Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zabudowa Concorde na F Ducato - problem z elektryką...
Autor Wiadomość
Ignas 
początkujący forumowicz

Dołączył: 16 Gru 2015
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-12-29, 13:17   Zabudowa Concorde na F Ducato - problem z elektryką...

Podczas walki z lodówką, która póki co nie chce działać na 12V zmuszony byłem rozkręcić panel sterujący i... ktoś tam k... mać już by :-(
Niestety nie mam schematu tej zabudowy, ale może koś z kolegów ma podobną i naprowadzi co zrobić z bezpańskimi lub gdzie szukać zasilania opisanych niżej kabli.
Dorzucam zdjęcia od strony kabli i panelu.
Strzałka 1) Odłączony kabel - oznaczony [1] prowadził prawdopodobnie do włącznika [b] oba mają oznaczenia [1] od strony kabli... został odłączony, wisi i powiewa... brak w nim napięcia.
Strzałka 2) Jakiś bajpas mający zasilać wyżej wymienioną sekcję [1] do niej należy zasilanie prawej strony zabudowy (trauma vent, bojler i oświetlenie)
Strzałka 3) Brak zasilania, z oznaczenia wynika, że to właśnie 12V dla lodówki, ale do bezpiecznika [a] napięcie nie dochodzi.




Może koledzy wiedzą, gdzie powinny się kończyć kable [1] i [3], bezpośrednio na akumulatorze ? Być może gdzieś są jakieś bezpieczniki o których jeszcze nie wiem.
Pozostaje nadzieje, że koledzy posiadają schemat elektryczny tej zabudowy :-)

Ps. Proszę nie proponować wizyt u elektryków samochodowych.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzegorz997 
doświadczony pisarz

Dołączył: 20 Kwi 2010
Otrzymał 3 piw(a)
Wysłany: 2015-12-29, 15:37   

Na tym forum jest schemat, ale trzeba się tam zalogować, żeby go pobrać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-12-29, 20:56   

Pamiętaj że 12V do lodówki tylko przy odpalonym silniku jest podawane.
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AndyS 
doświadczony pisarz
Andrzej

Twój sprzęt: Ducato II Granduca Junior
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2011
Piwa: 11/1
Skąd: SOPOT
Wysłany: 2015-12-29, 21:24   

Walczyłem z podobnym problemem i zakończyło się to powodzeniem więc podzielę się spostrzeżeniami. Może będą pomocne.
Najpierw mała analiza i wnioski z zamieszczonych zdjęć

1. Są 2 przełączniki - dolny oznaczony b (według zdjęcia) oraz górny nazwijmy go c. Każdy (u mnie jest jeden - identyczny) powinien podawać (lub odcinać) napięcie z akumulatora na odpowiednią grupę bezpieczników (a dalej odbiorników). Tutaj podział jest taki że c zasila górną grupę odbiorników (a więc i lodówkę) a b dolną grupę - wynika to choćby z opisu.
Przełącznik - taki jak tu przedstawione b i c - żeby prawidłowo działał musi mieć podłączone obie końcówki - zwierać bezpośrednio lub pośrednio (przez stycznik) układ zasilania. W tym konkretnym przypadku przełączniki zostały pominięte. Być może "przypaliły się" ich styki i ktoś zrobił obejście czyli z nich zrezygnował.
U mnie jeden taki przełącznik odcina całe zasilanie zabudowy kampera - znika oświetlenie, ogrzewanie, zasilanie lodówki.
2. Ten - jak piszesz - bajpas (strzałka 2) według mnie jest oryginalny i prawidłowy - powinien podawać +12V głównego zasilania z akumulatora na oba przełączniki. Sprawdź czy jest tam +12V.
Z kolei ten wiszący przewód (strzałka 1) nie jest "pod napięciem" bo najprawdopodobniej jest połączeniem prowadzącym do zasilania grupy bezpieczników (to należałoby sprawdzić) i jeżeli moje przypuszczenia są słuszne - podłączyć do tej wolnej końcówki przełącznika b lub c. I ja tam szukałbym miejsca jego podłączenia.
Należy sprawdzić czy oba przełączniki mają "przejście" w pozycji 1 (włączone - jak na zdjęciu).
3. Aby lodówka działała to faktycznie w miejscu (strzałka 3) powinno być napięcie. U mnie nie było tam napięcia z powodu awarii dodatkowego modułu wpiętego w obwód lodówki. Moduł ma postać małego, czarnego pudełeczka umieszczonego przy automatycznej ładowarce sieciowej i nosi nazwę TREMAT TS45. Służy do włączenia zasilania lodówki tylko w momencie pracy silnika i ładowania akumulatora zabudowy przez alternator. Zabezpiecza to akumulator zabudowy przed rozładowaniem bo lodówka jednak trochę "ciągnie".
Sprawdź zatem czy masz taki moduł (lub podobny) i czy lodówka działa w czasie pracy silnika.
Wnioski:
1. Według mnie do każdej grupy bezpieczników powinien prowadzić przewód z wolnej końcówki odpowiedniego przełącznika.
2. Jeżeli wszystkie elementy zabezpieczające są sprawne (przełączniki, bezpieczniki) a lodówka nie ma zasilania to sprawdziłbym czy:
a) zasilania pojawia się przy włączonym silniku
b) jeżeli nadal go nie ma czy w instalacji nie ma modułu TREMAT.
To tyle na ile mogę Tobie pomóc bo mam za mało "danych".

