Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Polecam tym co mają DUCATO I na 14 calach
Autor Wiadomość
Suburban 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato Hobby 550
Dołączył: 29 Wrz 2014
Piwa: 1/6
Skąd: Śląsk
  Wysłany: 2015-05-08, 03:49   Polecam tym co mają DUCATO I na 14 calach

Mimo że jak na razie więcej moich postów to pytania to pojawiła się możliwość bym podzielił się moim doświadczeniem związanym z użytkowaniem kampera.

Posiadam kampera na starym ducato z silnikiem 2,5 bez turbo. Kamper oryginalnie był wypuszczony na 14 calowych kołach.
Oryginalny rozmiar opon to 185r14C bez oznaczenia profilu co oznacza tzw. Profil pełny czyli 80. Innymi słowy producent Fiat Ducato zaleca opony 185/80/14.

Ja ewidentnie czułem że skrzynia jest za krótka a kółka za małe...

Szukałem 16 calówek ale te od nowszego Ducato nie pasują rozstawem śrub.

Problem rozwiązałem zmieniając opony na większe a konkretnie na 215/14C czyli 215/80/14C

Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma 64cm
Opona mierzona cm na wysokość 215/80/14C ma prawie 70cm (edytowany błąd było 185/80/14C)

Oczywiście zmienia się obwód koła więc i inaczej zaczyna działać skrzynia, licznik, inne są obroty silnika na innych prędkościach.

Moim zdaniem zmiana BARDZO korzystna.

Auto prowadzi się znacznie lepiej, jest stabilniejsze.
Prędkość komfortowa przejazdu zwiększyła się z 70 - 75 do ponad 80 km/h.
Spadło spalanie do 10-11 L/100km (wcześniej przy 80km/h 11-13)
Dane przy przejeździe pełen bak, pełna woda, 1 osoba trochę ubrań, trochę jedzenia.

Jedyny minus jest błachy, prędkość maksymalna dawniej z górki 123km/h :diabelski_usmiech teraz 116km/h ale i tak 100 nie przekraczam.

Licznik przekłamuje 7% względem gps.
Bardzo łatwo zapamiętać by dodawać ok. 5-7km/h a dystans przejechany mnożyć przez 1,07. :ok

Wszystkie wyniki mierzyłem bardzo dokładnie. Po zmianie opon na większe przejechałem ok. 2500km. Na mniejszych ok. 9000km :stop: a szkoda że aż tyle :)

Wnęki nadkola mają zapas pod opony z traktora chyba...
:spoko
_________________
Brum Brum Brum,
Ostatnio zmieniony przez Suburban 2015-05-08, 14:28, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gino 
Kombatant


Twój sprzęt: VW LT SVEN HEDIN 1978r
Nazwa załogi: Gino
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 29 Mar 2008
Piwa: 639/978
Skąd: ta Radość
Wysłany: 2015-05-08, 07:43   

Suburban napisał/a:
215/14C czyli 215/80/14C

Suburban napisał/a:
Auto prowadzi się znacznie lepiej, jest stabilniejsze.

niewątpliwie prędkość ulega zmianie....przy tych samych obrotach silnika..to na spory plus..
ale...
jeździłeś na nich po koleinach ? jak dla mnie na tym rozmiarze to koszmar,zwłaszcza po deszczu ..
właśnie w deszczu taki zestaw przetestowałem na mazurskich drogach , po powrocie, styrany walką z samochodem, natychmiast wróciłem do fabrycznej szerokości

no i czy masz wspomaganie ? bez niego podczas postoju kręcić kierownicą to tragedia...
:spoko
_________________
często , wroga z drugiego człowieka tworzy Twój umysł..
a to potrafi zabić wieloletnią przyjaźń ...
#CamperMajstry
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piotr Alaska 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Challenger Citroen C-25
Nazwa załogi: Alaska
Dołączył: 13 Cze 2014
Otrzymał 15 piw(a)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-05-08, 07:59   

Witam,
miałem taki sam problem i zmieniłem koła na 15'' 185/80, i bardzo poprawiło to jazdę całego pojazdu. Licznik pokazuje dokładnie tyle ile jadę. Prędkość przelotowa 90 - 100 bez problemu i hałasu.
Koszt felg 400 zł, opony i tak były do wymiany.
Przejechałem ostatnio 9000 km po autostradach i bezdrożach i mogę powiedzieć że to był bardzo dobry pomysł.

