Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
BUDOWA PRAWIE CAMPERA
Autor Wiadomość
STACHUS 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Ducato L2H2
Dołączył: 22 Paź 2015
Skąd: Łysomice k. Torunia
Wysłany: 2015-11-10, 06:25   

bert napisał/a:
czytając (powyższe posty) mam wrażenie, że nie do końca wiadomo kto pisze o suchym a kto o mokrym


Ja planuję suche, ogrzewające tylko powietrze.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wlodo 
weteran


Nazwa załogi: wlodo
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Sie 2014
Piwa: 67/68
Skąd: Witaszyce
Wysłany: 2015-11-10, 09:13   

A my tu wszyscy o mokrym...
_________________
Moja budowa: http://www.camperteam.pl/...der=asc&start=0
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skoczek 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Jumper 3.0hdi
Dołączył: 04 Sty 2013
Postawił 1 piw(a)
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 2015-11-10, 10:08   

W moim Jumperze l2h2 zamontowałem ogrzewanie suche eberspacher 2kw pod fotelem pasażera i muszę powiedzieć jest cicho i ciepło. Owszem trochę słychać jak startuje ale póżniej jak się nagrzeje obroty spadają i jest cicho. Myślę że nie warto kupować mocniejszej bo będzie się ciągle włączać i wyłączać i przez to więcej hałasować i zużywać prądu. A tak na marginesie co byście powiedzieli o takim układzie wnętrza w l2h2: z tyłu łóżko o szerokości 130-140cm podzielone na pół ,tylna część stała a przednia rozkładana jak w przyczepach stolik i dwie ławki. Wtedy jedna osoba może leżeć a druga siedzieć przy stoliku. I dalej po prawej stronie w drzwiach kuchnia a po lewej szafka i toaleta.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-11-10, 11:55   

Nie twórzcie teorii, że mocniejsze webasto ciągnie więcej prądu. Dobre. :haha:
Webasto to nie grzejnik elektryczny.

Ale fakt, większość tutaj o mokrym pisała.
Suche faktycznie może być lepsze to mniejszej mocy, ale nie ze względu na "mniej prądu", a ze względu na głośność pracy. I tylko tyle. Po prostu pohałasuje chwilę na początku dużymi obrotami, a później zwolni i o to może niektórym chodzić. Problem w tym, że jeśli tak będzie pracowało przez kilka godzin (całą noc?), to ciągnie i paliwo i prąd przez te kilka godzin.
Przy tym porównaniu takie większej mocy już dawno nagrzeje i się wyłączy i ciągnie zero. Czyli dobowo mniej prądu.


Pamiętaj wszystko to kwestia izolacji. Jeśli będzie kiepska, to webasto 2kW może się nie wyłączyć całą noc, bo będzie robiło na straty. Jeśli izolacja będzie bardzo dobra, to nawet to 2kW się wyłączy.

Pisałem Ci zrób test z farelką 2kW przy niskich temp na zewnątrz i wszystko będziesz wiedział.
Farelka 2kW to taki symulator suchego webasta 2kW. Masz podobną moc i też nadmuch.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skoczek 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Jumper 3.0hdi
Dołączył: 04 Sty 2013
Postawił 1 piw(a)
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 2015-11-10, 12:40   

w webasto najwięcej prądu zużywa żarnik od którego zapala się paliwo podczas uruchamiania. Poza tym są tabele podające zużycie prądu w zależności od mocy z jaką pracuje. No i od kiedy większy jest komfort w pomieszczeniu jak jest huśtawka temperatury. :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-11-10, 12:53   

