Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z ładowarką/prostownikiem/energoblokiem
Autor Wiadomość
Czarna i Krzysiek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2015
Piwa: 29/24
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2015-03-24, 18:49   Problem z ładowarką/prostownikiem/energoblokiem

Witajcie.

Ostatnio działy się w zabudowie dziwne rzeczy. Na dołkach, nierównościach, znikał prąd w całej zabudowie. Dzisiaj, korzystając z ładnej pogody, postanowiłem zagłębić się w temat. Miernik w rękę, dzieci na hak, ile radochy było przy skakaniu i bujaniu kamperka w lewo i prawo :mrgreen: :-P , rozkręciłem tablicę i wziąłem się za pomiary. Winowajcom okazał się włącznik, który po prostu pod wpływem wstrząsów czasami nie kontaktował:

Ten z prawej strony, z dwoma, grubymi czerwonymi przewodami. Postanowiłem wymienić dziada i tyle. Nie tak łatwo było go wyciągnąć, najpierw musiałem odlutować przewody, swoja drogą, bardzo solidnie były przylutowane, nie wiem co to za cyna, ale ciężko było ją podgrzać transformatorową lutownicą. W końcu puściły. Niestety przy próbie wyciągnięcia włącznika zgodnie ze sztuką, 28 letni plastik nie wytrzymał i te łapki, które trzymają włącznik w miejscu przeznaczenia rozsypały się w drobny mak. Włącznik miał 16A, a ja zakupiłem ostatnio kilkanaście włączników 20A w różnych kolorach, więc się ucieszyłem i postanowiłem założyć świecący :mrgreen: włacznik 20A
Wyjęty, uszkodzony włącznik:

Wziąłem się za obróbkę przewodów, postanowiłem nie lutować, tak jak to było wcześniej, ale założyć wsuwki.

Jeden okazał się za krótki, nie chciałem odlutowywać oryginalnego, który dolutowany jest do bezpieczników, tylko po prostu go przedłużyłem

Pozostała tylko kwestia masy, żeby włącznik się świecił, założyłem sobie ładne oczko i masę pociągnąłem spod śrubki, która trzyma całą tablicę w swoim miejscu. Dokręcona jest do metalowej konstrukcji skrzyni akumulatora.

Kolejnym problemem, może powinienem o tym na początku napisać, okazało się osadzenie nowego włącznika w miejscu poprzednika. Po pierwsze nowy jest krótszy i szerszy :-( Wycinanie tego twardego plastiku bez konkretnych narzędzi, za pomocą nożyka do tapet...... nie łatwo było :gwm ale się udało. Niestety, nie miałem pomysłu na szparę, która została od góry, ale w sumie wydaje mi się, że i tak nieźle wyszło :)
Prąd w zabudowie wyłączony:

Prąd w zabudowie włączony :mrgreen:

I tak to teraz wygląda :) Jednak, to nie koniec zagadek :gwm Podczas pomiarów odkryłem dość zagadkową prawidłowość.
Ładowarka, prostownik, energoblok, nie wiem co to jest, w moim kamperku jest taki:

I teraz tak. Podczas pracy silnika, wszystko jest ok, ładowanie na aku zabudowy 13,9V i wszystko jest ok. Podłączam kamperka do 230V i pojawia się zagadka. Zapala się kontrolka na, chyba jakimś bezpieczniku:

Napięcie na aku wzrasta do wartości 13,3V i rośnie

I teraz zagadkka, gdy dojdzie do 13,5V, a dokładnie do 13,53V, gaśnie ta czerwona kontrolka, ładowanie się kończy :-( Napięcie na aku spada do wartości 12,7V i tak już zostaje