Pozdrowienia
_________________
Piotr
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
ZEUS 
Kombatant


Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 08 Paź 2014
Piwa: 62/63
Skąd: Olimp ?
Wysłany: 2015-05-08, 08:45   

Suburban napisał/a:
Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma 64cm
Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma prawie 70cm

tu chyba coś pomyliłeś... :oops: :-P
gino napisał/a:
natychmiast wróciłem do fabrycznej szerokości

ale szerokość (185) chyba nie uległa zmianie...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2015-05-08, 11:17   

Mam 16", rozumiem z dyskusji że to lepiej?
Zawsze sądziłem że mniejsza felga i wyższe opony = lepszy komfort ale gorsza trakcja.
W kamperze chyba bardziej o komfort chodzi.
Oczywiście przy zachowaniu nominalnej szerokości.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suburban 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato Hobby 550
Dołączył: 29 Wrz 2014
Piwa: 1/6
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2015-05-08, 14:26   

Socale napisał/a:
Mam 16", rozumiem z dyskusji że to lepiej?
Zawsze sądziłem że mniejsza felga i wyższe opony = lepszy komfort ale gorsza trakcja.
W kamperze chyba bardziej o komfort chodzi.
Oczywiście przy zachowaniu nominalnej szerokości.


Tak 16 lepiej.
Wszystko się zgadza co napisałeś, wyższy profil opony większy komfort, niższy lepsza trakcja ale przy zachowaniu tej samej wielkości koła. ( koło czyli felga + opona ).
Natomiast przy zmianie wielkości opony na feldze na większą zmieniamy rozmiar całego koła i tu pojawia się następna zależność większe koło to lepsza trakcja.
Dlatego w moim przypadku poprawił się i komfort i trakcja.
Na 16 calowych felgach zwiekszanie koła o 10% mogła by wpłynac negatywnie ale to by trzeba było wytestować.

ZEUS napisał/a:
Suburban napisał/a:
Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma 64cm
Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma prawie 70cm

tu chyba coś pomyliłeś... :oops: :-P
gino napisał/a:
natychmiast wróciłem do fabrycznej szerokości

ale szerokość (185) chyba nie uległa zmianie...

Oczywiście już poprawiłem chodziło o 215/14 a nie 185/14

gino napisał/a:
Auto prowadzi się znacznie lepiej, jest stabilniejsze.
niewątpliwie prędkość ulega zmianie....przy tych samych obrotach silnika..to na spory plus..
ale...
jeździłeś na nich po koleinach ? jak dla mnie na tym rozmiarze to koszmar,zwłaszcza po deszczu ..
właśnie w deszczu taki zestaw przetestowałem na mazurskich drogach , po powrocie, styrany walką z samochodem, natychmiast wróciłem do fabrycznej szerokości

no i czy masz wspomaganie ? bez niego podczas postoju kręcić kierownicą to tragedia...
:spoko


Nie mam wspomagania, nie ma aż takiej wielkiej różnicy. Ogólnie czy 185 czy 215 bez wspomagania lepiej się leciutko turlać bo w miejscu kręcić to wysiłek. Koleiny troszke nie dużo gorzej ale za to tiry mnie nie wyprzedzają :)

Polecam to narzędzie by pobawić się i dobrac pod siebie rozmiar opon:
https://www.tacomaworld.c...80r14-215-80r14
(producent nie zawsze wie najlepiej - ducato na 14 to jak dla mnie auto dostawcze do miasta dlatego na trasie potrzebne mu są większe koła )
_________________
Brum Brum Brum,
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
moskit
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Mar 2014
Piwa: 117/43
Skąd: Ożarów Maz.
Wysłany: 2015-05-08, 17:09   

A jak zachowuje się na postoju czy bardzo buja samochodem jak ktoś chodzi a ty leżysz bo chyba to też jest komfort kamperowania
_________________
Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suburban 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato Hobby 550
Dołączył: 29 Wrz 2014
Piwa: 1/6
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2015-05-08, 19:59   

moskit napisał/a:
A jak zachowuje się na postoju czy bardzo buja samochodem jak ktoś chodzi a ty leżysz bo chyba to też jest komfort kamperowania