Masz cęgówkę? Robiłeś pomiary? Ile razy ten żarnik się włącza? Wiesz? Wiesz ile Amper ciągnie? Przez jaki czas? Ja wiem. Ile amper bierze pompka wodna?
Ile paliwa zużywa, przez jaki czas? Wszystko pomierzyłem i sprawdziłem przed zbudowaniem kampera (nawet część wyników wrzucałem na forum) i później podczas kamperowania od stycznia i temperatur -5C. Koszty, ilości zużytego prądu, paliwa.
Dlatego napisałem nie pisz głupot, bo jeszcze ktoś uwierzy, że pracujące przez 30 min webasto 3x na dobę zużyje więcej prądu niż takie małej mocy pracujące non stop przez ileś godzin.
Skoki temperatury? U mnie nie ma.
Przy kiepskiej izolacji, nadmuchowym grzaniu, to pewne, że bez ciągłego grzania muszą być skoki temperatury.
Wiesz co to akumulacja ciepła? Dlatego ja mam wodne, które nagrzewa nie tylko powietrze i nie może być skoków.
Koder też to tłumaczył z dziesiątki razy.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skoczek 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Jumper 3.0hdi
Dołączył: 04 Sty 2013
Postawił 1 piw(a)
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 2015-11-10, 13:09   

Jak masz wodne to skąd wiesz jak jest z powietrznym? Toscaner przyjacielu nie denerwuj się. Czytam twoje relacje i jestem pełen podziwu :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-11-10, 14:03   

Oj wiem, bo grzebałem już przy tym też. Może trochę OT (jak założyciel tematu będzie chciał, to wytniemy do odrębnego wątku), ale może przyda się komuś przy podejmowaniu decyzji.
Poza tym zimno w tej Szkocji, więc wolę siedzieć w cieplutkim kamperku z laptopem i pisać "głupoty" na CT. :mrgreen:

Dobra wyjaśniam:

wodne nagrzewa nie tylko powietrze, ale i meble (u mnie i podłogę, a tym samym i meble na podłodze i garaż), więc temperatura jest stabilna (bez skoków) ciepła podłoga, ciepłe meble, które godzinami oddają ciepło do wnętrza, po wyłączeniu pieca.
Dłużej trwa nagrzewanie powietrza, bo dużo ciepła idzie w meble, ale mowa o opcji gdy kamper stał długo niegrzany. Gdy używany cały czas, temp jest stabilna. Tu kwestia sterownika termostatu i ustawienia histerezy.
Co bierze prąd w mokrym:
- elektronika (na swoją pracę)
- świeca żarowa (kilka sekund prąd około kilkanaście amper)
- dmuchawa pieca
- pompa paliwa (prąd zależy czy pierwszy cykl, czy kolejny)
- pompa wodna
- opcjonalnie zewnętrzne nadmuchy grzejników (u mnie ok. 1,8A/szt)

suche nagrzewa tylko powietrze. Temperatura powietrza szybko rośnie, ale w szafkach jest jak w lodówce (też mowa o opcji, gdy kamper stał dłużej), wyłączamy temperatura szybko spada, podłoga zimna, szafki zimne, a nagrzane tylko te blisko nadmuchu i głównie z zewnątrz. Chyba, że nadmuch trwa godzinami i ciepło "wejdzie" trochę w meble, ale raczej nigdy w podłogę.
Co bierze prąd w suchym:
- elektronika (na swoją pracę)
- świeca żarowa (kilka sekund prąd około kilkanaście amper)
- dmuchawa pieca
- pompa paliwa (prąd zależy czy pierwszy cykl, czy kolejny)
- pompa wodna - nie ma, więc oszczędność ok 1,15A
- dmuchawa nagrzewnicy. Ta zużywa więcej niż brakująca pompa wodna, ale nie ma już zewnętrznych nadmuchów.


Nawet przy tej samej długości pracy, suche zużyje więcej, z zastrzeżeniem, żeby być uczciwym, że wodne nie ma dodatkowych zewnętrznych nadmuchów np. przy grzejnikach. U mnie są i jest to zużycie ok. 3,6A przez dwa nadmuchy.


Teraz czas pracy.
W mokrym przez ok. godzinę pracy webasto świeca żarowa (u mnie, bo zależy od bardzo wielu czynników, wielkość grzejników, wężownica bojlera, izolacje, generalnie zdolność oddania ciepła przez płyn) włącza się tylko 3x. Robiłem takie pomiary :)

Webasto włączane jest ok 3-5x na dobę i grzanie trwa (na tym sterowniku co teraz mam) ok. 25-40 min. Co daje zużycie przez samą świecę żarową około 0,2Ah/dobę !!
Dla odmiany, gdy webasto już pracuje (mokre) to pobiera jakoś ze 1,8A - 2,6A (to z głowy, ale mam gdzieś tabelki z pomiarów i prąd tu zależy też od cykli paliwowej).
W suchym nie ma pompki wodnej 1,15A, ale jest nadmuch (dla ułatwienia załóżmy, że zużyje tyle co wodna)
Po co te wyliczenia? Żeby oszacować, że 0,2Ah (dobowe świecy żarowej) wystarczy raptem na 4,5 - 6,5 minuty pracy webasto.