Myślałem, że może jakieś zabezpieczenie i później ładowanie się załączy, ale obciążyłem aku, napięcie zaczęło spadać, a ładowania dalej nie było. Objaw ten nie występuję, kiedy przed rozłączeniem się tej czerwonej kontrolki obciążę aku min. 0,5A, wtedy ładowanie jest ciągle do momentu zniknięcia obciążenia. Po wyłączeniu odbiornika, wzrasta do wartości 13,5V i znowu się rozłącza.
No i teraz pytanie, dlaczego tak się dzieje? Czy tak ma być, czy coś jest nie tak ?
_________________
Czarna i Krzysiek
z dzieciakami :)
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Czarna i Krzysiek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2015
Piwa: 29/24
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2015-03-25, 00:13   

Naprawdę nikt nie zna odpowiedzi ? Nikt nie ma czegoś takiego u siebie i nie wie jak to działa ? :gwm
_________________
Czarna i Krzysiek
z dzieciakami :)
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2015-03-25, 07:02   

pewnie aku się naładował. Obciążenie powoduje ponowne ładowanie

Może styki, przekaźnika. niełapią

A tak na marginesie na tyle tematów ludzie nie czytają wszystkiego.

Jedni wola opowieści podróżnicze inni techniczne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
OldPiernik 
stary wyga


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Gru 2008
Piwa: 50/19
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-03-25, 07:28   

A co się dzieje, kiedy napięcie na akumulatorze spadnie poniżej 12V? Czy ładowanie włącza się ponownie, czy nie? Czy wyłączenie i ponowne włączenie zasilania 230V uruchamia ponownie ładowanie?
Przy dodatkowym akumulatorze powinny być 3 bezpieczniki 2A, 25A i 40 A. Czy wszystkie są sprawne?
_________________
Życie jest za krótkie na siedzenie w domu i zazdroszczenie innym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
chemik 
weteran


Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
Nazwa załogi: Ela i Wojtek
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2014
Piwa: 115/19
Skąd: podlaskie
Wysłany: 2015-03-25, 07:53   

to co się świeci - ikonka - dioda
tam powinien być bezpiecznik - chyba 40A -sprawdzić.
Ta skrzynka - Bord Control 801 - sterownik automatycznego ładowania
_________________
Chemik
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
EBRP670 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: LMC na DUCATO 92r.
Nazwa załogi: ELA i JUREK
Dołączył: 12 Kwi 2008
Otrzymał 2 piw(a)
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 2015-03-25, 08:12   

[quote="Bronek"]pewnie aku się naładował. Obciążenie powoduje ponowne ładowanie

Mam identyczny sprzęt i osprzęt.TAK ma być. :spoko
_________________
"Pewna śmierć,nie godzina"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Czarna i Krzysiek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2015
Piwa: 29/24
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2015-03-25, 09:12   

OldPiernik napisał/a:
A co się dzieje, kiedy napięcie na akumulatorze spadnie poniżej 12V? Czy ładowanie włącza się ponownie, czy nie?

No właśnie NIE :-( Trzeba wcisnąć ten czerwony "cycek" co się świeci i wtedy ładowanie się rozpoczyna od nowa, do wartości 13,5V
OldPiernik napisał/a:
Czy wyłączenie i ponowne włączenie zasilania 230V uruchamia ponownie ładowanie?

Tak, ładowanie rozpoczyna się wtedy automatycznie, do osiągnięcia wartości 13,5V
chemik napisał/a:
to co się świeci - ikonka - dioda
tam powinien być bezpiecznik - chyba 40A -sprawdzić.

Nie ma tam żadnego bezpiecznika. Popatrz na zdjęcia, jak to wygląda rozebrane. Jest układ scalony, bezpieczniki automatyczne trzy, wartości można odczytać ze zdjęcia. Jeśli chodzi o ten "cycek" co się świeci, nie znajduję tam żadnego bezpiecznika. Podłączony jest cienkimi kabelkami do tej płytki scalonej.
EBRP670 napisał/a:
Mam identyczny sprzęt i osprzęt.TAK ma być.

