Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Pomiar prądu
Autor Wiadomość
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2015-06-16, 20:08   Pomiar prądu

Większość "prostych" kamperów ma na tablicy rozdzielczej najwyżej woltomierz. U mnie nawet woltomierza jako takiego nie ma tylko jest 5 diodek zapalających się w zależności od napięcia akumulatora. Fajnie gdy możemy zorientować jaki jest pobór prądu/ładowanie akumulatora. Najprościej wstawić amperomierz, ale to do tablicy trzeba prowadzić grube kable od akumulatora. Można zastosować rezystor bocznikowy przy akumulatorze i "mały" woltomierz wyskalowany w amperach na panelu. Ale to takie mało nowoczesne i strata prądu/mocy akumulatora.
Jakieś pomysły jak prąd zmierzyć bez takich niedogodności?
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-06-16, 20:10   

Oczywiście tylko i wyłącznie amperomierz hallotronowy.
_________________
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Czarna i Krzysiek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2015
Piwa: 29/24
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2015-06-16, 20:55   

Możesz założyć amperomierz elektroniczny, dać odpowiedni bocznik przy aku i wtedy do samego urządzenia idą cienkie kabelki.
_________________
Czarna i Krzysiek
z dzieciakami :)
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2015-06-16, 21:30   

Edyta i Krzysiek napisał/a:
dać odpowiedni bocznik przy aku

O to chodzi, że to nie jest rozwiązanie na XXI wiek. Na boczniku jest strata tak przecież cennego w kamperze prądu i zmiana go w ciepło. Bocznik powoduje utratę stałości prądu. Napięcie mocno zależy od obciążenia i przy starawym akumulatorze, o dużym oporze wewnętrznym ogranicza ilość prądu jaki możemy pobrać z akumulatora.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-06-16, 21:55   

No więc jak pisałem - amperomierz halotronowy zmierzy Ci prąd przepływający głównym kablem zasilającym na podstawie pola magnetycznego. Miałeś ostatnio okazję oglądać na zlocie wersję przenośną (w cęgówce), ale są też czujniki montowane na stałe. Opinasz kabel zasilający, montujesz gdzieś wyświetlacz i gotowe.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2015-06-16, 22:01   

A co powiecie o takim czymś.
http://botland.com.pl/czu...dul-pololu.html
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-06-16, 22:03   

janusz napisał/a:
A co powiecie o takim czymś.

Ja powiem, że (również) o tym właśnie pisałem :)
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
mwservice 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Ducato
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Mar 2012
Piwa: 7/10
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-06-16, 22:04   

Nie demonizowałbym. Bocznik do pomiaru prądu do 10A ma rezystancję 10mOhm (pomiar woltomierzem LCD wbudowanym w zabudowę). Straty na boczniku to 0.1W, spadek napięcia 0.1V (oczywiście przy poborze prądu 10A). Normalnie wahania w instalacji są i tak dużo większe.
Bocznik instalujesz przy akumulatorze, a z bocznika doprowadzasz dwoma cienkimi kabelkami sygnał do miernika LCD umiejscowionego praktycznie w dowolnym miejscu w kamperze. Mam takie rozwiązanie i się sprawdza. Miernik LCD musi umożliwiać zasilanie z tego samego napięcia co mierzone (musi mieć mini przetworniczkę napięcia).
Są komputery, które mierzą bilans energii, ale są bardzo drogie.
Ostatnio zmieniony przez mwservice 2015-06-17, 08:30, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mikesz 
zaawansowany


Twój sprzęt: KNAUS BoxStar 600
Nazwa załogi: a Mi i Go.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lip 2012
Piwa: 16/68
Skąd: Warszawa Praga.poł
Wysłany: 2015-06-16, 22:24   

Prosty,niedrogi,mało skomplikowany,przewód zasilający nie musi być gruby, spokojnie wystarczy 2,5mm.

http://allegro.pl/modul-w...4891897422.html
ten chyba lepszy.Miernik podłącza się do napięcia które ma mierzyć i jednocześnie jest z niego zasilany, prąd mierzony jest przekładnikiem, trzeba przewód prądowy przełożyć przez otwór przekładnika. Pomiar prądu można zrobić w innym miejscu, nie jest zależny od napięcia i jest galwanicznie odseparowany.
http://allegro.pl/lcd-wol...5390705190.html
Ostatnio zmieniony przez Mikesz 2015-06-16, 22:58, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2015-06-16, 22:35   

Mikesz,
Tylko ten pewnie musi mieć odrębne zasilanie. Pewnie nie potrafi zasilać się z mierzonego prądu.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mwservice 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Ducato
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Mar 2012
Piwa: 7/10
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-06-16, 23:00   

Miernik z wbudowanym bocznikiem to słaby pomysł, bo trzeba ciagnąć grube kable. Lepiej bocznik zainstalować przy akumulatorze, a cienkimi przewodami np. 0.75mm2 doprowadzić sygnał napięciowy do miernika LCD zainstalowanego w panelu kontrolnym kampera. Miernik oczywiście trzeba tez zasilać, ale w panelu nie ma problemu z napięciem 12V, wiec nawet nie trzeba ciagnąć osobnych przewodów.
Jak pisałem wyżej, należy tylko kupić taki miernik LCD, aby mógł mierzyć prąd pochodzący z tego samego źródła napięcia, z którego jest zasilany - większość panelowych mierników tego nie umożliwia.

IMG_2067s.jpg
Miernik poboru prądu z włączonym niebieskim podświetleniem (można wyłączyć), jednocześnie służy jako oświetlenie nocne :-).
Plik ściągnięto 29 raz(y) 64,03 KB

IMG_1322s.jpg
Bocznik
Plik ściągnięto 29 raz(y) 64,79 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***