Podsumowując, (moje zdanie) aby mieć stabilną temperaturę w kamperze od podłogi aż po sufit najlepiej mieć ogrzewanie, które ogrzewa nie tylko powietrze, ale całego kampera wraz z podłogą i meblami. Oczywiście dobra izolacja ma znaczenie.
Bardzo prosto wyliczyć jaką pojemność cieplną ma powietrze, jaką ma woda, a jaką drewno i na tej podstawie zaprojektować dobre i ekonomiczne ogrzewanie.
Można by jeszcze udoskonalić ten układ stosując jakiś akumulator ciepła, ale to może w kolejnym kamperze. :bigok
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skoczek 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Jumper 3.0hdi
Dołączył: 04 Sty 2013
Postawił 1 piw(a)
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 2015-11-10, 14:46   

Przyznaję się bez bicia że przesadziłem z tym zużyciem prądu. Zajrzałem do instrukcji mojego urządzenia i pobór mocy przy 2200W wynosi 34W a przy 850W wynosi 8W. Żarnik 100W. Ja szukałem jak najmniejszego urządzenia ze względu na brak miejsca w L2H2 i dlatego że jeżdżę raczej w cieplejszych porach roku. Poza tym na stare lata wolę jak cicho sobie mruczy w nocy niż by miało mnie budzić włączaniem co godzinę. :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-11-10, 14:55   

Różnica w poborze prądu w zależności od mocy w tym wypadku zależy od 2 rzeczy:

- duża moc - pompka paliwa pracuje częstszymi cyklami i dmuchawa nagrzewnicy zapewne pełną mocą i przy tym głośnością i to żre prąd.
- mała moc - pompka paliwa pracuje cyklami "co drugi" i nadmuch na małych obrotach.

Aż tak duża różnica w mocy wynika głównie z tego co pobiera dmuchawa, której de facto wodne nie posiada. Za to kręci sobie pompką wodną, pobierającą ok. 15W. Tu nie ma opcji wolniej kręci. :spoko
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
bert 
weteran


Twój sprzęt: Iveco 4010 (4x4) Iveco 9016 (4x4) STAR (4x4)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Paź 2014
Piwa: 127/2
Skąd: ZDR
Wysłany: 2015-11-10, 16:23   

toscaner napisał/a:

Suche faktycznie może być lepsze to mniejszej mocy, ale nie ze względu na "mniej prądu", a ze względu na głośność pracy. I tylko tyle.



nie do końca tylko tyle bowiem w mokrym hula popa cieczy, a ta bierze więcej prąd niż wiatrak. Nb mokre bez włączonego nawiewu też nie wiele daje. Zatem różnicą jest pompa cieczy i jej konsumpcja
_________________
Norbert J. Zbróg

świat w odsłonach różnych
https://jasawa.flog.pl/
Maraton wszystkich odcinków "Sąsiadów" nie jest tak wyniszczający dla mózgu jak to co się od...erdala w tym kraju. Karol Zbróg
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-11-10, 17:17   

bert napisał/a:
toscaner napisał/a:

Suche faktycznie może być lepsze to mniejszej mocy, ale nie ze względu na "mniej prądu", a ze względu na głośność pracy. I tylko tyle.



nie do końca tylko tyle bowiem w mokrym hula popa cieczy, a ta bierze więcej prąd niż wiatrak. Nb mokre bez włączonego nawiewu też nie wiele daje. Zatem różnicą jest pompa cieczy i jej konsumpcja