Czyli po wyłączeniu się automatycznym ładowania, muszę pamiętać, aby je samodzielnie uruchomić wciskając ten świecący "cycek" ?
_________________
Czarna i Krzysiek
z dzieciakami :)
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
qdlaty_78 
stary wyga


Twój sprzęt: Ford Beisl 94'
Nazwa załogi: Ekipa z BAZYLA
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Lip 2013
Piwa: 19/22
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-03-25, 09:54   

Ładowanie automatyczne następuje w jakimś tam przedziale od do. I teraz gdy aku jest naladowane a ty z niego korzystasz to możesz wymusić ręcznie ładowanie. Tak jest umnie Calira evs 12/12 board 808
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
chemik 
weteran


Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
Nazwa załogi: Ela i Wojtek
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2014
Piwa: 115/19
Skąd: podlaskie
Wysłany: 2015-03-25, 09:58   

o ile się dopatrzyłem , dolej , białej naklejce napisano po niemiecku " ........( nieczytelne ) jest uszkodzony"
pokaż zbliżenie tych naklejek.
_________________
Chemik
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Czarna i Krzysiek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2015
Piwa: 29/24
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2015-03-25, 10:06   

chemik napisał/a:
pokaż zbliżenie tych naklejek.

Dopiero wstałem po nocce, zaraz się ogarnę i pójdę zrobić fotki
qdlaty_78 napisał/a:
Ładowanie automatyczne następuje w jakimś tam przedziale od do

To byłoby dla mnie logiczne, tylko nie mogę doczekać momentu, kiedy ładowanie automatycznie włączy się ponownie. Nie wiem gdzie jest to "od" i co jest jego wykładnikiem, napięcie, czas, obciążenie ? Obciążyłem 4,5A i się nie załączyło :-( Dzisiaj muszę jakiś większy odbiornik poszukać i obciążyć mocniej i obserwować jak spada napięcie i kiedy się włączy albo nie. Tylko przy aku 100Ah to co ja mam tam podłączyć ?
qdlaty_78 napisał/a:
I teraz gdy aku jest naladowane a ty z niego korzystasz to możesz wymusić ręcznie ładowanie

To wiem, ale też na chwilę. Jeśli nie ma obciążenia, a aku ma te swoje 12,7V, to wymuszone ładowanie trwa dosłownie 30-60s i rozłącza.
_________________
Czarna i Krzysiek
z dzieciakami :)
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
qdlaty_78 
stary wyga


Twój sprzęt: Ford Beisl 94'
Nazwa załogi: Ekipa z BAZYLA
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Lip 2013
Piwa: 19/22
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-03-25, 10:19   

Zakres pracy reguluje się wewnątrz elektrobloku. Ale ja bym nie grzebał. Zostaw włączony jakiś odbiornik i jak spadnie do 12 v to na pewno powinien się włączyć.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
McGali 
stary wyga


Twój sprzęt: Burstner A550 C25 2.0E LPG
Nazwa załogi: GaliTeam
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 26 Lip 2009
Piwa: 17/9
Skąd: EZG
Wysłany: 2015-03-25, 10:28   

Edyta i Krzysiek napisał/a:
chemik napisał/a:
pokaż zbliżenie tych naklejek.

Dopiero wstałem po nocce, zaraz się ogarnę i pójdę zrobić fotki
qdlaty_78 napisał/a:
Ładowanie automatyczne następuje w jakimś tam przedziale od do

To byłoby dla mnie logiczne, tylko nie mogę doczekać momentu, kiedy ładowanie automatycznie włączy się ponownie. Nie wiem gdzie jest to "od" i co jest jego wykładnikiem, napięcie, czas, obciążenie ? Obciążyłem 4,5A i się nie załączyło :-( Dzisiaj muszę jakiś większy odbiornik poszukać i obciążyć mocniej i obserwować jak spada napięcie i kiedy się włączy albo nie. Tylko przy aku 100Ah to co ja mam tam podłączyć ?
qdlaty_78 napisał/a:
I teraz gdy aku jest naladowane a ty z niego korzystasz to możesz wymusić ręcznie ładowanie

To wiem, ale też na chwilę. Jeśli nie ma obciążenia, a aku ma te swoje 12,7V, to wymuszone ładowanie trwa dosłownie 30-60s i rozłącza.



