Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak dobrać odpowiedni solar
Autor Wiadomość
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2014-03-31, 19:30   Jak dobrać odpowiedni solar

W załączniku opracowanie kolegi Bartka z Radomia.
Dostałem taki list z tym załącznikiem:
Pracuję w firmie handlowej zajmującej się importem paneli słonecznych
(fotowoltaicznych).
Dostaję bardzo wiele prawie jednobrzmiących pytań z tej dziedziny i z
wrodzonego lenistwa napisałem
taki malutki poradniczek o zastosowaniu tej technologii w przyczepach i
kamperch.


Panele słoneczne w przyczepie.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 6504 raz(y) 217,21 KB

_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Amarcin
trochę już popisał

Twój sprzęt: Szukam
Dołączył: 20 Lis 2013
Piwa: 3/3
Skąd: Jastrzebie zdroj
Wysłany: 2014-04-01, 20:29   

Brawo.
Jak se naprawie lodówkę to pokombinuję z solarem…. he he
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
EBRP670 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: LMC na DUCATO 92r.
Nazwa załogi: ELA i JUREK
Dołączył: 12 Kwi 2008
Otrzymał 2 piw(a)
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 2014-04-02, 08:06   

Janusz,bardzo dobry plik.Dziękuję. :spoko
_________________
"Pewna śmierć,nie godzina"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Witold Cherubin 
weteran


Twój sprzęt: SEA/ELNAGH - Fiat Ducato 2,3 TD
Nazwa załogi: włóczykije
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 14 Mar 2007
Piwa: 81/48
Skąd: Warszawa-Międzylesie
Wysłany: 2014-04-03, 08:01   

Serdeczne dzięki dla Kolegi Bartka i Janusza.
Lenistwo ma swoje dobre strony :wyszczerzony:
Nawet mechanik zrozumie o co biega z tymi solarami.
Proponuję dołączyć ten instruktarz do ABC obsługi kampera.
Pozdrawiam :spoko
_________________
Witek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jaxa
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: T4 (vw) 1,9TD
Dołączył: 31 Mar 2014
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Oliwa
Wysłany: 2014-04-05, 04:24   

Wyliczam, przeliczam, szukam tabliczek znamionowych na wszelkich urządzeniach (ładowarkach) i przepisuję dane, mnożę, dzielę kombinuję, ale wciąż pojawiają się rozbieżności - nic nie rozumiem
Podstawowe pytanie jakie się nasuwa, to takie: czy (w świetle tych wyliczeń) nie lepiej jednak korzystać z przetwornicy? brzmi paradoksalnie, ale... Jest wiele sprzętów (ładowarki zwłaszcza), które można podłączyć bezpośrednio pod gniazdo samochodowe, ale czy wówczas tych amperów więcej nie idzie? no nie rozumiem tego i już. Nawet rozrysowałem sobie potrzeby! Do gniazdek podłączone będą przede wszystkim tylko ładowarki, a rys. zamieszczam. Nie wiem gdzie podpiąć gniazda 'zapalniczki' - do akumulatora?

Opierając się na wzorze próbowałem sprawdzić co się dzieje, kiedy ładujemy np. laptopa.
LAPTOP - moc: 65W
wejście: AC 100-240V ; 1,6A
wejście DC: 10-15V ; 10A (max)
wyjście: DC 19V ; 3,42A

P=U*I [W]=[V]*[A]
wejściowa moc zasilacza:
230V*1,6A =36,8W - sieciowy
12V*10A(max) =120W - samochodowy

jeśli policzymy WYJŚCIOWĄ moc zasilacza, to faktycznie:
19V*3,42A=64,98W ~65W

Nie wiem dlaczego przy ładowarce samochodowej (prąd stały) podano (max)10A, nie wiem dlaczego licząc pobór zasilacza sieciowego (prąd zmienny prostowany na stały) wychodzi 36,8W, skoro laptop ma moc 65W - czy to jest moc zasilacza, którą trzeba zsumować?
No i co z tymi amperami? Czy ładując komputer przez przetwornicę pobieramy mniej prądu?