EDIT:

Przyjrzałem się jeszcze raz drugiemu zdjęciu i doszedłem do wniosku że być może lodówka nie jest podłączona pod żaden z przełączników bo nie ma jej na oznaczeniach pod przełącznikami. Sugerowało by to że jak u mnie będzie w układzie moduł TREMAT.
Sprawdziłem na schemacie - lodówka nie jest podłączona poprzez przełącznik ale za to przez dodatkowy bezpiecznik.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Ignas 
początkujący forumowicz

Dołączył: 16 Gru 2015
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-12-29, 21:59   

Jutro wsadzę akku, odpalę silnik i sprawdzę czy lodówka się włączy, choć jestem prawie pewny, że tej kombinacji już próbowałem jednak sprawdzić nie zaszkodzi.

grzegorz997 napisał/a:
Na tym forum jest schemat, ale trzeba się tam zalogować, żeby go pobrać.

Chyba mają problem z polakami, 5 minut po założeniu konta zostało ono zablokowane, nawet żadnego postu nie napisałem i nic nie pobrałem :-(
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AndyS 
doświadczony pisarz
Andrzej

Twój sprzęt: Ducato II Granduca Junior
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2011
Piwa: 11/1
Skąd: SOPOT
Wysłany: 2015-12-29, 22:22   

Ignas napisał/a:
Jutro wsadzę akku, odpalę silnik i sprawdzę czy lodówka się włączy, choć jestem prawie pewny, że tej kombinacji już próbowałem jednak sprawdzić nie zaszkodzi
Niemniej w instalacji nie powinno być luźnych kabli. Ten przewód ze zdjęcia jednak gdzieś trzeba sensownie podłączyć.
Przy okazji sprawdź czy przełączniki cokolwiek wyłączają. Ja sądzę że nie a powinny....
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Ignas 
początkujący forumowicz

Dołączył: 16 Gru 2015
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-12-30, 00:07   

No cóż moim zdaniem ta wisząca [1] powinna być wpięta w przełącznik oznaczony [1], a bajpas ktoś dorabiał na moje oko.
[1] na pewno zasila nawiew trauma vent, bojler i oświetlenie prawej strony kampera (patrząc z kabiny).
Dodatkowo to co mogę napisać to mam Calira EVS 12/12a

Ps. byłbym wdzięczny za pobranie schematu z tego niemieckiego forum i przesłanie do mnie na adres ecentrum[małpa]op.pl jakoś nie mogę przebrnąć przez komunikaty jakie mi pokazuje... niemiecki to nie moja bajka.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Ignas 
początkujący forumowicz

Dołączył: 16 Gru 2015
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-12-30, 16:04   

Sprawdziłem tak jak koledzy podpowiadali, napięcie na bezpieczniku [3] zasilaniu lodówki 12V jest tylko w czasie pracy silnika.
Także przycisk się podświetla, pozostały testy czy chłodzi, ale... to inna bajka na którą trzeba trochę czasu ;-)

Nadal niestety nie wiem co z [1]nadal brak w nim napięcia bez względu czy same akku, czy odpalony czy podłączony pod 230V.