W camperach ładowanie z 230v jest rozwiązane mniej lub więcej:

schemat camper.jpg
Instalacja 230v
Plik ściągnięto 200 raz(y) 43,58 KB

4093273400_1357478780.jpg
Stare rozwiązanie automatycznego ładowania
Plik ściągnięto 193 raz(y) 70,06 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
McGali 
stary wyga


Twój sprzęt: Burstner A550 C25 2.0E LPG
Nazwa załogi: GaliTeam
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 26 Lip 2009
Piwa: 17/9
Skąd: EZG
Wysłany: 2015-03-25, 10:33   

qdlaty_78 napisał/a:
Zakres pracy reguluje się wewnątrz elektrobloku. Ale ja bym nie grzebał. Zostaw włączony jakiś odbiornik i jak spadnie do 12 v to na pewno powinien się włączyć.


W niektórych camperach (starych) ładowanie uruchamia się samoczynnie po podłączeniu 230v. Następnie należy obserwować wyświetlacz diodowy i jeżeli napięcie spadnie (żółta lub czerwona dioda) ładowanie załącza się z palca i tak w koło.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Czarna i Krzysiek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2015
Piwa: 29/24
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2015-03-25, 10:36   

qdlaty_78 napisał/a:
Ale ja bym nie grzebał. Zostaw włączony jakiś odbiornik i jak spadnie do 12 v to na pewno powinien się włączyć.

Dzisiaj to sprawdzę, tylko czym ja mam na szybko rozładować aku 100Ah naładowany na full do wartości poniżej 12V ???? :gwm
McGali napisał/a:
W niektórych camperach (starych) ładowanie uruchamia się samoczynnie po podłączeniu 230v. Następnie należy obserwować wyświetlacz diodowy i jeżeli napięcie spadnie (żółta lub czerwona dioda) ładowanie załącza się z palca i tak w koło.

No właśnie obawiam się, że u mnie tak właśnie jest, ale sprawdzę jeszcze wersję przedmówcy ;-)
McGali napisał/a:
W camperach ładowanie z 230v jest rozwiązane mniej lub więcej:

Gdybym cokolwiek jeszcze z tego rozumiał, byłoby fajnie :gwm :gwm :gwm :gwm :haha: :haha:
_________________
Czarna i Krzysiek
z dzieciakami :)
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
McGali 
stary wyga


Twój sprzęt: Burstner A550 C25 2.0E LPG
Nazwa załogi: GaliTeam
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 26 Lip 2009
Piwa: 17/9
Skąd: EZG
Wysłany: 2015-03-25, 10:43   

Edyta i Krzysiek napisał/a:
qdlaty_78 napisał/a:
Ale ja bym nie grzebał. Zostaw włączony jakiś odbiornik i jak spadnie do 12 v to na pewno powinien się włączyć.

Dzisiaj to sprawdzę, tylko czym ja mam na szybko rozładować aku 100Ah naładowany na full do wartości poniżej 12V ???? :gwm
McGali napisał/a:
W niektórych camperach (starych) ładowanie uruchamia się samoczynnie po podłączeniu 230v. Następnie należy obserwować wyświetlacz diodowy i jeżeli napięcie spadnie (żółta lub czerwona dioda) ładowanie załącza się z palca i tak w koło.

No właśnie obawiam się, że u mnie tak właśnie jest, ale sprawdzę jeszcze wersję przedmówcy ;-)
McGali napisał/a:
W camperach ładowanie z 230v jest rozwiązane mniej lub więcej:

Gdybym cokolwiek jeszcze z tego rozumiał, byłoby fajnie :gwm :gwm :gwm :gwm :haha: :haha:


Ja nie widzę potrzeby, aby ładowanie załączało się automatycznie ponieważ po podłączeniu pod 230v akumulator ładuje się tylko raz i z niego się nie korzysta, gdyż do tego celu mamy 230v i 12v po zasilaczu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***