Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Energoblok - co to jest, do czego służy i jak to zrobić.
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 452/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2019-09-18, 21:40   

DK-Tadeusz napisał/a:
Ja tu czegoś nie kapuje...



No fakt ...... nie kapujesz :-P

A tak przy okazji Tadeusz, masz Lipo'la w kamperze i sypiasz spokojnie ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-09-18, 21:53   

No to muszę się przyjrzeć ile mam jeszcze miejsca na dachu.
A z tym agregatem, posłucham mądrzejszego :bukiet:

Zacznę od zwazenia kampera. Tak dla zasady. I zacznę się uśmiechać do Świstaka. :lol:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2019-09-18, 21:56   

Każdy ma pewnie inny powód żeby stosować takie czy inne rozwiązanie, ja uciekam z kg, bo jestem na styk a chciałbym jeszcze poduchy pneumatyczne założyć.

Moja wizja to 10Ah lifepo4, + 3szt suepracapów od citroena, do tego kawałek balancera żeby równo się ładowały.
waga life 10ah to 1,3kg, waga 1szt supercapa z PSA 1,2kg. W pakiecie z osprzętem da to 5kg vs 30kg obecnego kwasiaka.
Być może zrezygnuje z life ale jeszcze analizuje za i przeciw.

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 452/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2019-09-18, 23:49   

Nie chciał bym być uznanym za upierdliwca , który na siłę próbuje udowadniać swoje racje . Po prostu ze zwykłej życzliwości i chęci pomocy :spoko
Reaven , Twoje rozwiązanie , podobnie jak Bronka jest dobre, poprawne i na pewno będzie działać .... ale ja w ramach życzliwej próby doradzenia , jedno pytanie i kilka cyfr:

Nie wiem ile , jakich i jakiej pojemności akumulatorów masz na zabudowie, ale załózmy że X ... pytanie , co jest lepiej mieć za te same pieniądze X Ah , czy 10+X Ah ?

A teraz cyfry:

Załóżmy , że Twój rozrusznik pobiera przy rozruchu 300A, silnik masz sprawny i do rozruchu potrzebujesz pokręcić 2 ... no dobra 3 sekundy.
Chcesz do kondensatorów dać 10Ah , a że to LiFePO4 to tyle z niego dostaniesz
Każde takie pokręcenie to 0,25Ah ( (300/3600)*3 ), więc z prostego rachunku wynika, że te 10Ah pozwoli wykonać 40 takich kręceń

Jeśli założysz taki aku tylko dla kondensatorów , to będziesz miał spore zabezpieczenie , ale przez całe jego życie będzie on w dużej części nie wykorzystany.
Jeśli założysz go na zabudowę i stamtąd będziesz ładował kondensatory, to szansa na pełniejsze wykorzystanie jego pojemności znacząco wzrośnie.
To tak jak z przydziałem publicznych pieniędzy, jak np. jakiś urząd , czy samorząd dostaje jedną pulę i sam decyduje ile na co to kasa jest racjonalniej dysponowana. Jeśli jest system szufladkowania na określone cele sterowany odgórnie, to bywa , że na jedne cele kasy brakuje, pomino, że w innej "szufladce" jest jej nadmiar.

Jeśli połączysz to w całość , to poza zwiększeniem pojemności w zabudowie, bedziesz mógł to ładować z jednej ładowarki , jednego regulatora solarów i z alternatora .
Zyskuje też w drugą stronę obwód elektryczny samego samochodu (elektronika silnika, radio, gniazda USB w instalacji samochodu , etc.).

Do pilnowania masz tylko jedno napięcie i jedną pojemność . Prostszy układ , większa niezawodność. .

Nie wiem ...... mało ? :ok
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-09-19, 09:44   

Taka uwaga i pytanie : Akumulatorek ten do rozruchu, miałby też za zadanie zasilanie radia, świateł alarmu itp, tego co ma Ducato, ale przy wyłączonym silniku. Czyli to przewymiarowanie miałoby sens :?: O ile takie będzie rozwiązanie. Do tego świadomość " rozdzielności majątkowej", Czyli gdy coś w budzie się zewrze to auto jedzie i odwrotnie, ale to dzielenie włosa na czworo.

Reszta gdy rezygnujemy to w 100% logiczne, efektywniejsze itd... Tylko to wymaga oszukania EB, wydzielenia instalacji Ducato i podpięcia pod zabudowę, rozrusznik do kondensatorów ale stacyjka itd z zabudowy itd..

Po pierwsze to powinien wykonać ktoś kto coś już w tym zakresie robił coś i się zna .A przynajmniej ogarnia instalację samochodu.

Po drugie w moim przypadku jest lekko inaczej, o ile gwarancja Ducato mi wisi to gwarancji RAPIDO szkoda.
Ale powiedzmy : olać to trafiło na idiotę czy takiego co go stać na głupotę lub mądrość i OK...

Sam poradzę sobie chyba tylko z Lifepo4 w zabudowie i zmianą parametrów ładowania.
Problemem już będzie ładowanie z alternatora i jak zapobiec nadmiernemu prądowi, czyli pomiary, kable odpowiednie jako "opornik" , itd.
Do końca nie jestem ufny, co do ładowania podczas jazdy, bo nie mam wiedzy.

A do tego, lada moment przybędzie nowa zabawka i kamper pójdzie w odstawkę, praca, budowa domu syna... No i ciemno się robi. Relatywizm czasowy, dopada, ciągle te Święta....

Na razie marudzę, bo fabryczne kwasiaki jeszcze nie dały oznak agoni, ale dojrzewam, bo zresztą nie muszą paść.
I ... :kwiatki: się będę uśmiechał po konkretne dane. Co kupić, gdzie kupić itd.