Niestety najbardziej boli brak schematów elektrycznych :-(
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AndyS 
doświadczony pisarz
Andrzej

Twój sprzęt: Ducato II Granduca Junior
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2011
Piwa: 11/1
Skąd: SOPOT
Wysłany: 2015-12-30, 20:13   

Ignas napisał/a:
Sprawdziłem tak jak koledzy podpowiadali, napięcie na bezpieczniku [3] zasilaniu lodówki 12V jest tylko w czasie pracy silnika.
Także przycisk się podświetla, pozostały testy czy chłodzi, ale... to inna bajka na którą trzeba trochę czasu ;-)
Czyli ta sprawa zamknięta.
Ignas napisał/a:
Nadal niestety nie wiem co z [1]nadal brak w nim napięcia bez względu czy same akku, czy odpalony czy podłączony pod 230V.
Jak pisałem napięcia ma prawo nie być.
Aby dalej pomóc muszę uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy przełączniki są sprawne - już prosiłem o sprawdzenie i napisałem jak. :ok
2. Czy na tym bajpasie występuje napięcie +12V z akku zabudowy (zbadać miernikiem lub żarówką do masy).
3. Czy absolutnie wszystkie odbiorniki prądu będące w zabudowie takie jak oświetlenie, ogrzewanie, pompy itd działają teraz bez podłączenia tego przewodu (1). Pytam bo chciałbym jednoznacznie zinterpretować ten wpis:
Ignas napisał/a:
[1] na pewno zasila nawiew trauma vent, bojler i oświetlenie prawej strony kampera (patrząc z kabiny).
Czyli działa TERAZ=JEST (z odłączonym kabelkiem [1]) "nawiew trauma vent, bojler i oświetlenie prawej strony kampera" czy też "zasila" jako przypuszczenie (BĘDZIE DZIAŁAĆ)?
Gdy jednoznacznie ustalimy odpowiedzi na punkty 1-3 napiszę co dalej zrobić.
Ignas napisał/a:
Niestety najbardziej boli brak schematów elektrycznych :-(
Jak najbardziej można dać sobie radę i bez schematów. Ja do swojego mam ale powiedziałbym że to niczego nie gwarantuje bo przy ilości wariantów sprzętu w zabudowach oraz modyfikacjach tak fabrycznych jak i użytkowniów - schemat może (oczywiście nie musi) wprowadzać w błąd. Sam tego doświadczyłem. :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Ignas 
początkujący forumowicz

Dołączył: 16 Gru 2015
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-12-30, 20:29   

Spieszę z odpowiedzią.
1 - Przełączniki są sprawne.
2 - Tam jest napięcie 12V z akku zabudowy
3 - Działają jednak...
Potwierdzone mam na 100%, że kabel [1] powinien właśnie zasilać: "nawiew trauma vent, bojler i oświetlenie prawej strony" i być podłączony pod włącznik [1], czyli nie prowadzi do odbiornika, tylko jest kablem zasilającym.

Bajpas został dolutowany dużo później, widać to gołym okiem.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AndyS 
doświadczony pisarz
Andrzej

Twój sprzęt: Ducato II Granduca Junior
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2011
Piwa: 11/1
Skąd: SOPOT
Wysłany: 2015-12-30, 22:48   

Ignas napisał/a:
Spieszę z odpowiedzią.
1 - Przełączniki są sprawne.
Świetnie
Ignas napisał/a:
2 - Tam jest napięcie 12V z akku zabudowy
Tak przewidywałem
Ignas napisał/a:
3 - Działają jednak...
Czyli teoretycznie w tej chwili [1] nie służy do ich zasilania.
Ignas napisał/a:
Potwierdzone mam na 100%, że kabel [1] powinien właśnie zasilać: "nawiew trauma vent, bojler i oświetlenie prawej strony" i być podłączony pod włącznik [1], czyli nie prowadzi do odbiornika, tylko jest kablem zasilającym.
Dokładnie - może być kablem zasilającym ale chwilowo nie wiadomo czego realnie. Test sprawdzający opiszę niżej.
Ignas napisał/a:
Bajpas został dolutowany dużo później, widać to gołym okiem.
Niemniej na razie niech tak zostać bo użytkowo jest OK. Być może dolutowano bajpas gdy po uszkodzeniu zniknęło zasilanie na przewodzie [1] więc został on zdjęty a potrzebne (+12V) poprowadzono ze styku obok. W tym przypadku [1] był "plusowym" do zasilania tych wymienionych urządzeń (to uważam za najbardziej prawdopodobne - ze względu na obciążenie).

