mnie na twarzy, jestem właśnie na etapie podnieśienia komfortu podróżowania ,nawet wstępnie rozpytywałem u Was o zmianę oprogramowania, tyle że moja Grandusia 2,3 nie zmieści się na Waszą hamownię, mam wysoką alkowę ,będę chętnie obserwował temat a może coś z tego wyjdzie :spoko
Pozdrawiam
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piro 
trochę już popisał

Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013
Piwa: 12/2
Skąd: Krakow
Wysłany: 2013-03-26, 19:09   

Och, przecież jak już dopracuję gotowca to ci go wgram.
Ostatnio zmieniony przez Piro 2013-05-06, 15:06, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
pabloarmando 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Jeep
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lut 2011
Piwa: 6/6
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2013-03-26, 19:12   

Mam 2.3 JTD 110 KM. :) Też z Alkową - zapraszam do Zielonej Góry :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 179/376
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-03-26, 19:13   

Nie chodzi o darmo lecz o miłą jazdę kamperkiem :spoko
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
StasioiJola 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Bürstner
Nazwa załogi: StasioiJola
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 25 Lip 2008
Piwa: 81/283
Skąd: Gąbin
Wysłany: 2013-03-26, 19:16   

No- bardzo ładnie to się zapowiada !!! Brawo Piro :ok . Przy tych cenach paliwa nawet oszczędności rzędu 0.2- 0,4 l/100km to już jest sukces . Ciekawi mnie czy do starszego 115KM TDi można by cos zrobić??? czekamy na dalsze postępy !! :spoko :spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piro 
trochę już popisał

Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013
Piwa: 12/2
Skąd: Krakow
Wysłany: 2013-03-26, 19:17   

pabloarmando - daj mi 2 tyg. żebym miał pewność, że dopracowałem 2.3 JTD i wpadnę i ci to wgram.

BTW - inne silniki jakieś macie? Zapraszajcie. Chwila jazdy z dziwnym ustrojstwem od nas wpiętym we wtyczkę diagnostyczną i mogę coś naprawdę ciekawego przygotować.

Mam dużo danych z silników Forda, Fiata, Iveco czy Mercedesa. Tyle, że zawsze to były dostawczaki. A to nie to samo, chociaż jak widzę przynajmniej na przykładzie Fiata, to w camperach robi soft od dostawczaków. Co może nie wydaje się dziwne dla ludzi nierozumiejących problemu - ale dla mnie jest to mocno dziwne.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piro 
trochę już popisał

Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013
Piwa: 12/2
Skąd: Krakow
Wysłany: 2013-03-26, 19:21   

StasioiJola - na chłopski rozum to jakieś OMC dobre protezy to mamy do każdego silnika, każdego producenta. Przecież modyfikujemy jakieś 30-50 aut dziennie w sieci sprzedaży.
Tyle, że camperów nie ma, albo ja zrobiłem jakiś błąd i nie kazałem mi zgłaszać camperów jako osobną kategorię (no tak - zrobiłem ten błąd, w naszym sofcie dla dealerów nie ma takiej kategorii, choć nawet można wybrać sobie kombajn i chyba nawet rozrzutnik do gnoju ;) )

Kupiłem pierwszy w życiu kamper. A6771 od Dethleffsa, 2005. Od kolegi, kierowcy rajdowego (bo w końcu od kogo miałem kupić robiąc w tym fachu :D). Zadziwiło mnie negatywnie to, że producent nie szanuje użytkowników, wciskając sterowanie silnikiem niedopasowane do oporu czołowego pojazdu. I stąd mój post.

Robię małą krucjatę, to pewne. Campery mają mało palić i zapieprzać. Tylko za wiatr boczny i pomysły mojej Żony nie odpowiadam :D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Andrzej 73 
Kombatant
lawendowy


Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 34 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Piwa: 257/70
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2013-03-26, 19:22   

Może jest coś do mojego 2.8 JTD , szukam kogoś do wgrania mapy silnika na zwiększenie mocy.
:spoko
_________________
Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***