Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak tanio zwiększyć moc regulatora paneli slonecznych
Autor Wiadomość
xr5pl 
doświadczony pisarz
Artur


Twój sprzęt: ducato 2,4D '85 zabudowa niezidentyfikowana
Dołączył: 10 Kwi 2009
Piwa: 3/8
Skąd: opolskie
Wysłany: 2013-06-07, 13:09   Jak tanio zwiększyć moc regulatora paneli slonecznych

mam na dachu kampera 280W paneli , podłączonych pod popularny regulator napięcia LS1024
maksymalne obciążenie tego regulatora to 10A/12V . Na stałe mam podłączony amperomierz który często pokazuje prąd ładowania znacznie przekraczający 10A... Doszedłem do wniosku że to ograniczenie 10A dotyczy obwodu gdzie podlancza się odbiorniki (ikonka żarówki), ktore zostają automatycznie odłączone gdy napięcie spadnie poniżej pewnego poziomu...
Skoro mój regulator wytrzymuje prądy ładowania bliskie 20A i nic a nic z nim się nie dzieje (nawet się nie grzeje) to wymysliłem sobie taki schemacik i ciekaw jestem waszej opini.



[img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2013-06-07, 14:50   

Coś nie tak albo ja nie rozumiem o co chodzi.
Regulator służy do tego żeby obniżyć napięcie z solara ponad 20V do 12-14V w instalacji samochodowej. W regulatorze podstawowy jest układ stabilizujący napięcie i ograniczający je. Ten "stabilizator" ma ograniczony prąd do 10A najprawdopodobniej ze względów techniczno ekonomicznych. Praktycznie każdy układ elektroniczny ma zapas mocy aby nie trafił go szlak przy każdym przekroczeniu. Pewnie może pracować długo i szczęśliwie przy dwa razy większym prądzie ale producent na takie działanie nie daje gwarancji.
Wszystkie dodatkowe obwody, między innymi i ten który chcesz użyć do sterowania przekaźnika do dodatek i znajdują się za wrażliwym sercem regulatora.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xr5pl 
doświadczony pisarz
Artur


Twój sprzęt: ducato 2,4D '85 zabudowa niezidentyfikowana
Dołączył: 10 Kwi 2009
Piwa: 3/8
Skąd: opolskie
Wysłany: 2013-06-07, 15:09   

od lutego tego roku "torturuje " tak ten regulator faktycznie prąd 18A utrzymuje się chwilowo bo albo słonce chmurka przysłoni albo akumulatory naladowane i pobierają malutki prąd ...
Nie znam się na elektronice i wierzę Ci na słowo. Chyba bedziesz miał rację...
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2013-06-07, 15:16   

Z tym prądem to nie tak różowo jest. Jaki masz akumulator? Prąd ładowania 18A to duży prąd. To jest prąd ładowania akumulatorów rzędu 200Ah. Mniejszemu akumulatorowi może zrobić krzywdę.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xr5pl 
doświadczony pisarz
Artur


Twój sprzęt: ducato 2,4D '85 zabudowa niezidentyfikowana
Dołączył: 10 Kwi 2009
Piwa: 3/8
Skąd: opolskie
Wysłany: 2013-06-07, 15:25   

tak masz rację ,pamiętam że prąd ladowania kwasowych to 1/10C . ale w przypadku paneli czy nawet alternatora nie mamy wpływu na regulację prądu (Amperków) regulowane jest tylko napięcie by nie przekroczyło tych 14,8V . Tak mi sie wydaje .
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xr5pl 
doświadczony pisarz
Artur


Twój sprzęt: ducato 2,4D '85 zabudowa niezidentyfikowana
Dołączył: 10 Kwi 2009
Piwa: 3/8
Skąd: opolskie
Wysłany: 2013-06-07, 15:33   

Nie sorki myle się , regulatory paneli slonecznych ograniczają prąd , ale alternatory chyba nie ...
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2013-06-07, 15:37   

Sprawa trochę skomplikowana. Nie wiem gdzie (w którym miejscu obwodu) masz podłączony amperomierz. Co (jaki prąd) on mierzy? Jeżeli 18A to jest prąd lądujący np 100Ah akumulator to zniszczy go szybko. Sprawdź czy jest jeszcze elektrolit w nim. Za duży prąd ładowania powoduje silną elektrolizę wody w elektrolicie, płyty potrafią się pokrzywić albo może obsypać się masa z elektrod akumulatora.
Z tym napięciem to inna sprawa. Pewnie, że napięcie z prądem ładowania jest powiązane i w momencie naładowania akumulatora układ regulatora powinien ograniczyć prąd. Problem jest wtedy gdy akumulator jest częściowo rozładowany. Nie ma 14,8V i regulator nie wyłączy ładowania tylko całym dostępnym prądem ładuje go. W przypadku tak dużego solara powinien być dobry regulator z ograniczeniem prądu a nie tylko napięcia.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2013-06-07, 15:49   

xr5pl napisał/a:
regulatory paneli slonecznych ograniczają prąd , ale alternatory chyba nie ...