Kolejny wzór:
I=P/U
I=65W/12V=5,42A
jednak:
I=65W/230V=0,28A
Być może przy napięciu 12V mamy 5,42A, jednak przy 230V powinniśmy mieć 1,6 a nie 0,28A jak wychodzi ze wzoru.
Nie jestem elektrykiem i matematyk ze mnie żaden, ale o co tu chodzi?

Chciałbym kupić elastyczną baterię słoneczną w cenie do 500zł, by przede wszystkim ładować baterie, zapalić światło po zmroku i ew.korzystać z komputera kiedy się rozładuje. Mam nadzieję, że wystarczy mi solar 70W ładujący akumulator 80Ah i zasilający parę drobiazgów, ale to nadzieja, a nie pewność wynikająca z obliczeń.

Przecież panel ładuje przede wszystkim akumulator, a te wyliczenia dotyczą informacji, na jak długo on starczy - ile pobiorę amperów (A)!!!
Wyczytałem że 1W panela daje średnio w Polsce latem ok. 0,2Ah, więc 70W da ok.14Ah. Żeby naładować akumulator 80Ah potrzeba ok.6h (o ile dobrze rozumuję), ale przecież w trakcie będę ładował też baterie w różnych urządzeniach, więc będzie to trwało dłużej.
Normalnie głowa od tego wszystkiego boli
A oto moja lista :)

AKUMULATOR 12V ; 80Ah
PRZETWORNICA 350W ; (max) 46 A
podłączone:
laptop MacBOOK - 1.5A
twardy dysk - 1,0A
tablet PHILIPS - 0,45A
laptop EasyNOTE TJ65 - 1,6A [samochodowe: 10A (max)]
ładowarka FOTO [samochodowe: 12-24V ; 0,8A]
telefon NOKIA - 0,065A x3

Jeśli ktoś zechce się podzielić wiedzą i pomóc w tych wyliczeniach, to będę wdzięczny - mi to strasznie opornie idzie.

01_solar_schemat.jpg
Plik ściągnięto 273 raz(y) 210,07 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/221
Skąd: Lublin
Wysłany: 2014-04-05, 08:57   

Dokładnie tego się nie obliczy ,bo głowa rozboli.Tych wszystkich odbiorników nie bedzie używać się jednocześnie.Trzeba by jeszcze liczyć czasy podłączenia.Dochodzi różne nasłonecznie w różnych porach roku i w różnych miejscach względem słońca.Trzeba sobie to wszystko uśrednić .A najważniejszy jest jeszcze sposób kamperowania,ile w jednym miejscu.I tak tego nie wyliczymy.Wyjdzie to nam dopiero w praniu.Może okazać się, że wogóle solar nam nie będzie potrzebny.Dlatego przeważnie koledzy zakładają od 100do 150W solar . Można jeszcze założyć mniejszy a jak będzie potrzeba to dołożyć drugi.I tyle moim zdaniem wychodzi z tych obliczeń.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2014-04-05, 09:50   

Uuu aaa ale skomplikowałeś. :haha:
Nie rozbieraj tego na czynniki pierwsze, ważna jest moc i sprawność. Nie ma znaczenia jaka drogą dojdziesz do celu.
Z punktu widzenia zasilania używane są dwa rodzaje urządzeń. Te na 230V prądu zmiennego i te na inne napięcie najczęściej prądu stałego.
Z tymi na 230V sprawa jest prosta, musi być przetwornica podnosząca napięcie z sieci pokładowej 12-14V (to nie jest stałe, pod względem wysokości, napięcie. Wacha się) .
Moc odbiornika prądu X razy sprawność przetwornicy (można bez większego błędu przyjąć 80%). Aby zasilać 80W odbiornik na 230V trzeba dostarczyć około 100W prądu nazwijmy to 12 V. 20 Wat idzie na straty, na ogrzewanie przetwornicy.
Czemu to takie nieekonomiczne? Bo we wnętrzu telewizora, komputera, telefonów panują napięcia rzędu 5V-12V. Napięcie 12 V zamieniane jest w przetwornicy na 230V i następnie w zasilaczu odbiornika obniżane. Z energetycznego punktu widzenia bez sensu. To dla czego stosuje się zmienny prąd 230V? Bo łatwo go zmieniać na prąd o innym napięciu.

