Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana elektrozaworu na manualny
Autor Wiadomość
Pedrinho 
początkujący forumowicz


Dołączył: 24 Lip 2015
Wysłany: 2015-12-18, 22:52   Wymiana elektrozaworu na manualny

Witam,

A więc mam w swojej zabudowie zbiornik lpg do zasilania kuchenki, wody i ogrzewania. Niestety dopiero z tego właśnie forum dowiedziałem się że elektorzawór ma ciągły pobór prądu. Jako że zużycie chcę ograniczyć do minimum chciałbym ten zawór zastąpić manulanym. Czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć czy w wielozaworze w zbiorniku da się wymienić pojedyńczy zawór czy potrzebny mi będzie nowy wielozawór?

Pozdrawiam.

P1020490.jpg
Plik ściągnięto 4526 raz(y) 41,46 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2015-12-18, 23:26   

Najprościej to magnes zamiast cewki. Zakładasz magnes-zawór otwarty. Zdejmujesz-zawór zamknięty :bajer
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Pedrinho 
początkujący forumowicz


Dołączył: 24 Lip 2015
Wysłany: 2015-12-19, 00:02   

Na bank? Potrzebuje coś przerabiać rozkręcać czy wystarczy magnes na zawór przyczepić?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-12-19, 00:24   

Fajniusi taki zbiornik. Też pewnie taki samochodowy wrzucę.
Czy elektrozawór służący do odcinania fazy ciekłej spełnia swoją rolę na przerobionym zbiorniku do fazy lotnej? Chodzi o szczelność po zamknięciu.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Pedrinho 
początkujący forumowicz


Dołączył: 24 Lip 2015
Wysłany: 2015-12-19, 00:31   

toscaner napisał/a:
Fajniusi taki zbiornik. Też pewnie taki samochodowy wrzucę.
Czy elektrozawór służący do odcinania fazy ciekłej spełnia swoją rolę na przerobionym zbiorniku do fazy lotnej? Chodzi o szczelność po zamknięciu.


Robiłem test szczelności po zainstalowaniu całej instalacji gazowej i wszystko było szczelne. Więc wstępnie odpowiem że tak. Natomiast nie przeszedł jeszcze "road test"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-12-19, 00:35   

A ja na dniach chyba też wlazę pod auto i popatrzę gdzie by tam upchać jakiś mały zbiorniczek LPG. Czas wywalić butlę z szafki w środku. Przy ilości jaką zużywamy, to w razie ujemnych temperatur, prędzej się ociepli niż wypalimy cały propan. :mrgreen:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2015-12-19, 10:57   

Pedrinho napisał/a:
Na bank? Potrzebuje coś przerabiać rozkręcać czy wystarczy magnes na zawór przyczepić?


Banki też okradają :haha: Zobacz jaka jest konstrukcja zaworu, a sam sobie odpowiesz na to pytanie ;)

Butla będzie szczelna przy fazie lotnej, jak i ciekłej tak samo.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-12-19, 11:22   

Butla, butlą, ktoś mi mówił (z forum), że elektrozawór nie będzie szczelny dla fazy lotnej. Czy pisał, gdy z 1,5 roku temu sam planowałem wrzucać butlę. Do dziś tego nie zweryfikowałem, więc po prostu dopytywałem. :-P
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2015-12-19, 11:43   

Kiedyś wymontowałem od siebie z auta butlę. Położyłem ją odwrotnie, aby nie uszkodził się zawór. Ostatnio ją przewracałem i nadal jest gaz. Przy okazji, zobaczyłem że jest nie zakręcona ręcznie :haha: Więc nie wiem czemu ma lotnej nie trzymać, jak u mnie utrzymał. Dodatkowo masz zawór ręczny, który możesz sobie zakręcić kiedy chcesz.

EDYTA: Zapomniałem napisać. Te kiedyś, to około 8 lat :haha:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-12-19, 11:50   

Czyli na dniach włażę pod auto i mierzę gdzie tu upchać najmniejszy możliwy zbiornik. Może uda się nie wywalać koła na dach czy drzwi.

Dzięki za info. :spoko
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2015-12-19, 12:20   