Te lepsze (czytaj droższe) regulatory od paneli tak. Proste regulatory chyba nie do końca. Tutaj bardziej wymagane jest dopasowanie wielkości panela do wielkości akumulatora.
Przy alternatorze jest trochę inaczej, Tam regulator reguluje nie prąd anie nie napięcie tylko moc. Przez utrzymanie 14,8V regulator alternatora ogranicza prąd wytwarzany przez niego. Tam nie jest tak jak w regulatorze solara. Moc jaka oddaje solar zależy od mówiąc kolokwialnie ilości światła. Regulator ma obniżyć napięcie i przepuścić do akumulatora (odbiorników) . To jest stabilizator napięcia.
W alternatorze regulowana jest ilość prądu (moc) alternatora. Regulator powoduje, że alternator produkuje tyle prądu ile w danej chwili potrzeba aby napięcie wynosiło 14,8V .
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xr5pl 
doświadczony pisarz
Artur


Twój sprzęt: ducato 2,4D '85 zabudowa niezidentyfikowana
Dołączył: 10 Kwi 2009
Piwa: 3/8
Skąd: opolskie
Wysłany: 2013-06-07, 16:02   

akumulatory mają sie dobrze :) Gdy pisałem że "prąd często przekraczal 10A" miałem na mysli okres od lutego ... Nie było takiej sytuacji że solary pompowały do akumulatorów nonstop przez 5h prąd 10A. Ale np gdy akumulatorki sa w 80% pełne i pobierają sobie tylko (zgaduje) 5A gdy załączę lodówkę 12V to amperomierz wskazuje o 7A wiecej czyli 12A i taki stan może utrzymywać się długo, pod warunkiem ze słonko świeci . A mimo to szlak regulatora nie trafia.


pozdrawiam
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xr5pl 
doświadczony pisarz
Artur


Twój sprzęt: ducato 2,4D '85 zabudowa niezidentyfikowana
Dołączył: 10 Kwi 2009
Piwa: 3/8
Skąd: opolskie
Wysłany: 2013-06-08, 15:51   

No to zadam pytanie dodatkowe którego obwodu dotyczy to ograniczenie prądowe 10A w regulatorze LS1024



1. Obwodu gdzie podłanczam akumulator (prąd ladowania)?
2. Obwodu gdzie podlanczam odbiorniki ? (ikonka żarówki na zdjeciu)

Z mojego doświadczenia wynika że obwód "ładowania" może być chwilowo znacznie przeciążany prądami o 80% większymi niż znamionowy podany przez producenta...

Napisalem "chwilowo" bo od Lutego '13 testuje ten regulator ,a dni słonecznych nie było tak strasznie dużo. Jak sobie spale regulator napewno Was o tym poinformuje. Na razie nic sie nie dzieje... wbudowane zabezpieczenie termiczne również nie miało okazji zadziałać ..
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 241/606
Skąd: z głębokiego buszu
Wysłany: 2013-06-08, 18:06   

xr5pl napisał/a:
2. Obwodu gdzie podlanczam odbiorniki ? (ikonka żarówki na zdjeciu)

Coś tam w instrukcji pisze 10A
_________________
Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xr5pl 
doświadczony pisarz
Artur


Twój sprzęt: ducato 2,4D '85 zabudowa niezidentyfikowana
Dołączył: 10 Kwi 2009
Piwa: 3/8
Skąd: opolskie
Wysłany: 2013-06-08, 21:59   

ok , czyli pomysł do kosza :) )) dzieki za cierpliwosc :bukiet: :szeroki_usmiech
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jedrek49 
weteran
badz zawsze usmiechniety

Twój sprzęt: sprinter CDI 2,7 316
Nazwa załogi: jedrek49
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Sie 2009
Piwa: 52/3
Skąd: Rzeszow
Wysłany: 2013-06-09, 10:34   

witam
podlaczam sie do dyskusji i mam pytanie
w moim camperku jest regulator napiecia 10A i solar jest podlaczony do pierwszych 2 zaciskow ,nastepnie do akumulatora jest przewod i podlaczone drugie 2 zaciski ,natomiast wolne sa trzecie 2 zaciski z sympolem zarowka ,
i pytanie czy moza by podlaczyc do tych trzecich , akumulator taki do pontonu 50Ah i ladowac ,czy mozna by bylo ten ladowany akumulator uwazac jako odbiornik pradu?
pozdrawiam
jedrek49
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 473/100
Skąd: Legnica
Wysłany: 2013-06-09, 10:50   

Nie. Pomijając fakt że prawdopodobnie poleci tranzystor lub przekażnik w regulatorze przy opisanym podłączeniu, dokładnie taki same efekt uzyskałbyś podłączając oba akumulatory równolegle kablami rozruchowymi czyli ogromny prąd ładowania akumulatora z pontonu znacznie skracający jego żywotność. Znacznie lepiej będzie zrobić przełącznik akumulatorów ładujący akumulator nadwoziowy lub akumulator od pontonu. Jeżeli już koniecznie chcesz ładować jeden aku od drugiego (czyli również w nocy gdy panele nie pracują) musisz zrobić jedną z dwóch rzeczy:
1. Użyć przetwornicy i prostownika co może się nie sprawdzić dla tanich przetwornic
2. Połączyć równolegle oba akumulatory, ale przez żarówkę halogenową (z reflektora) ze włóknami połączonymi równolegle. Żarówka będzie się delikatnie żarzyć na początku, później coraz słabiej. Gdy zupełnie zgaśnie i będzie zimna - oba akumulatory będą mieć jednakowy potencjał (napięcie). Przy opisanym połączeniu żarówka działa jako ogranicznik prądu do 2-3 A na początku ładowania i stopniowo prąd będzie spadać do zera w miarę jak potencjały będą się zbliżać do jednakowej wartości. Ładowanie będzie trwać długo, a nawet bardzo długo ale będzie bardzo bezpieczne dla aku z pontonu.
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jedrek49 
weteran
badz zawsze usmiechniety

Twój sprzęt: sprinter CDI 2,7 316
Nazwa załogi: jedrek49
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Sie 2009
Piwa: 52/3
Skąd: Rzeszow
Wysłany: 2013-06-09, 13:23   

witam
dziekuje slicznie ,nie bede juz kombinowal
podlacze aku do pontona a rozlacze aku zabudowy i wtedy nie bede mial problemu

pozdrawiam i dziekuje
jedrek49
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***