:szeroki_usmiech :szeroki_usmiech :szeroki_usmiech :szeroki_usmiech

Nie, nie buja od chodzenia na postoju :D jak buja np od wiatru to pracują resory raczej tylne a nie opony :)

Po za tym mam nóźki postojowe jak w przyczepie na ( chyba wypadek przebudowy w poduszkowca ) ale nie używam
_________________
Brum Brum Brum,
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dudusie34 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato
Nazwa załogi: nudziarze
Dołączył: 01 Mar 2015
Otrzymał 4 piw(a)
Skąd: kłobuck
Wysłany: 2015-05-27, 21:37   opony.

witam. co sądzicie o oponach 185/80/14c vredsztein wielosezonowe.proszę o pomoc.
_________________
Dziadek34
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bajaga 
Kombatant

Nazwa załogi: FiveStars
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Lut 2012
Piwa: 108/7
Wysłany: 2015-05-27, 21:47   Re: Polecam tym co mają DUCATO I na 14 calach

Suburban napisał/a:

Spadło spalanie do 10-11 L/100km (wcześniej przy 80km/h 11-13)


Taki lekki off topic: jednak postęp techniczny jest faktem. Obecne ducato 3.0 180km przy 80 km/h pali poniżej 9l.... (a chyba i poniżej 8, nie wiem dokładnie bo tak nie umiem jeździć)
_________________
Pozdrawiam,

Bajaga&Instruktori
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TURTL 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato 1,9 TD Burstner
Nazwa załogi: TURTL
Dołączył: 18 Paź 2010
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Przeżdziedza / Wleń
Wysłany: 2015-07-14, 19:27   

Witam. Czytam temat ponieważ jestem świeżo po objeździe północnych i części zachodnich wybrzeży Francji. Trafiałem tam na różne drogi ale ciągle mi brakowało tego 90km/h przy względnej ciszy silnika. Mam stare ducato 1,9 TD, radzi sobie ale mam pytanie, co z mocą, bo kojarzy mi się że jak zwiększę średnicę kół to motor będzie musiał się więcej napracować, fakt że jak osiągnie prędkość marszową będzie ona taka samy przy niższych obrotach. A jak zachowa się przy serpentynach i męczących podjazdach. O dziwo w Normandii i Bretanii na pomorzu spotykałem takie górki że często 3, bywało kilka razy 2 a raz nawet 1 na 500m podjeździe, który zaskoczył mnie za ostrym zakrętem. Czy dając większe koła nie będę musiał częściej redukować biegów ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
bart.ek 
zaawansowany

Twój sprzęt: E86
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sie 2013
Piwa: 6/6
Skąd: SY
Wysłany: 2015-07-14, 22:33   

Będziesz musiał.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
artur7 
trochę już popisał
Weteran


Twój sprzęt: Ducato 1984 zrobiłem kompletną odbudowę
Nazwa załogi: artur7
Dołączył: 20 Sie 2008
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Stare Babice
Wysłany: 2015-09-02, 06:59   

Ja w swoim dukato z 1984 r założyłem koła 16 cali i jest okej licznik pokazuje u mnie około 10% za mało przy prędkościach powyżej 120 km/h nawet 14% .Spalanie mam na poziomie 9 l.
Ale marzy mi się silnik 2.8 JTD i pomału przymierzam się do tematu .
Artur
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
McGali 
stary wyga


Twój sprzęt: Burstner A550 C25 2.0E LPG
Nazwa załogi: GaliTeam
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 26 Lip 2009
Piwa: 17/9
Skąd: EZG
Wysłany: 2015-09-02, 07:17   

artur7 napisał/a:
Ja w swoim dukato z 1984 r założyłem koła 16 cali i jest okej licznik pokazuje u mnie około 10% za mało przy prędkościach powyżej 120 km/h nawet 14%


Zmień sobie przekładnie kątową przy liczniku od wersji 16"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bango 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ducato 93 2,5 td transporter nie camper
Dołączył: 21 Gru 2014
Skąd: Węgorzewo
Wysłany: 2015-11-14, 18:14   

Witam,
Czy ktoś z forumowiczów posiadających Ducato I ma felgi 16-tki z oponami 205/75 ?
Takowe 4 zimówki 1,5 roczne firmy Matador (bieżnik 10 mm) zakupiłem w dobrej cenie 660 zł z transportem i ciekawi mnie czy wejdą w nadkola, zwłaszcza przednie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***