Druga grupa odbiorników to odbiorniki na prąd stały. Znowu dwa rodzaje z punktu widzenia instalacji samochodowej. Te na 12V np telewizor i te na inne napięcie.
Z tymi na 12V najprościej, ważna jest ich moc. Na przykład 12 Wat to 1 A prądu o napięciu 12V i nic więcej.

Bardziej skomplikowana jest grupa urządzeń które są na inne napięcie niż 12V ale na prąd stały. Są na napięcie wyższe na przykład laptopy, z reguły na 18-20V i na niższe najczęściej 5V.
Z urządzeniami na 5V jest dosyć prosto bo tam jedynie redukuje się napięcie z 12V do 5V za pomocą stabilizatora (czasami pojedynczy układ elektroniczny). Straty stabilizatora można pominąć. Potrzebna moc to mniej więcej taka jaką dają gniazdka USB. 0,5-2A. Gorzej trochę to wygląda przy zasilaniu z 230V. Ładowarka na przykład telefonu jest bardziej skomplikowana bo tam musi być na przykład transformator i stabilizator lub jakieś układ elektroniczny (przetwornica impulsowa) obniżający, prostujący i filtrujący napięcie. Bardziej skomplikowane urządzenie zawsze pobiera (traci na ciepło) więcej energii.
I urządzenia które potrzebują większego napięcia niż 12 ale prądu stałego, na przykład komputery, laptopy. Aby uzyskać około 19V należy najpierw 12V pr. stałego zamienić na prąd zmienny. Przetransformować go na prąd o napięciu wyższym niż potrzebne i następnie zmienić na prąd stały i ustabilizować na potrzebnym poziomie. Dużo operacji i duże straty energii.
Wszystko to wydaje się skomplikowane ale należy spojrzeć na to jakby przez klapki na oczach. Do rozważań przyjąć tylko bilans energetyczny. Obliczyć jaka jest nam potrzebna ilość energii a nie poszczególne napięcia i moce.
Trzeba uwzględnić moc odbiorników i czas w jakim będą pobierały energię.
Na przykład telewizor na 230V przez przetwornicę pobiera około 100W. Brdzie grał 10 godzin dziennie bo oglądają go dzieci to da 1kWh na dobę. Na dobę bo solar ładuje akumulator, dostarcza energie raz na dobą. Z takiego wyliczenia wyjdzie ile nasz pojazd zużywa energii elektrycznej na dobę.
Z moich obliczeń opartych na doświadczeniach zlotowych średni kamper zużywa około 2 kWh energii na dobę. Ale to tylko średnia i to zlotowa. Każdy może mieć inaczej bo wpływ na to ma setki czynników począwszy od przejąkanej telewizora z skończywszy na długości markizy.
Po obliczeniu zapotrzebowania na energię trzeba przejść do drugiej strony, do zasilania. Jeśli pojazd potrzebuje na przykład 2 kWh to tyle trzeba dostarczyć. I tu znowu komplikacja i wahania wielkości potrzebnego solaria. od zera do Bóg jeden wie. Kolega z forum chce instalować 1300W. Są auta bez solarów i dają sobie radą i są z dużymi panelami. Wszystko zależy jak używa się pojazdu. Nie ma wątpliwości, że solar ma większe znaczenie dla przyczepowca niż kamperowca. Dla turysty osiadłego niż wędrownego. Dla dzikiego niż kempingowego. "Północnika" preferującego Polskę, Szwecję i Norwegię, niż "południowca" Włosko-Grecko-Tureckiego. W kamperze większość energii potrafi zabezpieczyć alternator i przy codziennym przemieszczaniu się z miejsca na miejsce solar wcale nie jest potrzebny. Przy osiadłym trybie wypoczynku solar jest przydatny i w skrajnych przypadkach powinien te 2kWh prądu dostarczyć. Aby zapewnić życie telemaniakowi stacjonującemu na dziko w w Szwecji potrzebny byłby pewnie panel 500-600W ale normalnemu turyście podróżującemu stacjonarnie spokojnie wystarczy 100-200W a aktywnemu potrzeba będzie mniej niż 100W i to na wszelki wypadek.
Należy zwrócić uwagę, że przy bilansie energetycznym nie wziąłem pod uwagę akumulatora. Akumulator jest potrzebny żeby uniezależnić pojazd od pory dnia i faktu postoju lub jazdy. Akumulator nie tworzy energii jest tylko z punktu widzenia energetycznego odbiornikiem prądu bo jak każde urządzenie ma pewne straty.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
jaxa
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: T4 (vw) 1,9TD
Dołączył: 31 Mar 2014
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Oliwa
Wysłany: 2014-04-05, 11:55   