Z pewnością pomogłaby mi dokładniejsza fotografia połączeń. :bukiet:

I teraz tak - zakładam że chcemy wrócić do projektu fabrycznego czyli przełączniki mają działać. :)
Oznaczałoby to że wyłącznik [1] (dolny) wyłączałby wszystkie odbiorniki podłączone do bezpieczników nr III-IV-V (teoretycznie III - nawiew TrumaVent, IV - bojler, V - oświetlenie). Analogicznie [2] wyłączy zasilanie bezpieczników I-II i odpowiednich odbiorników (zapewne pompa i coś jeszcze). Lodówka jest niezależna na osobnym bezpieczniku.
Po co takie rozwiązanie? Wychodząc z kampera jednym ruchem można wyłączyć np całe oświetlenie zamiast poszczególnych lamp.
Przypuszczam że faktycznie kabel [1] powinien być podłączony do włącznika [1] ale najprawdopodobniej linia uległa uszkodzeniu lub ktoś dokonał przeróbki. Najlepiej byłoby zbadać czy coś faktycznie może zasilać. Jak? Powłączać wszystkie możliwe urządzenia w zabudowie i odłączyć klemę (+) od akku zabudowy. Sprawdzić czy nic nie działa. Teraz ten przewód [1] przy pomocy przedłużenia innym przewodem (najlepiej z bezpiecznikiem 20A-30A) dotknąć (może iskrzyć) do (+) akku jednocześnie sprawdzając czy któreś z urządzeń zaczęło ewentualnie działać. Wykluczymy przeróbki podłączenia kabla. Dalsze działanie zależne jest od wyników "testu". Najprawdopodobniej trzeba będzie szukać przerwy. Mam pewne podejrzenia i sugestie ale to później.

Kolejne działanie będzie polegało na sprawdzeniu czy działające aktualnie urządzenia są na pewno podłączone pod bezpieczniki czy też jest pełna prowizorka - połączenie na skróty bez bezpieczników (takie cuda już widziałem). Trzeba włączyć np całe oświetlenie i po kolei zdejmować kabelek ze styku każdego bezpiecznika. Myślę (bo nie widzę dokładnie) że będzie to rządek od strony zewnętrznej (na foto styk 3 na papierowej naklejce). W którymś momencie powinno zgasnąć oświetlenie i będzie to znaczyło że ten bezpiecznik jest od oświetlenia a układ jest poprawny. Teoretycznie powinien to być bezpiecznik nr V.
Dalszym działaniem będzie przełożenie zasilania tych bezpieczników tak aby działał ten klawiszowy włącznik.
Na razie czekam na odpowiedź i wynik testów.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Ignas 
początkujący forumowicz

Dołączył: 16 Gru 2015
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-12-31, 15:40   

Na początek to co "obsługują bezpieczniki".
I
- iskrownik lodówki
- lampa 12V okapu kuchennego
- wentylator 12V okapu kuchennego
- sterownik Duomatic-L
- sterownik Gasfernschalter
II
- światła lewa strona
III
- truma vent
- złącze zapalniczki na panelu
- pompa wody
IV
- Bojler ze sterownikiem
V
- światła prawa strona
***
- lodówka 12V
Także na krótko nic nie robili, wszytko przechodzi przez bezpieczniki.

Po wyłączeniu wszystkiego i podaniu napięcia na kabel [1] brak jakiejkolwiek reakcji.



Ps. By było ciekawiej oświetlenie prawej strony włącza/wyłącza dodatkowy przełącznik u mnie pod zlewem umieszczony, zapewne by nie wyłączać nawiewu, bojlera jak w przypadku użycia wyłącznika głównego.

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***