Co prawda mam butlę pod autem, ale wygląda na starą, to też
mam zamiar zastosowania takiej butli od napędu aut - oczywiście przerobionej.
Pozwolę sobię wtrącić odrobinę swojej koncepcji w temacie elektrozaworu.
Ostrzegam że robicie to w domku na własną odpowiedzialność... ;)
Ponieważ elektrozawór w tym miejscu, czyli pod samochodem, jest rzeczą za-iście :)
wygodną to mam zamiar poeksperymentować ze zmniejszeniem
ilości prądu potrzebnym do utrzymywania zaworu otwartym.
Ten elektrozawór jest generalnie przeznaczony do otwierania gazu podczas pracy silnika,
więc nikt specjalnie nie potrzebował zmieniać ilości energii jaka jest potrzebna do utrzymywania w otwarciu, a 11Watt jest dla silnika niezauważalne.
Ma być otwarty jak poda się prąd i ma być stabilny przy wstrząsach,.
Natomiast w przypadku campera można by pomyśleć o zoptymalizowaniu
ilości prądu potrzebnej do podtrzymania (!) zaworu, zresztą tak jest w przypadku elektromagnesu rozrusznika,
albo zaworka gazu w bojlerze trumy. Zauważ, że w takiej trumie do zaworu też dochodzą trzy kabelki.
Zamierzam nawinąć uzwojenie w dwóch częściach, lub dowinąć do istniejącej cewki
(o ile jej konstrukcja na to pozwala) dodatkowych zwojów.
Ja optowałbym za nawinięciem cewki od początku. I tu też mozliwe są dwie koncepcje.
1. pierwszy zwój grubszy i właczany na chwilę, a następnie pracuje w szeregu z uzwojeniem podtrzymującym. i tu właściwie cały uklad sterujący sprowadzi się do przekażniczka z jednym stykiem NO i dobranego kondensatorka (strzelam że 470uF).
Sensu jakiegoś skomplikowanego układu elektronicznego nie widzę.
Załączony rysunek pierwszy (jak się uda... )
2. druga koncepcja to dwie cewki identyczne nawinięte razem, na chwilę pracujące równolegle a następnie szeregowo. Tu już byłby potrzebny przekażnić ze stykami przełączającymi - załaczam jako rysunek drugi i trzeci.
...
wykasowałem trochę bzdurek (sorki - błąd myślowy)
...
Jeszcze mam 3cia koncepcje jakby zawiodła zmiana cewki - bistabilny (dwustanowy) przełącznik - np siłownik zamka centralnego, który manipuluje w odpowiedni sposób magnesem. W tym przypadku prąd byłby pobierany tylko w momencie przełączania
stanu zaworu, ale potrzebowalibyśmy dodatkowy przewodzik informujący nas o stanie zaworu.
W konstrukcje zaworu, ze zrozumiałych względów, nie mam zamiaru ingerować.
Natomiast są to tylko przemyślenia i nie zdążyłem ich jeszcze dopracować, ale, cóż,
chyba zakupię taki zawór i zrobię to na stole, póki "sroga" ;) zima za oknem...

pozdrawiam

cewkaRznUzw.JPG
jak w trumie i przy rozruszniku - różne uzwojenia
Plik ściągnięto 4437 raz(y) 54,03 KB

sterowUzwojen.JPG
sterowanie dwoma identycznymi uzwojeniami
Plik ściągnięto 4437 raz(y) 53,2 KB

cewkaDwaIdentUzw.JPG
rys2 - dwa uzwojenia identyczne
Plik ściągnięto 43 raz(y) 73,15 KB

Ostatnio zmieniony przez robba 2015-12-22, 21:33, w całości zmieniany 4 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-12-19, 12:29   

Można zamiast bawić się w dobieranie zwojów i nawijanie cewek, zastosować regulator (ściemniacz PWM) do ledów. Po prostu załączamy i "ściemniamy" aż do momentu puszczenia elektrozaworu. Mierzymy wartość potencjometru i wstawiamy stały rezystor.
Start - pełna moc, podtrzymanie - ta dobrana. I to wszystko. Tanio, szybko i każdy zrobi bez grzebania przy butli. :bigok

Pytanie tylko, ile na tym oszczędzi?
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2015-12-19, 12:47   

eeee....
skasowałem ten post, bo trochę nie do końca przemyślałem...
Jednak z regulatorem napięcia jak proponował Toscaner będzie to samo,
ale pod warunkiem że będzie bardzo dobrej jakości impulsowy
zasilacz bez tętnień na wyjściu, więc nadal podwójna cewka wydaje mi się lepszym rozwiązaniem, ale w obliczeniach był mały błąd...
mea culpa
Ostatnio zmieniony przez robba 2015-12-22, 21:31, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2015-12-19, 12:58   

ale jak najbardziej pierwszym krokiem byłoby ustalenie przy jakim prądzie nam odpuszcza zawór.
I tak jak piszesz sprawdzić za pomocą regulatora. Dodatkowo sprawdzić jaki prąd jest nam potrzebny
do otwarcia zaworu... dzięki tym danym możemy ustalić ilość zwojów na początek
naszego eksperymentu
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-12-19, 13:09   

Bardziej miałem na myśli taki regulator, który nie obniża napięcia, a zmniejsza wypełnienie. Może faktycznie taki od ledów tylko obniża. Nie chciało mi się testować. Gdzieś mam, to na dniach sprawdzę.
Może na 555 coś zdiełać.

No ale rób, jak masz pod ręką. To tylko alternatywna opcja, do nawijania i wiadomo, że do przedyskutowania. :bigok
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***