No dobrze, telewizji nie oglądamy, kąpiemy się w strumieniu i gotujemy na ognisku, załatwiamy się w krzakach (do dołka) i nie używamy odkurzacza, rolet, ani nic w tym stylu - prąd potrzebny nam jest do zasilaczy (ładowarek) i małego oświetlenia wieczorem (np. żeby zagrać w jakąś grę planszową, poczytać, czy cokolwiek innego) przed zaśnięciem. Nie chodzi o imprezowanie do rana i światła dyskotekowe - bawimy się raczej jesteśmy przy samym ognisku. Co do przemieszczania się, to raczej jesteśmy w ciągłym ruchu, ale planujemy stacjonarny pobyt przez jakiś miesiąc (może dłużej) w jednym z naszych ulubionych miejsc, wiec solar na pewno się przyda. Ale nie o tym chciałem.
Ważna jest decyzja: przetwornica 230V, czy zasilacze samochodowe?
Oczywiście mam przetwornicę i z niej korzystam podczas jazdy, ale te straty... W kwestii Mac'a to jasne - nie ma ładowarek samochodowych (oryginalnych) - zostaje przetwornica, natomiast reszta zasilaczy ma taka opcję, nawet urządzenia na 19V!
Może ktoś zmierzył kiedyś różnicę w pobieraniu prądu przez taki sprzęt (19V) podłączony do akumulatora bezpośrednio i przez przetwornicę?
Może potrafi ktoś taką różnicę wyliczyć?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2014-04-05, 12:02   

jaxa napisał/a:
Może ktoś zmierzył kiedyś różnicę w pobieraniu prądu przez taki sprzęt (19V) podłączony do akumulatora bezpośrednio i przez przetwornicę?
Może potrafi ktoś taką różnicę wyliczyć?

Za chwilę przedstawię Ci wyniki takiego badania tylko muszę zgromadzić w jednym miejscu odpowiedni sprzęt.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2014-04-05, 12:33   

Stanowisko pomiarowe :bajer
Akumulator żelowy 12V 18Ah
Zasilacz impulsowy 12V 5A żeby napięcie na akumulatorze było stałe.
Miernik magnetoelektryczny stary ruski żeby miał mały opór wewnętrzny.
Przetwornica 12/220 V firmy Tatarex 220V 100W max
Przetwornica/zasilacz do laptpopów firmy no name 6A regulowana 15-21V ustawiona na 19V
Komputer Acer Asphire One z zasilaczem sieciowym 19V 2,15A

DSC_5556.JPG
Plik ściągnięto 275 raz(y) 160,05 KB

_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2014-04-05, 12:49   

Napięcie akumulatora pod obciążeniem w obu próbach 12,4V
Próba 1 - przetwornica i fabryczny zasilacz od komputera - ponad 2,5A (brakło skali w mierniku ale tylko trochę) Jakieś 2550 mA = 31,5W

Próba 2 - zasilacz mobilny ustawiony na 19V 2,2A to jest 27,3W

Różnica 4,2W jakieś 13% więcej przez przetwornicę niż przez zasilacz do laptopów.