Eee stary post, ale rozwinę skrót myślowy, co miałem na myśli.
Chodziło mi raczej o to, że jakby tylko dogrzewał już ciepłe pomieszczenie i wycelował (teoretycznie) małą mocą suchego do kubatury i strat ciepła tak, że co odleci, to webasto nagrzeje i utrzymuje dzięki temu stałą temperaturę, to takie suche pracowało by sobie całą noc do rana na najniższych obrotach (żrąc niestety non stop aku), ale ciszej, niż gdy z dużą mocą będzie startować kilka razy, nagrzeje i się wyłączać. Tu oczywiście teoretyczne rozważanie i mowa o suchym, gdzie przy starcie dmuchawa włącza się na max na początku, a później zwalnia i niejednego tym obudziła i powodowała koszmary senne.



Mokre to inna para kaloszy. Masz rację, że bez nawiewu dużo nie da. Oczywiście mowa o standardowym rozwiązaniu, gdy mokre wpinane jest w układ silnika i bez nadmuchu lipa z ciepłem.
Ale...
U mnie znów jest inaczej. Układ domku jest odseparowany od silnika. Gdybym nie włączył zewnętrznych dość cichych nawiewów na grzejnikach, to przecież mam podłogówkę w całym kamperze. Sprawdzałem, też jest ciepło, jednak piec pracuje innymi cyklami. Pompa wodna pracuje długo, a palnik krótko. Wolę te nawiewy i 20-30 min pracę pieca. W tej opcji żre mniej prądu dobowo. Teraz robię eksperymenty z innym sterownikiem. Lepsza wydajność w krótszym czasie. Po co te zabawy i testy?
Kiedyś Złomek 2 będzie od razu idealny. :)
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Chiquita 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Blaszaczek Incognito in progress...
Dołączył: 26 Paź 2015
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-11-10, 17:22   

Widzę, że każdy broni swojego rozwiązania :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
bert 
weteran


Twój sprzęt: Iveco 4010 (4x4) Iveco 9016 (4x4) STAR (4x4)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Paź 2014
Piwa: 127/2
Skąd: ZDR
Wysłany: 2015-11-10, 17:31   

toscaner napisał/a:


[...]gdzie przy starcie dmuchawa włącza się na max na początku, a później zwalnia i niejednego tym obudziła i powodowała koszmary senne.[...]



80% luda przyzwyczajone jest do ryku TiVi i radia, który to ryk fundują sobie sami na codzień.
Webasto jakoś strawią ;)
nawet jeżeli usłyszą
_________________
Norbert J. Zbróg

świat w odsłonach różnych
https://jasawa.flog.pl/
Maraton wszystkich odcinków "Sąsiadów" nie jest tak wyniszczający dla mózgu jak to co się od...erdala w tym kraju. Karol Zbróg
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-11-10, 18:03   

Chiquita napisał/a:
Widzę, że każdy broni swojego rozwiązania :haha:


Jakby nam dupa marzła kamperując zimą!, to bym nie bronił.
W większości kamperów z Trumą marzły nam stopy będąc w gościach, a piece 24h/dobę mieli włączone.
Każdemu zaproponuję kamperowanie zimą i zobaczymy kto do kogo będzie "na kawę" przychodził. :haha:
Jak przy -5C na zewn. siedzieliśmy w kamperze niemal na golasa i na bosaka po podłodze, bo w środku temp. +26C do +28C ostatniej zimy, gdzie koszt grzania ok. 2-2,5euro na dobę, to co mam robić? Pisać, że do dupy?
Polecam i mówię jak zrobić, żeby było ciepło i ekonomicznie. I do tego nic nie chcę w zamian zdradzając co się sprawdziło. :bigok
Chętnie poczytam o lepszych i ekonomiczniejszych rozwiązaniach, bo planuję powoli budować Złomka 2. :bigok

bert napisał/a:

80% luda przyzwyczajone jest do ryku TiVi i radia, który to ryk fundują sobie sami na codzień.
Webasto jakoś strawią ;)
nawet jeżeli usłyszą


No ryk TV nie może przeszkadzać, bez dawki "programowania" dzień stracony. :haha:
Wiem jedno, jak dupa umarznie, to i przy odpalonym silniku niejeden spał i przestał narzekać, że głośno.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***