Z punktu widzenia Bronka na hemoroidach, bardziej mnie kręcą te superkondensatory,
Była też tu opcja tego urządzona rozruchwego za parę setek. Też ciekawe.
Świstak milczy.. tylko u niego inna bajka.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2019-09-19, 10:02   

joko napisał/a:
Nie wiem ile , jakich i jakiej pojemności akumulatorów masz na zabudowie, ale załózmy że X ... pytanie , co jest lepiej mieć za te same pieniądze X Ah , czy 10+X Ah ?


Witam do czego dążysz. Ale z rozmysłem chce wstawić 10Ah,
W zabudowie mam 320Ah life, ale raz mi się zdarzyło że klima wypruła je do zera po 2 nocce chłodzenia.
Stąd 10Ah które pozwoli mimo wszystko uruchomić auto nawet z rozładowaną zabudową.
Nadal zostanie separator cyrixa który z solarów doładuje rozruchowy i zabudowę.

Natomiast zastanawiam się cały czas czy supercapy z PSA czy chińczyka:

https://pl.aliexpress.com/item/33048199215.html

Za PSA przemawia domniemana dobra jakość, ale są już używane i znalezienie 3 z identycznymi parametrami będzie dość karkołomne.
Za chińczykiem przemawia cena.. i chyba tylko.
Ostatnio zmieniony przez reaven22 2019-09-19, 10:16, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darek Szczecin 
Kombatant

Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Wrz 2014
Piwa: 113/163
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2019-09-19, 10:04   

chyba to załatwi sprawę ładowania z różnych źródeł.
https://www.buettner-elek...cts_single_tabs
kupiłem bo szykuję się do czegoś nowego :spoko

booster.jpg
Plik ściągnięto 2178 raz(y) 8,32 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-09-19, 11:36   

Darek Szczecin napisał/a:
chyba to załatwi sprawę ładowania z różnych źródeł.
https://www.buettner-elek...cts_single_tabs
kupiłem bo szykuję się do czegoś nowego :spoko

Dajesz to po prostu przed akumulatorem? Problem gdzie to wpiąć w istniejącą instalację.
Solary by sobie szły po swojemu a ten tylko przed EB? Czy inaczej?

Pytanie laika: Jak idzie ładowanie w Ducato z alternatora. REGULATOR napięcia samochodu i bezpośrednio do rozruchwego? Raczej nie?
Czy jest to zmienione w kamperach i przez EB i ten decyduje? Chyba tak, skoro są priorytety 1, rozruchowy 2. Zabudowy.. ?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2019-09-19, 12:59   

Czytając posty do tylu doszedłem do wniosku, ze konieczna jest jeszcze emergency ładowarka do Kondensatorów.
https://www.ebay.com/itm/...5.c100005.m1851

Skærmbillede fra 2019-09-19 12-54-13.png
Plik ściągnięto 7 raz(y) 332,12 KB

_________________
On The Road Again
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2019-09-19, 13:50   

DK-Tadeusz napisał/a:
ze konieczna jest jeszcze emergency ładowarka do Kondensatorów
Dobre - na korbę :idea:
(a gdy braknie sił lub cierpliwości by nią kręcić ?) :diabelski_usmiech
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2019-09-19, 14:35   

amples napisał/a:

(a gdy braknie sił lub cierpliwości by nią kręcić ?) :diabelski_usmiech


To wtedy robimy wiatraczek, zakładamy na korbkę i dmuchamy jeśli wiatru niema.
No i zostaje jeszcze telefon jako ładowarka.
UWAGA; ta prądnica nie ma USB. (a takie są)

Od samego myślenia o BMS-ach Energoblokach to głowa boli. :roll:
_________________
On The Road Again
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Grzegorz fest leniwy 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Viano Marcopolo VW California Ocean
Dołączył: 10 Cze 2018
Piwa: 14/3
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2019-09-19, 14:42   

:wyszczerzony: czytam z uwagą! :wyszczerzony:
_________________
mam tak małego kamperka że nie mieści się w nim toytoy i upierdliwość, poza tym jest wszystko czego potrzebuję ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/174
Skąd: Nicelea

Wysłany: 2019-09-19, 19:19   

amples napisał/a:
DK-Tadeusz napisał/a:
ze konieczna jest jeszcze emergency ładowarka do Kondensatorów
Dobre - na korbę :idea:
(a gdy braknie sił lub cierpliwości by nią kręcić ?) :diabelski_usmiech

to wtedy włączamy odwrotne działanie w rowerku elektrycznym, albo wszystkich rowerków,
cała rodzina wsiada i pedałuje by doładować SC do rozruchu.... :)
jak z cztery rowerki to około 10 minut powinno starczyć na strzała :)
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-09-19, 19:31   

Rowery moje mają 48v 17,5 Ah Wystarczy "step down" i po sprawie. Hulajnogą 52v i 26 Ah..obskoczę cały Zlot i jeszcze po chleb żytni do sklepu pojadę :mrgreen:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2019-09-19, 19:47   

Panie i Panowie.! Wielu z was pisze bzdury bo pojęcia o life4po nie macie. :stop:
Załączam parę linków i se sami porównajcie, albo spytajcie kogoś co czytać potrafi..

I UWAGA bo; 1-sze to life4po a drugie lifepo4 :diabelski_usmiech ....!!!!!


Link 1; https://www.batteryspace....iec-listed.aspx
Link2; https://klimaenergi.dk/wp-content/uploads/2016/10/TAICO-LiFePO4-12V-100Ah.pdf

life1.png
Plik ściągnięto 3 raz(y) 84,85 KB

life2.png
Plik ściągnięto 5 raz(y) 158,65 KB

_________________
On The Road Again
Ostatnio zmieniony przez DK-Tadeusz 2019-09-19, 19:57, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***