220V.JPG
Plik ściągnięto 173 raz(y) 171,86 KB

19V.JPG
Plik ściągnięto 217 raz(y) 172,5 KB

_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jaxa
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: T4 (vw) 1,9TD
Dołączył: 31 Mar 2014
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Oliwa
Wysłany: 2014-04-05, 18:50   

super, dzięki, widać nawet na zbliżeniu diody i wyłącznik!
Czyli najlepiej do przetwornicy podłączać tylko to, czego nie uda podpiąć się na gniazdo samochodowe 'zapalniczki', warto więc się zaopatrzyć w maksymalną ilość zasilaczy/ładowarek samochodowych, a przetwornicę mieć tylko do innych sprzętów.
Może warto zrobić sobie taki panel z gniazdami i wyłącznikami, żeby nie wypinać co chwilę wtyczki. Czy są jakieś złącza dwupinowe (ew.trój) które można stosować w takich sytuacjach zamiast gniazda 'zapalniczki', które charakteryzują się lepszym stykiem i które preferują camperowcy i czy warto robić taką instalację?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2014-04-05, 18:58   

jaxa napisał/a:
Czy są jakieś złącza dwupinowe (ew.trój) które można stosować w takich sytuacjach zamiast gniazda 'zapalniczki',

Nie wiem czy jest sens kombinować z nietypowymi gniazdami/wtyczkami. Funkcjonuje jeszcze jeden typ gniazd i wtyczek trochę mniejszych niż zapalniczkowe ale chyba są na wymarciu. Do zapalniczki są wtyki do wszystkich typowych urządzeń. Są też takie konwertery-wtyczki z gniazdkiem USB na 5V typowe zasilanie aktualnych telefonów, GPSów itp. Moim zdaniem nie ma sensu odchodzić od standardu.

images.jpg
Plik ściągnięto 20233 raz(y) 3,26 KB

_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2014-04-05, 19:47   

jaxa napisał/a:
P=U*I [W]=[V]*[A]
wejściowa moc zasilacza:
230V*1,6A =36,8W - sieciowy
12V*10A(max) =120W - samochodowy

O, proszę, tu jest błąd:

230V*1,6A = 368W

Przecinek Ci się przesunął. Prąd jest pewnie podawany z zapasem, bo do instalacji domowej 1.6A to "małe piwo".
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
jarekzpolski 
stary wyga


Twój sprzęt: Laika na Transicie
Nazwa załogi: jarki
Dołączył: 04 Mar 2010
Piwa: 83/6
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2014-04-05, 19:56   

jaxa napisał/a:
...Może warto zrobić sobie taki panel z gniazdami i wyłącznikami, żeby nie wypinać co chwilę wtyczki....


może i warto tylko uważaj na jakość wykonania tego cuda, szczególnie grubość kabla i obecność bezpiecznika we wtyczce. Jako żeś słusznie policzył przy niskich napięciach prądy gwałtownie rosną. Czasem kilkadziesiąt razy...

jaxa napisał/a:
Wyliczam, przeliczam,....

I=65W/12V=5,42A
jednak:
I=65W/230V=0,28A
...


dla lepszego wyobrażenia: żeby pociągnąć z gniazdka w ścianie takie 5,5 A, potrzebowałbyś podpiąć czajnik o mocy 1200 W....

A chinole nagminnie montują w takich rozgałęźnikach kabel zasilający z żyłą grubości ludzkiego włosa. No bo miedź przecież droga jest... :roll:
_________________
2+2+Pies Kudłaty
"Każdy kolejny dzień jest pierwszym dniem reszty naszego życia" Frazes ? Niekoniecznie...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***